Gå til innhold

AMD kutter prisene


Anbefalte innlegg

FInt at prisene går ned, men jeg har ikke helt kommet over skuffelsen over at et par modeller av Athlon X2 forsvant fra produktspekteret. Jeg synes de burde beholdt 4800+ og 6400+, og sanert de andre X2-modellene istedet. Så kunne AMD ryddet produksjonslinjene i fabrikkene sine for nyere produkter.

 

Dette fordi 4800+ var den siste modellen med pen TDP for stille stue-PC-er (5000+ har høyere TDP), og 6400+ var den med høyest ytelse i klassen. Det siste betyr en del for folk med "gamle hovedkort" og som må velge slike prosessorer. Når de istedet kuttet vekk 6400+ og beholdt 6000+, vil de som oppgraderer fra 3800+ eller whatever kanskje føle seg litt lurt. Jeg har aldri skjønt hvorfor de kuttet akkurat de to modellene jeg mener det var mest logisk å beholde, men en mening er det kanskje der eller annet sted...

 

Egentlig synes jeg de burde ha tatt med 4800+ og 6400+ også over på 45nm, men det er vel litt mye forlangt. :)

 

Ellers antar jeg Intel setter ned prisene i oktober/november, før Nehalem introduseres. Det gjør helller ikke noe!

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Bolson

Alle slike ytelsestester, uansett type må vell tas litt med en klype salt?

Dessuten må man vell være enig i at X3 er en litt merkelig variasjon. Det er som en kryssning mellom en personbil og en traktor. Den er for treg til å ha noe nytte ute på veien, og for svak til å kunne benyttes ute på åkeren. Den havner liksom mellom alt og ingenting.. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke helt vet hvor jeg skal plassere X3 Prosessorene.

Dog blir vi alle mennesker lett "hjernevasket" om det er et ord å bruke. Nå kan ikke så godt som alle ha feil, så det er liten tvil om at Intel C2D og C2Q yter best. Er bare det at jeg føler mange har fått den forståelse at det bringer død og fordervelse å kjøpe en AMD prosessor. Anskaffe seg en AMD prosessor vil frembringe den værste katastrofen man kan tenke seg.

Er virkelig AMD prosessorer blitt så uhyre mye dårligere enn konkurentene fra Intel?

Lenke til kommentar
Dette fordi 4800+ var den siste modellen med pen TDP for stille stue-PC-er (5000+ har høyere TDP), og 6400+ var den med høyest ytelse i klassen. Det siste betyr en del for folk med "gamle hovedkort" og som må velge slike prosessorer. Når de istedet kuttet vekk 6400+ og beholdt 6000+, vil de som oppgraderer fra 3800+ eller whatever kanskje føle seg litt lurt.

 

Tror jeg er litt "uenig" i den fremstillingen :hmm:

 

Når du nevner X2 4800+ lav TDP(65W) for stue-pc, så har man jo et alternativ i X2 5000+ som har samme TDP(65W) og er 100mhz raskere(2.6 ghz) eller enda bedre, X2 4850e TDP 45W. Gjennomgående har jo alle nye X2 nå fått lavere TDP + hastighet-økning (dog på bekostning av 2x512Kb mindre L2 cache)

 

De "gamle" AM2 hovedkortene har oppdaterete bioser for nye X2 stepping cpuer, så det er jo heller ikke et "problem". Endel tidlige AM2 hk'er slet dessuten med X2 6400+ TDP 125W, nå kommer X2 6000+ (G2 stepping) 3.1 GHZ på 89W, hvilket tvertimot åpner muligheten for oppgradering for de som vil bytte ut en gammel 3800+ elns.

 

Jeg for min del ser bare Win-Win situasjon over hele linja (og til reduserte priser!) :)

 

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUFilter.aspx

Lenke til kommentar

@Svenni212000:

Ja og nei, det er både langt dårligere og bedre. Til rimelig HTPC og en normal kontorpc (ikke mye spill) vil jeg si AMD er det beste valg, ikke minst fordi de har et glimrende brikkesett i 780G.

 

I en del serverapplikasjoner, blant annet database, java med mer er Amd sine tri- og quadcore meget bra og har bedre pris/ytelses ratio. I videoenkoding (h.264) med Mainconcept holder quadcore AMD meget godt tritt med langt dyrere Intel Quad.

 

Det er også slik at når man nærmer seg GPU-begrensinger i spill, spiller det ikke så stor rolle om CPU-en er A eller B eller C.

 

At tester bør tas med en klype salt er jeg ikke enig i. De er korrekte gitt sine forutsetninger. Derfor må man også lese en god del ulike for å se om det er signifikante avvik som f.eks kan forklares med avvik i testmetodikk.

Lenke til kommentar
Dette fordi 4800+ var den siste modellen med pen TDP for stille stue-PC-er (5000+ har høyere TDP), og 6400+ var den med høyest ytelse i klassen. Det siste betyr en del for folk med "gamle hovedkort" og som må velge slike prosessorer. Når de istedet kuttet vekk 6400+ og beholdt 6000+, vil de som oppgraderer fra 3800+ eller whatever kanskje føle seg litt lurt.

