Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan si "hold kjeft" på en koselig måte?


Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg jobbet lenge der jeg er nå, men en ting oppdaget jeg ganske fort og det er baksnakking. Det er ett (mildt sagt) kvinnedominert miljø, så jeg er ikke overasket. Men jeg vil heller ikke blandes inn. Jeg syns alle de jeg har jobbet med til nå er koselige, og jeg har absolutt ingen interesse av å høre andre svartmale dem, og fortelle meg detaljer fra privatlivet deres som jeg ikke trenger vite, med mindre de selv vil fortelle meg det.

 

Slik som i dag. En på jobben var nettopp gravid, men mistet ungen. Hun jeg jobbet med i dag hadde spunnet forskjellige teorier om at det ikke var sant at hun hadde vært gravid i det hele tatt, og jeg fikk høre ting om den eks-gravide kollegaen min sin fortid, som jeg absolutt ikke hadde noe interesse av å høre. Jeg fikk meg ikke til å be den sladresyke kollegaen min til å holde kjeft heller, da jeg helst ikke vil bli neste baksnakkingsoffer. Er det noe måte jeg rett og slett kan si at jeg ikke er interessert i å høre, uten at hun føler at jeg angriper henne som person, eller hennes væremåte eller noe?

 

Takker for alle ideer, jeg vil helst avslutte dette før jeg kommer skikkelig inn i det. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Dette ønsker jeg ikke å mene noe om akkurat nå, kjære deg".
En hersketeknikk på henne tror jeg hadde slått svært, svært, svært feil, faktisk. Jeg tror ikke jeg må prøve å virke dominerende på noe vis, for å være ærlig. Det er en svært liten margin mellom å lykkes og misslykkes her, for å si det slik.
Lenke til kommentar

Ikke vær redd for å bli baksnakket på jobb, hvis hun er en som sladrer jevnt og trutt vet også de andre at de ikke skal høre på hva hun har å si. Du må bare si rett ut at du ikke vil høre om det og at hun er en jævla b*tch som snakker slik om andre. Du må være den som tør å si fra når alle andre holder munn.

Lenke til kommentar

er vel bare å si det rett ut at du ut av respekt ikke liker å høre om privatlivet til visse andre formidlet gjennom andre enn de det gjelder. si det med et smil og skift samtalemne til noe annet.

 

hvis du kan sette ned foten på sånne ting, så tror jeg nok heller du får respekt enn at folk begynner å baksnakke deg.

og hvis hun blir sinna på deg for det så er hun rett og slett teit, og du kan drite i å bry deg om henne.

 

men nå er vel kvinner og menn litt forskjellige på akkurat det der...

 

mine kamerater kjenner meg, og de vet en ting: jeg godtar ikke baksnakking ( eller all slags syting for den saks skyld ) samme f hvem eller hva det skulle være om. sett en høy standard for deg selv og de som er rundt deg. på den måten vil de nok heller se opp til deg.

 

 

 

men hva vet vel jeg?

lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg kommer ofte bort i situasjonen der noen prøver å baksnakke noen jeg såvidt vet hvem er. Ofte hører jeg ikke engang etter hva som blir sagt, men innimellom når jeg ikke kan unngå å få med meg det som blir sagt pleier jeg bare å si noe slik som "Jeg orker ikke å uttale meg om noe jeg ikke engang kan vite at er sant" .

 

Hvis noen f.eks sier noe slik som "jeg har hørt at hun har hatt seg med han og han! , fy fader så ekkelt" . Svar: Vi vet jo ikke engang om det stemmer, så jeg gidder ikke å snakke om det engang"

Lenke til kommentar

Må bare kommentere at for enkelte personer, ville en overhøflig frase vært mye mer provoserende enn en "sorry mac, orker ikke høre tullprat". sagt med en litt ertene tone.

 

Fins mang måter å møte situasjonen, bare det å bytte samtaleemnet selv når hun baktaler. Gjerne gjøre det så tydelig at hun blir litt usikker på ditt forholdt til baksnakking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...