Gå til innhold

Refleksjon: Noe er råttent i Liberty City (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig. Skrev du den artikkelen bare for å kritisere noe alle andre liker, eller hva? Det at GTA IV ikke er bygd opp som sandkassespill er jo hvert fall helt feil. Å være et sandkassespill vil si å kunne utforske og gjøre alt du vil utenom missiona, ikke i dem. Rockstar har bare gjort det lettere å ikke rote seg bort, i tillegg til å få det til å virke mer realistisk opp mot dagens samfunn, ved å implementere finurlige dingsebomser som GPS også videre, for det blir faktisk brukt i virkeligheten. Man har aldri blitt belønnet for "sandkassing", det å gjøre det er en belønning i seg selv.

Lenke til kommentar
Grand Theft Auto IV er digert, falleferdig og stinker av misforståelser og dårlig satire.

 

 

 

Les mer

 

Wow ... Vet ikke hva jeg skal si. En som virkelig ikke liker GTA her i hvertfall :p

Har faktisk aldri vært en fan av GTA-serien før, og det du sier om at spillmekanikkene og selve gameplayet egentlig er middelmådig er jeg enig i, hvis du snakker om de forrige spillene. Men GTA4 har fått seg et meget raffinert og flott skytesystem, med cover og fungerende auto-sikte, i tillegg til at bilkjøringen føles bemerkelsesverdig realistisk. Det som er virkelig negativt med GTA4, og som du også peker på, er mangelen på variasjon. Jeg begynner å bli ordentlig lei av å kjøre taxi for folk etterhvert.

 

Men jeg er helt i deg; Rockstars (og forsåvidt de fleste anmelderes)definisjon på et voksent spill er total skivebom. Selv om jeg ikke har noe imot muligheten til å være hensynsløs og kaldblodig gangster i en nær-virkelighet, uten konsekvenser av noe slag, så erkjenner jeg at det er nettopp mine barnslige impulser som får spillerom her, ikke de voksne. Det er egentlig ingenting modent med å finne underholdning i å kjøre ned uskyldige fotgjengere ...

 

Men moro er det :tease:

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Er det mulig. Skrev du den artikkelen bare for å kritisere noe alle andre liker, eller hva? Det at GTA IV ikke er bygd opp som sandkassespill er jo hvert fall helt feil. Å være et sandkassespill vil si å kunne utforske og gjøre alt du vil utenom missiona, ikke i dem. Rockstar har bare gjort det lettere å ikke rote seg bort, i tillegg til å få det til å virke mer realistisk opp mot dagens samfunn, ved å implementere finurlige dingsebomser som GPS også videre, for det blir faktisk brukt i virkeligheten. Man har aldri blitt belønnet for "sandkassing", det å gjøre det er en belønning i seg selv.

 

 

Noen tåler tydeligvis ikke at noen misliker spillet ;)

 

Smaken er som baken vettu

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt enig i noen av poengene hans. Aldri vært noen syk fan, vært moro men...

 

Husker jeg spilte de forrige GTA spillene, og syntes det var "moro" men endta alltid opp med å gi meg før jeg av halvveis, siden det ble for ensformig. Så kom "Mafia" og viste en annen side av mulighetene GTA hadde, men mange likte det ikke pga det berømte "Taxi oppdraget" og fikk aldri oppleve den fantastiske historien etterpå, som faktisk slo alle tidligere GTA spillene ned i støvlene.

 

Mens GTA satset på noe annet enn Mafia, så hadde de sine likheter, men også mange forskjeller. Husker den "realistiske" kjøringen i GTA 3 vs Mafia som var noe HELT annet.

 

Det er ikke mange spill jeg fullfører, Mafia spilte jeg kjapt igjennom...aldri fullført ett GTA spill, og hvis jeg tester GTA 4 til PC en dag (hvis det kommer) så er jeg usikker på om saken forandrer seg der.

 

Ser frem til "Mafia 2" i 2009/2010 en gang jeg, imens får jeg teste GTA 4, og se om de har lært noe siden GTA 3.

