Gå til innhold

Acer Aspire 5930G - Samletråd


ovinn

Anbefalte innlegg

Acer Aspire 5930G

- Samletråd -

 

tnList_431611995_1_0_Big.jpg

 

 

Acer Aspire 5930G modeller:

 

Acer 5930G LX.AQ40X.045 (Hentet fra MPX)

 

- CPU: Intel® Core™ 2 Duo P7350 Processor With Up To 3MB L2 Cache (Intel® Centrino® 2 Processor Technology)

- Skjerm: 15,4" TFT WXGA (1280x800) Acer Crystal Bright

- Minne: 3072MB (1x1024MB+1x2048MB) DDR2 533/667 SODIMM

- Harddisk: 320GB S-ATA

- Chip-set: Mobile Intel® PM45 Express Chipset

- Grafikk: NVIDIA® GeForce® 9600M GT with up to 2303MB of TurboCache™ (512MB of dedicated GDDR3 VRAM, up to 1791MB of shared system memory*), supporting NVIDIA® PureVideo™ HD technology, OpenEXR High Dynamic-Range (HDR) technology, Shader Model 4.0, Microsoft® DirectX® 10

(* depending on size of system memory)

- Optisk enhet: DVD Brenner - Dual Double Layer

- Lydkort: Dolby®-sertifisert surround lyd-system med to innebygde høyttalere

- Batteri: Lithium batteri (8 celler) - Acer QuicCharge™ teknologi

- Kortplasser: ExpressCard™/54 slot

- Eksterne porter: 1x Acer EasyPort IV Connector, HDMI™ Port Med HDCP Support, 3x USB 2.0 pPorts (1x USB 2.0 Port Combined With eSATA Port), 1x eSATA Port, 1x Consumer Infrared (CIR) Port, 1x External Display (VGA) Port, 1 x RF-in Jack

- Kommunikasjon: HDMI™ Port Med HDCP Support, Bluetooth

- Multimedia: 5 i 1 kortleser for (SD/MMC/MS/MS PRO/xD), 0.3MP Orbicam - Web kamera integrert

- Modem: Innebygget 56.6 (V90) modem

- Nettverkskort: Intel® Wireless WiFi Link 5100/5300 (dual-band quad-mode 802.11a/b/g/Draft-N) Wi-Fi CERTIFIED® network connection, featuring MIMO technology, supporting Acer SignalUp™ with Nplify™ wireless technology, Bluetooth Integrert 10/100/1000 mbit nettverkskort

- Tastatur: Tastatur med 4 hurtigtaster for Acer e-Manager, launch manager, internett og e-post

- Vekt/Størrelse: 3.0 Kg / 366 (W) x 274 (D) x 30/43 (H) mm

- Programvare: Windows Vista Home Premium (Norsk, Dansk, Engelsk), Antivirus (3 md. fri

bruk), NTI CD Maker, Acer eManager,Acer ePresentation, Acer GridVista (15,4" skjerm),

Adobe Acrobat Reader, On-line User Guide, Microsoft® Works 8.5 with Office Home and

Student 2007 Trial

- Garanti: 1 års garanti (ikke på batteri) Support : 800 84 880 (09:00 – 17:00)

 

Steder du får kjøpt LX.AQ40X.045:

Komplett.no

Netshop.no

Mpx.no

Euronics

 

 

Quote fra Kjetil

jeg får over 4t med bruk av Word. Batteriet er jo helt topp! Med en gang jeg setter den på, står det ca: 4t35m gjenstår :p

 

Acer 5930G LX.AQ40X.046 (Hentet fra Elprice.no)

 

- CPU: Intel® Core™ 2 Duo T7350 (Intel® Centrino® 2 Processor Technology)

- Skjerm: 15,4" TFT WXGA (1280x800) Acer Crystal Bright

- Minne: 4096MB

- Harddisk: 320GB S-ATA

- Chip-set:

