Gå til innhold

Intel smelter CPU og GPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende saker. Spesielt med tanke på bærbare. Men forutsetter at ytelsen blir minst like bra som det beste nVidia/ATI leverer i dag.

 

Må da være en enorm fordel rent kommunikasjonsmessig at CPU/GPU er kombinert i én brikke?

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Meget interessant! :D Ser for meg at datamaskiner blir enda mer strømsparende da en får all herligheten i en og samme brikke som til sammen bruker mye mindre energi enn en dedikert cpu og en dedikert gpu til sammen. Bare en ikke ender opp med en cpu sak på størrelsen med et tefat da..

Lenke til kommentar
man kan jo spørre seg om hvorfor de to er separate i det hele tatt?

Fordi det er to ganske forskjellige problemer de skal løse.

En CPU er mye mer generell enn en GPU.

 

Skal man integrere en high-end CPU og GPU på samme enhet så blir det en alt for komplisert brikke, og det er ikke økonomisk.

Det er snart økonomisk å gjøre dette med low-end produkter, noe AMD Fusion er et eksempel på.

Lenke til kommentar
Den skal vise til god ytelse før jeg vurderer en sånn i en laptop eller stasjonær. Foretrekker CPU og GPU hver for seg.

 

Larrabee kommer ikke til å gjøre cpu'en overflødig (enda). Etter det jeg har forstått av anandtechs artikkel er det kun snakk om å bruke en krympet utgave av pentiumkjernen med enkelte forbedringer sammen i ett nettverk med veldig høy båndbredde. Hver kjerne får 4 tråder og intel kan plasere 10 krympede pentium kjerner på samme areal som en core 2 duo (65 nm) cpu. Dvs 40 tråder på samme areal som core 2 duo sine 2. Men selvsagt hver pentium kjerne yter ikke godt nok til at man med dagens programvare ville hatt noe glede av å forkaste cpu til fordel for noen titals pentium kjerner.

 

Er nok snakk om at Intel prøver å lage Gpu med sin utprøvde teknologi.

Lenke til kommentar

Sukk... Hvorfor må de dra x86 til GPU-verden... :(

 

som tideligere nevnt så er det nok programering som er grunnen. Hva er poenget med mye kraft hvis du ikke får brukt den på en god måte. Spess med multithreading programering som er bad ass vanskelig så hjelper det å bare ha en arkitektur til å forholde seg til. Programering har stagnert i forhold til datakraft.

 

De som vil bruke oppdaterings argumentet så er det svært skjelden at folk oppdaterer bare en komponent av gangen, og at bærbare ikke har noen oppdaterings mulighet som er relavant.

Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasket over hvor fort dette kom. Det er jo ikke lenge siden det ble presisert at dette kun var noe morsomme eksperimenter Intel drev på med (ryktene om en haug gamle kjerner).

 

Jeg vet ikke helt om jeg har noen tro på at Larrabee kommer til å utfordre i high-end ved launch, men den er veldig spennende. At den er fullstendig programmerbar (OpenGL/DX via wrapper) og tar i bruk tile-basert rasterization er morsomt.

 

Likevel tror jeg det blir enda morsommere da Intel skal smelte sammen større kjerner og mindre kjerner, slik at man i bunn og grunn får alt på én die. Er det nok til high-end? Kanskje ikke, men å ha alt på samme sted vil vel åpne opp morsomme muligheter for kombiløsninger, med deler av grafikk-komputasjonen på CPU med en ekstern GPU som gjør resten av arbeidet.

Lenke til kommentar

Jeg ble sittende som et spørsmålstegn når jeg leste denne artikkelen og Intels uttalelser.

 

Selskapet har hittil hatt suksess med sine integrerte grafikkløsninger i bærbare maskiner og rimelige desktop-systemer

 

Hva i huleste? Jeg har aldri noensinne(rundt 15 år) kjøpt et system frivillig med integrert Intel grafikk og de gangene jeg har blitt påtvunget det har det vært på kontorpc el. Verre integrert grafikk skal du lete lenge etter.

 

Så det er et pent ordspill å kalle påtvungen OEM i store kvanta for suksess. Men joda billig, i alle tolkninger som kan pålegges.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...