Gå til innhold

3 x 18x ultrazoomer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden Akam har testet begge kameraene nå, hvilket av de to anser dere som det beste?

 

FZ50 og FZ18 er begge gode kameraer, men jeg oppfatter at de havner i litt forskjellige kategorier. Begge er riktignok ultrazoomer, men FZ50 har et objektiv med zoomring (og fokusring). Det er en fordel (hvor stor må du avgjøre selv), men gjør sammen med større sensor og litt bedre lysstyrke at FZ50 er et vesentlig større kamera.

 

FZ18 har mindre sensor og Pansonic har dermed fått plass til mer zoom i et mindre kamera, men mangler altså zoomring og oppstartstiden er mye lengere. På FZ50 kan du faktisk zoome til full tele, skru av kameraet og neste gang du skrur på er objektivet zoomet til samme brennvidde fordi både fokusering og zooming gjøres helt internt i objektivet som ikke endrer lengde. Det gjør det også ideelt hvis du har tenkt å montere vidvinkel eller telekonverter. Pansonic lager forøvrig begge deler til FZ50 og selger også en forsatslinse som gir bedre nærgrense. En annen ting FZ50 har er vridbar skjerm og det oppfatter jeg som et stort fortrinn.

 

FZ18 har samme Venus III prosessor (de heter i hvertfall det samme) som sitter i FZ50, men det virker som Panasonic har justert litt på prosesseringen siden FZ50 kom for et år siden. På FZ50 er det et problem at farger glir over i hverandre og detaljer forsvinner når du øker ISO. Dette problemet er ikke borte på FZ18, men det er nok noe redusert. Om det er sensorteknologien eller prosesseringen som har blitt litt forbedret i løpet av det siste året vet vi ikke.

 

Konklusjonen er i hvertfall at begge modeller har sine sterke sider og du er nødt til å velge hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle kansje lagd en egen topic men prøver her først.

 

Har lest testene ett par ganger nå. Har fryktelig lyst på ett slikt kamera, synes de gir litt større mulighet for "familie/feriebildene". Sliter uansett litt med å velge riktig.

 

Hva som gir meg mest for pengene, synes AA batterier er en god ting, bildekvalitet til Panasonic har jeg også lyst på.

 

Hvis jeg sier det slik at jeg kommer til å bruke dette kameraet mest på auto, hva bør jeg velge?

 

Hangler litt mot å ta testvinneren, men da med ekstra batteri. Noen gode argumenter for eller i mot?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Hvilket kamera som er best for deg er selvfølgelig avhengig av hvilke egenskaper du synes er viktige. Hvis jeg skulle valgt ville det blitt testvinneren, men det er ikke opplagt at det samme gjelder deg. Som du nevner er batteriet et punkt som gjør at et av de andre kan seile opp som favoritt. Jeg er tilhenger av AA-batterier, men det er ikke et så viktig punkt for meg at jeg ikke ville valgt FZ18. Det er forøvrig ulemper også med AA-batterier, i hvert fall med vanlige alkaliske og Ni-Mh oppladbare. Ulempen er kulde for Li-Ion batterier holder kapasiteten bedre selv om de blir avkjølt. Dette er ikke noe jeg har testet, men jeg vil anta at i -5 grader vil FZ18 klare flere bilder enn SP-560UZ og S8000fd, til tross for dårligere CIPA-tall.

 

Forøvrig står det jeg mener i testen, men svarer gjerne på konkrete spørsmål hvis det er noe du vil ha utdypet.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest testen opp og ned flere ganger gikk jeg for tesvinneren. Bildekvalitet og hurtighet ble avgjørende. Bestilte også ett SD kort som har 9/10 les og skriv, håper bare det er rask nok, har heller ikke her noen forutsetning for å vite hva som er rask nok men regner med at det holder.

 

Uansett, tusen takk for en kjempetest som jeg synes ga meg ett godt innblikk i kameraene før jeg tok avgjørelsen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er det noen forbedringer på bildekvaliteten på 560 Uz i forhold til 550 uz?

 

Egentlig ikke, jeg mener at SP-560UZ er et vesentlig bedre kamera enn SP-550UZ, men det går vesentlig på raskere fokusering og bilde til bilde. 650 har også en ekstra megapiksel som gir litt høyere opløsning, men kun under ideelle forhold. Det var litt mer Moire på oppløsnigsbildene fra SP-560, men det var ikke noe jeg så på mer normale motiv.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...