- Grafikk: nVidia GeForce 9600M-GT - 512MB/1GB HM

- Optisk enhet: Blu-Ray spiller (DVD-brenner)

- Lydkort: Dolby®-sertifisert surround lydsystem

- Batteri: 8-celler Li-ION

- Kortplasser:

- Eksterne porter: Port for dockingstasjon, eSATA port, ExpressCard™/54 slot, USB porter, VGA, HDMI, Linjeutgang, Linjeinngang, Mikrofoninngang

- Kommunikasjon: Bluetooth

- Multimedia: 5 i 1 kortleser for (SD/MMC/MS/MS PRO/xD), CrystalEye HD Webcam

- Modem: Innebygget 56.6 (V90) modem

- Nettverkskort: Integrert 10/100/1000 mbit nettverkskort, WLAN 802.11 a/b/g/Draft-N

- Tastatur: Tastatur med 4 hurtigtaster for Acer e-Manager, launch manager, internett og e-post

- Mål: 36,4x4,4x27cm (BxHxD)

- Programvare: Windows Vista Home Premium, Norton® Antivirus (3 md. fri bruk), Cyberlink PowerDVD, NTI CD Maker,Acer Notebook Manager, Adobe Acrobat Reader, On-line User Guide, Acer GridVista, Microsoft® Works 8.5 with Office Home and Student 2007 Trial

Garanti: 1 års garanti (ikke på batteri) Support : 800 84 880 (09:00 – 17:00)

 

Steder du får kjøpt LX.AQ40X.046:

Elprice.no

Euronics

 

------------------

 

Tester/Guider/Forumtråder o.l. av 5930G

 

DinSide.no's test av 5930G -> Best i test på DinSide.no!

Acer Aspire: 5930G vs. 7730G -> En liten sammenligning mellom nevnte Notebooks

Acer aspire 5930G -> Gammel samletråd for nevnte Notebooks

Review Acer Aspire 5930G -> En engelsk review av nevnte Notebook

Can You RUN It? -> En nettside hvor du finner ut om din Pc kan kjøre en mengde spill

The PC Decrapifier -> Fjerner unødvendig pre-installert programvare

Bedre ytelse i Vista -> Bedre ytelse i Windows Vista med noen enkle knep

Slik gjør du Vista rask - IDG.no -> Gjør Vista raskere!

How to make Vista look like XP -> Gjør Vista lik XP

Rensing av vifte -> En guide fra en bruker

 

 

 

[Flere tester/guider e.l. som burde være med?]

 

------------------

 

Drivere til 5930G (XP & Vista)

 

Acer Europe - Servide & Support, Driver Download, Acer Aspire 5930 -> Offisiell side for drivere/annet til Windows Vista

FTP Server Acer Aspire 5930 -> FTP Server for nedlasting av manualer og drivere/annet for Windows Vista

XP Drivere for Acer Aspire 5930G -> XP Drivere til nevnte Notebook

Drivere for Windows Vista 64Bit -> Veiledning og drivere for Vista 64Bit Operativsystem

NVIDIA Windows Vista Driver (32/64Bit) -> NVIDIA driver for Windows Vista

 

[Flere sider jeg ikke har skrevet opp?]

 

------------------

 

Egne erfaringer/Vanlige problemer fra brukere

 

Fra Selbyggen :)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sitter i skrivende stund med en Acer Aspire 5930g m 4gb.

 

Å anbefale :)

fikk 5280 i 3dmark06 (med masse programmer gående i bakgrunn til nedlasting og en film som ble spilt av i media player)

 

De 1080p han snakket om tidligere er det man kan få ut av skjermen gjennom HDMI ut på ekstern skjerm :)

 

Til og med trådløskortet n-draft som er inkludert i maskinen er jeg fornøyd med, det er første gang jeg sier om en bærbar :p Kjøper vanligvis et eksternt ett.

 

Mange henger seg opp i at maskina må klare å kjøre AoC greit, det gjør denne. Kjører 1280x800 på "high" og ligger på jevnt 20-30+ fps. Så slipper "hakking".

