Spurte Chat GPT
1. Hvordan Tesla prøver å få godkjenning (og hvorfor det er vanskelig)
Tesla forsøker egentlig ikke å få nivå 4-godkjenning enda. De prøver å få nivå 3 først.
Tesla sin strategi:
De vil bruke kun kameraer (ingen radar, ingen lidar) → dette gjør godkjenning ekstremt vanskelig.
De kjører masse data-trening i stedet for klassisk regelbasert sikkerhetsvalidering.
De mangler i dag:
SOTIF-analyse (Safety Of The Intended Functionality) som kreves i EU
ISO 26262 ASIL-D dokumentasjon for hele systemet
Redundans i sensorer og kontrollsystemer
Bevis på at systemet oppdager alle objekter i alle relevante scenarier
Det største problemet:
Nivå 3 krever lovmessig at:
Bilen må ha 100 % pålitelig objekt- og hendelsesdeteksjon (OEDR) for sin ODD.
Et rent kamerabasert system sliter med:
lave solhøyder
motlys
tåke, regn, snø
mørke uten veimerking
feilklassifisering av objekter
Tesla FSD oppfører seg som et av de beste sjåførassistansesystemene i verden, men myndigheter godkjenner ikke prestasjon — kun dokumentert sikkerhet.
Tesla har ingen dokumentasjon i godkjent format, kun “se hvor bra dette fungerer i praksis”.
Det holder ikke.