Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/28/19 in all areas

  1. 16 points
    Hei Hyggelig og bli spurt hvert år, det er litt rart med det, men det setter jeg pris på. Alltid god stemning i disse trådene. Dessverre er jeg ut og inn av St Olavs for tiden, pga cellegiftkurer, fuck cancer og alt det der. Jeg har vært dårligere form i det siste. Så jeg tenker at det er på tide at jeg overlater ansvaret til noen andre. Takker for alle som var med de foregående årene, så håper jeg at noen fikk noe ut av det
  2. 9 points
  3. 8 points
    Jeg kan ikke finne hysteriet i artikkelen. Jeg ser en gjengivelse av tallfunn uten noen form for større panikk. Det jeg derimot ser er en på forumet som kaster seg over tastaturet i blind iver.
  4. 7 points
  5. 6 points
    Du leser tydeligvis med andre øyne enn resten slik du tolker diskusjonen. Når skulle du komme med de geniale argumentene dine?
  6. 6 points
    Motorkraften er den samme som alltid. Det er nok tuning av strøm fra batteriet bl.a. som gjør dette. F.eks. har S75D lavere ytelse enn S100D, men begge har de samme motorene foran og bak. Her er det snakk om kun 5% ytelsesøkning på Model 3 og 3% ytelsesøkning på S/X, i tillegg til elbiler er fratatt avgifter enn så lenge. La oss si at elbiler ikke hadde avgiftsfritak. Og la oss ta et eksempel på en Model S 75D som har rundt 235kW effekt totalt. En 3% økning på denne, ville øke effekten til 251kW. Det er da mindre enn 20kW stegene som biler blir målt etter, dersom det hadde vært avgifter. Du er vel den eneste som bryr deg også. Misunnelse? Har du ikke råd til å kjøre Tesla?
  7. 6 points
    For mange år siden brukte vi blyanter til å overklokke med
  8. 6 points
    For ikke å snakke om at man kan vri hodet slik at lyset blender motgående trafikk. Lys på hjelmen er helt topp når en sykler i skog og mark og trenger en ekstra lyskilde i tillegg til den fastmonterte, men ellers har det ganske mange ulemper.
  9. 6 points
    De som kjøper en maskin som dette verdsetter nok stilrent design, lav vekt og tykkelse, samt et godt IPS-panel fremfor høy framerate i Battlefield og blodharry RGB-tastatur. Skal man sammenligne datamaskiner må man holde seg innenfor et segment. Dette er en arbeidsmaskin for folk på farten, ikke en gamingmaskin for tenåringer.
  10. 5 points
    Det er for øvrig veldig illustrerende at når BioCosmos skulle finne et "faglig alibi", så endte de opp med en professor i Informatikk, og ikke faktisk noen som hadde et fagfelt relatert til biologi...
  11. 5 points
    Nytt år og ny tråd? Du skal få gleden i år også
  12. 5 points
    Vi kan være enige om at det ikke finnes noen vitenskapsmenn som forstår evolusjonsteorien som er enig med ID. Det er beviselig når man leser argumentasjonene som finnes i boken, når dine nobelprisvinnere innenfor andre felt, bruker argumenter som er håpløse innenfor et felt de tydeligvis ikke forstår noe på. De kan nok fungere på unge mennesker, men det stopper der.
  13. 5 points
    Man må jo ikke ha rett i alt fordi man har vunnet en nobelpris. Man kan være dyktig innen sitt fagområde... F.eks. han fysikeren Brian David Josephson virker noe sær, og støtter hypotesen om at vannet har hukommelse (sentralt innen homeopati) Derfor er han neppe den mest kredible kilden når det gjenlder biologi.
