Gå til innhold

Innovatek HD-O-Matic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hils meg når den dauer da. Kjøling av en mekanisk disk 15* under den temperaturen den er lagt for kan ikke være sunt. Les gjerne postene mine om kjøling av både 'cuda V og 120GXP. Dere må huske at det var mange som vannkjølte/luftkjølte sine 75GXP disker, og de daua faktisk raskere enn de som ikke var kjølte. Jeg ville aldri i Bergen anbefalt et slikt produkt før jeg visste mer om dette, dersom jeg var en autoritet innen feltet, slik som dere er.

Lenke til kommentar
Dere må huske at det var mange som vannkjølte/luftkjølte sine 75GXP disker' date=' og de daua faktisk raskere enn de som ikke var kjølte. quote']

 

Raring, jeg har hatt en 75GXP i 2-3 år snart nå og den har alltid vært luftkjølt, den har ennå ikke daua... nå er den derimot blitt kastet inn i en server som står i en kald kjeller (+10-15c) og der har den stått snart i 3 mnd, den har ennå ikke dauet... så jeg vil gjerne har litt mer konkret informasjon fra hvor du får slike påstander fra....

 

btw. jeg har tre seagate barracuda IV/V nå i pc'n alle tre blir kjølt av en meget stille vifte og de holder 30c. IBM 120GXP disken som jeg ikke har kjøling på holder 40-45c (målt med S.M.A.R.T. temperaturer)

Lenke til kommentar

"En harddisk er ikke akkurat planslipt på sidene, noe som kommer godt fram på bildet under. Det er stort sett der skruene går det blir skikkelig kontakt, ellers er det svært dårlig. Det er ikke stort annet å gjøre enn å legge et eller annet varmeledende materiale imellom..."

 

Denne siden heter jo overklokking.no. Planslip disken, da!

Lenke til kommentar
Hils meg når den dauer da. Kjøling av en mekanisk disk 15* under den temperaturen den er lagt for kan ikke være sunt.

 

hæ? De fleste harddiskprodusentene oppgir 5-55 grader som arbeidstemperatur. Ser du på hvilken temperatur de vannkjølte diskene har så ser du at det blir ca midt på skalaen!

 

. Dere må huske at det var mange som vannkjølte/luftkjølte sine 75GXP disker, og de daua faktisk raskere enn de som ikke var kjølte..

 

mitt inntrykk er totalt motsatt! De diskene som ble kjølt levde lengre

Lenke til kommentar

btw. jeg har tre seagate barracuda IV/V nå i pc'n alle tre blir kjølt av en meget stille vifte og de holder 30c. IBM 120GXP disken som jeg ikke har kjøling på holder 40-45c (målt med S.M.A.R.T. temperaturer)

I denne testen ble temperaturen målt på utsiden av disken (har oppdatert artikkelen med den informasjonen). De innebygde sensorene viser alltid lave temperaturer og jeg mener det ikke blir riktig å bruke de dataene.

 

 

"En harddisk er ikke akkurat planslipt på sidene, noe som kommer godt fram på bildet under. Det er stort sett der skruene går det blir skikkelig kontakt, ellers er det svært dårlig. Det er ikke stort annet å gjøre enn å legge et eller annet varmeledende materiale imellom..."

 

Denne siden heter jo overklokking.no. Planslip disken, da!

Jeg er dessverre en student og har ikke (tilgang på) så veldig mye slipeutstyr. Og de sprekkene er altfor stor til å bruke normalt sandpapir, det ville tatt en evighet og få pusset ned. Dessuten synes jeg kjølingen er god nok allerede. :-)

Lenke til kommentar
Raring,

Sakligen?

 

Jeg har hatt en 75GXP i 2-3 år snart nå og den har alltid vært luftkjølt, den har ennå ikke daua...

Det er snakk om av de som daua.

 

nå er den derimot blitt kastet inn i en server som står i en kald kjeller (+10-15c)

Men tempen i kassen er ikke 10-15c.

Og luft er som kjent mye dårligere varmeleder enn alu, så dersom du plaserer 10-15C aluramme rundt en disk, så blir den MYE kaldere enn dersom den er i luft med samme temp.

 

hæ? De fleste harddiskprodusentene oppgir 5-55 grader som arbeidstemperatur.

Men det er LUFTTEMPEN den arbeider i, ikke selve disken.

Jeg skal se om jeg gidder å regne litt på det i fysikken som begynner om 1 min.

 

mitt inntrykk er totalt motsatt! De diskene som ble kjølt levde lengre
Etter mye lesing på div forumer har jeg kommet frem til det motsatte. Siden jeg har opplevd at begge mine 80GB disker krasjet på få timer, gjør at jeg kan basere mine teorier på førstehåndserfaring.
Lenke til kommentar
hæ? De fleste harddiskprodusentene oppgir 5-55 grader som arbeidstemperatur.

Men det er LUFTTEMPEN den arbeider i, ikke selve disken.

 

Hvor varm tror du en disk som arbeider i en lufttemp på 5 grader blir? Tipper opp mot 80 grader. Da tror jeg ikke det er lenge før den dør hvis man ikke kjøler den :)

Lenke til kommentar

:grumpy::grumpy::grumpy:

Noen er splitte p*ne gal !

Ingen vet noe men synser,synser og synser...

