Gå til innhold

Vistas etterfølger klar neste år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende! Kanskje XP får en verdig arvtager allerede til neste år :thumbup:

 

Det høres i hvert fall meget positivt ut at de skal droppe den gamle og forvokste NT 6.x-kjernen til fordel for en liten og effektiv MinWin-kjerne. Hvis dette blir så bra som jeg tror så kommer Windows sju til å yte langt bedre enn Vista (muligens bedre enn XP også). Størrelse er nemlig ganske omvendt proporsjonalt med ytelse.

 

Det var mange som ble meget skuffet når det ble klart at MS droppet WinFS fra Vista. Neste år får vi kanskje det Vista egentlig burde vært.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Dette bør bli en jævlig billig oppgradering...
My thoughts exactly. Dersom denne faktisk blir lansert i 2009 forventer (håper på) jeg en rimelig oppgradering fra Vista til Windows 7.
Lenke til kommentar

Med ny windows kjerne igjen i windows 7 kan en vel spørre seg hvor mye utviklere vil legge vekt på vista som igjen bare fremstår som en slags mellomting (som winME) med alle de problemene det førte til. Drivere må skrives om, problemer med kompatibilitet i applikasjoner osv.

 

Men, enda en grunn til å stå over vista!

Lenke til kommentar

noobsne kommer jo til å klage uansett..

 

omg win7 kjører ikke crysis i 8kx4k på superultra high details på min 486sx 16mhz 2mb ram og tnt skjermkot,

for er skit OS!!!11oneleven, holder meg betre til XP ja! Zetor e bæst på XP får d e itj drivera te Zetorn på Win7. Samviskhehh hair stuffet.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Dette bør bli en jævlig billig oppgradering...
My thoughts exactly. Dersom denne faktisk blir lansert i 2009 forventer (håper på) jeg en rimelig oppgradering fra Vista til Windows 7.

Ikke regn med å få noen rabatt bare fordi dere har kjøpt Vista.

 

noobsne kommer jo til å klage uansett..

Klagene blir nok langt færre om de faktisk innfrir denne gangen og kan tilby bedre ytelse enn XP og andre forbedringer som gjør det verd prisen.

 

______________________________

 

Et morsomt faktum: Etter mine beregninger basert på denne statistikken vil Vista ha en markedsandel på ~ 30-35% og XP ha en markedsandel på 45-55% når Windows 7 lanseres (regnet med desember 2009).

Lenke til kommentar

Vista (tidligere Longhorn) var jo fra starten ment som en mellomløsning fra Microsoft sin side. Originalt tenkt som XP med litt flere funksjoner. Så etter alle sikkerhetshullene dukket opp i XP ble det originale konseptet skrapet, og det Vista vi har nå utviklet som er ment som en mellomløsning med tanke på sikkerhet og GUI fram til helt nytt OS.

 

At folk kjøper slike lappverk av mellomløsninger (for å få en shiny ny GUI), istedenfor å vente på det nye OSet(med ny kjerne), får være deres problem. Jeg for min del synest det er veldig positivt at en ny kjerne nå kommer og har ikke noe mot å bruke penger på den.

Lenke til kommentar
Dette bør bli en jævlig billig oppgradering...
My thoughts exactly. Dersom denne faktisk blir lansert i 2009 forventer (håper på) jeg en rimelig oppgradering fra Vista til Windows 7.

Ikke regn med å få noen rabatt bare fordi dere har kjøpt Vista.

 

noobsne kommer jo til å klage uansett..

Klagene blir nok langt færre om de faktisk innfrir denne gangen og kan tilby bedre ytelse enn 98se/2k og andre forbedringer som gjør det verd prisen på XP.

 

______________________________

 

Et morsomt faktum: Etter mine beregninger basert på denne statistikken vil Vista ha en markedsandel på ~ 30-35% og XP ha en markedsandel på 45-55% når Windows 7 lanseres (regnet med desember 2009).

 

 

fixed.

 

du sammenligner et 9år gammlet Os vs noe som blir et 2 år gammlet os. Værden er en ekstremt treg plass. Jeg ser ikke helt relevansen.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Vista (tidligere Longhorn) var jo fra starten ment som en mellomløsning fra Microsoft sin side. Originalt tenkt som XP med litt flere funksjoner.

Longhorn var ikke ment å være noen mellomløsning. I starten var planen mye mer omfattende enn det det endte oppå med. Noen større endringer som drivermodellen for skjermkort og lydkort ble gjennomført, men andre store endringer som blant annet filsystemet WinFS ble droppet. Microsoft fikk kalde føtter fordi det hadde gått for lang tid siden sist lansering (XP) og ville ha penger i kassa. Derfor droppet de en rekke store endringer for å fremskynde Vista. Vista ble en mellomløsning under veis i utviklinga. Det var ikke en mellomløsning fra starten.

 

du sammenligner et 9år gammlet Os vs noe som blir et 2 år gammlet os. Værden er en ekstremt treg plass. Jeg ser ikke helt relevansen.

Hvilken relevans har alderen på OS'et da? Et operativsystem er ikke akkurat en melkepakke med definert holdbarhet. "Holdbarheten" kommer helt an på egenskapene, prisene, alternativene osv.

Lenke til kommentar

Vet Wiki ikke alltid er helt nøyaktig men siterer denne artikkelen derifra. Under development står følgende:

 

Microsoft began work on Windows Vista, known at the time by its codename "Longhorn" in May 2001,[7] five months prior to the release of Windows XP. It was originally expected to ship sometime late in 2003 as a minor step between Windows XP and "Blackcomb", which was planned to be the company's next major operating system release. Gradually, "Longhorn" assimilated many of the important new features and technologies slated for "Blackcomb", resulting in the release date being pushed back several times. Many of Microsoft's developers were also re-tasked with improving the security of Windows XP and Windows Server 2003, both of which had been the target of a number of high-profile security lapses.[5] Faced with ongoing delays and concerns about feature creep, Microsoft announced on August 27, 2004 that it had revised its plans. The original "Longhorn", based on the Windows XP source code, was scrapped, and Longhorn's development started anew, building on the Windows Server 2003 Service Pack 1 codebase, and re-incorporating only the features that would be intended for an actual operating system release. Some previously announced features such as WinFS were dropped or postponed, and a new software development methodology called the "Security Development Lifecycle" was incorporated in an effort to address concerns with the security of the Windows codebase.[8]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...