
Axefjord
Medlemmer-
Innlegg
2 651 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Axefjord
- For øyeblikket Viser Forside
- Bursdag 09. feb. 1986
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Axefjord sine prestasjoner
852
Nettsamfunnsomdømme
3
Hjelpsomme svar
-
Om du nekter håndverker / huseier tilgang, så vil du være erstatningsansvarlig for kostnader til huseier, gitt at det er lovlig å varsle om vedlikehold på så kort varsel. Gitt at det er snakk om vannskader, så kan det være grunner som taler for at utskiftning må skje så raskt som mulig, at huseier har rett til å gjøre vedlikehold på kort varsel og at du du derfor ikke har lov å hindre tilgang. Om du flytter ut og bor på hotell el.lign i 3 dager, så kan det hende huseier er erstatningspliktig, men bare om du/dere ikke er "ansvarlig for skaden". Igjen er det en definisjonssak, jeg har ikke erfaring for å si hvilken vei en slik sak vil avgjøres i en evt nemd. Forskjellen er at huseier har bevisbyrden ved egenandelen til forsikringen. Det kan hende han ikke gidder ta den saken videre. Mens om du skal kreve erstatning for 3 dager hotell, så må du bevise at du trengte det, at du ikke var skyld i skaden og du må sette igang prosessen. Kanskje best å nekte skyld, ikke betale egenandel, men heller ikke orke ta arbeidet rundt overnattingen i 3 dager? Om huseier ikke har bildebevis, så kommer han neppe noen vei. Sannsynligvis er det vel eventuell behandling i husleietvistutvalget, som er gratis. Så det koster ikke noe å nekte og vente. Tror jeg..
- 40 svar
-
- 1
-
-
I utgangspunktet ikke. Men det kommer an på om han greier å bevise at dere er skyld i skaden. Jeg tror det vil være vanskelig, men saken kan slå begge veier. Dere har en avtale om leie av husrom. Når det ikke kan brukes "som vanlig", så er huseier erstatningsansvarlig: https://www.htu.no/rettigheter-og-plikter/utleiers-tilgang-til-boligen Om det var meg, og jeg trivdes i leiligheten så ville jeg betalt hele eller deler av egenandelen, overlevd de 3 dagene, og prøvd å beholde et godt forhold til huseier. Om ikke, så kan du flytte ut mens vedlikeholdet foregår og kreve erstatning i etterkant. Stress blir det uansett... Egenandelen på 7-8000kr er lite hvis man sammenligner kostnaden ved å flytte.
-
Rett på et nytt produkt eller må det sendes inn til produsent?
Axefjord svarte på Impulzive sitt emne i Forbrukerrett
Kind of... Elkjøp ligger på 1.4 av 5. De kunne gjerne ligget lavere ifølge min erfaring. Scandinavian og foto.no ligger på ca 2.5. Stavanger foto, Stjørdal foto og japan photo ligger på ca 4.5 av 5, noe som er svært bra. Personlig er jeg fornøyd med samtlige 5 foto-butikker nevnt her, men jeg har bare hatt kontakt med kundeservice ca 1 gang per butikk, så ikke akkurat statistisk signifikant -
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30 Også her: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/ Jeg er usikker på hva teksten "med mindre rimelig" innebærer i praksis. Jeg vil tro det avhenger av tidsbruk og pris på tingen. Det gir mening å reparere en bil to ganger, mens en mobil burde ikke være inne til reparasjon mer enn en gang. Det er min tolkning ihvertfall.
- 13 svar
-
- 1
-
-
Jeg ville ikke vært like bastant, jeg har sett litt for mye rart i designene til større bedrifter. Men jeg har lagt merke til at omtrentlig samtlige som har "løpsk" bil er over 60 år, gjerne godt over... Også, bilene kjører jo inn i både en vegg og folk. Er det ikke meningen bilene skal stoppe umiddelbart da?
-
https://www.thingiverse.com/thing:5452211 Tilsvarende fås kjøpet her og der også. Jeg ville også fyllt med en god blanding av trelim og flis, eller lignende.
-
Men er det feil da? Du spurte ikke etter butikkpris, du spurte om pris. Og AI har nok gitt deg pris for råvare (fisk før behandling, rett fra båt), tipper jeg. Spør du om fiskefilet (fra butikk) blir nok svaret et annet.
- 11 svar
-
- 4
-
-
Rett på et nytt produkt eller må det sendes inn til produsent?
