Gå til innhold

Er nynorsk nødvendig?


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er en norsk gutt på snart 16 år som går på ungdomsskole i Stavanger. Jeg er veldig interessert i språk: norsk, engelsk og spansk.

 

Poenget med denne tråden er å finne ut hva folk synes om nynorsk. Har ikke problemer med nynorsk selv, men her i emnet snakker jeg på vegne av de som sliter mye med det språklige på skolen.

 

Norsk er vanskelig. Å skrive feilfritt, kommaregler, stavelser, endelser, verb, du kjenner til det. Snakke norsk er enda vanskeligere for mange, virker det som. Jeg ser rundt meg i klasserommet. Banneord blir slengt ut i lufta. "Din jævla homo" blir sagt til en alle vet ikke er homo. Banning tar over i diskusjoner. Den norske ungdomsskoleelev sliter med å diskutere skikkelig og komme med argumenter, for banning ser ut til å være det nye argumentet for å understreke et poenget...

 

Engelsk er enda vanskeligere. Samme som over, folk sliter med skriving. Muntlig er det enda værre.

 

Fremmedspråk. Trenger jeg si noe? Den norske ungdomsskoleelev driter rett og slett i fremmedspråk, fordi det er alt for vanskelig når en har norsk, engelsk og i tillegg alle andre fag som matte, naturfag, samfunn, KRL.

 

Som dere ser, så er nynorsken, som kommer under fremmedspråk, unødvendig. Det er rett og slett en unødvendig påkjenning for elever som allerede sliter med de andre språkfagene. Hvorfor er nynorsk nødvendig? Hvorfor er det ikke et valgfag, hvorfor må alle ha det? Hvorfor må jeg lære et skriftspråk når jeg allerede har norsk, som jeg vil forbedre? Det er det vi skal diskutere i dette emnet - nynorsk.

 

Min mening har forhåpentligvis kommet ganske klart frem. Du kan også se at jeg liker språk, men jeg liker også en god diskusjon, derfor tar jeg opp problemet med nynorsk. Klarer meg helt fint med nynorsk selv, men snakker for medelever som sliter med de andre språkfagene og i tillegg må lære nynorsk.

 

Så... hva er din mening? Hvis du er for nynorsk, husk å legg til hvor du kommer fra og hvordan det er med nynorsk der, om det blir snakket og skrevet nynorsk i aviser o.l.

Endret av Bamsemumsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nynorsklæreren vår sa en gang at nynorsk EGENTLIG ikke var nyttig i hele tatt, unntatt hvis du skal lese bøker om vikinger. Og så vidt jeg vet, har man villet fjerne nynorsk helt siden det ble innført men aldri fått det til. Jeg skulle likt å sett noen skikkelig argumenter FOR nynorsk for en gangs skyld, men jeg tviler på at noe slikt finnes siden nynorsk er overflødig for de aller fleste. Jeg vil heller se at nynorsk er noe man kan ta frivellig senere, siden jeg gjerne kan tenke meg å lære det skikkelig en dag, når jeg har tid. Og med alle de andre fagene har jeg ikke det nå.

Lenke til kommentar

Selv kan jeg ikke fordra nynorsk. For det første er en alt for liten del av undervisningen i nynorsk. Skal nynorsk karakteren telle like mye som bokmål karakteren så skal man jo for faen ha like mye undervisning i nynorsk også.

 

Nynorsk har ruinert meg. Skriver ikke spesielt godt norsk, men har hatt karakteren 4-5 igjennom hele ungedomsskolen - VGS. Nynorsk har jeg derimot bare fått 2-3 i.

 

...og jeg er trøndersk.

Lenke til kommentar

Jeg KAN få fritak fra nynorsk karakter på VGS, men jeg valgte å ikke gjøre det for å åpne mine muligheter i det offentlige arbeidslivet og jeg må ha nynorskuhandervisning uansett, så jeg valgte å lære nynorsk. Men personlig tror jeg at jeg ikke kommer til å få bruk for det. Jeg ser ingen andre grunner til å lære nynorsk, men jeg har plenty av grunner MOT Nynorsk:

-Jeg kommer mest sannsynligvis aldri til å trenge det.

