Gå til innhold

Forbikjøring på forkjørsvei


Paterus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Endte opp i en krasj i helga og nå lurer jeg på om noen kan gi meg svar på hvem som har skylda.

 

Dette skjedde i en 70 sone på E6 på en rettstrekke med go sikt. Jeg ligger bak 3 biler, de kjører i 60 jeg legger meg ut og begynner å kjøre forbi. Jeg har da kommet opp på siden mellom bil 2 og 3 da bil 1 plutselig svinger over veien for han skulle inn på en skogsbilvei in til venstre. Utfallet var etter att jeg hadde bråbremsa, smalt rettt inn i siden på bilen. Om bilen i det heletatt blinka før den svingte over vet jeg ikke.

 

Kan noen gi meg svar. Enden med greia var att poletiet kom å sa att det var min feil og tok lappen min.

Rutinemessig beslag ved mistanke om uaktsom kjøring....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette skjedde i en 70 sone på E6 på en rettstrekke med go sikt. Jeg ligger bak 3 biler, de kjører i 60 jeg legger meg ut og begynner å kjøre forbi. Jeg har da kommet opp på siden mellom bil 2 og 3 da bil 1 plutselig svinger over veien for han skulle inn på en skogsbilvei in til venstre. Utfallet var etter att jeg hadde bråbremsa, smalt rettt inn i siden på bilen. Om bilen i det heletatt blinka før den svingte over vet jeg ikke.

 

Om forbikjøringen din var "normal" kan det ikke være din feil. En skal sjekke at det er klart før en krysser en vei. Om vedkommende svingte ut og ble påkjørt i motsatt kjørefelt var det ikke klart.

Lenke til kommentar

Var i omtrent samme situasjon selv en gang, bare at jeg var først i køa.. Den motorsyklisten som kom som et lyn bakfra kan takke sin skytsengel for at jeg tilfeldigvis sjekket utvendig speil en ekstra gang og bråstoppet så han akkurat kunne passere foran nesen på meg, etter å først ha sett i innvendig speil, utvendig speil og blindsone i den rekkefølgen. Kunne vært interessant å vite hvem sin skyld det hadde blitt, men heldigvis ble det ingen kollisjon og skyldsspørsmål, for da hadde nok motorsyklisten mistet livet..

 

Men fra mitt synspunkt var det minst like mye hans feil: ligger man bak en kø som bremser opp fordi den fremste bilen skal svinge av veien (og i mitt tilfelle var det dessuten et T-kryss med kun en arm, altså til venstre, og ingen til høyre), så kjører man ikke forbi om man har livet kjært. I trafikkreglene heter det vel noe sånt som at "forbikjøring skal skje på venstre side, med mindre forankjørende skal svinge til venstre".

 

Svingte den fremste bilen bare plutselig til venstre i 60km/t, uten å sakke farten en gang? Om den, og bilene bak hadde bremset opp, så ville jeg si det var din feil, da burde du forutsette at han kunne komme til å svinge til venstre, selv om evt. blinklys var skjult av de andre bilene. Om han bare plutselig svingte av uten å senke farten derimot, da vil jeg helle til at det var hans skyld..

 

Men dette er jo et interessant prinsippspørsmål: Hvem får skylden om to biler, en forrest og en bakerst i en kø, legger seg ut i venstrefeltet akkurat samtidig, (men med forskjellig motiv: A skal svinge av veien, B skal kjøre forbi) etter at begge har forvisset seg om at det er klart foran/bak? Jeg vil helle til at det blir regnet som en påkjørsel bakfra..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Køa hadde hatt 60 en stund. Det ble ikke foretatt noen videre oppbremsing før jeg begynte å kjøre forbi, jeg var også over i motsatt kjørefelt og hadde vert der en stund da bil 1 bestemte seg for og svinge av veien.

 

Så på kjørerytmen før jeg starte forbikjøringa var det ikke noe som tilsa att noen skulle av noen stess. Fart var ikke serlig stor. jeg holdt selv 60 før forbikjøringa startet, jeg kjører en ford escort 1.8 disel. Den har ikke den kjeappeste aksen, så viss han hadede sjekka hadde jeg ikke vert noen overaskelse. Det helle skjedde på en rettstrekning med go siket.

 

Og bilen bremsett sikkert opp. men det må den ha gjort når jeg holdt på med forbikjøringen... Og det tok ikke jeg noen notis av.

Lenke til kommentar

.. det er blandt annet derfor biler har blinklys, og bl.a derfor man skal plassere seg riktig før avkjøring. For min del ser det helt tydelig ut at vedkommende som skulle kjøre av veien har skylden, med unntak av om vedkommende hadde venstre blinklys på. Det er forbudt å kjøre forbi på venstre side av noen som har venstre blinklys på, derfor skal det ikke være mulig at situasjoner som dette oppstår dersom alle følger reglene.

Lenke til kommentar

Jeg ville umiddelbart etter å ha lest beskrivelsen si at det var personen som kjører forbi som var skyld i hendelsen.

 

Etter å ha lest litt lover og regler ser jeg at det er at jeg kanskje ikke skal være så bombastisk.

