Gå til innhold

Hvordan vrake en båt?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer på en ting: hvordan kan man bli kvitt en gammel båt? Det er en ca. 50 år gammel tresnekke som lekker som en sil, nå står den på en slipp. Restaurering er tilnærmet umulig, så jeg lurer på hvordan det går an å bli kvitt den. Dersom jeg skulle taue den (motoren går ikke) ville den sunket til bunns. Da ville jeg forøvrig vært kvitt problemet, men det er miljøkriminalitet, og jeg liker ikke engang tanken på det. :no: Finnes det noen form for henteordning for båter (Rogaland)? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
hva med å demontere så mye som mulig og brenne i peisen et par vintre?

Hvis det er mye lakk og "ting" på treflatene, er det ikke sikkert dette vil fungere så veldig bra.

Lenke til kommentar

Båten er nok innsatt med tjære, bunnmaling og dynket i en rekke andre miljøgifter. Det er ikke mange tiår siden det var nærmest fritt fram for hvilke miljøgifter man kunne innsette båten med for å unngå tilgroing.

 

Brenning frarådes altså på det sterkeste. Både på grunn av helsen til de som skal brenne båten og på grunn av miljøet.

 

Jeg får slenge inn et nytt forslag da: Leie en lekter du kan få heist den over på og kjørt den til en godkjent søppelfylling. Eller leie en container og motorsag.

 

Evt. bare ringe nærmeste søppelfylling og bilopphuggeri og spørre om de vet hvor man gjør av gamle båter.

 

Evt. legge ut en annonse på den. "Båt gis bort". Er du heldig så finner du en som enten vil restaurere den, bruke den som mal for bygging av en ny båt eller plukke deler av den. Sånne gamle snekkemotorer og reservedeler til de er ofte ettertraktet.

Lenke til kommentar
Båten er nok innsatt med tjære, bunnmaling og dynket i en rekke andre miljøgifter. Det er ikke mange tiår siden det var nærmest fritt fram for hvilke miljøgifter man kunne innsette båten med for å unngå tilgroing.

 

Brenning frarådes altså på det sterkeste. Både på grunn av helsen til de som skal brenne båten og på grunn av miljøet.

 

Jeg får slenge inn et nytt forslag da: Leie en lekter du kan få heist den over på og kjørt den til en godkjent søppelfylling. Eller leie en container og motorsag.

 

Evt. bare ringe nærmeste søppelfylling og bilopphuggeri og spørre om de vet hvor man gjør av gamle båter.

 

Evt. legge ut en annonse på den. "Båt gis bort". Er du heldig så finner du en som enten vil restaurere den, bruke den som mal for bygging av en ny båt eller plukke deler av den. Sånne gamle snekkemotorer og reservedeler til de er ofte ettertraktet.

Dette med bunnsmøring, lakk og diverse "skumle greier" tenkte jeg også på. Bunnsmøringen som ble brukt før var det, som du sier, veldig mye gift i (for å drepe sjøgress og dritt som fester seg under båten) Dette ville jeg aldri ha brennt, eller senket i havet. Det haster ikke veldig, så kan vente til våren med å ta en avgjørelse. Takk for alle svar :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Noen ganger er det ikke så lurt å la problemene "ligge å slenge". Hva hvis tilstanden på båten er så ille når våren kommer at ingen lenger er interessert?

Lenke til kommentar
Noen ganger er det ikke så lurt å la problemene "ligge å slenge". Hva hvis tilstanden på båten er så ille når våren kommer at ingen lenger er interessert?

Tviler uansett på at noen vil prøve seg på den der uansett :tease: Den lekker, og motoren har "en del" problemer. Men ellers forstår jeg godt hva du mener, vinteren gjør den nok ikke vakrere ;) Etter å ha byttet alle naglene som holder skroget sammen (ca. 15 år siden) har den ikke vært tett, og etter det har det heller ikke blitt bedre, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Sag den opp i småbiter og kast plankebitene på hengeren og kjør det til dynga der du bor.

Gå berserk med en motorsag etc. Dette kan jo være riktig så morro også..

 

Motoren plukker du ut og kaster på skroten. Der tar dem miljøspektet alvorlig, da dem tapper motor for olje etc, før dem leverer metallet til gjennvinning. Kan tom. hende at du får penger for den....

 

Vinduer og annet rask kaster du som spesielavfall på dynga.

 

Ellers så kan du skru ut motor/aksler og levere på dynga (hvor du kaaanskje får penger for det). Så bruker du evt. disse pengene på og betale brannvesenet for en kontrollert oppfyring av selve båten.

 

Dette ser jeg da ikke som så veldig vanskelig egentlig.

Bruk fantasien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...