Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/19/20 in all areas

  1. 4 points
    Merkespenning er da ikke noe problem. Det tåler inverteren fint når den er avslått, komponentene er nødvendigvis designet for merkespenning. Altså ikke noe ekstra tap fra dette. En PM-motor kan (ved høyt turtall) derimot indusere en langt høyere spenning som kan skade inverteren, om det ikke settes opp roterende felt fra den. Derfor har biler med PM-motorer strenge begrensninger på hvor raskt de kan taues uten at bilen er påslått og alt er i gang. Og dermed kan heller ikke inverter slås av slik man kan med inverter for induksjonsmotoren, og man får et større tap (tap i inverter, i tillegg til hysterese og virvelstrømmer). Har man en industrimotor og slår av strømmen på denne (f.eks på en vedsag) så roterer den nesten helt fritt, det kan ta mange minutter før den stopper. Prøv det samme f.eks med en BLDC-motor og se hvor lenge den roterer. Det er en grunn til at man på elsykler helst benytter gearede motorer med internt frihjul på sykler som skal være lette å sykle også uten motordrift. Å sykle på en elsykkel med direktedrevet motor uten strøm på batteriet er rett og slett utrolig slitsomt
  2. 3 points
    Det finnes nok av kvinner å kvotere inn, et par millioner av dem bare i Norge. Problemet er nok heller at det ikke finnes nok kvinner med riktig kompetanse å kvotere inn, så i stedet kvoterer man inn kvinner uten kompetanse, sånn for å få nok kvinner. I stedet burde selvfølgelig den personen med riktigst kompetanse, uansett kjønn, få jobben !
  3. 3 points
    Men denne var best. Gamle gubben Woy hjalp til mot city, gamlevennen Brendan nekter å vinne og vi slår Big All Ole. Bra helg det.
  4. 3 points
    Rangeringen inkluderer ingenting som er spesifikt til Islam. Resultatet er at Kina som aktivt diskriminerer muslimer, forbyr langt skjegg og hijab i enkelte muslimske byer og plasserer muslimer i re-utdanningsleirer, havner over land som Morocco og Tyrkia fordi de har svakere internasjonale relasjoner.
  5. 3 points
  6. 3 points
    Kan vi slutte å late som at uttalelsen din handlet om deg (evt. ditt eget behov får å rakke ned på andre) og heller om damen på bildet? Du uttaler deg om damen på bildet med "glad for at jeg ikke ser slik ut". Men det er jo slik mobbere slipper unna ved å ofte ikke tørre å være direkte mot personen det gjelder og pakke det inn på den måten du viser så godt med ditt eksempel. Det er ikke bare forkastelig og dårlig etikette men i tillegg også veldig feigt så jeg ville revurdert den type oppførsel og verdivalg. Om det faktisk var hensikten din er en helt annen sak, men kanskje det da dreier seg om å lære empati for mennesker som ikke er som deg? Mitt forslag er å slutte å rakke ned på andre for å styrke sitt eget selvbilde. Man får bare tåle litt tyn når man tråkker feil, reflektere å gå inn i seg selv. Modning handler om nettopp det. EDIT: Og for de som snakker om at overvektige "er en stor kostnad for samfunnet" så vil jeg påstå det veldig få tør å snakke om - at mobbing, hets og trakassering er en vesentlig større kostnad og fører ofte til andre utfordringer i livet samt store kostnader for nettopp samfunnet.
  7. 3 points
    Du er klar over det at induksjonsmotoren har ingen effektfordel over PMSM, snarere tvert om, ikke sant? Den eneste grunnen jeg kan se med å bruke induksjonsmotor er at den er billig og enkel å styre. Og det er da et helt ærlig designkriterie det "Vi valgte den fordi den var billigst og likevel god nok". Det som ikke er ærlig, er å gå ut å si at "Vi er best i verden, vi er de eneste som bruker induksjonsmotor", når realiteten er at induksjonsmotoren er den billigste og enkleste elektromotoren (AC).
  8. 2 points
    Poenget var at Liverpool har sløst og lever på en farlig 1-0. Men vi evner ikke putte på de vi *MÅ* putte på, vi har ikke kvaliteten. Ser du den? Eller er det for morsomt for deg?
  9. 2 points
    I Danmark så mister man statsborgerskapet, spesielt om man har et annet statsborgerskap i tillegg. Det gjør man ikke i Norge pga AP, SV og røkla.
