Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/26/19 in all areas

  1. 9 points
    Det er jo ingen som snakker om elefanten i rommet. Det er ikke bare å erstatte et skrog med et skrog, det er jo det dyre og plasskrevende AEGIS radar-systemet som gjør en fregatt til en fregatt. Denne jolla kan ikke overvåke noenting, og den kan heller ikke finne egne mål, om den så hadde hatt missiler ombord. At de snakker om å finne ubåter klinger så hult at det er helt utrolig. Spar pengene og bruk den til å faktisk anskaffe flyvedyktige helikoptre til skipene vi allerede har. Om de har enda mer penger, bruk de på å holde orion/poseidon flyene i luften, noe de ikke er. Om de faktisk er seriøse på å ha en marine, kan de begynne å designe en ny klasse fregatter for å erstatte de vi har, bygd i norske verft. Bygg så en prototype for å erstatte Helge Ingstad. Når den er ferdig, tester de den i 2-5 år, før de luker ut alle feil og bygger resten av klassen for å fase ut de eldste i Fridtjof Nansen klassen. Innen da burde det eldste skipet ha seilt i ~20-25 år, og vi kan begynne å tenke på salg.
  2. 9 points
    Enova finansieres av elavgiften (via et fond) som hvermansen betaler på strømregninga. Men veldig lite har gått tilbake til forbrukerne, det meste kanaliseres til næringsliv. Når de nå kutter ytterligere i støtten til hvermansen forsterker det bare denne kanaliseringen.
  3. 7 points
    Lol @ bullshit, hadde det ikke vært for konstant politisk styring og reguleringer av "det frie markedet", hadde verden vært kjørt i dass for lenge siden, noe som for så vidt også skjer nå, av samme grunn, men i noe lavere tempo. Det er også fullt mulig for en kommune å la en instans undersøke hva markedet innbyggere og turister av kommunen etterspør, for så å handle deretter.
  4. 6 points
    Facebook-konkurranse: "Vil du vinne FIFA 20? Kommenter under hvilken konsoll du har, og vi trekker en tilfeldig vinner!" Der er det utrolig mange som kommenterer om sykdommen og utfordringene til barna sine, og at det hadde vært en kjempefin trøst i en ellers vanskelig hverdag. For det første står det at det eneste man trenger er å kommentere hvilken konsoll man har. For det andre er det ikke sikkert det er greit for ungen at foreldre skriver om div. utfordringer og sykdommer. Er fryktelig glad for at Facebook ikke fantes da jeg var barn.
  5. 6 points
    Klimafornekterne (de er vanligvis ikke bare skeptiske) har allerede fått så mye plass i kommentarfeltene at det holder helt til vi har nådd fem grader oppvarming. Da kan de få en ny sjanse i kommentarfeltene.
  6. 6 points
    Dersom Gammel Nok egentlig ikke ønsker å diskutere, bare slenge ut påstander - er det ikke da i strid med retningslinjene? Dette er jo ikke offtopic delen eller prekestolen.
  7. 6 points
    Hvis du nummererer fingre på en hånd, la oss kalle den første 1 og den siste 5. Har du da fire fingre?
  8. 6 points
    Første tallserie er 10000 og siste er 99999. 99999 - 10000 = 89999
  9. 6 points
  10. 5 points
    Gode nyheter. Skulle bare mangle at en av verdens største sjøfartsnasjoner utvikler og bygger marinefartøy selv. Arbeidsplasser, eksportinntekter, og ikke minst bevaring og utvikling av sjøfartskunnskap er utelukkende positivt.
  11. 5 points
    Solceller er da ikke allemannseie enda... For noe tull. Legg ned Enova, og fjern heller momsen på energibesparende produkter, som solceller, isolasjon, varmepumper osv. Hadde Enova vært ansvarlig for elbilsatsingen, hadde de antagelig kuttet støtten i 2010 siden det da var blitt allemannseie.