Vil noen av desse studentene lete opp utvidingskoffisienten for alminium, så rekne ut hvor tett binærtallene ligger på platen og dermed finne ut hvor skjev alminiumshuset kan bli før lese/skrive-hodet ikke finner frem??? Hva sier fabrikkanten om SLIK kjøling??? Kanskje det er jevn temperatur som er tingen??? Vet Noen at det finns standerer for slikt???

Jeg vil ikke ha et øyeblikks tro på Noen som skriver noe slikt:

"En annen ting undertegnede la merke til var at harddiskene faktisk ble stillere. De bråkete "knirkelydene" ble mindre hørbare enn før. I tillegg, nå som disken har det godt og kjølig, kan man for eksempel montere støyisolerende matter for å oppnå et enda lavere støynivå"

Jeg tror vedkommende ville gjøre seg betre som vinsmaker.

Eller :"kjøler bra og demper støyen, mer forlanger vi ikke av den. Prisen på 465 kroner kan virke høy, men generelt er dette prisen man må betale for å kjøle harddisken skikkelig. Dessuten er det en billig forsikring mot et mulig harddisk-havari."......litt av en premie..??!!""##¤¤....forsikringsagent...¤%%%&

PRISGUIDE HARDISKER FRA HWN:

Vaagen Consulting: 100 <> WESTERN DIGITAL WD CAVIAR XL 40GB 7200RPM L#WD400BB Kr.647,-

PS Data: Wd,WD400BB,Harddisk 40.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5"Kr.657,-

Lenke til kommentar
hæ? De fleste harddiskprodusentene oppgir 5-55 grader som arbeidstemperatur.

Men det er LUFTTEMPEN den arbeider i, ikke selve disken.

 

Hvor varm tror du en disk som arbeider i en lufttemp på 5 grader blir? Tipper opp mot 80 grader. Da tror jeg ikke det er lenge før den dør hvis man ikke kjøler den :)

 

Sikker på at du ikke mente 55 grader istedenfor 5 grader? ;-)

Lenke til kommentar
Hvor varm tror du en disk som arbeider i en lufttemp på 5 grader blir? Tipper opp mot 80 grader. Da tror jeg ikke det er lenge før den dør hvis man ikke kjøler den :)

 

Sikker på at du ikke mente 55 grader istedenfor 5 grader? ;-)

 

Selvsagt:)

 

 

Forskjellen fra 5 grader til 55 grader er jo 50 grader (doh) og det vil vel kanskje bli opp mot 50 graders forskjell på selve disken også? :) Tror ikke disse kjølerne ødelegger disken. Tror det bare er bra for den. Tror IKKE en disk hadde overlevd 80 grader.

Lenke til kommentar
Noen er splitte p*ne gal !

Ingen vet noe men synser,synser og synser...

Jeg må si du ikke gjør annet enn synser og mener du også. Få fram bevis for utsagnene dine!

 

 

Jeg vil ikke ha et øyeblikks tro på Noen som skriver noe slikt:

"En annen ting undertegnede la merke til var at harddiskene faktisk ble stillere. De bråkete "knirkelydene" ble mindre hørbare enn før. I tillegg, nå som disken har det godt og kjølig, kan man for eksempel montere støyisolerende matter for å oppnå et enda lavere støynivå"

Hvis du leser artikkelen oppdager du at festene mot kabinettet er opphengt i gummi. Dermed ledes mindre vibrasjoner og harddisken høres mer stille ut.

Og monterer man støydempermatter rundt blir det såklart mindre støy.

 

 

PRISGUIDE HARDISKER FRA HWN:

Vaagen Consulting: 100 <> WESTERN DIGITAL WD CAVIAR XL 40GB 7200RPM L#WD400BB Kr.647,-

PS Data: Wd,WD400BB,Harddisk 40.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5"Kr.657,-

Dette er snakk om å miste data og ikke harddisk. Ved tap av en 40GB harddisk er passord, dokumenter, bilder, mp3, filmer, programmer osv. et gedigent tap i forhold til prisen for en ny harddisk.

 

 

 

OG TIL SIST sveinsel - hold en roligere tone. Og frekke utsagn vil vi ha oss frabedt!

Lenke til kommentar

:smile:

En gang til:

Stue/romtemperarur, instrumenttemp., beste drifts temp. osv. er +20 grader Celsius... punktum.

Utstyr (omtrent hvasomhelst) skal avklimaserast (få lik temperatur med omgivelsene) FØR bruk når det kommer utenfra. Det er klokt å tilsrebe beste driftstemp. Men på en jevn måte (med ex.vifter) og ikke, for å overdrive litt, med isposer og/eller primuser.

Utstyr som er oppgitt til å tåle tx. 50 grader C i omgivelsetemp. i drift, er konstruert for å tåle arbeidstemp. den da får inni.

 

Hardisker er i høgste grad instrument å rekne. I miljøet inni der er minste støvkorn for store fjell å rekne...........

Lenke til kommentar

kommentarene her angående "sikring" av data synes jeg er helt på trynet, man vet aldri når en hdd kræsjer. Hvis man har data man må ha burde man kjøre speiling og regelmessig backup, ikke satse på at litt kjøling hindrer en disk med konstruksjonsfeil fra å dø...

 

btw, har kjørt en 20gb 7200 rpm ibm disk i 3-4 år nå uten noen som helst form for kjøling. har hatt ingen problemer med den. tror det var 2. generasjon ibm disker, ikke fra den beryktede serien hvor alt gikk til helvete :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...