  10. 2 points
    Det er en helt annen sak. De er også ofre. Det er selvfølgelig ikke snakk om tvang i denne saken.
  11. 2 points
    Hele poenget med kildekritikk er nettopp det å undersøke resultatene i slike undersøkelser. I alle sammen så finner du kildehenvisninger i bunnen for ytligere sjekker for tallene som brukes. Alle undersøkelser til alle segmenter blir betalt fra noen, og ofte fra de som har et poeng de ønsker å få "vitenskapelig" bevist fra uavhengige tredjeparter for å bygge troverdighet. Det at ei BE undersøkelse er kjøpt av ei BE produsent betyr ikke automatisk at undersøkelsen er feil - tvert imot. Det samme for hydrogen sponset av ei hydrogen relatert firma. Sjekk hvem som gjorde undersøkelsen, og om de er troverdige og sjekk også kildematerialet i bunnen. Jeg ønsker kun at du linker en mening til noe, for å sikre at den ikke kommer fra ei "kilde" på et forum. Altså har du en formening som det, så vil jeg at du skal undersøke litt for å finne støtte for det. Da er jeg nemlig rimelig sikker på at du vil finne ut av sannheten jo mer du leter etter svaret, og at du blir overrasket hva alt egentlig handler om. FCEV er bare ei brikke som må på plass for å løse problemer i andre segmenter som må forandres i samme tid.
  12. 2 points
    Hvilke kriterier har du for dette, og hvilke undersøkelser putter du til grunn for disse konklusjonene? Om du kun vekter personlige meninger på et forum, så blir det for snevert. Så det lønner seg å faktisk lese diverse analyser som tar for seg det du lurer på i tillegg.
  13. 2 points
    Hun er en landssviker og skal dømmes og behandles som en landssviker. Det er en skam at hun fikk sette føttene på norsk jord igjen.
  14. 2 points
    Latterlig argument. Den første hydrogenbilen som så grei ut på papiret var Hyundai Nexo, og den kom i salg omtrent samtidig som de eneste fyllestasjonene i Norge ble stengt. Si meg, har du også Tesla? Her har du en liten snutt, vil gjerne at du gir en gjennomtenkt kommentar på det du ser: https://dntv.dn.no/m/kIUH8bQy/na-skjer-det-verdens-forste-hydrogenlastebil-ruller-ut-pa-veien-og-selvsagt-skjer-det-i-norge
  15. 2 points
    Drit i Haaland nå da. Ikke noe vi kan gjøre noe med, han var ikke interessert i å komme til oss
  16. 2 points
    Ja nå var ikke jeg noe enig i hans anslag, som sagt synes jeg det blir absurd å begynne å sammenligne de gamle i gamet når det kommer til "psykotisk massemord ideologi" med de nye. Men jeg er absolutt ikke enig med deg om at bare det mer nøytrale "kritikk av islam som religion" konseptet du beskriver er noe spesielt mer fungerende i henhold til hva jeg sier. Istedenfor integritet rundt våre egne verdier er det knefall, istedenfor å fremme den latterliggjøringen som trengs får vi nye blasfemiparagrafer. For meg er etnisiteten helt uinteressant, enhver som bekjenner seg til islam er i mine øyne en bakstreversk dust, enten han er hvit eller svart.
  17. 2 points
    Nå må du pinadø gi deg! Har du tatt feil, så har du tatt feil. Du av alle er veldig snar til å anklage andre som du mener tar feil. Da må du tåle å bli arrestert på dine egne feil også.
  18. 2 points
    Ikke umulig at det er noe jeg ikke kjenner til, men jeg vet om EN ENESTE alvorlig ulykke med Concorde, og den ENE ENESTE ulykken skjedde trolig ikke på grunn av feil med concorden, men på grunn av dårlig utført lapping på et ANNET fly av en ANNEN flytype... Og det etter bygging av 20 fly fra 1969, hvorav fjorten fløy komersiellt fra 1976 frem til ulykken i 2000 og stopp i flygninger fra 2003. Så hvordan du klarer å forvrenge Concorde til å være usikre fly etter EN ENESTE uforskyldt dødsulykke etter mer enn tre tiår med flyvninger hadde vært morsomt å vite... https://en.wikipedia.org/wiki/Concorde https://aviation-safety.net/database/types/BAC-Aerospatiale-Concorde/statistics
  19. 2 points
    For å si det fryktelig forenklet, økte forskjeller øker kostnadene for en viss levestandard for de som har minst. For store klasseskiller er ikke bra for samfunnet. Det er heller ikke noe galt i ha mye penger eller å gjøre det bra, men ethvert samfunn bør måles etter hvordan de dårligst stilte har det, etter min mening.