-Det er nok med bokmål, og som østlending mener jeg er den "beste" norsken.

-Bortkasta tid på skolebenken

-Rot i muntlig norsk, hvor litt av begge skriftspråk blir brukt.

-85-90% av Norges Befolkning skriver Bokmål

 

Få Nynorsk vekk!

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Meinar dykk at folk ikkje skal få velje kva målform dei skal snakke?

 

Sidemål er ikkje det same som nynorsk. Eg har nynorsk som hovudmål, og kunne aldri tenke meg å kun bruke bokmål. At personar som slit med bokmål skal påtvingast sidemål er jo eit problem for mange, men ein kan ikkje fjerne sidemål før vi har fått ei målform i Noreg synes eg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unødvendig å lære til oss som har bokmål som hovedmål, vil tro at de som har nynorsk syntes det samme om bokmål.

Å skjønne nynorsk er ikke et problem i det hele tatt.

Jeg fant forresten ut kun for noen månder siden at faren min "snakker" (det går ikke an å snakke nynorsk men) nynorsk.

Lenke til kommentar

Jeg synes man kunne velge, personlig synes jeg det er bortkastet tid, blant annet fordi: på skolen min startet vi ikke før nynorsk før i 10ende klasse og det var veldig vannskelig (ironi) Det var jo bare å skrive eg og ikkje så var du kvalifisert til en 4-5. så det å bruke et halvt år på nynorsk sånnsett er ikke bra. jeg må også si at det er nok ikke noe gøy for de som ikke er noe gode i bokmål å måtte ha et språk ved siden av som nå er soppas lovlig at det er nesten helt likt som bokmål, det er bare forvirrende

Lenke til kommentar

Bare en ting om fremmedspråk i u.skolen: Elevene er dårlige i faget og driter i det. Enig. Men det er ikke fordi de har så mange andre fag. Lærte vi geografi dårligere fordi vi hadde samfunnskunnskap og historie også? Neppe. Det stilles ikke høye nok krav i fremmedspråk og lærerne har et veldig avslappet forhold til faget. Det er lov å gå ut av u.skolen, etter 3 ÅR med undervisning i faget, og bare kunne si Je m'appelle Bjarte. Jeg har fransk fordypning, 3. klasse nå og ser hvor bortkasta det var med mine 3 første, franske år.

 

Nynorsk:

 

Det er folk i Norge som har det som hovedmål, og det er folk som har det som sidemål. Det er flest som har det som sidemål.

 

Sett fra den østlige delen av landet mener jeg nynorsk er meningsløst. At vi skal skrive nynorske tekster og få egen karakter på det er unødvendig. Jeg mener at det holder å lese nynorske tekster i norsktimene så vi får forståelse for språket.

 

Men hvordan er det egentlig for dem som har nynorsk som hovedmål? Misliker dere bokmål like mye som mange misliker nynorsk? Hvis dere bare hadde hatt nynorsk på skolen, ville dere da få et handicap med ikke å kunne skrive bokmål godt nok? Tenker på videre utdanning og yrker der bokmål kanskje behøves. Eller lærer dere det uten å ha faget på skolen?

 

Noen som vil svare på disse spørsmålene? Er ganske nysgjerrig og synes ikke jeg skjønner situasjonen godt nok.

 

Jeg sier ikke nei til nynorsk. Jeg sier nei til sidemål. Så får de skolene som bruker nynorsk, ha det, og de som bruker bokmål, ha det. Vi forstår jo hverandre. Er ikke det nok?

Lenke til kommentar

kan vel ikke si at det er unødvendig, mange her i landet snakker NyNorsk. men det hadde holdt med 1 norsk fak. bokmål ELLER NyNorsk.

 

meg som er ord blind er faktisk et "offer" i systemet. har ikke sjans til og dra gode karakterer i norsk, nynorsk, elngelsk og tysk. det er gift for snittkarakteren. ble tvunget til og studere i utland pga dette. nynork er desidert det værste språket, engelsk er faktisk enklest

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...