Gå til innhold

Google utfordrer nettlesermarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Hvor får man lastet den ned ?

Antagelig her: gears.google.com/chrome/. (Addressen funker ikke i Norge for øyeblikket, men vi får satse på at den funker i løpet av dagen.)

 

Så ikke nok med at google allerede vet hva vi søker på, hva vi skriver om i mailene våres, nå skal de også kartlegge alle sidene vi surfer på?

 

Det er åpen kildekode. Det er ikke lett å gjemme slikt. Om de plukker opp surfeinfoen din, kommer folk til å vite det, og så kan du patche nettleseren for å unngå det, eventuelt bare la være å bruke den. Men det er absolutt noe å tenke på.

 

Chrome skal i alle fall prøves. Kan være det er verdt å bytte ut Firefox, med sine mange krasj og Gecko, med Chrome, færre krasj og WebKit.

 

Forresten: er ikke "Chrome" et ganske uoriginalt navn, med tanke på at Firefox' UI heter det samme?

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Hvis den tegneserien holder hva den lover så må jo dette bli kanonbra. Spesielt det at hver tab kjører som en egen prosess - utrolig irriterende når x antall tabs går tapt hvis en tab kræsjer. Det virker som de har tatt det beste fra de fleste.

 

IE8 gjør det samme.

 

Hvis den tegneserien holder hva den lover så må jo dette bli kanonbra. Spesielt det at hver tab kjører som en egen prosess - utrolig irriterende når x antall tabs går tapt hvis en tab kræsjer. Det virker som de har tatt det beste fra de fleste.

 

IE8 gjør det samme.

 

Edit: Department of redundancy department slo til igjen er jeg. :)

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

Lest gjennom tegneserien og dette ser virkelig lovende ut. Er jo lenge siden vi har sett nybrottsarbeid når det gjelder browsere. Og for svært mange er jo nettopp browseren den aller mest brukte apps'n. Gleder meg til å teste denne og håper googlegjengen er kjapt ute med linux versjon slik at ennå flere kan teste ut dette. Dette kan jo fort bli en ny tidsregning når det gjelder browsere. Økt hastighet bedre kontroll og et rikere brukergrensesnitt uten å miste hastighet. Dersom dette kjører greit så bryr jeg meg lite om minnebruken. Verdt å "hekte på et par rader" til for å få dette til å kjøre smooth. Tenk å ha full kontroll over alle oppgavene brwoseren utfører, slik at en kun mister et tab dersom noe går galt. Genialt.

 

Ser for meg en skreddersydd web dersom dette tar av. Kanskje vi endelig ser WEB 2.0 og ikke bare en mediahypet greie som ikke gjør mye annerledes enn vi gjorde igår.

 

Ser det er noen kommentarer ang. googles logging av våre vaner men mtp at dette blir en opensource løsning så vil det nok kjapt komme addons som løser den biten for de som ønsker det.

 

Go Google!

Lenke til kommentar

Har vært en av mine store klager lenge at firefox kjører alt i en process/thread, det er thread locking, og har følger når plugins er ustabile.

 

Men i firefox's forsvar, session saving koden deres er en av grunnene til at jeg bruker det over webkit nå.

 

Og basert på webkit liker jeg godt, pushe åpne standarder, og webkit er latterlig mye raskere en gecko. (og @ arnizzz, IE er vel egentlig ikke i browser wars lenger? Tror ikke jeg vet om noen som bruker IE fordi de foretrekker det, og når det gjelder minne bruk/ytelse/web standarder så er vel ikke IE på score chart'en en gang lenger).

 

Gleder meg til å teste denne og håper googlegjengen er kjapt ute med linux versjon

 

Vel, browser'n er basert på webkit, så hvis ikke linux versionen blir pusha sammtidig med windows versionen blir jeg SVÆRT overasket.

Endret av _neuron_
Lenke til kommentar

Eneste som plager meg er at jeg kanskje må gi slipp på Opera.. ;)

Nå er riktignok tegneserien laget av google selv (og et markedsførsingsapparat med mye spenn), men de har ingen ting på å vinne ved å ljuge på seg unødvendig mye. Den browseren så veldig bra ut, får håpe den også tar vare på sikkerheten.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
(og @ arnizzz, IE er vel egentlig ikke i browser wars lenger? Tror ikke jeg vet om noen som bruker IE fordi de foretrekker det, og når det gjelder minne bruk/ytelse/web standarder så er vel ikke IE på score chart'en en gang lenger).

 

Snakk for deg selv. Internet Explorer er den mest stabile browseren på windows imo. Brukte firefox 2.x i et halvår før jeg gikk lei av at ting kræsjet og/eller ikke funket. Så gikk jeg over til Opera som er en del bedre, men vender stadig tilbake til IE7 pågrunn av Opera har en tendes til å fryse helt. Der vet jeg iallefall at ting FUNKER. Standarder bryr jeg meg fint lite om da jeg ikke er webutvikler. IE8 har mye bra og det er litt barnslig å bare avskrive den automatisk bare fordi det er MS.

 

Google sin nye browser ser meget bra ut på papiret og jeg kommer nok til å prøvekjøre den for en periode. Får håpe google klarer å komme med noe mer enn beta-lanseringer av denne browseren før 2010 iallefall :D

Lenke til kommentar
Gleder meg til å teste denne og håper googlegjengen er kjapt ute med linux versjon

 

Vel, browser'n er basert på webkit, så hvis ikke linux versionen blir pusha sammtidig med windows versionen blir jeg SVÆRT overasket.

 

We're releasing this beta for Windows to start the broader discussion and hear from you as quickly as possible. We're hard at work building versions for Mac and Linux too, and will continue to make it even faster and more robust.

[Google blog]

Den første betaen, den som blir lansert i dag, ser ut til å være Windows-only.

Lenke til kommentar
IE8 har mye bra og det er litt barnslig å bare avskrive den automatisk bare fordi det er MS.

 

Avskriver alt jeg ikke kan bruke, men er også fult klar over at ytelsesmessig ligger den langt bak industristandard.

 

http://ajaxian.com/archives/backbase-tests...-including-ie-8 f.eks, rimelig gammel, nå kommer jo også mozilla med tracemonkey (http://ejohn.org/blog/tracemonkey/), og webkit har blitt svært mye raskere (safari i de grafene bruker webkit). Det er en javascript test, men når det gjelder minne bruk ligger også f.eks firefox LANGT bedre an.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...