  12. 5 points
    "Det statlige foretaket Enova varsler at de kutter i støtten til varmepumper, solcelleanlegg og solfangere. Årsaken er at disse rett og slett begynner å bli allemannseie." I hvilken verden har solcelleanlegg blitt allemannseie? "Enova har signalisert at flere prosjekter vil bli kanalisert mot prosjekter som kan redusere maksbelastningen på strømnettet gjennom å identifisere og utnytte fleksibilitet." Men redusere solcelleanlegg støtten skal de...? Hadde de hatt noen logikk hadde de økt denne støtten...
  13. 5 points
    Det er en feilslutning. Penger tapt til investorer betyr dyrere priser på varer, lavere lønninger for arbeidere eller oppsigelser for å få tjent inn igjen tapet fra et feilet prosjekt.
  14. 4 points
    Ganske bakvendt. Å gi "klimaskeptikerne" plass i et vitenskapsforum er som å gi reiki-healere penger for kreftforskning.
  15. 4 points
    Når alle tenker likt, er det ingen som tenker. Sitat fra Walter Lippmann
  16. 4 points
    Whataboutism fører sjelden til en fruktbar diskusjon.
  17. 4 points
    Jeg skjønner ikke.... Hvordan kan de si at det ikke er noen spesiell grunn? Det er ikke bare mulig, men det er jo definitivt med meninga: EL - Elektrisk/Electric EK - Elektrisk kjøretøy EV - Electric vehicle EB - Elektrisk bil EC - Electric car Det er jo til og med et system med norsk først, så engelsk, og begynner med en felles.. :-P
  18. 4 points
    Jeg håper inderlig ikke det. Isåfall vil nivået på diskusjon.no synke betraktelig når VGD-gjengen strømmer hit.
  19. 4 points
    Man må gjøre svært store tiltak før man får støtte. 15000kr i støtte for balansert ventilasjon er en vits. Man får ingen støtte til kun etterisolering eller vindusbytte, noe som er ett gode tiltak dersom man pusser opp deler av huset. Eneste måten å få støtte på er i praksis en total rehabilitering. ...men andre får litt mer penger: https://www.equinor.com/no/news/enova-supporting-pioneer-project.html
  20. 4 points
    At "det frie markedet" må reguleres for enhver pris, er en myte som har vokst frem med de feilaktige teoriene til Keynes. Om du ser på hvorfor markeder "krasjer" så vil du alltid finne poliske reguleringer som bakenforliggende årsak. Det frie markedet bør selvsagt reguleres. Før regulering hadde man Asbest og kreftframkallende stoffer i diverse Jobber man holdt på med. Og dette var jo overhodet ikke bra. Så ikke snurten av noen bedrifter som ville gjøre noe med dette og det måtte til slutt statlig regulering til. Selvsagt må regulering skje med måte, Hverken For mye eller for lite er bra. Det samme gjelder selfølgelig innen økonomi Får Markedet for frie tøyler så blir noen skadelidende på en eller annen måte og ofte er dette Arbeiderne i Bedriften, I andre tilfeller Landets eller stedets innbyggere. Grådighet bør og skal tøyles men ikke så mye at det kveler nye ideer eller lysten til å nyinvistere. Men ingen er tjent med ugreie Arbeidsforhold eller andre alvorlige samfunnspåvirkninger fordi grådigheten går over stokk og stein.
  21. 4 points
    At "det frie markedet" må reguleres for enhver pris, er en myte som har vokst frem med de feilaktige teoriene til Keynes. Om du ser på hvorfor markeder "krasjer" så vil du alltid finne poliske reguleringer som bakenforliggende årsak. Finanskrisen skyldtes bl. annet omfattende de-regulering av finansmarkedene. Omfattende krav til såkalt CE merking av produkter, er vel et ganske godt eksempel på at regulering er fornuftig og hensiktsmessig. Det sikrer sikkerheten til forbrukere og arbeidstagere,og at konkurransen skjer på forholdsvis like vilkår.