  20. 2 points
    Det må være det dårligste rådet jeg har sett.. 1. Med gjeldsregisteret på plass vil banken kunne se hvor mye usikret gjeld (kreditt/forbrukslån) du har. Dersom du av et mirakel klarer å få 1mill i forbrukslån vil ikke dette telles som egenkapital, men GJELD. Du er da altså 1mill i minus, og har null sjans å få boliglån. Bankene godtar heller ikke boliglånsfinansiering med kreditt, selv om flere har gjort dette tidligere før gjeldsregister var på plass. 2. Kausjonist funker bra. Lån av egenkapital er ikke bra. 3. Tviler på at du finner en privat investor som er interessert i å låne bort slike summer for såppass lite avkastning. La oss si du fikk lån på 500 000 med 5% årlig rente og 5 års nedbetaling. Du vil da måtte betale over 9000kr/mnd, så skal du betjene boliglånet samtidig. God tur til personlig konkurs. Slik jeg ser det har du to valg her: 1. Spar opp 15% egenkapital 2. Finn noen som kan kausjonere for deg En ekstra mulighet, som kan bli vanskelig å få til: Bankene kan gjøre unntak på inntil 10% (8% i Oslo) av boliglånene de gir. På denne måten kan du slippe unna med mindre enn 15% EK. Det er ingen spesifikke krav for å få innvilget dette, men dersom boligen for eksempel har 2-3 utleieenheter med høy inntjening kan man få det til.
  21. 1 point
    Virker som du er ganske sympatisk for terrorister, jmfr all energien du har lagt i denne tråden.
  22. 1 point
    Det er så mye feil i denne klubben nå, at det er vanskelig å se for seg hvor man skal begynne. Det er derfor jeg syns Ole fortjener støtte, for han har fotballverdenens kanskje vanskeligste jobb akkurat nå
  23. 1 point
  24. 1 point
    Likheten var at vi begge sølte på en mus
  25. 1 point
    Gi deg a. Dette blir for dumt
  26. 1 point
    aanundo, du svarer ikke på spørsmålet. Dine drømmer om kombinertanlegg har ikke jeg bakgrunn for å bedømme, men jeg ser ingen grunn til å tro at du er i nærheten av noe realistisk. Uansett, som jeg har forklart deg før. Å slutte all leting etter olje nå vil ikke gjøre det lettere å få til kombinertanlegg, det vil faktisk bli mye vanskeligere. Du vil trenge mye risikokapital, og større industrielle aktører for å få til noe slikt. De aktørene vil alle stirre mot konkurs og masseoppsigelser om du får viljen din. Mitt inntrykk er at oppdrettsnæringen bryr seg katta om teknologi (flott hvis noen kan vise meg at jeg tar feil).
  27. 1 point
    Den opplagte fiks er jo å la være å bruke Internet Explorer, enten kjøre Edge eller installere en annen.
  28. 1 point
    Kan være enig i det med at hvis en artikkel er åpen, bør oppfølgeren også være det. Så følger jeg KVTL sin oppfordring etter dette. ;-)
  29. 1 point
    Det er egentlig ingen "ratio", enten så er neutrofile for høye eller så er de normale, det samme med lymfocytter. Økningen av neutrofile og lymfocytter avhenger helt av utbredelsen av infeksjonen. En helt lokal infeksjon gir ikke nødvendighvis noen økning i disse celler, heller ikke CRP, men en mer utbredt infeksjon vil gjøre det. En som har mellomørebetennelse vil gjerne ha kraftige, røde trommehinder, og masse væske i mellomøret. CRP er gjerne helt normal, men kliniske finn peker i retning av mellomørebetennelse. Man kan ikke bruke CRP og blodprøver til alt, men mye. Det handler alltid om å gjøre kliniske vurderinger og undersøkelser. Basert på hvilke funn man har, så man kan velge å supplere undersøkelsen med CRP eller andre blodprøver. I noen tilfeller har det ingen diagnostisk verdi, andre tilfeller er det avgjørende.
