Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bruktbil (Golf). Småtekninsk som jeg trenger hjelp med..


Footy

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny bil her om dagen (brukt) og nå i etterkant har jeg funnet 2 ting som jeg ikke la merke til ved salget (kjøpt privat).

 

1. Cabinlyset går ikke på ved førersete (går på på passasjersete), er dette lett å fikse? I safall, hvordan fungerer det så kan jeg ta en titt..

 

2. Låsen fungerer ikke på bagasjeluka, dvs jeg får ikke nøkkelen inn. Mao, bilen er alltid åpen. Hvordan tar man ut låsen og tar en titt?

 

Dette er en Golf IV 1.4 98 mod..

 

ps. sentrallås, er ikke det rimelig standard på Golf IV? Jeg bare tenker at knottene som kommer opp når man låser opp bilen er av typen som forsinner helt ned i døra, så man kan ikke ta tak i de og dra de opp. I stedet må man dra i døråpneren. kan dette indikere på sentrallås som bare ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte ny bil her om dagen (brukt) og nå i etterkant har jeg funnet 2 ting som jeg ikke la merke til ved salget (kjøpt privat).

 

1. Cabinlyset går ikke på ved førersete (går på på passasjersete), er dette lett å fikse? I safall, hvordan fungerer det så kan jeg ta en titt..

 

2. Låsen fungerer ikke på bagasjeluka, dvs jeg får ikke nøkkelen inn. Mao, bilen er alltid åpen. Hvordan tar man ut låsen og tar en titt?

 

Dette er en Golf IV 1.4 98 mod..

 

ps. sentrallås, er ikke det rimelig standard på Golf IV? Jeg bare tenker at knottene som kommer opp når man låser opp bilen er av typen som forsinner helt ned i døra, så man kan ikke ta tak i de og dra de opp. I stedet må man dra i døråpneren. kan dette indikere på sentrallås som bare ikke fungerer?

 

Utifra hva slags bil dette er og det du skriver om bakluka tyder det på at du ikke har sentrallås. 1,4-versjonen er som regel ribba for utstyr.

Lenke til kommentar

Svar på nr 1 er at føleren som registrerer at døra åpner seg, garantert er defekt. Er et helt vanlig problem at denne ryker før den på passasjersiden, da det er førerdøra som blir mest brukt :)

 

Svar på nr 2... Da må du skru ut låsen. Regner med at det sitter en skrue eller 2 på baksiden av luka. Gjør ihvertfall det på min... Rengjør den, og smør den opp igjen. Pleier å samle seg en del shit i den låsene der. Sleit med det samme selv. Er jo ikke så ofte man bruker nøkkelen der, og dermed setter det seg godt :)

 

Lykke til :)

Endret av VeronikaJeanette
Lenke til kommentar

Eh, har ikke golf IV en elektrisk sentrallås da? Mente det bare var eldre biler som hadde vacuumstyrt sentrallås (som forsåvidt er noe dritt)

 

espennyh: Selv om du hadde sentrallås på din golf 2, betyr ikke det at alle nyere modeller har det :) Det kalles ekstrautstyr. Er ikke fullt så sikker på at sentrallås var standard på de billigste golf IV modellene.

 

Edit: Leif

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk tilbake bilen i går fra Møller, etter å ha skiftet både lås å førerdør og bagasjedør...

Tenkte jeg skulle titte litt på hvorfor lyset ikke lyser når man åpner førerdøra nå...

 

VeronikaJeanette sier at føleren sitter i døra, har prøvd å se etter denne. har ikek funnet noe. Noen som kan fortelle meg hvor den sitter?

Lenke til kommentar
prøvde å skru ut låsen, fulgte den "Heins gjør det selv boka"... endte med at jeg knakk noen deler.. nå må jeg ha helt ny lås...

Er dette kostbart?

 

Demonter bare når du absolutt må. Er bedre å bare prøve å sprøyte inn ren wd- 40 først. Men uansett så skal man følge service så skal låsene smøres regelmessig.

 

Jeg tipper den føleren sitter i døra i låskassen eller der om kring, uten at jeg skal si noe sikkert.

 

Du skrev du hadde Haynes, se i den.

Lenke til kommentar

Ok, da fikk jeg endelig tid til å titte i Haynes, du har rett, føleren sitter i låskassen. Men sånn jeg ser det så kan det ikke feilen være der, siden låskassen ble skiftet på Møller forrige uke... lyset fungerte heller ikke før den ble levert?

 

Kan feilen ligge et annet sted eller har Møller gjort noe feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...