Endret av Atomics
Lenke til kommentar

Jeg elsker GTA IV, og allikvel kjenner jeg at jeg til dels er enig med deg.

 

Spillet er brunt eller grått og er det ikke noen av delene er det svart. Du ligger bak dekninger og har verdens letteste jobb med å plukke ut middels kunstig intelligens med en halvgod autoaim. Du løper rundt og leker skummel man som dreper alt, men det er jo dette som er morro? Du er i en by der alt er lov, og er det ikke lov så får de bare prøve å ta deg.

 

Jeg liker å tro at du ikke slakter spillet. Du peker på svakheter som det faktisk har. Men for min del gjør det ingenting at spillet har et lass med svakheter. Så langt har jeg sløst vekk 30 timer av livet mitt på å spille dette totalt ubrukelige spillet, og jeg kommer garantert til å spille det mer - selv etter jeg har gjennomført det. Dette er jo utelukkende av akuratt samme grunn som de forrige GTA-spillene. Spillet var jo gjerne oppbrukt allerede når Vice City kom, men herregud hvor artig det er. Hver gang.

Lenke til kommentar
Haha. Ja, fordi du ikke liker spillet må det selvsagt være selve symbolet på den vestlige verdens kulturelle forfall, dekadens, og kyniske mangel på samfunnsmoral.

 

Hihi, tenkte akkurat det samme.

 

Å si at GTAIV er "middelmådighet på boks" er rett og slett en fjern påstand, som jeg vil tro de fleste ikke kjenner seg igjen i. Videre tror jeg aldri det var påtenkt at spillet skulle være verken et symbol for A eller B, men heller rå underholdning - noe spillet virkelig er. Om man virkelig setter viljen til, kan man muligens tolke dette slik "refleksjonen" har gjort, men jeg ser rett og slett ikke poenget. Fordi burde ikke da hvert spill settes i den større sammenheng? Hva gjør spillet, hva belyser det, tar det opp noen viktige spørsmål, er det politisk korrekt?

 

Det er neppe tilfeldig at det er IV som diskuteres ...

Lenke til kommentar

Interessant artikkel, og du har en del gode poenger og slikt. Men jeg tviler på at folk kjøper spillet for å oppleve nettopp de punktene du mener spillet mangler. Jeg kjenner ihvertfall ingen som kjøper spillet for historiens del. Her er det raske bil-jakter og massemord som er moroa (for vår del, veit ikke hvordan normale folk spiller :p)

 

GTA-serien har alltid handlet om å slippe ut sinne, eller bare ha det hensynsløst moro ved å gjøre ting du aldri vil få gjort i virkeligheten. Og for meg er det faktisk "kult" å bare mørbanke folk midt på gaten i åpent dagslys, så slipper jeg å gå løs på en hensynsløs drittsekk av en lærer i virkeligheten ;) Og så har vi selvfølgelig bil-jaktene, som alltid har vært en saftig, våt drøm fra barndommen. Hvem vil vel ikke sitte bak rattet en lynkjapp bil og gjøre narr av politiet, swat og tilslutt militæret. Riktignok ender det som oftest i døden eller fengselsstraff, men det er litt av sjarmen med GTA-serien. Det er ikke virkelig.

 

Nå er jeg klar over at dette faktisk høres litt sykt ut, og at jeg kun snakker for min egen del og kanskje ikke alle dere andre der ute. Men jeg har nå alltid likt GTA-serien fordi det tillater meg å gjøre ting jeg vanligvis aldri kunne ha gjort, og det med god samvittighet. Også kan jeg trekke inn litt sort humor og være en skikkelig psykopat bak lukkede dører, mens jeg kan være en glad normal figur i virkeligheten :)

Lenke til kommentar

Det går både an å analysere, og å overanalysere. Selv om jeg kun har prøvd spillet bittelitt, syns jeg denne artikkelen lirer av seg mest av sistnevnte art. Det virker som det går sport i å finne flest og best fremmedord for å kritisere et spill som i utgangspunktet i mine øyne bør tas for akkurat det det er - meningsløs, 'umoralsk' og god underholdning.

