Gå til innhold

24-tommer i uvanlig format


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Sikkert kult å kunne se film uten sorte striper men bortsett fra det så er det vel ikke så mye nytte verdi?

 

blir fortsatt sorte striper, da de fleste filmer ikke er 16:9.

Lenke til kommentar

Øh, nei, film har veldig mange ulike formater. Alt fra 2.20:1 til 1.20:1 (sikkert enda smalere også). Jeg tror jeg aldri har sett en 35mm-film være i akkurat 16:9. Et veldig populært format er 2.35:1, noe som tilsvarer 21:9.

 

Aspektratio i filmverdenen har forandret seg oppigjennom. Før var det jo kinomaskinisten som croppet filmen til riktig aspekt (hver enkelt film hadde sin egen). En kan fortsatt se mye morsomt om man f.eks. er på festivaler, og det er tidlige kopier man ser på (hvor croppingen ikke har blitt gjort digitalt, og det er kinomaskinisten som egentlig skal gjøre det).

 

16:9 er selvsagt mye bedre enn 16:10, men det er fortsatt ikke ikke noe annet enn i nærheten av 1.85:1 (et annet populært format, men fortsatt smalere enn 16:9).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har en del Blu-ray og HD DVD filmer, de fleste er 2.35:1 altså ikke 16:9

2, 3 stykker er 1.85:1 som er nesten 16:9 som det ikke blir sorte striper av.

Lenke til kommentar

Genialt for meg som vil sende samme signalet fra en av to skjermer til LCD-tv / prosjektor også. :yes:

Har faktisk ventet litt på dette og lurt på hvorfor det skulle være så vanskelig å finne.

 

Sa da blir det vel kanskje 2x 24" på meg snart... Spesielt dyre var dem jo heller ikke. :thumbs:

Lenke til kommentar

Det som hadde vært fet var om noen lanserte en skjerm i 2,35:1 så man faktisk slapp de svarte kantene på film. De fleste nye tv-programmer er 16:9, men filmene er jo tilpasset kinosalene som er mye bredere naturligvis :)

 

Men ja, det passer jo veldig godt for folk som ønsker samme bildet på TV og dataskjerm :)

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Sikkert kult å kunne se film uten sorte striper men bortsett fra det så er det vel ikke så mye nytte verdi?

haha... De veit når de skal ta oss når det gjelder formater.. før hadde alle 4:3 skjermer og film ble sendt i 16:9. Nå har de fleste fått 16:9 og filmene kommer stadig flere i cinema wide som er enda breiere.. :p hvor skal vi ende opp :/

Lenke til kommentar

Ingen som har kommentert at dette er en TN-skjerm og har kvalitet deretter. Med dårlige innsynsvinkler og ikke ekte 8-bit fargedybde, er ikke akkurat dette en god skjerm til å se på film. Skal de først lage en pc monitor i 16:9 aspect ratio, bør den ihvertfall ha VA/IPS panel. Det at det er en Dell skjerm gjør at den sikkert kommer med forferdelig input lag (50ms+) i tillegg.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...