  30. 1 point
  31. 1 point
    Hvis MDG kommer til makten vil de oppdage det samme som FrP : Verden er ikke slik som partiprogrammet forutsetter. Mesteparten av miljøpratet fra Oslo-regionen er basert på at de ikke ser eller skjønner at aktiviteten utenfor Vestlandet finansierer velstanden deres. Når kranen skrues igjen, så vil det merkes ettertrykkelig av alle. Vi har INGEN erstatning for oljevirksomheten. Vi kunne ha hatt det, men Vestlandet er like oljefyrt som Østlandet. Til de som tror at vindmøller kan gi arbeidsplasser : Dette er saker som vil bli masseprodusert der arbeidskraft er billig. I beste fall vil det være snakk om automatisk sveising med roboter. Det gir få arbeidsplasser.
  32. 1 point
    Jeg visste ikke at det finnes slike tilbud. Kanskje det er håp for meg også en eller annen gang. Har egentlig sett for meg at jeg aldri noensinne ville klare å komme inn på boligmarkedet.
  33. 1 point
    Det hjelpe vel ikkje saken din at du fortsette å vera unødig krass?
  34. 1 point
    Er det verkeleg så vanskeleg å ikkje vera fæl mot folk?
  35. 1 point
    Verdens første programmerer sies å ha vært en kvinne. Hvorfor det er skjevt fordelt har sikkert hatt forskjellige årsaker opp gjennom tidene, men akkurat i dag i Norge er det vel interesse det handler om
  36. 1 point
    Ny runde med salg av diverse drit på Finn. Er overbevist om at hele Norge er full av analfabeter. Hvor vanskelig er det å forstå ordet HENTE? Hvor vanskelig er det å se at prisen står i annonsen? Frister å kjøre alt på dynga i morgen, hadde gjort det om det ikke var snakk om en rundt kr 20 000,- når alt blir solgt.
  37. 1 point
    Man kommer ingen videre vei i denne tråden. Kort sagt så er det ingen økonomisk gevinst å hente fra samfunnet kun ved å få diagnosen ADHD. Vel og merke når man ønsker å fortsette sin hverdag akkurat som før, uten å endre noe som helst for å oppnå en annerledes hverdag.
  38. 1 point
    Noen punkter for hydrogenbil: - Nullutslipp - Renser luften når de er i bruk - Mer miljøvennlig enn dagens batterier og det er ikke noe problem i forhold til mineraler - Man blir ikke avhengig av Kina som i dag i stor grad styrer batteriutviklingen fordi de har ressursene - Bilene blir billigere å produsere enn både ICE og dagens BEV biler i massproduksjon - Det er overflod av hydrogen og handler kun om å høste det på riktig måte, som igjen vil føre til billig drivstoff - Energitettheten er mye høyere enn batterier - Veier mye mindre enn dagens batterier - Gir lang rekkevidde og har mindre tap om vinteren når det blir kaldt - Kort fylletid og bilen kan brukes slik som fossilbilen kan brukes i dag Det er ingen problem å tilby fylling til mange hydrogenbiler i løpet av en dag. Det handler bare om å skalere "pumpeteknikken". Mange steder som kan tilby fylling til et stort antall biler i dag.
  39. 1 point
    Ja, det som står på måleren i bilen og reell prosent er forskjellig. Buffer i bunn og topp som gjør det umulig å tømme helt eller lade fullstendig fullt. På Leaf med 24 KWh batteri er ca. 20 KWh tilgjengelig til drift.
  40. 1 point
    Dette er reinsikka tullprat. Å hurtiglade en elbil tar 30 minutt. Hvis du trenger mer enn 10 minutt på å tanke bilen og gå på do, så har jeg ingen interesse av å diskutere med deg.
