Gå til innhold

Trestein

Medlemmer
  • Innlegg

    9 090
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Trestein vant dagen sist 14. august 2019

Trestein hadde mest likt innhold!

1 følger

Nylige profilbesøk

20 422 profilvisninger

Trestein sine prestasjoner

7,1k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Trestein

    Elbil-tråden

    Utrolig mye enklere enn hjulbolt låse boltene
  2. Trestein

    Elbil-tråden

    Den var nok koblet til noe som ga ett eller to trinn med i gear. Hadde volvo hatt dette hadde man hatt håndfast bevis for pedal forvirring. Logging av gasspedal signal er heller ikke bra nok. Hadde de logget med 100HZ kunne de ha dokumentert om bremsen ble trykket inn av et normalt menneske. De logger visstnok ikke pedal posisjon men torque demand som er utregnet og kan komme fra flere steder enn gasspedal som cruisecontroll
  3. Trestein

    Elbil-tråden

    Håper can bussen er mere inteligen enn andre can open systemer jeg har vert borte i. De gir gjerne 65500 ett eller annet om verdien har gått over 100% Om sensoren har vist under null eller over 5V Nå hadde jeg en lang chat med copilot om dette. Resultatet var mildt sakt sjokkerende. Får håpe AI tar feil! I følge Copilot var volvo bilene programert ulikt fra Audi BMW og mercedes på svært mange ting blant annet moment fra stillestående, prioriteringer på å gi kraft i stedet for å holde igjen osv Et kjapt trykk på gassen i en volvo kunne få bilen til å tro at føreren holdt på å bli skutt og måtte vekk derfra uansett om det var biler eller betongvegger i veien
  4. Trestein

    Elbil-tråden

    Gasspedaler før i tiden hadde vel også et ekstra signal for (Kikdown) for automat biler? Om volvo har dette fortsatt kunne man sett og det var aktivert samtidig. Ellers så må det være et feil signal. Kikdown signalet tror jeg var et bvanlig bryter i pedalen. Endel biler har nok dette ennå
  5. Trestein

    Elbil-tråden

    En ting er jo hva A/D omformeren viser .Ofte går jo signal videre på bus herfra.Er sigal rart kan default setting være feil. For eksempel at om dårlig sigal gies 100% som hadde vert naturlig på bremse signal. Slike sensorer er ofte potensiometer med mekanisk kontakt. Disse kan være veldig dårlige.Plutselig hopper verdien pga slitt/dårlig kontakt i pot Godt mulig at bilprogramerere er mye bedre enn alle andre men busser både stopper og sender feil signal sporadisk samt dårlige potensiometer er helt normalt i annen industri. Det har nok vert en og annen ferje eller skip som har dundret i kaien pga slike feil. Selv om skip nok har større krav til redundans og feil analyse fra klasseselskap. Slike ting blir gjerne testet ved å simulere feil for eksempel på pich signal til propeller. Går den til full pich forover ved feil eller full akterover? Slike ting blir testet. Hva våre bilmyndigheter gjør aner jeg ikke.
  6. Trestein

    Elbil-tråden

    Det spørs også hvor raskt en pensjonist klarer å trykke gasspedalen når systemet ikke detekterer noe i mellom 0-100?
  7. Trestein

    Elbil-tråden

    Spurte chat gpt om hvorfor volvo hadde førere som stadig fikk pedalforvirring. Fikk krystallklart svar tilbake at de var overrepresentert i stattestikken og at det måtte være noe feil på bilene. Husker at kona trykte feil en gang på en bil jeg hadde. Den hadde 4 pedaler. Dagens har bare to som i tillegg kun skal opereres med en fot.
  8. Aner ikke men skulle ikke tro det var så volsomme tap i forhold til å brenne veden direkte. Man brenner veden men med oksygen underskudd og tar vare på kullos og hydrogen. Syntgass? Hva som er beste vet jeg ikke men det kjøres motorer på dette der slik gass er tilgjengelig
  9. Jeg fikk 40% av energien i gassen ut som mekanisk arbeid.
  10. Jeg målte virkningsgraden så den er grei. Ikke var det en liten motor heller. Gassen var nok fra skogsavfall lagret på tanker Men der er nok enklere å brenne gassen i en kjele og lage damp
  11. Kjørte nylig en motor på knottgass. Funker fint det. Hydrogen og kullos brenner bra. Men80% virkningsgrad får du ikke. Total virkningsgrad kan nok komme opp i 85-90% Mekanisk 40-45%
  12. En audi 100 kjørte 4800km på en tank i 1989. 0.17 på mila. 60km/h i snittfart
  13. Trestein

    Tesla - kaféen

    https://electrek.co/2025/12/15/tesla-reports-another-robotaxi-crash-even-with-supervisor/ Det går nok bedre uten supervisor. Med krasjer den 10ganger oftere enn en snitt amerikansk fører
  14. Trestein

    Elbil-tråden

    Må innrømme at jeg skippet xc40 når jeg kjøpte bil sist. Lurer på hva forklaringen blir denne gangen.
  15. Trestein

    Tesla - kaféen

    Her må jo tesla ha ansvaret. Inge andre å skylde på om bilen kjører over et barn eller et kjeledyr. Tesla kommer nok til å holde liv i hele den amerikanske advokatbestanden lenge fremover! Det blir gøy å følge med på!
×
×
  • Opprett ny...