  14. 5 points
  15. 5 points
    https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority Hvorfor er deres støtte avgjørende? Du kan jo ikke bare kaste ut navn, og si at saken er biff. Du må forklare hvorfor deres navn, og uttalelser er avgjørende for temaet. Hvis boka inneholder flere argumenter som dette: “One might posit that cervix ripening was a selective advantage acquired over many generations of blind evolution, but notice the problem. If in the first-ever baby delivery, the cervix was not able to hold the baby in place and then open at the right time, this poor pioneer infant would have been expelled too early or been trapped inside the mother's womb, leading to the death of both child and mother. No first baby, no chance for gradual evolution over many generations. Proper dilation at the right time of the cervix is a prerequisite for human reproduction.” Så står man fremdeles fast på at man har professorer som ikke forstår evolusjon. Akkurat som om "den første fødselen av et menneske" blir utført av noe annet enn et menneske. Hva betyr egentlig "the first-ever baby delivery"? Er vi tilbake til en hund som føder en ulv igjen? Det finnes ikke noe "den første homo sapiens." Moren og faren vil alltids være tilsvarende lik datter eller sønn. Da det er umulig å føde noe annet enn hva du er selv. De som bruker dette argumentet forstår ikke evolusjonsteorien. Hadde vi derimot kunnet reise i tid, og tatt et moderne menneske tilbake 1 million år, så er det nok vanskelig å produsere et avkom. ^^
  16. 5 points
    Når er det andre grunner enn lysstyrke som gjør at fastmonterte lys er en fordel. Hodet har nemlig den egenskapen at det kan vris i forskjellige retninger. Avhengig av type lys på hjelmen er det dermed ikke garantert at lysene er synlig forfra eller bakfra hele tiden. Skjønner derfor godt at de har gjort reglene enkle og satt påbud om noe som er fastmontert på sykkelen slik at man er sikker på at alle har et visst minimum av synlighet. For øvrig koster det 50 spenn for en pakke med enkle diodelys som tilfredstiller kravene til fastmontert lys.
  17. 5 points
  18. 5 points
    Erna Solberg: Vi skal fortsette å investere i filmruller så lenge det er etterspørsel. Det digitale skiftet er i gang, men verden trenger filmruller. Velferdsstaten er bygget på milliardene vi har tjent på filmruller. De digitale partiene må slutte med filmrulle-skam.
  19. 4 points
    HF-: Antall hurtigladere er et mye mindre problem enn det folk er klar over. Antallet trenger ikke å skalere proporsjonalt med antall elbiler fordi: - Nye elbiler har i gjennomsnitt lengre rekkevidde enn eldre elbiler og dekker dermed en større andel av sin årlige kjørelengde med hjemmeladet strøm, og mindre andel med hurtigladet strøm. - Nye elbiler har i gjennomsnitt lavere forbruk enn eldre elbiler og trenger dermed mindre strøm per km de må hurtiglade - Nye elbiler har i gjennomsnitt høyere ladeeffekt enn eldre elbiler, noe som gjør at de årlige km de hurtiglader, lades på færre minutter. - Ladestasjonene følger etter. Enten ved at bilene kan utnytte fulle 50kW i motsetning til før, eller at det bygges nye ladere med 100+kW effekt eller at de eksisterende 135kW-laderne oppgraderes til 150kW. Ser vi langsiktig på det så trengs det kanskje bare en dobling av antall ladepunkter når elbilparken tidobles.
  20. 4 points
  21. 4 points
    Det er et direkte sitat fra manualen. Om Musk ikke har gjentatt det er irreleveant. Din påstand var at "garasjer" var unntatt. I manualen står det om "garasjer", riktignok under Summon og ikke Smart Summon, men min antakelse, og naturlige tolkning, er at når man lanserer en Smartere Summon så fjernes ikke tidligere funksjonalitet det vil si at man ender opp med at Smart summon er dummere enn vanlig Summon. Med mindre man ønsker å kverulere seg ytterligere inn i absurditeter.
  22. 4 points
    Det spiller ingen rolle om han sier eksakt "garasje" eller ikke. Folk kommer til å tolke funksjonaliteten til å kunne bli brukt ut av en garasje i måten både han og Tesla generelt uttaler seg rundt Smart Summon. Han peker mot å kunne bruke det når du kommer ut av en butikk med hendene fulle av varer blant annet.
  23. 4 points
    Hvordan er utslipps-besparelsene kalkulert? Er kalkulasjonen "Dersom det står gassturbin på Johan Sverdrup, så produserer den 620 000 tonn CO2, men dersom Johan Sverdrup for strøm fra land, så produserer den 0 tonn CO2" så er det direkte løgn. Elektrifiseringen av plattformer vil binde opp mye av energien som ellers kunne vært solgt ut av landet for å redusere kullfyring. Hvor stor denne effekten er, klarer ikke jeg å regne ut, men dette bør være nøye utredet, slik at CO2-utslippene faktisk reduseres globalt av dette. Jeg håper at dette ikke bare er grønnmaling av norske plattformer.