 

Kritiser det for all del, men få det i alle fall til å virke litt objektivt, ved å ikke legge personlige føringer for hva som er et spills intensjon eller samfunnsnyttige oppgave, om det har noen.

Lenke til kommentar

Jøss, ein artikkel som er kritisk og ikkje prøver å vere mest mogleg einig med "hardkår gæimer"-ane her på gamer.no? Og som er negativ mot eit uhyre populært og hypa spel? Dette blir bråk med fanboy-ane...:D

 

Vel, eg synest det var ein interessant, langt over kva eg hadde forventa å finne på denne sida (sorry, gamer.no). Eg vil spesielt gratulere skribenten med å vere ein av svært få her som har litt perspektiv på Jack Thompson-fenomenet. JA, eg mannen går alt for langt, og eg tvilar sterkt på den mentale helsa hans. Men dei reaksjonane han møter heromkring tyder på at der er mange som ikkje er på noko særleg høgare nivå ("herregud, han kritiserar eit spel eg likar, dette er det verste mennesket som har levd").

 

Takk for interessant lesing. Fint at der er folk som tør å gå mot straumen. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Problemet oppstår i det de går mot strømmen bare for det å gå mot strømmen sin skyld.

Det er eg faktisk einig i. Men eg håpar det ikkje er det dette er. Uansett synest eg det er forfriskande å sjå noko anna enn ukritisk hyllest av Rockstar i desse dagar.

 

Kay

Lenke til kommentar
Det går både an å analysere, og å overanalysere. Selv om jeg kun har prøvd spillet bittelitt, syns jeg denne artikkelen lirer av seg mest av sistnevnte art. Det virker som det går sport i å finne flest og best fremmedord for å kritisere et spill som i utgangspunktet i mine øyne bør tas for akkurat det det er - meningsløs, 'umoralsk' og god underholdning.

 

Kritiser det for all del, men få det i alle fall til å virke litt objektivt, ved å ikke legge personlige føringer for hva som er et spills intensjon eller samfunnsnyttige oppgave, om det har noen.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Virket som om fremmedordboken ble brukt flittig av artikkelforfatteren for å heve seg til et "høyere nivå" av refleksjon.

 

Kudos for å "våge" å skrive en negativ refleksjon om et spill, men dette ble for høytsvevende.

Lenke til kommentar

Jeg er en stor GTA fan, og har spilt alle spillene siden jeg oppdaget morroa i gta2.. da var jeg veldig liten og forstod ikke helt pointet før gta3 kom. Siden har jeg vært hekta.

 

Etter jeg hadde lest alt under "Sandkassetildragelsen" begynte jeg å nikke.. det er faktisk ganske sant dette, de har faktisk fjernet det som var det jeg syns var det beste med gta serien. At du skal få LOV til å gjøre hva du vil, og at du skal bli belønnet, og ikke minst at det var her selve gleden lå.

 

Nå har de gjort det å kjøre rundt i byen til en kjedelig ting, etter som man vet det er raskere å ta taxi. Det er ikke like morsomt å gjøre feil når man drar igjennom byen, etter som politiet er utrolig flinke til å legge merke til deg. Før kunne du kjøre gjøre så si hva du ville, og du ville ikke bli maset på om du skøyt et par ganger i lufta. De gangene man fikk politet etter seg var det som oftest når du ville ha en stor politijakt og more deg med alle politibilene som prøvde desperat å få tak i deg. Det er også færre morsomme ting å gjøre, jeg klarer ikke sette fingeren min på det, men jeg føler at dette spillet er bygget rundt det å gjøre missions, ikke det å kose seg rundt i byen. Dette spillet fortjener en 6 for de utrolige missionsene, men det er ikke helt gta lenger føler jeg.

 

tilbake til artikkelen, jeg føler egentlig at hele greia gikk litt nedover etter denne underoverskriften. Det er spill, og jeg føler ikke egentlig at rockstar har gjort noe galt utover de problemene jeg tidligere nevnte... om dette hadde vært en artikkel som kun tok opp problemene til gta4, som kritiserte spillet og ikke tanken bak hadde dette vært årets gamer.no artikkel

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...