Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva regnes som gyldig legitimasjon?


Sovesofa

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at de med "fødselsnummer" sikter til personnummer, og så vidt jeg vet inneholder studentbevis kun fødselsdato.

 

Personnummeret har fem siffer. Fødselsnummer består av fødselsdato og personnummer, og betegnes noen ganger (feil) som "fødsels- og personnummer". Se ellers folkeregisterforskriften § 2-2.

 

Fødselsdato = 01.06.09

Personnummer = 52600

Fødselsnummer = 010609 52600

 

For øvrig inneholder studentkortet mitt (UiO) all påkrevd informasjon for å være gyldig legitimasjon...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, mye rart her ute å går, har selv jobbet for posten, dette er gyldige legitimasjoner :

 

-Pass

-Førekort (Eu standard, ikke de gamle som ble sendt ut før 1998/1999)

-Bankkort, med bildet.

-Id kort fra posten.

 

Disse har alle tilfelles:

Gyldighets dato

Fødselsnummer

Bilde

Kontroll nr

Utsendt av staten eller en godkjent innsats

Signatur

Uv merking (Gjelder ikke Postens Id kort)

 

Studentbevis er ikke godkjent legitimasjon!!!

 

Du kan nektes både kjøp av alkohol/bank tjenester hvis:

Bilde/signaturen avviker fra legitimasjonen du fremviser

Gyldighetsdatoen er utgått.

Minste tvil om att det er ekte! (Den bak disken sitter med ganske så store rettigheter når det gjelder dette)

 

Om det er tvil om det faktisk er deg på bildet så kan det hende de bak disken spør deg om annen legitimasjon itillegg.

 

Ser også att det nevnes lengre opp i tråden att fødselsnummer er sensitiv informasjon i Norge. Det kan jeg av bekrefte med en gang. Det er ingenting noen får gjort kun med fødselsnummeret ditt! Det er heller ikke lovfestet att fødselsnummeret ditt er sensitivt.

 

Til slutt vil jeg nevne att hvitvaskings loven i Norge er veldig streng! Det samme gjelder reglene for dokumentforfalskning.

 

Personen bak kassen har lov til og beholde legitimasjonen din om det er stor tvil om det faktisk er ditt kort og/eller ekte! Dog har de ingen rett til og gjøre dette så lenge de ikke har en gyldig grunn. Politiet skal kontaktes snarest, det samme gjelder DNB's avdeling for økonomisk kriminalitet (De går videre til kripos).

Lenke til kommentar
Personen bak kassen har lov til og beholde legitimasjonen din om det er stor tvil om det faktisk er ditt kort og/eller ekte!

 

Dette har jeg sett hevdet mange steder, oftest i forbindelse med bruk av lånt legitimasjon for å komme inn på utesteder, men jeg har så langt ikke sett noen som faktisk henviser til lovbestemmelsen som tillater dette. Straffeprosesslovens §176 gir enhver borger (og nei, dørvakter og kassapersonale har ingen særstilling) rett til å pågripe person som tas på fersk gjerning i forbrytelse med strafferamme over 6mnd fengsel, men jeg kan ikke se at verken denne eller annen paragraf i samme lov gir en tilsvarende rett til å "sikre bevis". Kommentar fra de mer eller mindre proffe juristene på forumet? I tilfelle bankkort kan det kanskje hevdes at bankens/VISA's kundeavtale åpner for slik konfiskering, men hva med førerkort eller pass?

Lenke til kommentar
Personen bak kassen har lov til og beholde legitimasjonen din om det er stor tvil om det faktisk er ditt kort og/eller ekte!

 

Dette har jeg sett hevdet mange steder, oftest i forbindelse med bruk av lånt legitimasjon for å komme inn på utesteder, men jeg har så langt ikke sett noen som faktisk henviser til lovbestemmelsen som tillater dette. Straffeprosesslovens §176 gir enhver borger (og nei, dørvakter og kassapersonale har ingen særstilling) rett til å pågripe person som tas på fersk gjerning i forbrytelse med strafferamme over 6mnd fengsel, men jeg kan ikke se at verken denne eller annen paragraf i samme lov gir en tilsvarende rett til å "sikre bevis". Kommentar fra de mer eller mindre proffe juristene på forumet? I tilfelle bankkort kan det kanskje hevdes at bankens/VISA's kundeavtale åpner for slik konfiskering, men hva med førerkort eller pass?

 

Tja.

 

§ 203. Ting som antas å ha betydning som bevis, kan beslaglegges (...)

 

§ 206. Uten beslutning av påtalemyndigheten kan politimann ta beslag når han setter i verk beslutning om ransaking eller pågripelse, og ellers når det er fare ved opphold. Beslag kan tas av enhver når den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

 

Beslaget skal straks meldes til påtalemyndigheten. (...)

 

Ellers: Jeg tror jeg har sagt det før, men la gå: Det er neppe noen regler som sier at det og det er "gyldig" eller "ugyldig" legitimasjon i sin alminnelighet. Jeg kan antagelig åpne butikk og bare akseptere pass som legitimasjon. Jeg kan saktens også akseptere bibliotekkort e.l., men da risikerer jeg å selge øl til mindreårige og derfor havne i klammeri med skjenkemyndighetene.