  24. 4 points
    Man kan sikkert finne noen vitenskapsfolk som støtter noen obskure ideer om man leter. Poenget her er vel at det blant vitenskapsfolk som har dette temaet som fagfelt (Biologer og Zoologer) er bred konsensus om at evolusjon ikke "bare er en teori" men et faktum basert på observasjoner og repeterbare eksperementer. Dersom man skal få en alternativ modell til evolusjonsteorien anerkjent, må man komme opp med en modell som ikke bare er testbar, men som er bedre enn evolusjonsteorien på ALLE områder. Det holder ikke med noen få eksempler med halvdårlige forklaringer PS: Jeg venter fortsatt på en forklaring på hvorfor stemmebåndsnerven i giraffer er intelligent designet
  25. 4 points
    Det blir ordnet fra Tesla via en gruppe/typegodkjenning om nødvendig. Er ikke du som kunde som skal tenke på det. Dessuten siden det naturligvis ikke er HK- og avgassavgifter på på elbil her på berget, så kan jeg tenke meg at dette ikke er noe myndighetene kommer til å henge seg opp i.
  26. 4 points
    John B. Gurdo Marcos Nogueira Eberlin Brian David Josephson Jøde som ser ut til å ha litt kontakt med pseudovitenskap (og det paranormale/paranormale fenomen?). Ikke uventet at disse støtter hypoteser som passer mer med eventyrene fra de abrahamittiske religionene. Sikkert vanskelig å finne evolusjonsnektere som ikke har en fot innen en eller annen religion.
  27. 4 points
    Jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å se hvordan havnivået kan stige så voldsomt de neste 40 årene, men prognosene for norske byer er vesentlig lavere enn for resten av verden: https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=9000016&city=Oslo#tab3 https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=2371&city=Kristiansand#tab3 https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=9000020&city=Troms%C3%B8#tab3 Klikker du på "observerte årlige middelverdier" får du se historiske data fra disse målepunktene også. Som du ser er prognosen at havet skal synke i Oslo, i Tromsø blir det en liten stigning (opp mot tidevannet der oppe er det ingenting), og i Kristiansand forutses det en merkbar stigning. Med andre ord vil ikke vi i Norge berøres direkte av økt havnivå i større grad, det må også bety at "1 meter" er et gjennomsnitt og det forventes mye høyere stigning andre steder i verden. Uansett, argumentet for å la oljen ligge er så vidt jeg har forstått det slik: Norge produserer olje Olje slipper ut CO2 når det brennes Når CO2 slippes ut øker klimaendringene Norge bør slutte å produsere olje for å redusere klimaendringer Problemet med denne argumentasjonen er at den er ekstremt naiv, den ignorer totalt at Norge står for 2% av oljeproduksjonen og andre aktører vil med glede steppe inn, den ser ikke på hvilke konsekvenser det vil ha for Norge å avslutte oljeproduksjonen, og den vurderer ikke hvilke konsekvenser det vil ha for verden. Mulige konsekvenser i Norge er redusert velferd og økt arbeidsløshet, vi har for øyeblikket ingen annen stor industri å lene oss på. Mulige konsekvenser for verden er at land i midtøsten vil få mer penger som følge av økt oljesalg, eventuelt vil forbruket gå over til kull (som er verre enn olje i utslipp). Forventer man at fornybar energi står klar til å tre inn med en gang vi kutter krana i Norge er man rett og slett en idiot, 85% av verdens energiforbruk ligger i fossilt brennstoff, bare de mest optimistiske prognosene til IPCC forventer at man vil havne under 50% før 2050.
  28. 4 points
    Hvor mange nobelprisvinnere tror du dere kan komme opp med som er uenige med dere, hvis dere faktisk droppet cherry-pickingen?
  29. 4 points
    Når et selskap slås konkurs går alle selskapets rettigheter til eiendom og løsøre over på konkursboet, og konkursskyldner har ikke lenger rettigheter, jf. konkursloven § 100. Utgangspunktet er at all eiendom som tilhører skyldneren blir en del av konkursboet. Dette gjelder uavhengig av om de er betalt eller ikke. Leverandørens krav på betaling blir en dividendefordring i boet. Konkurs er en risiko ved å yte kreditt. Derfor etablerer man salgspant, varelagerpant, driftstilbehørspant, mv., og dette vil kunne være et vern mot konkurs - hvis avtalen har rettsvern mot konkursboet.
