Gå til innhold

Mobiltelefoni i 2008.


Mr team

Anbefalte innlegg

Ja, da skriver vi snart 2008 her, tiden går virkelig fort, og siden jeg har

dårlig med strøm på PC-en skal jeg prøve å være rask.

 

La oss prøve å se litt inn i fremtiden litt, hva slags features er inn i 08.

Uten tvil GPS.

Nokia har 36, ja du leste rett, 36 modeller med GPS neste år.

25 S60 modeller, Nokia vokser og vokser.

SE vil bruke Google sine kart, W890 skal ha det, om det blir implementert er jeg mer usikker på.

 

Kamera er også under utvikling, kan nevne at vi vil se flere 8 megapxl

kameraer neste år, bl.a Q4 kommer det en meget spennende model

fra Moto (samarbeider med Nikon)

Selvsagt med xenon flash.

 

Det vil også komme mer "iphone" UI liknende derivater, eller tilsvarende.

Vi har allerede sett Nokia, og flere andre kommer, deriblant Samsung.

Mens vi er inne på Iphone, Nokia har hatt noe tilsvarende på hylla et

par år allerede...

Men ser ikke ut til at vi vil se "denne" før Q4 08, de hadde opprinnelig 7-8 modeller

med TS, men tror neppe vi vil se flere en et par stykker.

 

UIQ vil bli betydelig bedre og mer stabil, Moto har spyttet betydelig summer i dette,

og vi vil se fruktene av dette fremover.

 

Batteriet mitt løper ut, får se om jeg ikke legger til noe ved en senere anledning!

:yes:

Endret av bmwm3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oi, takk:D Hvordan vet du alt dette foresten?

Det meste her er ganske åpenlyst om man setter seg litt inn i mobilmarkedet og utviklingen. De konkrete tallene derimot er selvfølgelig ikke mulig å bare gjette seg til.

 

Man spådde 2007 som Nokias GPS-år. Det ble det lite av. Ser ikke bort i fra at det totale antallet blir 36 med GPS, men da er nok det inkludert en god del mobiler som ikke er til europa. Men oppsving på GPS-fronten blir det likevel.

 

Samsung har allerede flere annonserte mobiler som kan går i iPhone-kategorien. Nokia vil komme med minst en mot slutten av 2008.

 

UIQ vil ikke bare bli mer stabilt, men mer tommelvennlig. Det vil si gå mer i retning iPhone, S60 Touch og de andre grensesnittene fra LG og Samsung.

 

Rent konkret i den nærmeste tiden fra Nokia vil vi se en lillebror til E90, lillebror til N82 og en oppfølger til N91. Samsung vil som vanlig spytte ut mobiler i alle klasser, formater, design og lignende. Blir mye imponerende med tanke på spesifikasjoner, og med mer hyppig bruk av S60 og WM blir grensesnittet godt. LG vil sannsynligvis satse enda mer på design (Shine, Chocolate, Prada kan nevnes som nåværende suksesser) og mindre på høyteknologiske bomber. SE er det vanskelig å vite hva vil gjøre, men ingenting som tyder på at de vil bli gode på spesifikasjonsrike modeller med det første.

 

Metall og edle materialer blir det utvilsomt enda mer bruk av, selv om 2007 kan virkelig sies å være året for slik utvikling. Nå er det ikke lenger slik at man må punge ut 4 tusen for å få seg mp3-spiller eller godt kamera eller god skjerm, og da er det byggekvalitet som vil bidra mye til prisforskjeller.

 

Kjapt oppsummert; det blir spennende som alltid :)

 

superjanne: Mangel på MMS var ikke for å senere kunne legge inn MMS som kjøpsargument i oppgradert versjon. Her tror jeg Apple har kommet frem til at MMS er for ubrukelig, og vil neppe bruke det fremover.

Lenke til kommentar
Samsung har allerede flere annonserte mobiler som kan går i iPhone-kategorien. Nokia vil komme med minst en mot slutten av 2008.

 

Iphone og N95 er de modellene som influerer mest på kommende modeler,

Tenker da spesielt på Iphone UI!

 

UIQ vil ikke bare bli mer stabilt, men mer tommelvennlig. Det vil si gå mer i retning iPhone, S60 Touch og de andre grensesnittene fra LG og Samsung.

