Gå til innhold

Snowleopard

Medlemmer
  • Innlegg

    8 711
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Snowleopard vant dagen sist 16. februar 2022

Snowleopard hadde mest likt innhold!

2 følgere

Om Snowleopard

  • Bursdag 04. juni 1970

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

16 551 profilvisninger

Snowleopard sine prestasjoner

10,5k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Men det blir jo fort reduksjoner i antall kabler om man kan dra en 48V fra front og til bakenden, og så heller fordele fra denne til de områdene som trenger mange 12V-punkter, fremfor å dra masse 12V i hytt og pine, som har vært vanlig. Er vel neppe uvanlig å sende signaler igjennom samme kabelsettet som spenningsbussen, fremfor å dele dette opp.
  2. Jeg er ikke helt enig. Ja, mange enheter går på 12V, men det er ikke nødvendigvis mye som skal til for å steppe ned til 12V eller lavere. Men der er endel fordeler ved å ha kjernen i 48V, f.eks. at det fører til behov for mindre kobber totalt, og opplegget ender fort opp med store vektbesparelser og derved kostbesparelser. Spesielt om man sørger for at flere enheter snakker gjennom en sentral buss fremfor med masse parallelle baner. Jeg tipper vi fort ender opp med at flere produsenter vil følge Tesla ved å gå over til 48V som basis.
  3. Hvorfor, og har du noen indikasjon på at dette er en reell etterspørsel i markedet, eller bare hos en nisje? Selv har jeg en bil som kan gjøre 350-500 km litt avhengig av vær, temperatur, vind og hastighet. Det vil holde i lange baner for de aller, aller fleste. Klart, skal jeg ha meg ny bil, og da en splitter ny, vil jeg ha en som gjør greit mere, kan dra passelig stor/tung henger, lader lynraskt og har både frunk, mye lagringsplass og V2L/H/G, og gjerne kan ta minimum 80 kg på taket. Det betyr ikke at bilen blir verdiløs bare forsi den ikke lader på 20 min maks, men verdien vil selvsagt gå litt ned i verdi...
  4. Nyere ICE-biler brenner de og, og så vidt jeg har fått med meg, så ble det argumentet sjekket ut. Fremdeles brant icebiler oftere enn elbiler, selv når man kun så på tilsvarende alder, mens fordelingen av salget var jevnere fordelt. 😉
  5. Jeg kan dele noen flere resultater, dog ingen som spesifikt sier om fordeling av brannårsak og sted (hjemme, ladestasjon, parkeringsplasser uten lading eller langs vei). Denne artikkelen fra TV" henter tall fra DSB - Direktoratet for Samfunnsberedskap, og sier det var 33 elbilbranner mot 704 i icebiler i 2023. https://www.tv2.no/broom/harde-fakta-sa-ofte-brenner-elbiler/16913371/ Ifølge Brannportal.no var det i 2021 totalt 760 branner, hvorav 29 var i elbiler og 689 i icebiler https://www.brannportal.no/elbil-og-brannfare/ Direkte fra DSB: https://brannstatistikk.no/search?searchId=9B13517C-F1CD-490F-82A1-57B9CA38ACA5&type=SEARCH_DEFINITION Men du har tydeligvis bedre statistikk å vise til. Ville jo vært kjekt om du kunne vise til kilder og tall/resultater, så vi andre kan lære? Eller er dette bare nok en påstand fra en anonym bruker (ja, jeg er også anonym så dømmer ikke alene pga det), som forventer at man skal stole på udokumenterte opplysninger?
  6. Ja, dette er en Jaguar i-Pace, som er en av de som har hatt problemer pga batterier fra LG. Det er samme batterier, dog med flere pakker, som i min egen Hyundai Kona. Jaguar har vært skrekkelig treg med utskiftninger pga denne feilen, derfor ser man nå noen få tilfeller av disse. Men de skal som sagt ha kjøpt tilbake de bilene som har problemer, hvor de ikke allerede har skiftet batteripakkene på. Det er altså en av svært få tilfeller (jeg påstod aldri det var 0) som er registrert i senere tid. Som jeg og skrev over, har vært noen problemer med Audi E-Tron som også har de samme cellene, der de ikke har byttet batterier. Men foruten de få kjente tilfellene med biler som har et kjent problem med batteriene, så er det altså svært få tilfeller. PS! Artikkelen er over 1 år gammel! 😉
  7. Siden du mener det er tull, så regner jeg med du har noen ferske lenker til tilfeller å dele!
