Gå til innhold

Partibarometer mars 2008


Partibarometer mars 2008  

149 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkeparti
      9
    • Det Norske Arbeiderparti
      20
    • Fremskrittspartiet
      41
    • Høyre
      21
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      3
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      7
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      6
    • Venstre
      28
    • Blankt
      7
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

    • Demokratene
      12
    • Det Liberale Folkeparti
      3
    • Det Norske Arbeiderparti
      14
    • Fremskrittspartiet
      47
    • Høyre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      8
    • Kristent Samlingsparti
      5
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      0
    • Sosialistisk Venstreparti
      38
    • Venstre
      0
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • AP, SV og SP
      10
    • AP og SV
      10
    • AP og SP
      3
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      1
    • Venstre, KRF og SP
      0
    • Venstre, KRF og Høyre
      5
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      17
    • Høyre og FRP
      46
    • Høyre, FRP og Venstre
      12
    • Høyre, FRP og KRF
      2
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      3
    • Ap og Høyre
      3
    • AP og Venstre
      17
    • Vet ikke/ingen formening
      8
    • Ingen av de nevnte
      10
  4. 4. Har du endret politisk ståsted siden januar?

    • Ja
      17
    • Nei
      119
    • Vet ikke/ingen formening
      13


Anbefalte innlegg

Dette partibarometeret er representativ for mars 2008 og stenges i slutten av måneden. Opprettes ny ved månedskifte. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er det utvidet til også å gjelde hvilket parti man minst liker og hvilken samarbeidsregjering som er mest ønsket (her er det mye teoretiske løsninger og alle er åpenbart ikke aktuelle i praksis nå). I tillegg kan man svare på om man har endret politisk ståsted (dvs. skiftet parti man stemmer på).

 

Hva brukere stemte med valget i 2005:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&hl=stemte

 

Tidligere partibarometre:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan jeg flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som FRP prøver å ta tilbake ledelsen som de har mistet de siste månedene ("artig" paradoks at de flere ganger har vunnet både den og "minst likte" kategorien).

 

For meg blir det blankt i første og SV i felt nr to. Jeg aner ikke hvilken partiorgie jeg ville foretrukket i felt nr. 3 og jeg er like gretten og kynisk som forrige måned når det gjelder politikken..

Lenke til kommentar

Vil tro det er et tegn på at brukerne her inne er i det yngste laget at SV og FRP scorer om hverandre. Det virker i hvert fall å være en enighet blant forståsegpåerne at de yngste flokker ut til sidene for så å bevege seg innover seg i takt med at de blir eldre og mer reflekterte.

 

Uten å påstå at SV og FRP ikke har eldre velgere, selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar

FRP er veldig sterk blant eldre også. De eneste umiddelbare gruppene som ikke er alt for sterk hos velgerne er vel kvinner og næringslivstopper, om da ikke velgerstrømmen har endret seg de siste par årene (var vel i 2005 jeg satt meg skikkelig inn i det, så kunnskapen er noe foreldet og lekker vel ut i forglemmelsens landskap med årene) :)

Lenke til kommentar

Forundrer meg ikke, spesielt siden de har en kvinnelig partiformann som har et veldig selvstendig image ("jeg er ingen kvoteringskvinne blabla"). Hun representerer den strake motsetningen enn den stereotypiske kvinnelige politikeren vi ofte finner på den andre siden og faller vel i god jord hos endel yngre kvinner som motsetter seg kvoteringshysteriet. Men nå synser jeg ivei over en lav sko.

 

FRP står jo også sterkt hos de religiøse. Den såkalte verdiliberale profilen får seg en god sprekk på det feltet, noe som gjør partiet ganske så konservativt i verdispørsmål.

Lenke til kommentar

Vel, ærlig talt har FrP stukket av med de fleste av de ikke fullt så konservative fra KrF for eksempel. FrP sin alkoholpolitikk f. eks kan jo ikke akkurat sees på som konservativ politikk. Alkohol, språk og religion har jo vært de klassiske verdiene som KrF holder på.

 

KrF har blitt mer konservative, mens FrP stikker av med de litt mer moderate. Derfor jeg regner med de står relativt sterkt hos religiøse.

 

Vet ikke helt hvordan FrP sin politikk er når det kommer til kirke og stat?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

De er, som KRF, for et skille om jeg husker rett. Men KRF ønsker jo et skille som tilsier at de får all makt over kirken (staten ikke blander seg inn slik som i dag), men samtidig skal de beholde all økonomisk støtte. Og det skal vel i praksis fortsatt være statsreligion. Med nærmere ettertanke høres det ikke ut som et skille i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Du stemmer AP, partiet som er selve klippen når det kommer i å forhindre skille av stat og kirke. Samtidig misliker du alle partier som blander politikk og religion? :)

 

De to paritene jeg har inntrykk av ikke blander religion inn i politikken er vel SV og Venstre.

Lenke til kommentar
Du stemmer AP, partiet som er selve klippen når det kommer i å forhindre skille av stat og kirke. Samtidig misliker du alle partier som blander politikk og religion? :)

 

De to paritene jeg har inntrykk av ikke blander religion inn i politikken er vel SV og Venstre.

 

Ser sef det problemet, men det er jo ikke det eneste jeg bryr meg om. Når religion blir den viktigste motivatoren i politikken er det et problem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...