Gå til innhold

Trestein

Medlemmer
  • Innlegg

    8 721
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Trestein vant dagen sist 14. august 2019

Trestein hadde mest likt innhold!

1 følger

Nylige profilbesøk

20 063 profilvisninger

Trestein sine prestasjoner

6,8k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det vil kreve at ladingen må organiseres slik at to og to biler lader hele tiden mens det er sol. Om du har observert noe slikt i praksis må du gjerne fortelle om det. Du kan jo varsle Afrikanske myndigheter om at de sløser bort 2.5 milliarder på ladestasjoner som kunne vert bygget for 100 millioner! De kan jo lage seg et slags booking system slik at folk kan lade i arbeidstiden midt på dagen
  2. Les linken og se hva det koster! https://www.electrive.com/2024/11/29/zero-carbon-charge-unveils-south-africas-first-off-grid-charging-station/
  3. Nesten 2 års kjøring for en gjennomsnitts bilist. Koster ca 20 000kr og har like mye kwh som 200 batterier med 50kWh
  4. En kubikk diesel er vel millioner av år gammel om den er fossil? En kubikk diesel er nok til 20 000km
  5. Det står i linken din. Jeg levde ikke de gangen så her må jeg lene meg på wiki og andre kilder. Har lest mye om den og konvoiene. Favoritt boken min er HMS ulysses Stord ble kjøpt fra Storbritannia i 1946 Historie Stord i 1943 Av M. Mathiesen/Riksarkivet. Lisens: Norske gaster gjør klar nye torpedoer på jageren Stord etter å ha deltatt i senkningen av Scharnhorst Zimmerman, E A (Lt) Royal Navy official photographer/© IWM A 21212. Lisens: Begrenset gjenbruk Stord var opprinnelig en britisk jager i S-klassen, og ble sjøsatt 3. april 1943 under navnet HMS Success. Skipet ble overtatt av den norske marinen samme år, og heiste norsk flagg første gang 26. august 1943. Kapteinløytnant Skule V. Storheill var skipssjef, og de overlevende fra jageren Eskdale utgjorde den største delen av mannskapet. Det deltok i eskortering av Murmansk-konvoier og ved senkningen av det tyske slagskipet Scharnhorst 26. desember 1943. Stord var med under invasjonen i Normandie i 1944 hvor det støttet landgangen og bombarderte tyske stillinger på Sword Beach og Juno Beach. Fra slutten av 1944 og frem til slutten av krigen deltok skipet igjen i eskorte av Murmansk-konvoier. Stord ble kjøpt fra Storbritannia i 1946, og var i bruk frem til skipet ble utrangert i 1959 og solgt for opphugging.
  6. Den ble vel kjøpt i 43 og fikk norsk besetning, den ble overtatt av den Norske marinen i 1946. Den andre vi kjøpte ble senket på D dagen. Så ved sjøslaget med scharnhorst var båten engelsk men med norsk besetning. Jeg er usikker på navnet den hadde i 43 HMS Success het den først, senere stord. Det var opprinnelig en S-class destroyer. Den hadde 40 000hk.
  7. Bare prøv å tenke litt. Solceller og lading av elbil uten buffer batteri? Hva om halvparte av bilene kommer om morgen før jobb? Og resten på kvelden. Hvor skal solcellene gjøre av strømmende lager om dagen? Lage hydrogen? Neppe. En slik stasjon må ha batteri sannsynligvis 5Mwh eller mere det koster noen kroner og vil nok typisk måtte skiftes etter 10år AI anslo også at en 350KW lader kostet ca 1 million. En ladestasjon har vel typisk 10 slike? Som sagt så er det nok en grunn til at få og ingen slike finnes. 50kWh for 10kr! 20øre pr kWh! Den må du langt ut på landet med. https://www.electrive.com/2024/11/29/zero-carbon-charge-unveils-south-africas-first-off-grid-charging-station/ Disse er bare halvpatren av min men koster 140 millioner hver.
  8. Tror det er fler. Alfa PAPa yasen osv kan gjøre over 35knop. Disse ubåtene har jo ofte atomraketter til å utslette flere land om de vil. Tror ikke de er helt ufarlige
  9. Ja ubrukelige i hardt vær. Tenker på Jageren Stord som ble kjøpt under eller etter krigen. Anngrep Scharnhorst ed 30knop i full storm utenfor Nordkapp.
  10. Tok et enkelt regnestykke. For å ha en ladestasjon som kan lade 100 biler for dagen 50kwh /300kW hver dag (5000kWh pr dag)til enhver tid på døgnet kreves et ca 5000KWh batteri og en solfarm som kan produsere ca 5000kWh i døgnet. Spurte AI om kostnad på dette og den kom opp med 50-70millioner. For en ladestasjon. Spørsmålet om det finnes kapital til slike stasjoner i afrika asia sør amerika osv. Strømmen blir i alle fall fort kostbar.
  11. Har ikke så mye greie på forsvarets fartøy men MTB båtene klare ca 35-36knop lett lastet. Både Korvettene og stridsbåtene gjør større fart. Korvettene (Skjold klasse)som er bare 270tonn gjør over 60knop. De er at typen surface effect ship SES som forøvrig også minesveiperne er. Som sagt fregattene er skip ikke båter.
  12. Problemet er at blackout daglig ikke er bra for økonomien.
  13. Håper de klarer å skaffe mannskap som ikke kjører rett inn i skutesiden på tankbåter. De nye skipene får vel enda høyere fart enn de gamle. De gamle Jagerne gikk vel raskere enn alle disse. 36knop. En russisk ubåt kjører vel fra disse under vann?
  14. Les deg opp på sørafrikas strømnett! Det du viser gir 0 effekt halve døynet!
  15. Alle tesla ladestasjoner skulle være solcelle drevne lovet E Musk. Om det var så billig hadde de vel vert det nå? Hva har effekt grad generator(Hva du måtte mene med det?) med solceller å gjøre? Man trenger ikke generator når man har solceller?
×
×
  • Opprett ny...