Gå til innhold

Hvorfor glimrer proffe politikere med sitt fravær på dette forumet?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Endelig kom dette spørsmålet frem:

 

(VG Nett) Staten og politikerne er for lite til stede på Facebook og andre nettsamfunn. Det mener stortingsrepresentant Torgeir Michaelsen (Ap). Han savner en klar strategi fra regjeringen.

 

Jeg har selv forundret meg over at bla. dette forumet mangler tilstedeværelse (neida, jeg glemmer ikke de få "usual suspect's"  :whistle: ) av proffe politikere? Hadde jeg selv syslet med "svineriet" :p , ja da hadde jeg benyttet meg av en slik utmerket mulighet for agitasjon.

 

Noen som vet mere her?

 

vg.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er glad de holder seg unna i hvertfall. Ikke kult at enhver tråd blir kapret av en eller annen misjonerende politiker. Diskusjonene vil bare bli enda dårligere.

 

Men greit nok at de er på Facebook, har blogger etc. Da får de kommet med budskapet sitt, uten at de kræsjer "nøytrale" forum. Dette ser jeg på som positivt da politikerne får sagt det de vil uten å bli filtrert gjennom media (men budskapet blir filtrert gjennom en pr-rådgiver i stedet?).

 

Forresten så har jo DLF prøvd seg her på forumet. Jeg tror jeg kan konkludere med at det ikke var noen suksess for partiet, men en artig tråd. :!:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg er glad de holder seg unna i hvertfall. Ikke kult at enhver tråd blir kapret av en eller annen misjonerende politiker. Diskusjonene vil bare bli enda dårligere.

 

 

Forresten så har jo DLF prøvd seg her på forumet. Jeg tror jeg kan konkludere med at det ikke var noen suksess for partiet, men en artig tråd. :!:

Tror ikke at våre politikere er spesielt bedre utrustet i hjernedepartementet enn mange av våre kløktige og kunnskapsrike medforumister. Så trådkapring tror jeg ikke ville bli et problem. Tenk heller tanken på å få våre styresmakter direkte i tale og hvilke muligheter det gir!?

 

 

Når det gjelder DLF-tråden, så endte vel den i grøfta, eller?

 

:!:

 

"Vinker og utleverer kyss på hånden til lille Siv! Velkommen skal du være!"

 

:love:

Lenke til kommentar

Hvorfor politikerne holder seg unna kan man bare spekulere på. Kanskje fordi de har annet å gjøre på enn å diskutere sin holdning til Israel med folk som kan holde på i seks måneder uten å bevege seg en millimeter... ;)

 

Nettet kan være et sted å treffe folk og meninger, men det kan også være et sted å bli låst fast i endeløse diskusjoner med folk som allikevel ikke er "målgruppen". Det var det våre venner fra DLF oppdaget her, debatten var like "produktiv" her som en debatt om tro i religionskategorien. Du treffer ikke andre troende, men en bråte ateister som værer kristenmanns blod og jager i flokk for å ta dem.

 

Et problem her på forumet er at partiene ikke kan ha offisielle brukere. jeg har tidligere foreslått at de i likhet med firmaer skal kunne ha det, slik at de kan svare på konkrete spørsmål (men ikke drive egenreklame). Men det har jeg ikke fått gehør for. (Kanskje i de nye retningslinjene, når de engang dukker opp?) Politikere måtte derfor opptre som privatpersoner. Det går kanskje for menige DLF'ere, men det hadde vært en umulig rolledeling for en Stoltenberg eller Sponheim.

 

Politikk er som kjent det muliges kunst. Du måles på det du får utrettet, og jeg er ikke så sikker på om man får utrettet så mye på nettforum som dette, hvor politikk primært er en intellektuell øvelse.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Endelig kom dette spørsmålet frem:

 

(VG Nett) Staten og politikerne er for lite til stede på Facebook og andre nettsamfunn. Det mener stortingsrepresentant Torgeir Michaelsen (Ap). Han savner en klar strategi fra regjeringen.