  8. Forsikringsselskapene er vel de som har den beste og mest koplette statistikken på branner i kjøretøy og bygninger. Brann under lading som ikke er påtent, er bortimot ikke-eksisterende nå. Det var noen få i tidlig elbilfase, men nå skjer det knapt. Da står vi igjen med hendelser under kjøring eller stopp langs veien, også påtente. Av de siste, må man så skylde på påtent pga forsøk på forsikringssvindel, og påtent som del v sabotasje/hærverk eller skjuling av annen kriminalitet. Når det er brann i elbil, blir det stort sett alltid slått stort opp, selv om det kanskje er blitt roligere i det siste (på grunn av for få tilfeller?). Branner i icebiler forbigås som regel i stillhet om det ikke samtidig fører til brann i bygninger. Den siste store saken om brann i elbiler, var den i parkeringshuset ved flyplassen ved Sola. Den viste seg til alt overmål å skyldes en gammel Opel dieselbil... 🌞
  9. Over 90 % av utrykning pga bilbrann, er det tydeligvis ice-biler som står for: https://elbil.no/bilbranner-i-norge-over-90-prosent-gjaldt-bensin-og-dieselbiler/ Det hevdes altså av Tryg Forsikring!
  10. Volvo har ikke vektsensor i førersetet, sier Volvo! Tja, stemmer det? Ikke helt ifølge denne artikkelen hos Motot: https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-ulykken-her-er-vektsensoren-volvo-sa-at-ikke-finnes/330067
  11. Hyundai Kona og Ioniq, Opel AmperaE/Chevrolet Bolt er ferdige med sine batteribyttekampanjer. Jaguar har vel luket ut alle/de fleste som har battericeller med mulig feil. Så nå er det vel bare Audi E-tron hvor det er fare for at kjører rundt med slike celler.
  12. Kan føye på Audi E-Tron der og. De har noen problemer som gjør at de holder på å bytte ut pakker på de som bruker LG (Audi brukte vel 2-3 leverandører)...
  13. Bilene er ikke service-fri, de lar deg bare utføre servicen selv om du er eller føler deg egnet til dette. Tesla har egen oversikt over hvilke servicepunkter som bør utføres og når, men du er ikke påkrevd å levere bilen inn for å utføre disse. Dessverre er det nok mange som tror bilene er uten behov for å få utført service, noe bilene dems bærer preg av. Noen elementære ting kan derfor være feil på uten at eierne har oppdaget dette. Vil anbefale at man holder seg unna slike biler som enten ikke har info om service utført av Tesla eller annet verksted, eller der eier har vært nøye og skrevet ned hva hen har utført til hvilke tider/km-tilstand. Og se at det stemmer overens med anbefalingene til Tesla. Uansett, vurderer du kjøp, få utført NAF-test og/eller en sjekk hos Tesla før du kjøper bil.
  14. Men om det er en feil med bilene..så vil vel Volvo slite med førerfeil forklaringen. Så mange feil er blitt rapportert verden rundt med denne modellen der fører sier de IKKE tråkket på gassen at jeg tviler på at alle tilfeller er førerfeil. Her er det nok en skjult teknisk feil. Volvo har vel ikke akkurat kastet seg over bilene involvert og snudd enhver stein heller. Toyota og Lexus var flinke på å følge opp feil og lære av dem..Volvo ser ut til å foretrekke å stikke hodet i sanden. Nå er AL123 blokkert av meg, så hadde ikke sett denne. Men det han ikke forstod av det jeg skreiv, så ville hendelser som Politiet selv melder inn, da selvsagt skje med langt yngre folk. Og da vil jo og alarmklokkene ringe hos Politiet selv, og Volvo vil få en massiv omdømme-skrape, og mulig tilbakekalling. Og i tillegg, så må Politiet reåpne alle saker der Volvoer i tilsvarende hendelser er pådømt som brukerfeil rettes opp i. Dette burde jo egentlig være selvforklarende, men skjønner jo at for enkelte fungerer ikke t-skje-metoden, så da får man bruke dråpeteller-metoden, og se om det da synker inn! 😁
  15. Puh! Det var da langt bedre. Takk for link! Ja, hadde jo lest at den forlengede setepulten ikke kom hit, men de nye bildene gjorde meg uskker på om de hadde snudd...! Men er fremdeles ikke helt fornøyd. Igjen disse koppholderne på rad istedet for rekke, da var den nesten bedre i den australske versjonen. Det var mye plastikk, og så nitrist ut, og ingen lukket oppbevaring. Men noen blir sikkert fornøyd, når de får plass til "beautybaggen" der... Ser gulvet nå er langt kjedeligere, bare en plate som ev. kan senkes ved behov. Her kunne de gjort bedre, og selv om det er feil retning på delingen i den aussie-versjonen, var det tross alt langt bedre. Kunne kanskje klart selv å snu om på disse selv, eller levd greit med slik det er der. Men der kom jeg jo på den siste tingen som irriterer, nemlig mangel på 3-delt baksete... 😎
×
×
  • Opprett ny...