Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc går plutselig veldig tregt


Anbefalte innlegg

Plutselig her en dag brukte pcen min godt over dobbelt så lang tid på å starte opp. Siden den tid har det vært problemer.

 

Symptomer: Alt tar lenger tid. Maskinen jobber saktere enn vanlig. Men det er ikke det værste. Når det foretas noe arbeid, som å åpne en nettleser eller åpne word, får alt til å hakke. Har jeg winamp oppe vil musikken starte å hakke veldig mye, musa vil gå saktere over skjermen. Etter litt observasjoner, knytter dette seg til når prosessoren jobber. Beveger load seg mot 40-50%, vil dette starte. Ting som ikke krever noe av prosessoren, som bare å spille av musikk eller se divx går bra. HD film vil for eksempel ikke spilles av. Den starter, men henger seg opp etter litt.

 

Mulige forandringer som kan ha hatt en innvirkning: Min tidligere windows installasjon hadde jeg hatt siden september 2005, og den hadde det ikke vært noen problemer med. Den begynte selvfølgelig å bli treg, men tok fint to uker uten reboot. Så kjøpte jeg 2*750 gb som er satt inn. Samtidig installerte jeg windows på nytt(11. august), xp sp3. De to nye diskene er satt opp i raid 0, samtidig som to gamle disker også ble satt i raid. Etter installasjonen gikk pcen stødig i ca 14 dager. Så intraff disse problemene.

 

Ting jeg har prøvd:

* Starte opp i ide mode i stedet for raid. Ga ikke noe resultat

* Nyeste drivere installert.

* Kjørt antivirus/spybot/adaware

 

 

Nå innser jeg at det kanskje går mot en ny installasjon av windows. Men det kan være greit å høre noen innspill om noen har vært borte i noe tilsvarende, så jeg kan unngå at dette eventuelt skjer på neste installasjon. Samtidig hadde det vært fint om det viser seg at dette er noe som kan løses uten å måtte installere windows på nytt.

 

Maskinvare:

HK: Asus Commando

Prosessor: Intel E6600

XFX: 8800GT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert ikke mer enn du vet selv. Men her er noen punkter på hva som kan gjøre en PC treg:

 

¤ Skrotfiler [Fiks til det problemet]

¤ Fragmentert HDD [Fiks til det problemet]

¤ En smule overdrivelse med eye-candy programmer

¤ Litt for glad eller feil bruk og/eller valg av tweake programmer

¤ Gammle Drivere

¤ Bug i nyeste Driver

¤ Uorginale eller usignerte Drivere

¤ Støv

¤ Varme

¤ Virus, Spyware og annen malware

¤ For mange unødvendig programmer/prosesser som starter med Windows

¤ Smule paranoid og har installert litt for mange sikkerhetsprogrammer

¤ Overdriver med antall programmer installert - eks; ved å ha 4 bilde programmer inst.

Lenke til kommentar
hei

du trenger ikke å instalere windows på nytt

det du gjør

1.start

2.kjør

3.skriv, sfc /scannow

4.må ha windows xp cd

jeg håper det virker med deg

Forsøkte dette. Det ga desverre ikke noe resultat.

 

Videre er det ca 75% ledig på c:\, så det er ikke noe problem heller. Om det ikke er noen andre ideer der ute, blir det vel nok en re-install. Litt dumt, ettersom at jeg nettopp har fått ting som jeg vil ha det, men oh well :p

Lenke til kommentar
Prøv Oppgavebehandling - prosesser å se om det er noe snusk som sluker cpu kraft.

 

ev. starts - kjør = msconfig så fjerner du ting som ikke behøver å starte med windows.

Har googlet alle prosesser jeg ikke vet hva er, det er ikke noe som ikke skal være der. Skal kjøre en systemgjenoppretting straks. Noe jeg ikke har tenkt på.

 

Men takk for tipset. Tok bort noen unødvendige ting fra oppstarten. Skal se om det hjelper :)

 

Edit:Systemgjenoppretting fikset problemet, så da er det vel noe ejg har installert/virus eller liknende jeg har fått som gjorde det..

Endret av qwertz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...