  30. 4 points
    La nå fyren sitte der å sette folk på ignoreringslista si. Hvem bryr seg 😄😄
  31. 4 points
    Korrekt. Jeg bor i Oslo selv, og føler meg trygg nok her til å gå ute alene på kveldstid, som kvinne og etnisk norsk. Jeg har naboer av både norsk og utenlandsk opprinnelse, og det er svært rolig, sammensveiset,trygt og familievennlig nabolag og bydel:) Tidligere har jeg bodd i bydel Frogner, Vestre Aker, Alna og St. Hanshaugen og har følt meg like trygg alle steder. Jeg irriterer meg litt over folk som ikke bor i Oslo/ikke har bodd i Oslo og som tror de vet bedre om Oslo:) Folk i Oslo er som regel mindre innvandringskritiske, da vi vi ser at det går bra. Så bør det jo nevnes at endel innvandringskritiske har lav eller ingen utdannelse, og dermed ikke har like godt grunnlag som oss andre til å forstå hvordan samfunnet fungerer, og være kritisk til skjevfremstilling fra media og fake news. Forøvrig legger vi til rette for økt innvandring fordi vi ikke evner til å ta jobber fordi vi er kresne og privilegerte, og fordi vi driver mennesker på klimaflukt opp hit. Det store bildet evner selvfølgelig ikke en del å se. Synes det er litt paradoksalt også at de som klager mest på innvandring er oftest de samme mennesker som gjør de negative tingene som det de hevder at andre gjør.
  32. 4 points
    Det er ingen selvfølge. Det er ikke vanskelig å se for seg at systemer kan begynne enkelt og at kompleksiteten øker over tid. Det finnes mange eksempler på dette. Det har blitt sannsynliggjort for lenge siden. Flaggermus har varierende grad av ekkolokasjon og det er noen som helt har mistet evnen. Det er også tegn som tyder på at faggermus og delfiner har mutert seg frem til disse egenskapene adskilt fra hverandre. Det er funnet tegn på at de samme genene er skrudd på hos begge arter. ID er gammelt tøv i ny drakt og er absolutt ikke noe man bør en gang forsøke å indoktrinere unge sinn med. Det er antivitenskapelig nonsens.
  33. 4 points
    Usikker på om du her er sarkastisk? Grunnen til at vi må vekk fra jernbane er jerbnanen sin opplagte svakhet, den finnes ikke fleksibel. Den dekker alltid et veldig lite gografisk område og er totalt avhengig av tett bebyggelse for å gi positiv effekt. Veier kan bygges hvor som heslt og kan dimensjoneres til hva som helst. Vi har industri plassert langs hele kystlinjen vår, da blir jernbane irrasjonelt, mens vei blir en løsning som dekker nesten alle behov for transport. Grunnen til at jernbane er smart er nettopp det at den ikke er fleksibel. Man vet hvor den er og hvor den vil gå om ti år/femti år. Da går det an å planlegge frem i tid. Veier er dyrt det også, og krever tett bebyggelse for å gi positiv effekt, den og.
  34. 4 points
  35. 4 points
    Første setning kaller det en stråmann. Neste avsnittet følger opp og faller rett i bakken. Hele poenget med øyet som et eksempel er at det beviser helt fint at det du sier i det avsnittet er skrikende galt Herregud, dette er som å se en slags morbid collage av Kreasjonisme/ID "greatest hits" på reprise. Dette har vært forbigått og nedgravd i så mange år. Beklager om dere føler dere truffet, men hele greia er idioti. Det er egentlig ikke stort mer å si om det, fordi stort sett alt har blitt sagt i mange år allerede. Det skal godt gjøres å komme med originale argumenter for kreasjonisme/ID man ikke bare kan skrive inn i Google og få motargumentene servert. Så skal man stå å påstå at noe av dette er nytt eller ikke besvart? Fordummende på det beste og løgn på det verste. EDIT: Jo, og så skal man sikte på unge for å spre budskapet. Selvfølgelig. For de eldre med utdannelsen til å motsi kommer jo ikke til å tro på tullet, så man må gå på de unge.