 

Jeg har selv forundret meg over at bla. dette forumet mangler tilstedeværelse (neida, jeg glemmer ikke de få "usual suspect's"  :whistle: ) av proffe politikere? Hadde jeg selv syslet med "svineriet" :p , ja da hadde jeg benyttet meg av en slik utmerket mulighet for agitasjon.

 

Noen som vet mere her?

 

vg.no

 

Det spørs hvor mange som er aktive og leser disse trådene. Ofte er det de mest engasjerte og det er antageligvis en overvekt av de som uansett har bestemt seg hva de skal velge. Det er de usikre velgerne valget står om.

Lenke til kommentar
Jeg er glad de holder seg unna i hvertfall. Ikke kult at enhver tråd blir kapret av en eller annen misjonerende politiker. Diskusjonene vil bare bli enda dårligere.

 

 

Forresten så har jo DLF prøvd seg her på forumet. Jeg tror jeg kan konkludere med at det ikke var noen suksess for partiet, men en artig tråd. :!:

Tror ikke at våre politikere er spesielt bedre utrustet i hjernedepartementet enn mange av våre kløktige og kunnskapsrike medforumister. Så trådkapring tror jeg ikke ville bli et problem. Tenk heller tanken på å få våre styresmakter direkte i tale og hvilke muligheter det gir!?

 

 

Når det gjelder DLF-tråden, så endte vel den i grøfta, eller?

 

:!:

 

"Vinker og utleverer kyss på hånden til lille Siv! Velkommen skal du være!"

 

:love:

 

DLF-tråden er et beautiful trainwreck.

 

Tror ikke politikere er smartere enn andre. Men de er langt mer proffe på debatt-teknikk, dette har de gått på kurs for å lære. De har sine kilder og think tanks som bekrefter sin politikk. Dette gjelder alle partier. Ved å tillate "proffe" deltakere i tråden vil dette dytte ut mange som ikke har tid/utdanning/ressursser. Et annet problem er at trådene kan bli mer strømlinjeformet, som debattprogrammene på tv (som jeg aldri gidder å se lenger).

 

Har mer sans for forslaget til TWFA om at firmaer og partier kan komme å svare på spørsmål. Men et prblem her er hvor går grensen mellom å svare og å misjonere. Men gode spekulasjoner på hvorfor politikerne holder seg unna. Enig i at det har noe med produktivitet og det å skaffe stemmer.

 

Politikere opptrer anonymt på forumet. Faktisk så vet jeg at PencilCase egentlig er Erna Solberg som i denne tråden prøver å innvitere Siv til regjeringssamarbeid. :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg er glad de holder seg unna i hvertfall. Ikke kult at enhver tråd blir kapret av en eller annen misjonerende politiker. Diskusjonene vil bare bli enda dårligere.

 

 

Forresten så har jo DLF prøvd seg her på forumet. Jeg tror jeg kan konkludere med at det ikke var noen suksess for partiet, men en artig tråd. :!:

Tror ikke at våre politikere er spesielt bedre utrustet i hjernedepartementet enn mange av våre kløktige og kunnskapsrike medforumister. Så trådkapring tror jeg ikke ville bli et problem. Tenk heller tanken på å få våre styresmakter direkte i tale og hvilke muligheter det gir!?

 

 

Når det gjelder DLF-tråden, så endte vel den i grøfta, eller?

 

:!:

 

"Vinker og utleverer kyss på hånden til lille Siv! Velkommen skal du være!"

 

:love:

 

DLF-tråden er et beautiful trainwreck.

 

Tror ikke politikere er smartere enn andre. Men de er langt mer proffe på debatt-teknikk, dette har de gått på kurs for å lære. De har sine kilder og think tanks som bekrefter sin politikk. Dette gjelder alle partier. Ved å tillate "proffe" deltakere i tråden vil dette dytte ut mange som ikke har tid/utdanning/ressursser. Et annet problem er at trådene kan bli mer strømlinjeformet, som debattprogrammene på tv (som jeg aldri gidder å se lenger).

