Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm med feilmsg at UxTheme.dll ikke finnes


Anbefalte innlegg

Etter at det kom opp et bilde om at det var en trojaner med ønske om restart, ble dette desverre gjort. Starter nå opp Windows XP med feilmsg at "Programmet kan ikke starte fordi UxTheme.dll ikke finnes". Har prøvd å starte i sikkerhetsmodus, men dette funker heller ikke. Jeg får demed ikke tilgang til områdene og får heller ikke tatt ut de siste dokumenter etter forrige backup.

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å få bort feilmsg og at maskinen vil virke slik den skal???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg bare få spørre; Har du Trend Micro sin Pc-cillin eller Internet Security installert? Har hatt inne 2 maskiner til service med dette problemet og begge hadde trend sin antivirus-løsning.

 

Enkelt å fixe dette... Jeg lastet ned en patchet uxtheme.dll fra nettet (Engelsk uxtheme funket helt fint på 2 norske Xp Home) og la den på en usbstick og startet opp i sikkerhetsmodus.

I sikkerhetsmodus fikk jeg aldri frem noe annet enn bakgrunnen, men med en liten Ctrl+Alt+Del så får man opp menyen man kan velge TaskManager fra. Jeg fikk hele tiden feilmeldinger om at uxtheme.dll var borte og at dette programmet ikke funket uten.

Men når taskmanager endelig er oppe så trykker du først på fanen Applictions -> New Task og så skriver du "cmd" i Create New Task vinduet (du vil få feilmeldinger for hvert steg, men bare klikk den vekk).

 

I commandvinuet så skriver du X: (Erstatt X med stasjonsnavnet til din usbstick.. hos meg var det f:)

Jeg la uxtheme.dll på roten av min usbstick så jeg skrev følgende

copy uxtheme.dll c:\windows\system32

fikk melding om at den allerede fantes men valgte å overskrive.

 

Restartet maskinen og da gikk den rett inn i windows uten noen problemer. :)

 

Håper det funker hos deg også

 

Du finner patchet uxtheme om du søker etter det på google :)

Endret av n00ky
Lenke til kommentar

Neida, det hjalp ikke. Fikk hentet fila og lagt den inn, men fikk ikke beslkjed om at den fantes fra før. Fikke istedet opp samme feilmsg når jeg startet opp maskinen. Programmet finner ikke fila iforb med oppstart.

Andre forslag?????

 

Fila ligger der etter at jeg har kopiert den inn fordi jeg får spm om den skal overskrives når jeg prøver på nytt. Hvorfor vises denne ikke når vi kjører en DIR i ..\system32?? og hvorfor finner ikke windows denne iforb med oppstart???

 

Huff huff jeg hadde gjort en feil iforb med fila.

Rådet ditt var alikevell helt rett. Nå er det ok, takk for hjelpa

Endret av Myllarguten
Lenke til kommentar
Heey, virket for meg også, XP Pro, Trend Micro Pc-cilin

n00ky, mange takk. tfr3edmy1.gif

Noen formening om hva som er årsaken?

 

Bare hyggelig :)

 

Vet ikke helt hva som gjør det, men trend vet nok om saken siden de har gitt ut ny oppdatering av definisjoner i dag.

Siden uxtheme.dll fortsatt ligger på maskinen og 2 av de jeg har fikset pc for nå har fått opp en melding om at det er en trojaner som må fjernes ved hjelp av en restart så kan man begynne å lure om det er trojaneren som gjør skaden eller om det er trend som gjør det. Tror nok det bare var en feil i definisjonene som gjør uxtheme.dll korrupt.

Onkelen min kom her med pcen sin i sta og hadde akkurat samme problem med sin pc; trend internet security og manglende uxtheme.dll.

 

EDIT: joda, kilden til feilen er Trend-programvaren... de har kommet med en solution-guide til det på sine nettsider.

Endret av n00ky
Lenke til kommentar
Recent updates from Trend Micro Internet Security, pattern 5.521.50 and 5.525.50, detected the following Microsoft operating system files as Troj_Generic or Troj_Generic.ADV and quarantined them:

 

Det som er viktigst av ALT her, er at du må påse at du IKKE har overnevnte patterns på pc FØR du erstatter uxtheme.dll

har du ikke oppdatert patterns, eller unloaded/uninst trend, vil samlib.dll bli satt i karantene etter reboot, og da klarer du ikke å få startet command prompt en gang.

Da er det windows cd og recovery console next.

Lenke til kommentar

har store problemer med maskiner som har gått videre til "step 2" altså der uxtheme.dll er blitt replaced, og samlib.dll er defekt. har ikke klart å fått disse maskinene i drift igjen. Noen som har tips til hva som kan gjøres med de ? :)

 

Edit: Var visst bare å replace samlib.dll også, men av alle merkelige ting var det fat32 på den pc'en her, hehehe. Jaggu bra man har Paragon mount everything liggende på lur av og til.

Endret av Fungus
Lenke til kommentar

Takker så mye for gode råd i denne tråden. Jeg hadde samme problem: Trend Micro hadde satt uxtheme.dll i karantene. Jeg løste det ved å starte i sikkermodus og valgte "sikkermodus med kommandolinje". Trykket OK på alle feilmeldingene som kom opp. Skrev inn

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

Da fikk jeg tilgang til systemgjenoppretting og valgte en dato før 05.09.08 som var datoen da Trend sine virusdefinisjoner satte uxtheme.dll i karantene.

 

Etter dette startet maskinen normalt første gang. Jeg åpnet Trend og oppdaterte virusdefinisjonene og trodde jeg hadde løst problemet, men ved neste omstart var samme feilmelding der igjen. Sannsynligvis hadde Trend rukket å sette uxtheme i karantene nok en gang før jeg fikk lastet ned de nye definisjonene. Hadde til og med sjekket at uxtheme.dll lå i mappen Windows\system32 før jeg foretok restart.

Da gjentok jeg prosedyren med oppstart i sikkermodus og skrev inn kommandoen over. Har nå startet maskinen flere ganger uten problem. Tok dessuten kopi av filen på en USBstick og vil prøve n00ky sin metode hvis problemet dukker opp igjen.

Lenke til kommentar
hehehe. antivirus lager mye problemer noen ganger. http://itavisen.no/sak/785551/Antivirus_%C3%B8dela_Windows/

 

jeg har samme problemet som de andre her inne, men får opp meldingen om at samlib.dll mangler.. problemet mitt er at jeg ikke kommer inn i hverken sikkermodus eller noe annet (bare svart skjerm og feilmelding) så det er mulig jeg må reinstallere alt. så kommer spm.

 

Har en disc som heter drivers & utilities.. og en som heter recovery.

 

Stemmer det at med drives & utilites kan jeg reinstallere drivere o.l uten og miste filer på maskinen? mens recovery er full formatering og reinstallering?

 

Har mange filer jeg ikke vil miste på maskinen.. men har jeg noe valg? I verste fall, kan jeg eventuelt ta ut harddisken og få reddet filene på annen måte?? koble til annen pc eller noe sånt?

 

trenger hjelp før jeg tør å prøve å gjøre noe! :)

 

elendige Trend Micro btw.... :(

Endret av filmnils
Lenke til kommentar

det jeg gjorde i dette tilfellet var å kopiere fila fra recovery cd'en til system32. så starta jeg windows, fikk uxtheme feilen der. kjorte ctrl+alt+del, fikk opp task manager, valgte kjør og fikk tilgang til diskene. kopierte så uxtheme fra cd (søk på nett så finner du kopier av uxtheme for div sp'er) og ting fungerte som normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...