 

Slik jeg kjører kan jeg lett se at jeg hadde havnet i samme situasjon som bilen som ble truffet i første innlegg bortsett fra at jeg alltid bruker blinklys i god tid i slike situasjoner og har en viss ide om hva som foregår bak meg. Men å sjekke sidespeil og blindsone er jeg ikke sikker på om jeg gjør, kanskje en vekker der.

 

Når det gjelder trådstarter tror jeg ikke jeg kunne havnet i hans situasjon ettersom jeg kun kjører forbi på strekniger uten av/påkjørseler og sjelden kjører forbi mer enn en, toppen to biler i slengen.

Slik jeg har lært det bør man unngå forbikjøringer på strekninger med av/påkjørsler.

 

 

Men la oss sette dette scenariet:

 

En "kø" med 8 biler holder 60 i 70-sonen pga første bilen.

Den bakerste bilen finner ut at det skal kjøres forbi samtidig som den første bilen forbereder seg til å svinge til venstre.

 

Om jeg skjønner den generelle stemningen her:

Regelen er da altså at den første bilen må stoppe seg selv og de 6 bilene bak, vente til den 8'ende bilen har kjørt forbi før han kan svinge og slippe resten av køen videre?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Her kommer vel mye ann på veimerking, hvem som først satte på blinklys og la seg ut og vitneforklaringer. Hvis du allerede hadde kjørt forbi en bil virker det som om du var først ute, og da har du loven på din side der. Men skulle skilting og veioppmerking vise at det ikke er oversiktlig nok til en forbikjøring, vil jo dette så klart tale i mot deg. Men jeg mener det viktigste er vitnene, den/de du allerede hadde passert. Hvis de kan bekrefte at farten var 60 km/h før forbikjøringen og at du var første til å blinke og kjøre forbi, skal du ha loven på din side.

 

Men, vanskelig sak. Jobb alt du kan, jeg mener du egentlig ikke har gjort noe feil, hvis vi nå har blitt fortalt hele historien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten vekker dette ja. Mange som ikke er obs på hvor fort dette kan skje. Nå skal det nevnes at skyld i en slik sak fort kan bli helt feil. Det er unasett §3 i Vegtrafikkloven som er gjeldende. Denne overgår andre paragrafer i saker der det ikke kommer 100% klart fram hva som har skjedd. (Jeg finner ikke kilde til dette i farten dessverre..)

 

I saken til trådstarter vil jeg si det er den bilen som skal foreta filskifte som er skyld i kollisjonen, men igjen så er begge ansvarlige for det som skjedde.

 

Hvis man bremser uten og ha grunn til det og ender opp med å bli påkjørt bakfra vil som oftest den bak få skylden, men dette kan også gå andre veien. Det er sikkert lite gøy å få all skyld når den andre part har bidratt like mye til det...

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Lenke til kommentar

Og nå er det vel også slik at den som foretar et feltskifte alltid har vikeplikt?

 

Eg kjører daglig på en strekkning hvor hastigheten går over i fra 60 til 80 rett før ei LANG slette med 1(!) avkjørsel/påkjørsel. Av en eller annen grunn så er det veldig mange som ikke gidder å øke hastigheten i fra 60 til 80 fordi at de skal svinge av veien. Dette fører ofte til mange irriterte billister bak som ser sitt snitt i å kjøre forbi. Ofte snakker vi om en situasjon med 5-6 biler på rekke som kjører i 60 i en 80 sone hvorav 2-3 stk skal svinge til venstre etter 1-1,5 minutt. Det som da igjen gjør situasjonen ekstra farlig er at de bilene som skal svinge av veien først blinker i det øyeblikket de skal svinge, eller i farlig kort tid før de svinger. Oppskrift på farlige kodak-øyeblikk.

 

Det som kanskje gjør den store forskjellen mellom her og trådstarters situasjon er nok at han har ligget bak noen i lengre tid med for lav hastighet. Da er sannsynligheten liten for at det er noen som kjører senker farten fordi de skal svinge. I mitt tilfelle er det mer trolig.

 

Men igjen, dersom vi ikke snakker om en uoversiktelig strekning(hvor man ikke kan foreta forbikjøringer) eller en strekning med forbikjøring forbudt, så er det den siste bilen som skifter felt som har vikeplikt. Det var ihvertfall det eg lærte på kjøreskolen.

Lenke til kommentar

Når du ligg i venstre felt skal vel bilane framfor vike? Dei kan ikkje braute seg ut og over veien utan å sjekke om det kjem bilar bak. Så lenge bilen ikkje ga noko teikn eller bremsa ned for å svinge av så kan ikkje trådstarter oppfatte at vedkomande skal over veien. Når ein skal krysse veien må ein være sikker på at det ikkje er bilar i det feltet ein skal over, det er heilt normalt. Sjekke både blindsone og spegle før ein slår på blinklyset, bremsar ned, sjekkar spegle igjen og svingar av. Det var noko av det viktigaste eg lærte når eg tok mopedlappen sidan bilar ofte køyrer forbi mopedar.

