Gå til innhold

Dell tar i bruk Samsung-SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viss jeg skal ha SSD disker og da hatt 250-300 gb totalt, hva bør man velge da??

 

Nå lanserer jo Toshiba noen 128GB SSD disker og skriver følgende om levetid:

 

The drives' operating life - as measured by the mean time to failure (MTTF) - is one million hours, it added.

 

Toshiba sier at de også vil masseprodusere SATA II disker i løpet av andre kvartal 2008.

 

SSD SATA II disker vil vel da slik jeg oppfatter det være hinsides mye raskere en en vanlig IDE harddisk som jeg har i dag.

 

En lydløs disk som er kjappere en en vanlig IDE diske er jo sweet...

 

noen kommentarer her?

Lenke til kommentar

Er ikke vits i å bekymre seg for levetid altså. Den lever uansett lenge nok til at du har byttet dem ut om 4-5 års tid uansett. Levetid er bare en bekymring for store bedrifter som driver med langstidslagring av data.

 

Så driver du med det, kan du jo bekymre deg...

 

Utenom pris på SSD så er det bare å løpe å kjøpe i mine øyne. Selv om jeg ikke ser vits i å bruke det til annet enn OS akkurat nå. Filserver over nettverk er løsningen for mye plass (da med 3-4 500 GB disker i raid5).

Lenke til kommentar
Viss jeg skal ha SSD disker og da hatt 250-300 gb totalt, hva bør man velge da??

Til en bedrift med et seriøst behov for 250GB lagring med ekstremt lav aksesstid ville jeg anbefalt å sette 4-8 stk slike i Raid0, 5 eller 6.

 

Til en privatperson vil jeg anbefale å tenke litt nøyere gjennom behovet for så mye lagring med ekstremt lav aksesstid. Kanskje man bare har 10-50 GB data som egentlig trenger ekstremt lav aksesstid? Og at resten av innholdet ikke har særlig nytte av ekstremt lav aksesstid. Innhold som like gjerne kan ligge på en intern harddisk, eller ekstern i nærheten av PCen eller ekstern i nettverket litt lengre unna PCen.

Lenke til kommentar
Men den billigeste er allikevel den største. Hva er bakdelen?

Jeg tipper ulempen er at den største er feilpriset. Eller at den nettopp har kommet i en ny versjon basert på MLC i stedet for SLC.

 

Det stemmer forresten at den største er tregere:

 

32GB:

Leser opp til 25 Mb/s (UDMA Mode4)

Skriver opp til 8 Mb/s (UDMA Mode4)

 

16GB:

Leser opp til 30 Mb/s (UDMA Mode4)

Skriver opp til 26 Mb/s (UDMA Mode4)

 

8GB:

30 MB/sek (Ved lesning)

29 MB/sek (Ved skrivning)

Lenke til kommentar
Viss jeg skal ha SSD disker og da hatt 250-300 gb totalt, hva bør man velge da??

Til en bedrift med et seriøst behov for 250GB lagring med ekstremt lav aksesstid ville jeg anbefalt å sette 4-8 stk slike i Raid0, 5 eller 6.

 

Til en privatperson vil jeg anbefale å tenke litt nøyere gjennom behovet for så mye lagring med ekstremt lav aksesstid. Kanskje man bare har 10-50 GB data som egentlig trenger ekstremt lav aksesstid? Og at resten av innholdet ikke har særlig nytte av ekstremt lav aksesstid. Innhold som like gjerne kan ligge på en intern harddisk, eller ekstern i nærheten av PCen eller ekstern i nettverket litt lengre unna PCen.

 

Jeg ser så absolutt den ja, jeg trodde i mitt lille sinn at en 128 GB disk ville koste rundt 4-5000 kr, hvor jeg da kunne legge inn to stk. og totalt spytte inn ca. 10 laken i disker...

 

Viss dette er representative priser for 64GB disker tror jeg at budsjettet sprekker :p

 

Jeg skal ikke handle før etter sommeren, kanskje prisene og tilbudene er noe annereldes da.

 

Men jøss, det er nok uansett smart å bare kjøre OS på SSD da, og IDE disker på alt det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...