Axefjord svarte på Impulzive sitt emne i Forbrukerrett
Faktisk har scandinavian photo gitt meg helt flott kundebehandling. I motsetning til spesielt Elkjøp, HP og cdon. -
Forsåvidt enig angående religion, men at det er pålagt en "stilledag" i uka er vel egentlig litt kjekt? Det samme som at flest mulig har en dag der de kan møtes og ha fri samtidig. Hvorfor må vi anta det? Veldig mange hus nå til dags er rekkehus, tomannsboliger eller "kjedede eneboliger", med omtrent ingen avstand imellom enhetene. Om boden står i front av huset, så har kanskje naboen en uteplass eller veranda noen få meter unna. Slik er det hos oss ihvertfall. Og når man bor så tett, så burde man ta hensyn til naboer.
- 19 svar
-
- 4
-
-
Basert på hva? Hvilken grense? Loven sier "utilbørlig larm". Smell from vedkubber i en time eller to kan da være like forstyrrende som maskinelt utstyr. Men alt er avhengig av avstand til naboer, skjerming, etc. Jeg hadde prøvd å unngått slikt arbeid på røde dager om det er fint vær Og det virker som naboene mine har lagt seg på samme linje. Om det regner, så sitter jo folk inne uansett, så da er ikke støyen like "utilbørlig". Edit: Eller som rune_says, gjort det på en stillere måte.
- 19 svar
-
- 1
-
-
Ja, jeg vil påstå at det bryter lovverket, men jeg har lite erfaring rundt emne. Loven er temmelig diffus på dette. Dette er jo arbeid som "må gjøres", og som hadde vært vanskelig å gjennomføre særlig stillere. Men arbeidet kunne vært lagt til en annen dag, utenfor søndag/helligdag. Og det er der jeg tror du vil tape saken. -https://eiendomsrett.no/hvor-mye-stoy-har-naboen-egentlig-lov-til-a-lage/ Du spør spesifikt om "støyreglene". Det vil jo komme an på om sameie / borettslaget har egne regler for det. Jeg svarte mer med tanke på det generelle lovverket.
-
Jupp, du er nok "screwed". Hva med å tilby ei flaske whisky ellerno, om han flytter hengeren? Tilby han å sette den et annet sted, kanskje på din tomt, hvis det finnes et sted der den står "mindre til bry". https://www.huseierne.no/nyheter/kan-man-gjore-noe-med-naboens-rot/
- 26 svar
-
- 1
-
-
Elektronikkbransjen prøver alltid å snike seg unna reklamasjon?
Axefjord svarte på Abigor sitt emne i Forbrukerrett
Før morgenlevering så hadde vi brødboksen som leverte brød og annet godt på morgenen. Prisene var fair, man fikk bedre vare for samme pris om de var utsolgt, alt ble levert i termo-bokser slik at brødet var fortsatt varmt og juice'en kald, og vi var alltids fornøyd med dem. Men de gikk konk / kjøpt opp, muligens av samme årsaker som nevnt her. Godt levert har tatt over. Prisene er j@vlige, og varene er ikke like gode. Brødet er frosent når vi henter det inn på vinteren, og juice'n er kokt på sommeren. Vi har gått fra ca 50 leveringer i året, til 2-3 leveringer. -
Elektronikkbransjen prøver alltid å snike seg unna reklamasjon?
Axefjord svarte på Abigor sitt emne i Forbrukerrett
Ganske mange mindre eller yngre selskaper. Og noen få større. De største problemene er vel: Strenge retningslinjer som ikke gir rom for god kundebehandling (eller sunt folkevett). Styring basert på forventet resultat neste kvartal, uten særlig tanke flere år fram i tid. Muligens pga bonus fra nøkkeltall nå er bedre enn bonus senere. Ledelsen er grisk og snur på hver krone, uten å tenke på hva man får igjen for den. Det er bra å ikke bruke penger som fulle sjømenn, men noen ganger er det bedre å bruke litt penger tidlig, heller enn å la problemet bli verre.- 44 svar
-
- 1
-
-
Jeg gjorde et kjapt google-søk etter lignende problemer med dewalt, men fant ikke noe som lignet. Om "ingen" andre har problemet, så er det stor sjanse for at dette ikke er en produksjonsfeil, og dermed ikke dekkes av reklamasjonsretten.
- 17 svar
-
- 1
-