Gå til innhold

Acer Aspire 5930G - Samletråd


ovinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du kan jo også nedlaste Vista, du har jo rett til å ha det siden du har serienummer på Vista osv. Evt kopiere en Vista cd av noen andre. Og nei det er ikke Warez når man har kjøpt en maskin med det.

 

Eller du kan kontakte ACer / microsoft og få en installasjons dvd tilsendt, før så følgte dette med pc'er.

Lenke til kommentar

Da kjøpte jeg meg en 5930G (P7350 versjonen) også grunnet mye skryt i tester og her.

 

Fra før har jeg en Asus M50SA med ATI HD3650 og 2,53GHz T9300 C2D CPU, ellers like specs. Dette er dog en mye dyrere PC, kjøpte den for nesten dobbelt av aceren sin pris.

 

Jeg må si meg enig i at man får mye for pengene, men utenom grafikk ytelse og batterilevetid er asusen langt bedre.

 

Støy:

Asusen er støyfri, under normalt bruk hører man det svake suset fra harddisken over vifta. I spill på hard belastning er det et jevnt sus, men langt fra sjenerende.

Aceren har et jevnt sus fra vifta hele tiden, som blir ganske markant i spill.

 

Varme:

Asusen er kald, på maks belastning kommer CPU temperaturen opp i ca 64 grader og skjermkort ca 68 grader.

Aceren er altfor VARM, på maks belastning kommer CPU temperaturen opp i 91 grader+ og throttler derfor ned hastigheten slik at man taper ytelse og skjermkort blir rundt 81 grader. I tillegg blir pekeplaten på aceren ganske varm av harddisken som ligger rett under.

 

Aceren har en svakere CPU av den nye effektgjerrige serien til intel, så det overrasker meg at den ble så varm. Viser bare hvor overlegen kjøleløsningen til asus er.

 

Lyd:

Asus: Meget klar og god lyd, blant det beste jeg har hørt på en bærbar PC. Mangler noe bass.

Acer: Ullen lyd som mangler diskant toner, subwooferen hjelper på bassen, men gir nesten en kunstig plastikkfølelse.

 

Skjerm:

Asus har 1050 x 1680 oppløsning, men utenom den gode oppløsningen har den også et meget godt panel fra AU Optronics som så langt er det beste jeg har sett på en bærbar PC på fargegjengivelse og detaljnivå.

Acer har en lavere 1280 x 800 oppløsning, og skjermen er god, men ikke i nærheten av asus.

 

Ytelse:

Til vanlig bruk gjør begge jobben godt, men i spill drar aceren godt ifra, grunnet kraftig skjerkort og lav oppløsning på skjermen.

3dmark06 1024 x 768:

Asus: 3863

Acer: 6049

 

Batteri:

Har ikke fått testet aceren på maks strømsparing enda, men generelt sett:

Asus: snaue 2 timer under vanlig kontorarbeid/internett/litt film

Acer: Over 4 timer ved samme bruk.

 

Nå må jeg bare bestemme meg hvilken jeg vil beholde og bruke :) Acer har ytelse og batterilevetid som store pluss. Asus har kvalitetsfølelse/design og støynivå/varme som sine store pluss.

 

Edit la til mer info om temperatur, samt bilde etter å ha testet maskinen litt mer.

post-3674-1235079325_thumb.jpg

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er nevnt før, men maskina mi blir innmari varm når jeg spiller Left 4 Dead.. Etterhvert begynner den å hakke og. Noen som vet hva dette kan komme av? GF 9600M GT skal jo drive det aller meste av spill, så vidt jeg skjønner, så da er det jo merkelig om kjøleribba er så liten at maskina går varm..

 

 

min blir rund 80-85*c ved et par timer crysis eller fallout3... sikker på at det ikke er noe som blokkerer luft utstrømminga bak? som feks laderledningen? eller at kjøleribbene er fulle av støv?

Trur ikke det er det som er feilen, serru.. For den får et "kick" av og til, der den hakker ganske så brukbart. Og så er det akkurat som om den får tenkt seg om, og det går glatt i noen minutter før det samme gjentar seg på nytt. Hadde det vært ribba skulle man jo tro det hadde hakka hele tida?

 

(Hvor kan jeg forresten se tempen?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...