 

Både ja og nei, enkelte modeller (Maria, iphone killer fra SE) har mer

"Iphone aktig UI", UIQ vil vi se i en rekke modeller fra Moto også, i flere fasonger.

Også en "N82" fra Moto, bare mer stil (ikke vanskelig å få til..) og mindre størrselse.

 

Da ville jeg ventet på Nokia sin TS mobil mot slutten av året. Å vente på at Apple skal få ut fingern blir å som å vente på julenissen. De kommer ikke til å lage en mobil med "alt" i nærmeste framtid.

 

Det er allerede vært en TS Nokia ute til test, siden August/september.

6-7 TS modeller var planlagt, men sannsynligvis vil vi bare se en mot slutten av 08.

 

Personlig syns jeg ikke TS er noe festlig, så for meg er TS trenden negativ.

 

Vi vil også se fler og fler sensorer i modeler, for å svare å legge på og andre detaljer.

Lenke til kommentar
Trist at både SE og nokia begynner å drite i linsedeksel, liker så godt at du starter kameraet ved å trekke det fra, samt at du slipper å pusse linsa hver gang du har hatt mobilen i lomma.

De vil ikke drite i linsedeksel, men det er kun de dedikerte kameratelefonene, eller telefoner med kamera som fremste salgspunkt, som vil ha linsedeksel.

 

Eksempelet N82 mot N95 8GB er ganske så treffende.

Lenke til kommentar
Tviler på det. Vil vel heller bli 240x320. 176x220 er jo en ikke-standard skjermoppløsning.

Det var standard blant en god del profftelefoner for noen år tilbake. Nokia slang seg aldri på bølgen. 176x208 i enkelte av telefonene (kanskje det var det som var standard..? Husker ikke).

 

I hvert fall ingen tegn på økt oppløsning i S40's billige modeller. Hadde dog vært en naturlig videreutvikling av Classic-brødrene 3110 og 3500. Får se hva som kommer :) S40 v6 bør vel komme på banen en gang i 08, mulig med slik oppløsning da.

Lenke til kommentar

Du misforstår. Nokia brukte 176x208 i samtlige av sine S60 smartelefoner før N70. Men heller ikke det er en standard skjermoppløsning. Heller ikke 352x416 som er "bedre" enn 240x320. Jeg vet godt at 176x220 er en oppløsning mange bruker, men det gjør ikke oppløsningen til en standard.

 

Standard skjermoppløsninger er:

QQVGA - 120×160

HQVGA - 160x240

QVGA - 240x320

VGA - 480x640

osv...

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
fra Moto (samarbeider med Nikon)

 

Ikke Kodak?

 

Kodak jo, beklager typo. :yes:

 

Istedenfor å se på de billigste mobilene og dens oppløsning, er det ikke mer morsomt

å se andre enden av skalaen, hvem av oss her inne kjøper de billigste modellene?

:roll:

Jeg snakker om VGA, men dette er ikke en oppløsning som vil bli utbredt før 09.

 

 

De vil ikke drite i linsedeksel, men det er kun de dedikerte kameratelefonene, eller telefoner med kamera som fremste salgspunkt, som vil ha linsedeksel.

Knapt nok det arehei...

Da snakker vi om Nokia.

Lenke til kommentar
Den utheva oppløsningen har et annet sideforhold enn de tre andre :dontgetit:

 

Denne lista kompletterer min forvirring :)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_commo...lutions#General

Det er forskjell på "common resolution" og "standard resolutions".

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HQVGA

Nederst på siden under "Display Resolutions" ser du en liste over alle skjermoppløsningene som regnes for å være standard.

 

Edit: Ser foresten nå at jeg glemte å ta med HVGA i den lista.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor ikke nokia skal greie å lage mobiler i billigsegmentet med litt bedre oppløsning fordi oppløsningene ikke er standard? De har da gitt regelrett f... i hva som er standard av oppløsninger frem til nå så, eks N80, N70 osv. I enkelte tilfeller mener jeg slike oppløsninger kan være å foretrekke da designet på mobilen gjør at det passer ift forholdet bredde\vidde på skjermen på mobilen. Imidlertid kan skalering av f.eks bilder og noen spill\programmer bli et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...