Gå til innhold

20 år grense på førerkort for MENN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Innfør heller IQ-testing. Jo lavere IQ, jo lenger må man vente med å ta lappen.

 

Antagelig langt, langt mer effektivt enn et eventuelt kjønnsdiskriminerende tiltak.

 

Ja, for det er jo helt klart bevist at det å tøffe seg, føle adrenalin ++ er korrelert med lav IQ :roll:

Bevist er det neppe, men det trenger ikke å hindre et politisk vedtak. (Av og til skulle man faktisk tro det var motsatt...)

 

Å tøffe seg og søke adrenalin er neppe negativt korrelert med IQ, men når man gjør det på en totalt uforsvarlig måte som setter eget og andres liv i fare, kan det fort hende at blir litt sammenheng.

 

Et annet effektivt tiltak ville vært å la bønder (altså folk som bor utenfor Ring 3) vente litt lenger før de får lappen. Når man bor på landet, og ikke har noe å gjøre på fritiden, er man mye mer tilbøyelig til å ta risiki bak rattet.

 

(Om du ikke tar ironien: ja, det er ironi. Det er generelt politisk ukorrekt å diskriminere på grunn av statistikk. Ingen politiker eller fagperson kunne sagt det jeg har sagt, uten å nærmest miste jobben. Men når det er diskriminering av menn, er det tydeligvis heeelt greit...)

Lenke til kommentar

20års grense hjelper ikke. Menn er like ille i 20-27års alderen. Dessuten står folk over 50 for ekstremt mange dødsulykker og møteulykker som også krever mange liv i motgående kjøretøy. Og menn generelt er bedre sjåfører enn kvinner, og mange fler menn enn kvinner kjører bil, så det eneste man kan lese ut av statistikk er at ingen burde ha lappen overhodet.

Lenke til kommentar

Tja, hva med å lage jakker, gensere og t-skjorter som er helt stive og trange for armene slik at ingen kan slå noen ned? Eller hva med å slutte å selge f. eks. brødkniver? Eller gjerde inn alle stup i landet for å unngå selvmord. Lista er lang for ting vi kan gjøre for å få det trygt.

 

Det skal bli et fritt og koselig samfunn! :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg tror generelt Menn er teknisk bedre å kjøre en kvinner.

 

Jeg tror det går mer på at menn generelt er mer uforsiktige, tar mer sjangser en kvinner.

Desutten syns nok menn sladding osv er mer underholdende en jenter syns.

 

Jeg kan fint kjøre "perfekt" på veien om jeg ønsker det, men somregel kjører jeg ikke perfekt.

Ligger kanskje i 80 i 60 sona, kjører litt fort i svinger osv...

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele tråden så beklager om jeg tar opp ting som allerede er tatt opp.

 

Men at menn skal vente til de er 20 for å få ta lappen er latterlig, det mases og sutres så mye om likestilling for kvinner at det nesten er på vei til at det er på vei bort ifra likestilling igjen.

 

men har det ikke vært for at lappen er styggdyr og man kunne få tilstrekkelig med kjøretimer til å ikke bare akurat bestå prøvene så har vi nok kommet langt.

 

det neste jeg kunne se for meg at hjelper må være å få gjort noe med de sinnsyke bilprisene i norge. når man kjører en gammel utsarva bil som man lett må når bilene koster såpass mye som de gjør så er det jo mye lettere å havne i en ulykke på grunn av mekaniske feil osv.

Lenke til kommentar
Jeg tror generelt Menn er teknisk bedre å kjøre en kvinner.

 

(...)

 

Jeg kan fint kjøre "perfekt" på veien om jeg ønsker det, men somregel kjører jeg ikke perfekt.

Ligger kanskje i 80 i 60 sona, kjører litt fort i svinger osv...

Det er jo slike dusteholdninger som gjør det mulig å starte en slik debatt.

 

Helt saklig blir vel dette en form for kollektiv avstraffelse vi prøver å holde oss unna, men når jeg leser innlegg fra personer som diskjockeyen her er det veldig lett å sympatisere med begge sider.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg lest hele tråden så beklager om jeg tar opp ting som allerede er tatt opp.

 

Men at menn skal vente til de er 20 for å få ta lappen er latterlig, det mases og sutres så mye om likestilling for kvinner at det nesten er på vei til at det er på vei bort ifra likestilling igjen.

 

men har det ikke vært for at lappen er styggdyr og man kunne få tilstrekkelig med kjøretimer til å ikke bare akurat bestå prøvene så har vi nok kommet langt.

 

det neste jeg kunne se for meg at hjelper må være å få gjort noe med de sinnsyke bilprisene i norge. når man kjører en gammel utsarva bil som man lett må når bilene koster såpass mye som de gjør så er det jo mye lettere å havne i en ulykke på grunn av mekaniske feil osv.

Tjoda, jeg ville foretrekke at en 18-åring kjører en Citron C1 i stedet for en gammel Sierra. Men nye biler koster fortsatt mye penger (selv med mer rasjonelle priser snakker vi nok om 60-70000 kroner), og de som virkelig trenger bilene, nemlig 18-åringene, vil fortsatt ikke ha råd til dem, i alle fall ikke de fleste.

 

Et annet spørsmål er om det ikke er på tide å få kjøreopplæringen inn i videregående skoler, og ikke minst få ned prisen på kjøretimer, langkjøring, glattkjøring m.m..

Lenke til kommentar
Latterlig å lese at ungdom er misfornøyd med å være låst til maks 130 km/t.

Ungdommers holdning i trafikken i det hele tatt er latterlig. ;) Det er så mange ungdommer som kjører rundt omkring i den trua at de er skikkelig kule, men i stedet så krasjer de i hastigheter som de ikke bør holde. Den erfaring ungdommer har, er ikke nok til å leke seg vilt over alt. Det bør for så vidt ingen gjøre. Alle bør kjøre oppmerksomt og rolig.

 

Men, jeg tror ikke aldersgrensa er veien å gå. Jeg tror det er bedre å utvide antall kameraer rundt omkring, og heller utvide opplæringa til å innebære mer fokus på oppmerksomhet og varsomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...