  41. 1 point
  42. 1 point
    Åjaudå. Det kallast å ta risiko. Å ta høg risiko er anten eller. Det kan vere veldig lønsamt eller føre til konkurs. Det ville vore veldig risikabelt å investere alle pengane dine i bitcoin i 2010, men dersom du hadde 15 kroner i 2010 hadde du vore millionær i dag. Det hadde difor ikkje vore ulønsamt på nokon måte, men det er ein stor risiko å ta. Det kunne like gjerne endt med at du tapte alle dei 15 kronene dine og gjekk personleg konkurs. Andre investeringar er sikrare. Om du ynskjer å ta vare på pengane dine, fordeler du deg over sikre investeringar. I dag er batteri ei sikker investering. I dette tilfellet er det veldig klårt kva teknologi som vinn, so VW satsar pengane relativt trygt. Kan hende dei skulle satsa 15 kroner på hydrogen òg, men dersom dei satsar like mykje på hydrogen som på batteri er det sannsynleg at alle konkurrentane susar forbi. Det kan sjølvsagt skje mirakel med hydrogen, men det er veldig lite sannsynleg. Salet av hydrogenbilar går ned i nesten alle land der det har vore sal i det heile. Kven er det lading ikkje passar? Dei fleste tek ei mat- og dopause av og til. "Griner" er ordet, ja. Pengane trillar ut som tårer. Det er vel ca ingen av dei som går med overskot om dagen. Batteri ekskluderer ikkje hydrogen, men gjer hydrogen overflødig. Det trengst ikkje. Då er det ingen grunn til å satse mykje pengar på det.
  43. 1 point
    Stanse all LETING etter olje og gass betyr ikke stanse all PRODUKSJON av olje og gass. Det er svært usikkert om eventuelle felt vi finner de neste ti årene noen gang vil bli lønnsomme. Starter vi nedtrappingen, så vil vi samtidig eskalere teknologien innen andre områder. Fortsetter vi å satse på olje, så bremser vi teknologien innen andre områder. Det som er skummelt med MDG er at de fremdeles ikke har nok politisk erfaring til å styre et land, eller å styr internasjonal politikk. Derfor håper jeg at MDG får nok makt til å presse gjennom handling hos de etablerte partiene, men ikke nok makt til at de må ta en større rolle i det politiske spillet.
  44. 1 point
    Eneste linux som funker for en idiot er Chromebooks og Android. Komplette idioter derimot anbefales å holde seg til Apple produkter. Linux på desktop er for de som er oppegående, og verdsetter kontroll over eget liv og teknologi. Alle som har formet verden de siste tjue årene, har gjort det på linux. Disclaimer: Jeg kjører linux på alt, livet er for kort for dritt.
  45. 1 point
    Det hadde vore fint. Då hadde alle norske heimar vore oppvarma heile året av bitcoin-gravemaskiner. Og litt dumt, for det hadde ikkje vore straum att til industrien. Kan det hende at norske politikarar var for naive, og ikkje forstod at straum er ei viktig råvare i industrien, og at industrien konkurrerer på ein internasjonal marknad? Du hoppa glatt over samkøyringa. Vi har hatt utveksling med både Sverige og Danmark sidan lenge før Sverige fekk kjernekraftverk, so blandar historia her òg. Før økonomane kom på bana, ga vi vekk straum meir eller mindre gratis til svenskane i snøsmeltesesongen og kjøpte dyr kolkraft attende om vinteren. Men det var heilt greitt, for det var den billigaste måten å sikre forsyningstryggleiken på. Etter at økonomane kom på bana har vi tent pengar på handelen med utlandet, og samstundes sikra forsyingstryggleiken. Er det veldig negativt? NordPool er berre ein av mange kraftmarknadar i Europa. Den europeiske samkøyringa ENTSO-E har eit API der du kan hente ut prisane i dei fleste regionane i EU. Det er ikkje Statnett si oppgåve å opplyse om straumprisen i Hellas, på Island eller i Portugal, so eg deler ikkje di oppfatning om at det er rart. Marknadane er litt ulikt organisert i ulike land og område, og alle EU-land er med i ACER. Ein står veldig fritt innan ACER-regelverket til å velje korleis ein vil organisere marknaden nasjonalt eller med nabolanda, so lenge