 

Programvaren som er med er grei, og har testet hvor lenge batteriet kan kjøre film.

Klarte i overkant av 3 timer som jeg er meget fornøyd med :)

Og dette kan jo bli enda bedre om man klokker ned CPUn med HWC elller lignende.

 

En annen ting som har overrasket meg positivt er støynivået. Det er så å si ikke eksisterende. Jeg har suttet med denne på en sofakant hvor den ikke får stort med luft under og kjørt AoC/BF2 i timesvis. Har fortsatt ikke hørt vifta, og har heller ikke blitt varm enda. Har til og med bikket hodet godt ned i tastatured på laptopen i et desperat forsøk på å høre vifte lyd, men nadda. Meget imponerende :)

 

Endelig en spillPC til en god pris, og som jeg kan ta med på forelesning uten at jeg får hele rommet til å snu seg hvert 10min ;)

Usikker på hvem som skrev denne. Noen som vil ta credit?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
touchpadden deaktivere du ved å trykke Fn (nede til venstre) også F7

Lokii har lagt ut et par bilder

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Andre1980 har et bilde fra inni Notebook'en

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Kjetil hadde lydproblemer, og Submit kom med løsningen

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jepp, alt virker som det skal nå, bortsett fra at jeg får opp dise boksene når jeg starter maskinen:

 

246207.jpeg

 

Virker forresten utrolig bra å bruke HDMI-utgangen til TVen. Fint med FM på en 42" :p

 

Acer VCM er et program som sikker du har som startup. det r bare noe unødvendig ræl så bare skru den av på oppstart og du slipper den erroren ;)

jeg får den også når jeg starter VCM ;)

 

hva VCM er :

 

Welcome to the Acer VCM online help.

 

 

 

Acer VCM enhances the Instant Messenger (IM) voice chat experience on your Acer notebook. This application allows you to:

Han la og ut flere bilder av Notebook'en

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Han har også laget en liste

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Alex: Lager ei liste jeg :p

 

Pluss med 5930G:

- Godt skjermkort (!).

- Nok RAM.

- HDMI.

- Minnekortleser.

- Design (faktisk).

- Pris.

- Batterilevetid (opptil 4 t i Word på strømsparer)

- Utrolig stillegående! Hører den aldri. ()

 

Minus:

- Litt lav oppløsning for noen, ikke noe problem synes jeg.

- Ingen Firewire :(

- PCn blir GLOvarm under spilling (Snakker 80 grader+)

- Unødvendige dollartegn over pilene, trykker feil hele tida :p

- Litt tung å frakte til skolen hver dag, men det er verdt det.

 

Sikkert glemt noe, men fått med det viktigste.

 

På et LAN var bordet den stod på glovarmt gjennom etter 8 timers PCM-gaming.

 

Hvis du har lest mye i tråden, ser du at jeg bruker et stativ fra Biltema, da holder tempen seg på rundt 70.

 

EDIT: Må jo ikke glemme at det er basshøytaler under! :p

Her har Kjetil et lurt tips til sparing av batteri

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For å spare batteriet best mulig bør det taes ut når strømmen er i. Jeg selv har PCen på 24/7 pga nedlasting så jeg tar ut batteriet. Så en tabel som viste at på 3 måneder kan det svekkes med opptil 40% hvis temperaturen er rundt 40 grader...

vesleengen hadde noen kommentarer til Notebook'en

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
syntes denne maskina er grei... har noen fordeler og ulemper...

 

fordeler:

ny og god cpu

veldig bra batteri. har sett på film fra HDD i strømsparemodus med ca halv lysstyrke på skjerm i 4 timer

gode taster

godt sidesyn på skjerm

 

 

ulemper:

kunne ha spart vekt og litt pris ved å droppe den tåpelige "bassen"

ønsker noe bedre plassering av kontakter

mye forhåndsinnstallert søppel. har sletta nesten 2 gig med tull (noe alle nye laptoper rammes av)

 

 

alt i alt så er det en god laptop, men vil anbefale alle som kan om å formatere den med engang...