 

Tror jeg er litt "uenig" i den fremstillingen :hmm:

 

Når du nevner X2 4800+ lav TDP(65W) for stue-pc, så har man jo et alternativ i X2 5000+ som har samme TDP(65W) og er 100mhz raskere(2.6 ghz) eller enda bedre, X2 4850e TDP 45W. Gjennomgående har jo alle nye X2 nå fått lavere TDP + hastighet-økning (dog på bekostning av 2x512Kb mindre L2 cache)

 

De "gamle" AM2 hovedkortene har oppdaterete bioser for nye X2 stepping cpuer, så det er jo heller ikke et "problem". Endel tidlige AM2 hk'er slet dessuten med X2 6400+ TDP 125W, nå kommer X2 6000+ (G2 stepping) 3.1 GHZ på 89W, hvilket tvertimot åpner muligheten for oppgradering for de som vil bytte ut en gammel 3800+ elns.

 

Jeg for min del ser bare Win-Win situasjon over hele linja (og til reduserte priser!) :)

 

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUFilter.aspx

 

Vil bare rette på at brisbane versjonen til 6000+ på 3,1 ghz har et thermal design point på 76 watt ifølge amentio(finner ikke noe på wikipedia). Men den versjonen yter ikke i nærheten av windsor i spill pga halver cache(sier man [kasjæ](som jeg sier) eller [kæsh]?).

Lenke til kommentar

Synd at 4850E og de andre E-utgavene ikke går ned i pris, er jo de til mini-PC bruk som er det mest fristende AMD har å stille opp med for øyeblikket føler jeg, flere av de prosessorene de setter ned i pris føler jeg må gi tapt mot alternative Intel prosessorer uansett :(

 

Men skal nå sette sammen en Mini-PC, og der blir det 4850E sammen med GeForce8300 hovedkort! :D

Lenke til kommentar
Når du nevner X2 4800+ lav TDP(65W) for stue-pc, så har man jo et alternativ i X2 5000+ som har samme TDP(65W) og er 100mhz raskere(2.6 ghz) eller enda bedre, X2 4850e TDP 45W. Gjennomgående har jo alle nye X2 nå fått lavere TDP + hastighet-økning (dog på bekostning av 2x512Kb mindre L2 cache)

Det har du rett i! Sist jeg sjekket (og kjøpte) var situasjonen annerledes, men siden det har flere prosessorer fått G2-stepping. 4850 er også "ny" og ikke alle nettbutikker fører den. Jeg burde ha undersøkt og sammenlignet igjen hos amd.com før jeg uttalte meg.

 

Men det jeg sa om 6400+ står jeg ved inntil videre. Den ville jo også blitt enda bedre på en nyere stepping.

Lenke til kommentar
Det har du rett i! Sist jeg sjekket (og kjøpte) var situasjonen annerledes, men siden det har flere prosessorer fått G2-stepping. 4850 er også "ny" og ikke alle nettbutikker fører den. Jeg burde ha undersøkt og sammenlignet igjen hos amd.com før jeg uttalte meg.

 

Av en eller annen grunn fører "store" butikker som Komplett, Pcutstyr, Netshop, et veldig tynt & skralt utvalg av det som finnes av AMD modeller (gjelder vel forsåvidt Intel og).

 

For å få en grei oversikt av hva som finnes, anbefales listingen hos de butikkene som benytter det såkallte "webmercs" butikksystemet, som f.eks. Amentio. Ofte mer info der (iallefall tidligere ute), enn på AMD's egne websider.

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Jaggu bra jeg kom på at jeg skulle ha bilen på EU kontroll om 10 dager, og derfor lot være å bestille varer i dag :D

 

Tenkte hvis det skulle bli noe uventet utgifter, var det dumt å bruke de få penga man har

 

Hvis ikke det trengs å fikse noe på bilen så er sikkert 10. sept en bra dato for å bestille nytt, da må vel prisene ha kommet til norge også?

 

Tror amentio har de nye prisene allerede, jeg mener 9950 til 1376,-

9850 til 12xx ca 100 spenn forskjell bare

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
For å få en grei oversikt av hva som finnes, anbefales listingen hos de butikkene som benytter det såkallte "webmercs" butikksystemet, som f.eks. Amentio.

Takk for tipset. Jeg har merket meg at Komplett bl.a. ikke fører så stort utvalg, ja. Det blir ofte til at jeg kjøper der det er lettest og billigst for meg å hente varene selv. Det er en av grunnene til at jeg har handlet i Sandefjord mye. En annen grunn er at jeg kan kjøpe til forhandlerpriser hos Norek. Men faktisk er en del butikker, som Amentio, jevnt over billigere enn selv forhandlerprisene til Norek. Problemet er bare at når porto, eksp.- og oppkravsgebyrer kommer i tillegg er det plutselig ikke så billig lenger.

 

Prisguiden her på hardware.no/tek.no er jo grei måte å få oversikt over priser, men min erfaring er at den ofte ikke er oppdatert. Da blir den jo ikke så nyttig allikvel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...