Gå til innhold

Disken overlevde katastrofen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg er imponert over at data overlevde og like imponert over at noen klarte å ta den ut, men å si at harddisken overlevde er vel å dra det litt langt.

 

det som "overlevde" her var platene, mye av komponentene rundt ble smeltet av varmen sammen med loddetinnet som var brukt for å feste komponenter.

 

så vil ikke si at hardisken overlevde men at dataen gjorde det.

 

men det er kanskje litt mye pirk

Lenke til kommentar

"Ibas AS (www.ibas.no), Nordens ledende tjenesteleverandør av datarekonstruksjon, datasletting og dataetterforskning, er nå et heleid selskap av amerikanske Kroll Ontrack. Selskapet er internasjonalt anerkjent for sin ekspertise i å redde viktige data for sine oppdragsgivere. I Kroll Ontrack gruppen har Ibas ansvaret for Norden og Holland. Hovedkontoret er på Kongsvinger."

 

Dette vil jo si at det ikke akkurat var Ibas som gjorde dette, men heller moderselskapet i USA.

Lenke til kommentar
Ifølge den refererte artikkelen var det "Ontrack Data Recovery" som gjenopprettet dataene fra disken. Hva har disse med IBAS å gjøre?

IBAS ble vist kjøpt opp av Ontrack så de er samme selskapet nå. Ontrack hadde sin kompetanse på programvareløsninger for redning av data mens IBAS hadde teknisk utstyr for å redde data fra fysisk delvis ødelagte harddisker. Så vidt jeg skjønner er det IBAS som har gjort hovedjobben i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

På jobben har vi en del programvareløsninger fra IBAS i tillegg til at vi bruker dem til fysiske jobber.

 

IBAS bruker sine teknikkere til å disken i så godt stand som over hode mulig, for så å bruke OnTrack-programvaren på platene. Det var i alle fall slik jeg fikk det forklart når vi hadde en konsulent fra IBAS på besøk.

Lenke til kommentar

IBAS ja, husker jeg fikk et HDD-havari for en 6-7 år siden. Hadde hørt om disse IBAS folkene så tok kontakt. Litt av noen priser... Hehe. Men det er jo forståelig. Skjønner godt at en bedrift glatt betaler 30-40 tuser for gjenopprettelse av noe som har million verdi.

 

Fascinerende at de fikk til noe slikt. Noen som vet noe om innholdet på diskene, gir det noen svar fra selve hendelsen?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Litt merkelig at de bruker harddisker i stedet for flashminne ombord i en romferge med tanke på de enorme G-kreftene.

 

Husk at denne ulykken skjedde for en god del år siden, så jeg tror ikke flashminne var aktuelt uansett. Hva de bruker i dag er et annet spørsmål.

 

G-kreftene er heller ikke noe problem i forhold til hva denne harddisken ble brukt til. Den er nok slått av ved start og landing, og det er kun da G-kreftene er store.

Lenke til kommentar
IBAS ja, husker jeg fikk et HDD-havari for en 6-7 år siden. Hadde hørt om disse IBAS folkene så tok kontakt. Litt av noen priser... Hehe. Men det er jo forståelig. Skjønner godt at en bedrift glatt betaler 30-40 tuser for gjenopprettelse av noe som har million verdi.

Redning av data koster som regel godt under 10 000 kr men i ekstreme tilfeller som dette koster det nok mer enn du antyder.

 

Fascinerende at de fikk til noe slikt. Noen som vet noe om innholdet på diskene, gir det noen svar fra selve hendelsen?

Sjekk linkene i artikkelen. Der står det hvilke data som ble hentet ut. Dvs. resultater fra et eksperiment om viskositeten til Xenon-gass.

 

Hvorfor ferden endte som den gjorde er forklart i andre rapporter. Kort oppsummert: Skade på varmeskjoldet som oppsto under oppskytning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...