 

Har mer sans for forslaget til TWFA om at firmaer og partier kan komme å svare på spørsmål. Men et prblem her er hvor går grensen mellom å svare og å misjonere. Men gode spekulasjoner på hvorfor politikerne holder seg unna. Enig i at det har noe med produktivitet og det å skaffe stemmer.

 

Politikere opptrer anonymt på forumet. Faktisk så vet jeg at PencilCase egentlig er Erna Solberg som i denne tråden prøver å innvitere Siv til regjeringssamarbeid. :whistle:

Strålende post!  :fun:

 

 

Jo, har sansen for forslaget til TWFA selv, og føyer til at han etter min viten er en av de få proffe debattantene og politikerne her på forumet.

 

Selv har jeg fremdeles troen på både egen og ikke minst endel andres kunnskapsnivåer og ferdigheter innenfor "diskusjonens edle kunst." 

 

Hadde vært en fornøyelse å få tygd litt på våre fremste politikere. Slik som de fører seg og uttaler seg, gir meg heller ikke den største frykten for at de er noe annet enn vanlige mennesker.

 

Så var det over til Monkeyboy. Fillern, til nedrig avsløring av ei slik flott jente som meg! Men får vel gjengjelde med å avsløre at nettop Monkeyboy heter Jensemann til fornavn.

 

:ph34r:

Lenke til kommentar

Hah, du bomma. Riktig parti, men feil person. Jeg er Martin Kolberg! Jensegutten er alt for opptatt med å spille Age of Empires online til å lese diskusjoner på nettet.

 

Jeg vil forresten at du og Siv skal vite at jeg nå har utarbeidet et 100 siders notat der jeg har knekket Høyre/FrP-forumkoden. Min kodeknekking viste at det er flere som stemmer på FrP og Høyre enn AP og at mange oppfatter meg som Gollum i Ringenes Herre (litt rart, siden jeg alltid har gått for Sauron-imaget). Notatet inneholder ellers mange fine kulepunkter der jeg forklarer hvordan vi skal vinne forumvalget 2009, samt tre vitser jeg har skrevet selv.

 

Men seriøst:

 

Jeg har nok litt mindre tro på kunnskapsnivået blant forumbrukerne. Noen få er veldig gode og noen få er veldig dårlige, mens de fleste er et sted i mellom disse. Se for deg en normalfordelingskurve her. Det er dette som gjør at noen tråder går til helvete, men samtidig at andre blir veldig bra. Det blir litt kaos, og det liker jeg. :)

Lenke til kommentar

For det første så tar man utgangspunkt i at politikere ikke er til stede her. Men er det korrekt? På generelt grunnlag så nei, vi har politikere aktive på både dette og andre fora. Men vi har anonymitet og således kan man fort få inntrykk av at politikere ikke er her. Men det er jo et forum dominert av unge, så det er vel begrenset med de mer erfarne politikerne. Men det er vel mer (unge)politikere aktive her enn det er jenter, for å illustrere.

 

Problemet med en politiker kan jo være at de er topptrente retorikere. Det kan da bli som å diskutere med en vegg, nærmest som å spille Squash. Man kan fyre av ballen så mye man vil og så hardt man vil, men resultatet er at den spretter like hardt tilbake. Jeg tok dette opp i problemstillingen knyttet til retorikk vs dialektikk. Men man kan jo håpe på at en politiker på nett, spesielt om man opptrer anonymt, i større grad kan ha en mer "åpent sinn"-tilnærming til en diskusjon.

 

Det jeg anser nesten som vitkigere enn at politikere deltar i diskusjonen, er i hvert fall at de leser diskusjonene som finner sted. Det er en fin måte å kjenne pulsen på befolkningen og det er en fin måte å få innsikt over hele horisonten i en gitt problemstilling, for ikke å snakke om skjærene som ekisterer i sjøen for de forskjellige kursene man kan ta. Om man da leser med et åpent og ikke lukket sinn, vel å merke. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror at dersom det er "proffe" politikere her, så trives de i den anonymiteten som denne debattplattformen gir dem. Man skal nok ikke se bort i fra at ganske mange titter innom for å lese, selv om de ikke nødvendigvis skriver noe.