 

Så diskusjonen her er trolig helt dødfødt. Dog: hvitvaskingsforskriften er jo ganske vidtrekkende.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Er studentkort gyldig id når man skal kjøpe varer som krever at man er 18 år? Jeg skulle nemlig gjøre dette på rema, og fikk avslag. Studenkortet var ikke gyldig altså, her er det dog bilde av meg, fødselsdato, stempel fra skolen og fullt navn.. Syns det var noe merkelig, fikk avslag også på Ica.

 

Syns jeg husker at på prix så stod det at studentkort var gyldig. Rart.

 

Jobber selv i butikk og studentkort er IKKE gyldig legitimasjon. Er nok av de som prøver seg, men folk flest har gyldig legitimasjon med seg hvis de er unge.

 

Hvor i landet bor du? Stod det på en Prix at studentbevis var gyldig legitimasjon? I sa fall er dette feil og det bør du ta opp med den akutelle butikk.

Lenke til kommentar
Vel, mye rart her ute å går, har selv jobbet for posten, dette er gyldige legitimasjoner :

 

-Pass

-Førekort (Eu standard, ikke de gamle som ble sendt ut før 1998/1999)

-Bankkort, med bildet.

-Id kort fra posten.

 

Disse har alle tilfelles:

Gyldighets dato

Fødselsnummer

Bilde

Kontroll nr

Utsendt av staten eller en godkjent innsats

Signatur

Uv merking (Gjelder ikke Postens Id kort)

 

Studentbevis er ikke godkjent legitimasjon!!!

 

Du kan nektes både kjøp av alkohol/bank tjenester hvis:

Bilde/signaturen avviker fra legitimasjonen du fremviser

Gyldighetsdatoen er utgått.

Minste tvil om att det er ekte! (Den bak disken sitter med ganske så store rettigheter når det gjelder dette)

 

Om det er tvil om det faktisk er deg på bildet så kan det hende de bak disken spør deg om annen legitimasjon itillegg.

 

Ser også att det nevnes lengre opp i tråden att fødselsnummer er sensitiv informasjon i Norge. Det kan jeg av bekrefte med en gang. Det er ingenting noen får gjort kun med fødselsnummeret ditt! Det er heller ikke lovfestet att fødselsnummeret ditt er sensitivt.

 

Til slutt vil jeg nevne att hvitvaskings loven i Norge er veldig streng! Det samme gjelder reglene for dokumentforfalskning.

 

Personen bak kassen har lov til og beholde legitimasjonen din om det er stor tvil om det faktisk er ditt kort og/eller ekte! Dog har de ingen rett til og gjøre dette så lenge de ikke har en gyldig grunn. Politiet skal kontaktes snarest, det samme gjelder DNB's avdeling for økonomisk kriminalitet (De går videre til kripos).

FDID-kortet (militær ID) oppfyller også disse kravene.

Og med hjemmel i hvilken lov har mannen bak kassen lov til å beholde legitimasjonen min?

Lenke til kommentar
Er det ikke i stor grad opp til butikker å selv utvise skjønn når det gjelder hva som er gyldig legitimasjon? At butikk A godtar studentkort, betyr ikke at butikk B trenger å gjøre det.

 

Selvfølgelig. Man har ingen forskrift som entydig definerer hva som er gyldig legitimasjon i alle tilfeller. Men legitimasjon som oppfyller hvitvaskingsforskriftens krav vil bli godkjent av de fleste offentlige institusjoner som ikke krever pass, og jeg ser på det som veldig unaturlig å filtrere ut slike.

 

Og med hjemmel i hvilken lov har mannen bak kassen lov til å beholde legitimasjonen min?

 

frevild svarte på dette spørsmålet lenger opp -- straffeprosessloven § 206.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Bare for å si noe mer her:

 

Når en skal ha tippekort fra Norsk Tipping er det KUN følgende legitimasjon som er godkjent:

- Pass

- Bankkort med bilde

- Førerkort utstedt etter 1989

- Postens ID-kort

 

Dersom kunden ikke har noen av disse, vil kunden ikke kunne få spillekort fra Norsk Tipping.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å sitere mitt tidligere innlegg...

 

Den strikteste definisjonen på gyldig legitimasjon (i alle fall rent innenriks) finner man i hvitvaskingsforskriften § 5.

 

Vilkårene etter denne paragrafen er som følger:

 

- Utstedt av offentlig myndighet eller annet organ med gode kontrollrutiner (typisk Posten, banker, og Forsvaret)

- Inneholde følgende informasjon:

* Fullt navn

* Navnetrekk (signatur)

* Fotografi

* Fødselsnummer

 

Det følger av alkoholforskriften § 2-4 at ansatte har ved tvil om alder rett og plikt til å avkreve legitimasjon. Legitimasjon som fyller kravene i hvitvaskingsforskriften må anses å fylle kravene til legitimasjon etter alkoholforskriften.

 

Siden båtførerbeviset utstedes av Sjøfartsdirektoratet er det utstedt av offentlig myndighet. Det må da inneholde fullt navn, signatur, fotografi, og fødselsnummer. Inneholder det bare fødselsdato er det ikke gyldig legitimasjon etter hvitvaskingsforskriften, men kan være gyldig i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...