  22. 4 points
    Tatt i betraktning at du fremdeles er et barn/ungdom uten tilstrekkelig utviklet konsekvensforståelse, vil jeg sterkt fraråde deg å prøve på å gå ned 15 kg på 8 uker. Ikke en gang under en kyndig voksen persons overvåking kan vi si at det skulle være medisinsk forsvarlig når estetikk er eneste begrunnelsen. Derimot er det ikke farlig å kutte ut det du vet med deg er usunt og/eller inneholder et kalorioverskudd. Hvis du samtidig bare går en times rask gange 5 dager i uken utover den aktivitet du allerede driver med, så vil jeg garantere deg at du går ned minst 1 kg i uka.
  23. 4 points
    Jeg skal kjøpe to så jeg kan drive avl og tjene penger!
  24. 3 points
    Du glemte et ord så jeg hjelper deg: Vitenskap som utelukker saklig kritikk er ikke vitenskap men religionslære. Det er de usaklige trollene som kastes ut, ikke saklig kritikk.
  25. 3 points
    Det er ingen som nekter de å ytre seg. De nektes bare å ytre seg på en spesifikk plass. Som om en Flat earth society-gjeng skulle trollet et geologi-forum og ignorert alle saklige avvisninger og bare trollet videre. Det er samme sak her. Klimafornektere som troller et klimaforum kastes ut av forumet. Det må da være en forståelig reaksjon. Å uttrykke seg på et spesifikt forum er ikke en menneskerett, men et privilegium som forutsetter at man oppfører seg i henhold til de lokale reglene. Akkurat som det å være på besøk i min stue ikke er en menneskerett, men et privilegium jeg er generøs med, men hvis noen lager kvalme så må de regne med å bli kastet ut.
  26. 3 points
    La meg omformulere meg, anerkjente forskere/klimaforskere som har innvendige til konsensusen anser du som klimaskeptikere og skal ikke få delta i debatter ? Gode vitenskapelige resultater er ikke utestengt fra debatten.
  27. 3 points
  28. 3 points
    Når ingenting de kommer med er basert på vitenskap så er det ikke rart at de ikke får være med i diskusjonen.
  29. 3 points
    https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-vannfasting_-_-er-livsfarlig-1.13570022
  30. 3 points
    Det er ganske vanlig dette, har du andre argumentasjoner enn den aksepterte blir du slått hard ned på. Ta foreksempel nylige avsluttete FN klimatoppmøte hvor land som ikke er 100% er enige med klimakrisen ikke fikk taletid. Eller hvor mange her har hørt Generalsekretær Petteri Taalas advarsler gjengitt i main stream media ? Man er nødt til og ha en motpart hvis man vil utvikle hypotesene sine.
  31. 3 points
    #skulletattstasjonsvogna Siste tilskudd til loopen I første omgang blir det til benchmarks, pils og lek, men planen er å ha den på eget rom med slanger gjennom veggen til 24/7 bruk
  32. 3 points
    Når Microsoft og Google kan kreve at jeg må oppgi en kode sendt til meg på sms for å logge inn på deres tjenester, så synes jeg det er rart at VIPPS ikke kan bruke en liknende metode for to-steg autentisering. Men siden de også har (og for alt jeg vet fortsatt bruker) en utdatert krypteringsteknologi, så er de vel ikke teknologiske nok for noe så fance og nymotens som kode på sms
  33. 3 points
    Lillehammer Kommune skal nå bruke 50 000 000 på 1 km sykkelvei etter at de har forsøkt sykkelvei til og fra sentrum i Storgata nord siden 2012. Det har vært en rekke ulykker med innvolverte syklister, i hovedsak sammenstøt mellom syklist og parkert bil. I de få tilfellene hvor bilen har vært aktiv, så har det vært syklist som ikke har overholdt vikeplikt ved filskifte eller i kryss. Mest sansynlig blir det bredere sykkelfelt på begge sider av kjørefeltet, noe som betyr at både kjørefeltet og fortauet blir trangere. Kommunens egen statistikk, som de bruker for å rettferdiggjøre dette sløseriet, viser at det er syklistene som er problemet. Ikke bilene. Ikke de gående. Syklistene. Likevel blir det ikke stilt krav om formell opplæring i trafikkregler for syklister. Det ville ikke vært første gang en syklist forteller meg at syklister ikke har vikeplikt. Lillehammer har en massiv mangel på kommunale boliger. Hjemmetjenesten har ikke kapasitet til å ta unna alle pasientavtaler. Det finnes ikke en eneste vei i kommunen som ikke er lappet. Driftsbudsjettet går flere titalls millioner i underskudd hvert eneste år. Men allikevel så skal det pøses millioner inn i prosjekter ingen har bedt om.
