Gå til innhold

Hvordan ta best vare på batteriet i en bærbar pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har bestilt meg en Dell XPS m1330 og venter i spenning! Dette blir min første bærbare pc og jeg lurer på hvordan jeg skal ivareta batteriet på best mulig måte. Noen som har noen gode tips?

 

Første du må gjøre er å lade opp pc-en skikkelig før du begynner å bruke den, det kan være en fordel.

 

Ta av batteriet og blåse bort støv med jevne mellomrom.

 

Er ikke så mye du får gjort med batteriet det er laget for å brukes ^^

Lenke til kommentar

Det er et par ting du kan gjøre for å bevare batteriets egenskaper lengs mulig..

 

1: Unngå å la batteriet stå i maskinen over lengre tid hvor du bare bruker det på strøm fra ac-adapteret.

 

2: Batteriet bør ikke lagres når det er fulladet. Du bør ligge på mellom 25 og 40% av kapasiteten til batteriet når du skal ha det utenfor maskinen.

 

3: Prøv å bruke hele batteriets "lengde" så godt det lar seg gjøre. Ikke bruk det i 15 minutter for så å hive det tilbake på lading. Helt ut, Helt inn om du skjønner :p

 

-Øivind-

Lenke til kommentar

min erfaring er å ta ut batteriet og slenge det i veggen et pat ganger om dagen. hvis plastbiter eller andre ting detter av batteriet så gjør det ingen ting, bare å teipe det sammen igjen. mitt batteri har til no 25% mere batterikapasitett en da jeg kjøpte pcen min.

 

 

men det står vell litt i bruksanvisningen om hvordan du skal ta vare på batteriet vil jeg tru. sjekk ut den når du får pcen din.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
min erfaring er å ta ut batteriet og slenge det i veggen et pat ganger om dagen. hvis plastbiter eller andre ting detter av batteriet så gjør det ingen ting, bare å teipe det sammen igjen. mitt batteri har til no 25% mere batterikapasitett en da jeg kjøpte pcen min.

 

 

men det står vell litt i bruksanvisningen om hvordan du skal ta vare på batteriet vil jeg tru. sjekk ut den når du får pcen din.

Saklig?

Lenke til kommentar

Det med å lade helt ut for så å lade helt opp er helt feil med moderne lithiumbatterier - såkalt klattladning er best. Er du i nærheten av en strømkontakt så plugg i! Lithiumbatterier har best av å bli ladet ofte, og litt av gangen.

 

Det med av å til å lade det helt ut og helt opp er fornuftig, fordi det kalibrer sensorene som måler kapasitet, klattlader man hele tiden kan de bli forvirret over tid, men det er vanligvis ikke noe stort problem, og trengs høyst hvert 50-ende syklus eller noe sånt. Første gangen bør det og lades helt opp på grunn av dette.

 

Har drevet slik ladning på en iBook som ble brukt til skolebruk i nesten to år, som nå har blitt overtatt av mamma, og den er fremdeles innen 95% av orginal kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...