det er ein fri og transparent marknad. Hugs òg at straumen ikkje berre vert omsett på NordPool. Du kan òg handle norsk straum på til dømes Nasdaq i Stockholm, og Euronext skal òg opprette ein kraftmarknad. NordPool kom lenge før ACER, og var eit nordisk samarbeid. Oppgåva til ACER er m.a. å føre tilsyn med desse marknadane, akkurat som Finanstilsynet fører tilsyn med bankar, forsikringsselskap og børsen. Ehm, dette er ikkje regulert av noko ACER-regelverk, men i avtaler mellom Statnett og Svenska Kraftnät. Det er full avtalefridom, og ACER skal berre sikre at avtalene ikkje er i strid med gjeldande lover. Sovidt eg veit er avtalene mellom Statnett og Svenska Kraftnät meir eller mindre uendra sidan 1990-talet. Det ville vere veldig merkeleg om vi skulle gjere om avtalene slik at svenskane skulle få betalt dersom vi til dømes importerer frå Sverige og samstundes eksporterer til Danmark, Nederland og Finland. Statnett sparer mykje pengar på at vi kan transportere kraft meir eller mindre gratis gjennom Sverige og Finland i staden for å byggje ut nettet mellom Nord- og Sør-Noreg og aust-vest i Finnmark. Nei, ACER vart etablert i 2010, og Noreg har vore eit sjølvsagt medlem sidan starten. I 2010 var snittprisen på straum godt over 40 øre/kWh. Den høgaste årsprisen til no. I 2015, fem år etter, var snittprisen under 20 øre/kWh. Som du eigentleg veit, men som du ignorerer fordi det skapar kognitiv dissonans, er temperatur og nedbør dei viktigaste faktorane som påverkar straumprisen i Noreg . I fjor var snittprisen godt under prisen i fjor, sidan vi har hatt mykje nedbør og vind på slutten av året. NO3 merkar effekten av vindkrafta, som snart utgjer 1/4 av installert kapasitet i regionen, og har for fyrste gong sidan 2006 lågare prisar enn resten av landet. Dei får òg god hjelp av svensk vindkraft. Er det veret eller er det ACER som har bestemt at prisen i NO3 skulle vere lågare enn i resten av landet i fjor? Grunnen til at marknaden er utvida med store forbrukarar er jo at vi har hatt veldig låge prisar. Med ein transparent kraftmarknad på plass, er det jo òg lett å finne ut kva prisen eigentleg er. Gamle ordningar der menn i dress avtalte prisar segimellom, gjerne med pengar under bordet, vil vi jo ikkje attende til. Fri konkurranse har vore svært bra for industrien og økonomien. Har det rabla for deg? Store vasskraftprosjekt er det slutt på, fordi resten av dei store vassdraga våre er verna, men Statkraft byggjer då ut vindkraft i stort monn i Noreg. Friksjonen på Stortinget skuldast for det meste lokal motstand mot meir vindkraft og at havvind er for dyrt. Havvindparken på Tampen må jo subsidierast med 90% av staten. Det er forståeleg at staten ikkje ynskjer å bruke meir pengar på det før prisnivået er litt lågare. Meiningar er ein ting, men når du prøver å argumentere for meiningane med logiske feil bryt det heile saman. Eg bryt det opp for å markere kvar du tek feil. Eg ba deg påvise ein årsakssamanheng mellom ACER-medlemskap og høgare prisar, men det har du ikkje gjort. Du har vist til at prisen i fjor var høg, men ingen årssakssamanheng med ACER. For at eit logisk resonnement skal fungere, kan det ikkje ha hol. Kan du vise til ein årsakssamangheng mellom ACER og høgare prisar, eller kan det hende at det faktisk er veret som påverkar prisen mest, slik 100% av alle kraftanalytikarar hevdar? Du er jo sjølv inne på det her med balanse mellom produksjon og forbruk og lite nedbør. Har du prov på at ACER påverka veret i fjor, eller er det noko anna ACER har gjort som har påverka den norske kraftmarknaden eller kraftprisen i 2019? Det har ikkje skjedd nokon endringar i den norske kraftmarknaden som fylgje av medlemsskapet i ACER, so det veit vi at ikkje er årsaka til dei årlege og sesongvisse prisvariasjonane, men dersom du har prov på at ACER påverkar nedbøren i Noreg via "chemtrails" eller liknande kan vi snakke.