  34. 3 points
    "Konspirasjon" er det eneste argumentet de har igjen. Så det er rimelig enkelt å se at denne suppa de koker på begynner å bli tynn
  35. 3 points
    Jeg vet du ikke ba om min kommentar. Min kommentar sikter til at det irriterer når folk klager over problemer som i det store og hele ikke er så store problemer. Behøver ikke å bli hårsår av det. Forslag til løsning, kjøp større datapakke på mobilabonnementet og bruk det som hotspot på "hytten" og si opp det du har som du åpenbart er misfornøyd med.
  36. 3 points
    Hvis politiet ikke har tid til dette så bør de heller prioritere bort å stå med laseren klar på e18 kl 22 på kvelden for å fylle statskassa fra bilister som tar seg til friheten å ligge noe over ettersom det er ingen eller lite biler rundt om kring.. og heller bruke de politimennnene som står med laseren midt på natta i å heller kontrollere trafikken for sånne som kjører altfor sakte på dagtid og skaper unødvendig frustrasjon og fare på rushtida.
  37. 3 points
    Dette stemmer ikke for "sjøen", og vil heller ikke fungere på veien. Hvordan avgjør du hvem som er størst av en X5 og en XC90? Eller en bavaria 37 og en Jeanneu 36 på sjøen, som begge er like lange? Du har heller ikke vikeplikt for rutebuss på hovedvei; Du har vikeplikt for buss på veg med fartsgrense <=60. Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) §7: Anbefaler deg å friske opp både Sjøveisreglene og Vegtrafikkloven
  38. 3 points
    Dette er ikke prekestolen. Dette er ikke en tråd for deg til å drive forkynning. Enten diskuterer du, eller så får du finne deg en annen tråd.
  39. 3 points
    Da er det saklig å angripe de accusations, ikke «din side er verre» whataboutisms
  40. 3 points
    89999?? Det er vel feil. Hvor havner da det siste?
  41. 3 points
    At "det frie markedet" må reguleres for enhver pris, er en myte som har vokst frem med de feilaktige teoriene til Keynes. Om du ser på hvorfor markeder "krasjer" så vil du alltid finne poliske reguleringer som bakenforliggende årsak. Hvis du bruker bare noen få dager på å lese deg opp på "systems theory", så forstår du at "det frie markedet" ikke vil løse alle problemer mennesker har. Ikke vil det gi noen garanti mot krasj heller. Derimot vil det med stor sannsynlighet lede til ekstrem maktkonsentrasjon over tid fordi kapital avler kapital, og dermed en stadig økende GINI-koeffisient på verdensbasis. Med andre ord - ulikhetene vil bli så store at samfunnsordenen vil kolapse (dvs, opprør eller krig). Et eksempel på et fullstendig uregulert system er en hjorteflokk som klarer å komme seg til en øy der det ikke fins rovdyr som "regulerer" dem lenger. De vil vokse i antall til de overstiger mat-tilgangen på øya, og så får du en kolaps der mange, eller i værste fall alle, i flokken dør. Det er fordi tilbakemeldingssløyfa (feedbackloopen) for mattilgang er langt tregere enn for formering. Slike tilbakemeldingssløyfer med forskjellig varighet og virkning gir svinginger i systemene. I ekstreme tilfeller kolaps. Slike tilbakemeldingssløyfer er det mange fler av i systemer som involverer mennesker, og systemene langt fler og mer komplekse fordi vi mennesker som enkeltindivider også lærer relativt fort, både av egne og andres erfaringer. En av grunnene til at vi har hatt såpass