Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sikringer i manuelt sikringskap 30A/35A


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har et gamelt sikringskap med manuelle sikringer. I senere tid har hovedsikringen gått veldig mye og nå er det tomt for sikringer. Det som står i nå er en 30A 500V sikring.

 

På Elkjøp hadde de bare 35A 500V. Kan man bruke dette der hvor det tidligere stod 30A?

Eventuelt hvordan kan man finne ut om ledningsnettet i leiligheten tåler 35A sikringer?

 

Sliter litt nå hvis sikringene går igjen for jeg finner ikk 30A noested. Heldigvis får vi nye automatsikringer og sansynligvis nytt elektrisk anlegg om noen måneder.

 

hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Vi har et gamelt sikringskap med manuelle sikringer. I senere tid har hovedsikringen gått veldig mye og nå er det tomt for sikringer. Det som står i nå er en 30A 500V sikring.

 

På Elkjøp hadde de bare 35A 500V. Kan man bruke dette der hvor det tidligere stod 30A?

Eventuelt hvordan kan man finne ut om ledningsnettet i leiligheten tåler 35A sikringer?

 

Sliter litt nå hvis sikringene går igjen for jeg finner ikk 30A noested. Heldigvis får vi nye automatsikringer og sansynligvis nytt elektrisk anlegg om noen måneder.

 

hilsen Andreas

 

 

du kan som sagt ta kontakt med en elektriker og få byttet bånnskruene slik at du kan putte inn 50A, det er sjelden noe problem å øke fra 30A til 50A, også er det veldig fort gjort, tar 5min så bør heller ikke koste all verden.

 

men vis de 35A sikringene passer så er det ikke noe problem å bruke dem.

Lenke til kommentar

Dersom du har 3-fase, og bare EN av sikringene går (dvs alltid den samme), har du skjevbelastning på fasene i boligen din. Sjekk dette først.

 

Før du ev. bytter til større sikring, sjekk at inntaksledninge/stigeledningen tåler den strømmen. Det kan være at du har 30A fordi ledningene inn ikke tåler mer.

 

Elektriker skal melde denne endringen til netteier. Vær OBS på at netteier ofte krever et gebyr dersom du øker inntakssikringen din. Jeg betalte noen tusen for å øke fra 3x35 til 3x50A.

Lenke til kommentar

Høres merkelig ut at du skulle ha 30A skrusikringer.

Har aldri hørt om den størrelsen i min 13 år kariære som elektriker heller.

Mulig du har en disse bittesmå sikringene jeg ikke husker navnet på men er det snakk om vamlig UZ sikringer så er det bare å skru inn 35A sikringer.

Var nok det som sto der fra begynnelsen.

Lenke til kommentar
Dersom du har 3-fase, og bare EN av sikringene går (dvs alltid den samme), har du skjevbelastning på fasene i boligen din. Sjekk dette først.

 

Før du ev. bytter til større sikring, sjekk at inntaksledninge/stigeledningen tåler den strømmen. Det kan være at du har 30A fordi ledningene inn ikke tåler mer.

 

Elektriker skal melde denne endringen til netteier. Vær OBS på at netteier ofte krever et gebyr dersom du øker inntakssikringen din. Jeg betalte noen tusen for å øke fra 3x35 til 3x50A.

 

 

sjelden noe problem dette med tversnittet inn i hus fra netteiers side, iomed at han såpass lave sikringer så er det sikkert en eldre inntakskabel også, og som energimontør har jeg ikke vært borti mindre enn 10 cu, og da kan hovedsikringene fint heises til 50A, men som han sier så må dette meldes fra til netteier via elektriker.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Beste er å bytte til en automatsikring, da disse gamle skrusikringene er livsfarlige, men om det elektriske anlegget snart skal bygges om uansett, så ville jeg satt inn 25A imidlertidig, og heller skru litt ned på forbruket som forårsaker at sikringen går. Fex unngå å kjøre oppvaskmaskin, komfyr og vaskemaskin samtidig og sånne ting hvis det er det som forårsaker det.

 

Du KAN sette inn en 35A dersom det elektriske tåler å bli belastet med 35A, men da ville jeg kontaktet en elektriker for å se på det og bytte de om du ikke har noen erfaring på området. Det koster nok bare en time å få gjordt det, dvs rundt 6-700 kr. Da får du en vurdering fra en fagmann med papirer, og da er det han som må gå god for det, ikke du, ved en eventuell forsikringssak pga brann.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...