  46. 1 point
  47. 1 point
    Du har gitt oss en link selv som stemmer med analysene til NEL. Faktisk trur jeg NEL bruker andres analyser for å styre sitt eget løp inn mot fremtiden, siden de så og si er like. Noe som jo er logisk å anta. Kan du komme med kilden at de skulle vise en 100% fungerende prototype i 2016? En prototype kan være et skall av en bil, og det er det vi som oftest ser når vi blir presentert nye modeller, og konseptbiler fra ulike firmaer. Ja, du brukte prisen fra et eller annet som sikkert er greit nok, men du brukte en maks-kapasitet som var skivebom. Vi pratet vell om de 4 nye stasjonene som Enova nylig gav klar signal på? Da vil det jo være rart å prate om andre stasjoner enn nettopp dem? https://nelhydrogen.com/press-release/nel-asa-awarded-nok-24-million-grant-for-deployment-of-four-fueling-stations/ Det er vell dette vi pratet om, og fremdeles prater om? Det er forskjell på et kriterie for å få stønad til å bygge en stasjon av hydrogen eller elektrisitet mot det som faktisk ender opp der. Det er du vell enig i? Du klarte å gjøre mattematikk uten å vite prisen på disse stasjonene tidligere, så hvorfor kan du ikke gjøre det igjen? Hvordan kan jeg lyge om stasjonene når jeg henter tallene fra NEL's hjemmesider? Det står jo klart og tydelig der, at denne fyllestasjonen kan oppgraderes med mer lager? Sikker på at det er "continous" mål de kommer med der? Det å fryse ned noe til -40 krever litt strøm, men ikke like mye over tid for å holde temperaturen der når man først er kommet til ønsket temperatur. Det står på hjemmesidene at elektrolysørene kan startes opp iløpet av 5 minutter. Så man produserer jo bare så lenge behovet for mer er der. Hvis du vil ha eksakt pris på stasjonen og elektrolysøren, så står det at du kan spørre dem om det direkte på hjemmesiden, sånn hvis du vil ha eksakte tall. Men inntil videre kan du jo bare bruke det tallet du allerede har brukt? Hvor var det løgn? Kapasiteten burde jo stemme greit overens med produksjonen av hydrogen, om den kommer ved transport, eller om den blir laget lokalt? https://nelhydrogen.com/product/m-series/ Nå ser jeg ikke dimensjonen på den, men ser man på bildet, så kan man anta gjennom kontrollpanelets størrelse at den er rundt 1 meter høy, og kanskje 4-5 meter lang? Som fint får plass ved de fleste stasjoner om de ønsker å produsere lokalt. Denne kan produsere fra 225 kg til 902 kg per døgn. Det stemmer jo fint med fyllestasjonens 200kg per døgn uten at den er oppgradert med mer lager - ved minimums-kapasitets tallet. I tillegg kan også den skaleres opp om behovet kommer, da det står at den er modulærbar. Skal vi gå enda lengre, så kan man ta utgangspunkt i NEL's planer rundt Nikolas stasjoner som jo blir endel større enn dette. https://nikolamotor.com/stations Nel ASA to provide engineering, electrolysis, and fueling equipment. Nikola will provide the balance of plant, construction, dispensers and other station equipment. Hydrogen stations will initially produce up to eight tons daily, but can also be expanded up to 32 tons per day Each Nikola truck is anticipated to consume around 50-75 kgs per day Each Nikola truck will store between two and three megawatt hours (MWh) of energy Each station will have around 4,000 kgs of backup storage for redundancy Each station is anticipated to produce hydrogen at 700 bar (10,000 psi) and 350 bar (5,000 psi) Nikola will allow all hydrogen vehicles to fill at their stations
  48. 1 point
    Amazon er også i ferd med å bytte ut elektriske gaffeltrucker til hydrogen-varianter i sine lagre, der det er større behov for oppetid enn nedetid.
  49. 1 point
    Et eksempel på prisfall av hydrogen som resultat av større produksjon: Kilden inneholder ellers mye som er interessant å lese: https://www.economist.com/technology-quarterly/2018/11/29/lorries-can-help-deliver-the-hydrogen-economy?fsrc=scn%2Ftw%2Fte%2Fbl%2Fed%2Florriescanhelpdeliverthehydrogeneconomyheavytransport&fbclid=IwAR2xnb_gVzpV3ah1BfmliVN1BsvkQR161KtU0L_7AP_Tli2q2ddETpev4IM
  50. 1 point
    Husker jeg brente av 1200,- på en overklokkvennlig PSU, dårligste kjøpet jeg har gjort. Selv billige PSU'er har gjerne overspenningsvern i dag. Sørg for å ha nok effekt å gå på, gjerne støysvak, og naturligvis overspenningsvern. Dette har lite med overklokking å gjøre, og koster ikke skjorta.
×
×
  • Create New...