 

Et annet problem er at det er litt for mange mennesker som har alt for bastante meninger, og med langt mer tid og tolmodighet til å fremme disse på et forum enn det en politiker ville ha hatt, så derfor er det vel bare fånyttes.

 

Men, jeg utelukker ikke at politikere, og spesielt ungdomspolitikere, snuser innom og skriver litt på steder som dette en gang i blant.

Selv om jeg tror de (som jeg) fort gir opp når trådene når sin 37 side uten noen slags form for utvikling :p

Lenke til kommentar

Det skal nevnes at nettforum som f. eks disse facebookpagene blir enveiskommunikasjon fra de fleste toppolitikerne. Se for eksempel på Jens Stoltenberg sin side. Folk spør, folk diskuterer, og så annonserer Jens på wall-en sin at han skal gjøre ditt og datt, legger ut bilder. Men til syvende og sist er det enveiskommunikasjon. Jeg har ikke sett noen tilfeller der han har svart, men det er sikkert fullt mulig at det også forekommer.

 

Poenget er at de fleste toppolitikerne ikke har tid til å svare gud og hvermann, noe som ble godt eksemplifisert gjennom de 3 månedene det tok for Kristin Halvorsen å svare på en e-post. Hvordan skal man da forvente at de har tid til å sitte og føre debatt her med ett hav av kunnskapsløse debattanter og andre vegger. Det kan de likegjerne gjøre mot andre politikere og kanskje få noe ut av det.

 

Derimot, har du masse ungdomspolitikere. Da treffer dette forumet kanskje en større målgruppe innen dem og det er nok noen av de her. Noen diskuterer sikkert anonymt, andre leser kanskje bare litt. Men det er nok ett par stykker her. Men som andre nevner, så ligger jo problemet også i kvaliteten. Og det er ikke nødvendigvis en heving av debatten hvis det kommer inn retorikere som øyner å lære seg opp til å vinne debatter i det politiske liv.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Glortelion:

 

Det du skriver virker sannsynlig. Men da lurer jeg på hvordan politikerne har råd til å la være og utøve sitt håndverk her? Torbjørn Jagland refset sitt eget parti for litt siden, ved at han mente at for å klare kampen mot spesielt FRP så måtte egne politikere komme seg ned på "grasrota" og agumentere sine synspunkter, fordi det var FRP-politikerne langt flinkere til. Altså rett og slett gjøre sin JOBB. Dette mente han var årsaken til at FRP vokser i en slik takt. 

 

Her på forumet virker det på meg som at nettopp FRP's sympatisører er veldig tilstede!? Hvis jeg var partileder så ville jeg jaggu bekymret meg litt for det inntrykket som disse kan gi, ikke at jeg klager på noen spesielle, men kanskje heller "holdt dem litt i ørene." Selv om man er en glødende sympatisør, betyr ikke det automatisk at man preker riktig gospel for partiet en støtter.

 

Ja, det er en haug med tråder som utspiller sin rolle ved nådd mellom 10-20 sider, men så har man den friheten at man kan forlate den. Men akkurat det med formålsløse debatter og tåkeprat er jo spesialiteten for noen av våre politikere. Kan heller hende at de ble tvunget til å være mere tydelige enn de finner behagelig?

 

Noen politikere står frem å sier så sukkersøtt: Vi må ut å treffe folket!

 

Javel, hvis nå store deler av det samme folket oppholder seg nettopp her, så betyr jo det at de bør jaggu ta seg en tur hit hvis de tror det de selv sier.

 

Lurer heller på om liten datakompetanse og mangel på kunnskaper om nettet kan være litt av årsaken til fraværet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...