lite krig i de siste 70 årene, er nettopp at vi har blitt bedre på å bygge systemer som tar vare på store grupper med folk, og i det inngår regulering av markedene. Så gjenstår det bare å se om vi er såpass gode på å regulere vår egen oppførsel som menneskehet, at vi ikke tar knekken på livsgrunnlaget for oss selv og et utall andre livsformer. Det fins biosfæriske systemer vi er avhengige av som har tilbakemeldingssløyfer som går over langt lengre tid enn en menneskelig generasjon. Noen av disse er enkelte spesialister blant oss klar over, men de fleste er sikkert ennå ukjente. Beklager å dra inn klimadebatten her, men den er sterkt knyttet til ideen om at "frie marked" løser alle problem. Mvh Per Gunnar Hansø
  42. 3 points
    Regnestykket ditt er ikke riktig For det første, ved salg inkl.mva. på 28 000 kr, så er ikke 7000,- kr mva, det er 5600,- kr. Mva er ikke 25 % av totalprisen, det er 25 % av avgiftsgrunnlaget (dvs. 20 % av totalprisen). For det andre opererer du tilsynelatende med en marginalskattesats på 52 %. Den høyeste marginalskattesatsen for næringsdrivende er på 49,6 %, og denne satsen forutsetter at din samlede nettoinntekt (personinntekt) allerede har overskredet 964 800 kr slik at du betaler høyeste trinnskatt.
  43. 3 points
    Det høres ikke riktig ut. Hvis jeg eier en telefon til 7000 kroner, men mister jobben, kan det hende jeg trenger disse pengene til å handle mat. Da er det økonomisk fornuftig å selge telefonen og kjøpe en mye rimeligere telefon. Man må ikke la seg 'lure' av et pengene allerede er brukt på en gjenstand. Det er sånn sett like dyrt å kjøpe noe til 7000 som å la være å selge noe til 7000, selv om de fleste ikke tenker sånn.
  44. 3 points
    Det er derimot lønnen til dine bekjentskaper
  45. 3 points
    10 stativer og 100 sykler? Det kan jo knapt kalles et bysykkel-tilbud. Selvsagt blir det utkonkurrert når tilbudet er så dårlig. I Oslo er det til sammenligning ca 250 stativer og 3000 sykler.
  46. 3 points
    Hva i all verden er det du insinuerer her? Har du i det hele tatt lest artikkelen du kommenterer på? Avinor har vært åpne hele tiden og ikke holdt noe hemmelig her. Og TU har ikke drevet noen form for gravejournalistikk her. Gravejournalistikk er å grave frem sannheter som andre forsøker å holde skjult. Ikke å late som om ting blir holdt skjult når det er fritt tilgjengelig. Og heller ikke å ta ting totalt ut av sammenheng og forsøke å late som om det er et stort problem. Det er jo nettopp slik sensasjonspreget klikkjournalistikk som fører til at ting må holdes hemmelig, det fører til mindre åpenhet og samarbeid, ikke mer. Jeg vet VG og mange andre driver med slikt, men jeg hadde forventet at TU lever opp til navnet deres Teknisk Ukeblad og ikke Tabloid Ukeblad som de beveger seg mer og mer mot dessverre.
  47. 3 points
    Handleturene mine på coopen ble aldri de samme mer
  48. 3 points
    At fleinsopp er ulovlig men ikke fluesopp. Det vitner om et gigantisk hull i logikken til loven. Altså er den 100% ugyldig og basert på svada. Fra nå av er alle frie. La oss klekk
  49. 2 points
    Ja, men det er jo fordi det er blitt velkjent, at man må gjøre det på en Tesla.
  50. 2 points
    Not worried, har mer tiltro til at modsa her har lyst på ett koselig forum
×
×
  • Create New...