Acer Aspire 5930G mod: LX.AQ40X.045

 

Vekt: 3,1KG

 

3Dmark06 Score: 5513poeng

 

sm2.0: 2372

hdr/sm3.0: 2220

cpu: 1802

 

batteri:

3,5timer+ med film fra HDD i fullscreen med headphones i strømsparemodus, med lysstyrke på ca 50%

Submit forklarer hva de forskjellige Acer programmene er og gjør samt to vanlige problemer

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
div. acer programer:

 

Acer GridVista: gjør det enklere å dele skjermen eks. man kan dele skjermen i 4 og ha 4 int sier oppe :s

 

Acer VCM: er noe ubrukelig ræl som jeg ikke gidder og hvite hva er.

 

acer eRecovery: IKKE avinnstaler programmet!!!!! gjør div. gjennopretninger. reinnstalerer div. drivere og applikations. og gjør vista til slik den var da du fikk den :D (sletter ALT på disk C!!! ikke på D))

 

Acer eSettings: viser hva som er av hardware på datan. BIOS passord. oppstarts rekkefølge

 

Acer eAudio: fikser lyden til spill fil musikk. 5.1 sorrund lyd osv

 

acer ePower: fikser div. CPU hastighet. om datan skal bruke mye av batterie balangsert osv.

 

Acer eData security: er ikke helt sikker enda..... men haar noe med partisjoner og passordbeskytting på hardisker.

 

Acer Arcade: litt "finere" program å kjøre filmer på osv :)

 

Acer Empowering Tech.: lager en fin bar øverst på skriveborde det du finner de viktigste Acer programmene:)

 

NB!!!: HVIS du innstalerer acer framework 3XXXXXX fra acer nettsia på 5930 så er ikke Acer eRecovery der men da går du inn og innstalerer acer eRecovery fra 6920g sine applications ;)

 

bare spør hvis det er noe :D

DETTE er et vanglig problem at man får en error av en korrupt driver og div en av acer VCM (ellerno)

løsning: bare skru av Acer VCM ved oppstart for å slippe den poppup tingen.

 

løsning: driver tull: gå på acer: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5930.html trykk på drivers and utilytis og innstaler VGA_NV_v7.15.11.7490_vista(32 for 32 bit og 64 for 64 bit) evt nyere og kansje ta BIOSEN:)

 

edit. og du kan legge på at det er en ledig PCI slot ellervadet enn nå kalles i en bærbar :D

halo2k svarte på sitt eget spørsmål

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har hatt problemer med å innstalere WinXP på denne!

Først startet jeg opp pc-en, så trykket jeg på F12 for å åpne xp instaleringen....

Etter det så kom det opp: problem finding this file: pci.sys

Hva skal dette bety?

Trenger hjelp umidelbart

 

http://roddotnet.blogspot.com/2008/03/how-...ok-like-xp.html

Les denne siden og du får vista til å se akkuratt ut som WinXP Media Center Edition...

PS: Hvis du tweaker denne laptopen litt (vista tweak) så er den dritgod til gaming.

Benchmarks: 2008-09-13 17:46:52 - AssassinsCreed_Dx9

Frames: 2108 - Time: 60000ms - Avg: 35.133 - Min: 24 - Max: 54

 

Får opptil 50-90 Fps på cod4!

En lengre diskusjon rundt de tre forskjellige versjonene som er oppdaget av typen Acer Aspire 5930

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nå må en begynne å holde tunga beint i munnen altså... nå er det flere versjoner av Aspire 5930 ute å går. Se bare på Elprice:

 

LXAQ40X045: Intel Core 2 Duo T7350 prossesor Santa Rosa/

3GB/320GB HDD/DVD/BT/8-Celler - Kr 6990.- Link

 

LXAQ30X066: T5800/3GB/320GB HDD/DVD/6-Celler/HD-Cam Kr 6990.- Link

 

LXAQ40X046: T7350/4GB/320GB HDD/BD-ROM/BT/8-Celler Kr 8990.- Link

 

Merk at Elprice konsekvent skriver T i prosessor-betegnelsen, og faktisk spesifiserer "Santa rosa" etter prosessornavnet. En annen ting er at de to maskinene til samme pris er veldig forskjellige. Den ene har en T5800 prosessord og bare 6-cellers batteri, og heller ikke bluetooth.