 

Hadde bilen som skal krysse vegen gjort riktig skulle sjåføren sjekka spegl og oppdaga at det er ein bil på vei framover i venstre felt. Han skulle då satt på blinklys, bremsa ned, venta til bilen som køyrer forbi har passert og køyrt over.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Her er dine data:

 

Du skal forbi en kø som består av 3 biler(ca 3 meter pr bil) og 4(ett før første bil og ett etter siste bil) "mellomrom" mellom bilene( ca 3 sekunder pr. "mellomrom").

 

Lengden på mellomrommet blir i 60km/t = 16,67m/s = 16,67m/s * 3s * 4 = 200 meter

I tillegg er det 3 blir a 3 meter = 209 meter lang kø.

 

Du kjører i 70km/t som er maks fart, altså 2,78 m/s mer enn køen.

 

Du bruker derfor (209m / 2,78s) 75,24sekunder på å kjøre forbi køen.

 

Da har køen tilbakelagt (75,24s * 16,67m/s) 1254 meter.

Du har tilbakelagt (1254 meter +200meter) 1454 meter.

 

Altså du planlegger, om du skal kjøre forskriftsmessig, å gjøre en forbikjøring på 1454 meter som tar 75,24 sekunder. Det er derfor "uaktsom kjøring".

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
Her er dine data:

 

Du skal forbi en kø som består av 3 biler(ca 3 meter pr bil) og 4(ett før første bil og ett etter siste bil) "mellomrom" mellom bilene( ca 3 sekunder pr. "mellomrom").

 

Lengden på mellomrommet blir i 60km/t = 16,67m/s = 16,67m/s * 3s * 4 = 200 meter

I tillegg er det 3 blir a 3 meter = 209 meter lang kø.

 

Du kjører i 70km/t som er maks fart, altså 2,78 m/s mer enn køen.

 

Du bruker derfor (209m / 2,78s) 75,24sekunder på å kjøre forbi køen.

 

Da har køen tilbakelagt (75,24s * 16,67m/s) 1254 meter.

Du har tilbakelagt (1254 meter +200meter) 1454 meter.

 

Altså du planlegger, om du skal kjøre forskriftsmessig, å gjøre en forbikjøring på 1454 meter som tar 75,24 sekunder. Det er derfor "uaktsom kjøring".

 

 

Saken er njå den att viss det kommer en bil i mot som skulle nå være det eneste faktor som hadde gjort det uaktsom så kan man bremse opp å legge seg inn mellom bilene i køa.. Man planlegger å kjøre forbi en bil. Så tar man det steg for steg, etter hver som man ser att man har fri fertsell.

Lenke til kommentar
Saken er njå den att viss det kommer en bil i mot som skulle nå være det eneste faktor som hadde gjort det uaktsom så kan man bremse opp å legge seg inn mellom bilene i køa.. Man planlegger å kjøre forbi en bil. Så tar man det steg for steg, etter hver som man ser att man har fri fertsell.

Ikke etter boka. Dersom det er 3 sekunder mellom meg og bilen forran er det ikke nok plass til at du kan legge deg inn uten å forstyrre oss og du bryter derfor §12 om det er planen din.

 

Husk at det kan godt hende at han blir skyldig i hendelsen( som if sier), men at du blir straffet for uaktsom kjøring.

Lenke til kommentar

Alle bilene involvert hadde ansvar her.

 

-Du hadde ansvar for å se om det var forsvarlig å kjøre forbi rekken av biler, f.eks. om noen av bilene skulle svinge til venstre, f.eks. ved å se på tegn og/eller plassering fra noen av bilene, vegmerking, skilt om f.eks. farlig kryss, forbikjøring forbudt, osv., og ta med dette i din avgjørelse om å kjøre forbi.

-Bil nr. 2 og 3, som var i ferd med å bli forbikjørt, hadde ansvar for å hjelpe deg med å komme forbi. De burde også forutsett faren for at en av bilene i rekken skulle svinge til venstre, og hadde sannsynligvis større evne til å se bil nr. 1s tegn/plassering, og derfor ha bremset ned eller på annen måte viket.

-Bil nr. 1, som hadde som hensikt å svinge til venstre, hadde ansvar for å sjekke om det var klart, og å legge seg til venstre i kjørefeltet (eller annen plassering som viser hensikt om sving til venstre) og å gi tegn (blinklys).

 

Jeg mener det må komme mer info om bil nr. 1s tegngivning før du skulle anklages for uaktsom kjøring.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Jeg var ute for å bli forbikjørt mens jeg hadde blinklys til venstre på, og var i ei forbikjøringsforbud-sone (dobbel sperrelinje). Heldigvis forsto jeg hva bilen bak meg hadde planer om, så jeg tok avkjøringen forsiktig. Før jeg fikk svingt av veien raste han forbi meg.

 

Egenligt skulle vel jeg vært han karen som du krasjet med, den gangen.....

 

 

Uansett hvem som har forkjørsrett så har ingen påkjørsrett, så jeg mener at det uansett må bli skylddeling i ditt tilfelle...

 

Edit; rette på

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...