Gå til innhold

Megapikselracet er over...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Megapikselracet er over...

...i følge Panasonic, som samtidig lanserer kompaktkamera med 14,7 megapiksler.

For en ironi :lol:

 

LX3 får et zoomomfang som tilsvarer 24-60mm med blender f2.0-2.8, noe som absolutt er interessant i seg selv. Som nevnt støtter kameraet også råformat, og det har en skjerm på 3 tommer 77,6 cm) med hele 460 000 bildepunkter. I følge Panasonic skal det klare 2,5 bilder i sekundet, både med beste JPG-kvalitet og RAW, og på videofronten stiller det med opptak i 720p med 24 bilder i sekundet.

Her var det jo spekket med svært interessante egenskaper. Noen vil sikkert si at 2,5x zoom er i minste laget men så får man også svært god lysstyrke og vidvinkel med på kjøpet. Trolig også unormalt god optisk kvalitet og gode bilder på høy ISO. 720p HD video, RAW og stor høyoppløst skjerm er også glimrende. Jeg er imponert og fristes til å kjøpe et slikt som reservekamera til å ha med meg de dagene jeg ikke orker å ta med speilrefleksen.

Lenke til kommentar
Schellshooter: har du peiling på hva du snakker om overhodet? :)

 

Mulig ikke, men er det ikke slik at desto mer MP, desto større "fysisk" str. får man på bildene? :dontgetit:

I en iddell verden så hadde dette stemt. Men ettersom størrelsen av pikslenene blir mindre så minsker følsomheten på de = mer støy. I tillegg så kan du ene opp med en sensor som har høyre oppløsning enn det objektivet har.

 

For vanlige mennesker, så ville 6MP vært mer enn nok. Og hadde samme sensor hatt en fornuftig størrelse, og vært kombinert med god optikk - så hadde du ihvertfall fått bilder du kunne forstørre opp i A3. Jeg er ikke sikker på om bildene fra 14.7MP kameraet lar seg forstørre opp til A3 med akseptabel kvalitet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Poenget er at for å få god bildekvalitet må du ha god kvalitet i alle ledd. Hjelper ikke med 100 megapixler om objektivet ikke oppløser for fem flate øre. For å få best mulig bildekvalitet må du dermed både øke den optiske kvaliteten og antall bildepunkter på sensoren. Dessverre kan megapixler måles og presenteres på en enkel måte (selv om dobbelt så mange megapixler ikke gir dobbelt så høy oppløsning), mens optisk kvalitet er vanskeligere å si noe om. Dessuten er det enklere og billigere å øke antall sensorer, enn å lage godt glass.

Lenke til kommentar
The Venus Engine IV also supports a superior high sensitivity recording that lets the DMC-LX3 record at a setting of up to ISO 3200 at full resolution and even up to ISO 6400 when using the high sensitivity mode, sensitive enough to capture subjects in near-total darkness without using a flash.*

 

* In 3-megapixel (4:3), 2.5-megapixel (3:2), 2-megapixel (16:9) recording.

Hvis dette blir noe i nærheten av akseptabelt for de gangene man virkelig må tyne ISO-en for å få noe bilde i det hele tatt så blir jeg mektig imponert. Ut i fra det jeg har lest til nå så blir jeg trolig det.

 

List price (EU) • UK £399.99

Direkte oversatt blir det ca 3200 kr. Legger man til 25% moms og en hundrelapp i miljøgebyr og trekker fra omtrent 25% for å handle fra den billigste plassen i prisguiden (alltid en god del lavere enn listeprisen) så tipper jeg utsalgsprisen kan komme ned mot ~3300 kr i enkelte norske nettbutikker. Det synes jeg er en ok pris i forhold til de reklamerte egenskapene.

 

Er det noen som har noen formening om hvor dårlig eller hvor akseptable videoopptakene blir i forhold til dedikerte videokameraer i prisklassen ~2000 kr?

 

http://www.dpreview.com/news/0807/08072102panasoniclx3.asp

Lenke til kommentar
List price (EU) • UK £399.99

Direkte oversatt blir det ca 3200 kr. Legger man til 25% moms og en hundrelapp i miljøgebyr og trekker fra omtrent 25% for å handle fra den billigste plassen i prisguiden (alltid en god del lavere enn listeprisen) så tipper jeg utsalgsprisen kan komme ned mot ~3300 kr i enkelte norske nettbutikker. Det synes jeg er en ok pris i forhold til de reklamerte egenskapene.

 

Er det noen som har noen formening om hvor dårlig eller hvor akseptable videoopptakene blir i forhold til dedikerte videokameraer i prisklassen ~2000 kr?

Husk at priser i england er med VAT - så det er mulig at det kommer ned mot 3 lapper. Da er det abolutt interessant.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det glemte jeg helt av i farta. Da regner jeg:

400€ / 1,175 (VAT) = 340€ eks VAT

340€ * 8,05 kr/€ = 2740 kr

2740 * 1,25 (moms) = 3425 kr veiledende i Norge ink. moms, eks. miljøgebyr.

3425 kr / 1,2 (veiledende -> billigere nettbutikker) = 2855 kr

2855 kr + 100 kr miljøgebyr = 2955 kr

Pluss litt psykologisk avrunding = 2990 kr

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...