 

Merk også at alle tre maskinene listes hos Elprice som kun Acer Aspire 5930G i overskriften. Her er det fort å ta feil.

 

Jeg vet at enkelte mener at det er elprice som har skrevet feil ang. prosessornavnet, men er det faktisk noen som har fått bekreftet at det bare er feilskrevet? I såfall står det feil på 3 forskjellige maskiner nå.

 

Det er elprice som har skrevet feil. Det finnes ingen T7350 prosessor. Acer har bekreftet det overfor en bruker allerede som også lurte på det samme og derfor kontaktet Acer direkte. Husker ikke linken).

 

Også Datakjeden har gjort samme feilen. Kjøpte 5930G, 4gb m/blueray til sønnen min. Også Datakjeden hadde i butikken merket den med T7350 prosessor. Da jeg påpekte feilen, gikk butikkmedarbeideren og sjekket og det står p7350 på emballasjen til pc'en. Forskjellen på en T og P-prosessor, er såvidt jeg har fått med meg, at P-prosessoren er mindre strømkrevende, da den bruker 25W, mens en T-prosessor bruker rundt 35W.

 

En kan jo begynne å lure når den ene versjonen kommer med T5800 prosessor. Ikke finner jeg denne på intel sine sider, og den er en T prosessor. Denne prosessoren er også oppgitt på mpx på 7730 modellen som en T-prosessor.

 

Hvordan skal egentlig kundene klare å skille dette når ikke nettbutikkene klarer det?

 

Kan det hende at T5800 skal være P8500? Jeg vet A5930 selges med P8500 i bl.a. tyskland. (tenker på elprice sin pris, som er lik versjonen med P7350, men med mindre batteri og uten bluetooth. )

 

 

[skriv en egen erfaring i tråden og jeg legger den inn her!]

 

 

 

Tips til hva mer som kunne stått i førstepost? Send PM med tips og evnt info :)

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da venter jeg i spenning på Dinsides test av 3GB versjonen som jeg forventer kommer nå fredag. Den vant jo PCtilbud-lista dems for et par uker siden, og mener å ha lest testen skulle komme nå til slutten av uka... må vel bli fredag det! :p

 

Kjekt å sitte på en laptop og se at du har over 4 timer igjen av standardbatteriet! :p

Lenke til kommentar

DETTE er et vanglig problem at man får en error av en korrupt driver og div en av acer VCM (ellerno)

løsning: bare skru av Acer VCM ved oppstart for å slippe den poppup tingen.

 

løsning: driver tull: gå på acer: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5930.html trykk på drivers and utilytis og innstaler VGA_NV_v7.15.11.7490_vista(32 for 32 bit og 64 for 64 bit) evt nyere og kansje ta BIOSEN:)

 

edit. og du kan legge på at det er en ledig PCI slot ellervadet enn nå kalles i en bærbar :D

Endret av Submit
Lenke til kommentar
jeg har bare 3 timer i strømsparermodus jeg? fullt opplada

 

Jeg får oppi 4:30 når jeg setter den på strømsparemodus... da har jeg koplet bort alle eksterne harddisker, og lysnivået er jo da kanske lavt... men funker det.

 

har enda ikke tatt tiden på hvor lenge den holder....

 

Jeg venter i spenning på dinside.no's test som egentlig i mitt hode skulle kommet idag... (de skrev "i slutten av neste uke" i forbindelse med deres test av stasjonære. Artikkel skrevet 04.09).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...