  36. 4 points
    Problemet blir at din kommentar nå virker litt virkelighetsfjern. Grunnen er at Norsk jernbane har på mange måter vært uforbedret siden 1930 eller 1960 alt etter som hvordan du regner på det. Samtidlig har vi uhorvelige mengden godstransport i stadig økende grad. Norge har også sett hvordan bebyggelsen har blitt påvirket av måten Norsk infastruktur blir bygd på. Der det er jernbane har industri og bebyggelse overlevd. Det det ikke er jernbane har alt blitt sentralisert til neste tettsted. Der hvor neste tettsted er et stykke unna ble omtrent regionen fraflyttet, med mindre det var noen form for større bedrift eller virksomhet som lagde nye tettsteder. Derav kommer paradokset: Såvidt jeg vet er det inget transportmiddel som konkurrer med jernbane på tungtransport, men samtidlig så blir enkeltspor og dårlig omlossing noe som resulterer i at kapasiteten på godstransport er 100% sprengt i flere tiår nå. Samtidlig må jeg også le litt. "Den(jernbanen) dekker alltid et veldig lite gografisk område" Det høres jo helt virkelighetsfjernt ut.
  37. 3 points
  38. 3 points
    Ah, så dumt at du ikke ga beskjed til Apple tidligere! Da hadde sikkert funnet en annen løsning for de sensitive ørene dine...
  39. 3 points
    Litt statistikk fra kampen i går: - United hadde sin høyeste xG-score siden Opta begynte å telle dette i 13/14-sesongen. Det nærmeste vi har vært dette er mot Norwich det også, en 4-0 seier hjemme i april 2014 - United løp mindre enn Norwich, men vi løp mer enn City, Liverpool og Chelsea gjorde mot dem - Scott McTominay løp lengst, med 10.88 kilometer. Fred og Pereira var like bak, og sistnevnte ville løpt lengst hvis han ikke ble byttet ut 10 minutter før slutt - United vant 56% av duellene - Dette var første gang siden august at både Rashford og Martial var skadefrie og kunne spille sammen. 8 av 10 avslutninger på mål ble gjort av disse to, og av Uniteds 26 touch i motstanders sekstenmeter hadde de to 16 av dem. Det er omtrent samme tall som i sesongåpningen mot Chelsea - Ashley Young hadde både flest pasninger, og flest pasninger på motstanders banehalvdel. Han hadde også best treffprosent av alle på banen - Aaron Wan-Bissaka og Fred gikk i flest dueller på banen (19) og vant de fleste av dem. Wan-Bissaka har gjort 44 taklinger denne sesongen, tre bak Ricardo Pereira som har spilt tre kamper mer - Fred vant tilbake ballen flest ganger på banen (12 ganger)
  40. 3 points
    A: Hvor står din bil? B: Den står der borte, ca 30m den veien. A: Shit, det var langt å gå når det regner. B: Who cares, den kommer til meg av seg selv. Det var ikke en bisetning på slutten, det var med store bokstaver midt i og gjennom hele videoen. Hva man ønsker seg er ikke relevant, det som er relevant er hva systemet kan. Så vil det nok komme dit etter hvert, men de starter med små skritt, samler inn data, lærer systemet å bli bedre.
  41. 3 points
  42. 3 points
    Jeg har da aldri sagt at motoren ikke er en utfordring. Batteriet i elektriske biler er også en utfordring, en annen utfordring, men en utfordring likefrem. Resultatene fra målinger viser at begge typer biler klarer seg rimelig likt i.o.m. at begge typer biler er representerte i toppsjiktene fra målinger, så jeg må anta at utfordringene disse designbegrensingene utgjør ikke er uoverkommelige.
  43. 3 points
    Det gjør de ikke om de har passe styrke og er justert til å lyse bare noen få meter foran sykkelen.
  44. 3 points
    Ok, så fikk man en spoiler før lansering som i seg selv kan være litt kjipt. Men dere trenger ikke rettsforfølge vedkommende på mine vegne. PS. Jeg abbonerer heller se&hør for resten av livet før jeg spiller fortnite.
  45. 3 points
    Genesis - https://m.youtube.com/watch?v=35K6vQRt67g&list=RD7X_3yOUKSOc&index=2
  46. 3 points
    Noensinne besøkt byen? Eller bare lest om den i avisen? Oslo er en svært trygg by. Media lever av å skremme folk, det må du ikke glemme. Trenden for statestikk over vold og kriminalitet har gått nedover og nedover i flere tiår.
×
×
  • Create New...