Gå til innhold

Crysis: Hvordan få alle Very High-effektene i XP


Anbefalte innlegg

Har sett en del posting om dette på forumet, og flere lurer sikkert på hvordan man får dette til.

 

Derfor velger jeg å lage en egen tråd om dette temaet.

 

Husk å ta backup av filene før du gjør noe som helst.

 

If you tweak the configuration files in \CVarGroups\ by copying and pasting the "very high" settings (1st paragraph) IN PLACE of the "high" settings (last paragraph) the game will load the highest possible settings even though the drop-down menus display "high."

 

Dette gjør du slik:

 

[default]

; default of this CVarGroup

= 4

 

e_particles_quality=4

e_particles_lod=1

e_particles_max_emitter_draw_screen=32

r_UseSoftParticles=1

e_water_ocean_soft_particles= 1

e_particles_object_collisions=1

 

[1]

e_particles_quality=1

e_particles_lod=0.75

e_particles_max_emitter_draw_screen=4

r_UseSoftParticles=0

e_water_ocean_soft_particles=0

e_particles_object_collisions=0

 

[2]

e_particles_quality=2

e_particles_max_emitter_draw_screen=8

 

[3]

e_particles_quality=3

e_particles_max_emitter_draw_screen=16

 

Copy all the red text and paste/replace the blue text with it so it looks like...

 

[default]

; default of this CVarGroup

= 4

 

e_particles_quality=4

e_particles_lod=1

e_particles_max_emitter_draw_screen=32

r_UseSoftParticles=1

e_water_ocean_soft_particles= 1

e_particles_object_collisions=1

 

[1]

e_particles_quality=1

e_particles_lod=0.75

e_particles_max_emitter_draw_screen=4

r_UseSoftParticles=0

e_water_ocean_soft_particles=0

e_particles_object_collisions=0

 

[2]

e_particles_quality=2

e_particles_max_emitter_draw_screen=8

 

[3]

e_particles_quality=4

e_particles_lod=1

e_particles_max_emitter_draw_screen=32

r_UseSoftParticles=1

e_water_ocean_soft_particles= 1

e_particles_object_collisions=1

 

Dette gjør at alt av DX10-effekter kommer inn i din XP-versjon. (Haha @ "DX10 er fremtiden")

 

4.jpg

3.jpg

111.jpg

 

http://img.photobucket.com/albums/v726/un_...15-25-11-70.jpg <- Her kan dere se at solstråle-effektene skinner igjennom på samme måte som i DX10.

 

Dette er DX9. Ingen AA.

 

Lykke til.

 

Hentet her

Endret av Haansi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet noen har postet dette i noen av de andre Crysis-Trådene, men greit å få det litt mer oversiktelig.

 

Må også få legge til at jeg er stort skuffet over Crytek. De har høyd seg i pengepresset til MS, og valgt å snyte XP-brukerne for effekter de kunne hatt.

 

Dette legger jo alle påstander som "DX10 er fremtiden" osv rett på hylla, når XP åpenbart takler disse effektene minst like bra.

 

Regner vel med at Crytek kommer til å hindre denne tweaken i fullversjonen, noe som bare kommer til å gjøre meg enda mer frustrert.

 

får man disse DX10 effektene ved og kjøre på Medium og?

Det er vel ingen forskjell på Medium i XP og Medium i Vista. Så svaret er NEI - Det er sannsynligvis ingen DX10-effekter i demoen.

Som folk skriver på Crysis-online-forumet, er det stor sannsynlighet for at ingenting i demoen er i DX10. Alt er DX9, og Crytek at kun låst Very High-valget i XP-versjonen av demoen. Thats my guess.

 

Selvfølgelig er dette kun spekulasjoner, men er dette tilfelle, er det sinnsykt provoserende.

Endret av Haansi
Lenke til kommentar

Jeg har nå testet disse endringene i .cfg-filene, etter at Haansi postet en interessant link i 'Klarer du Crysis på ULTRA HIGH?'-tråden. Jeg kjører Windows XP SP2 med siste NVidia beta-driver for Crysis demoen (169.01).

 

Testingen bestod i at jeg endret *alle* innstillingene til Very High (kopierte alle innstillingene for kvalitetsnivå 4 over til default i alle .cfg-filene. Tok selvsagt backup av DX9 innstillingene og lagret disse i en egen katalog: Da kan jeg lett bytte mellom Very High og High senere). Deretter testet jeg en del 'watchpoints' (jeg rundet demoen i helgen) og kjørte den vedlagte Benchmark_GPU.bat.

 

Inntrykk:

Etter alt å dømme så får man akkurat de samme effektene og billedkvaliteten som man får med DX10 under Vista. Jeg har sammenlignet skjermbilder og sett på forskjellene mellom High og Very High under egen testing. Når det er sagt så synes jeg rett og slett Very High er overhypet: De kosmetiske forskjellene kan kanskje se fine ut på skjermbilder, men i praksis er ikke forskjellen så merkbar. God rays under vann er vakkert, men det har lite å si for spillopplevelsen. Da synes jeg blur/motion blur var mer praktisk, men dette får jeg også med High-innstillingen.

 

Ytelse:

Jeg kjørte benchmarken i 1280 x 960-oppløsning. High ga en FPS på 45, mens Very High ga 30. Tapet i ytelse rettferdiggjør for min del ikke den nærmest ubetydelige forbedringen i billedkvalitet.

 

Et lite tips:

Jeg har funnet ut at 1280 x 960 oppløsning egner seg best for min skjerm. Jeg kan ikke kjøre i full native oppløsning (som er 1920 x 1200), fordi da ville ting gått altfor tregt. Men i utgangspunktet vil ikke 1280 x 960 dekke hele skjermen og jeg er ikke særlig lysten på å ha store svarte rammer rundt bildet. For å ordne dette har jeg stilt inn NVidia kontrollpanelet slik at skaleringen foretas av skjermen. Skjermen er også stilt inn til å skalere bildet fra skjermkortet slik at det fyller hele skjermen, samtidig som at aspektforholdet blir bevart (Fill To Aspect Ratio). På denne måten kan jeg kjøre High på full skjerm, samtidig som jeg får akseptable framerates.

 

Nå har jeg tidligere vært litt skeptisk til å oppskalere bildet på denne måten, siden det kan se litt firkantet og uskarpt ut. Men skjermen gjør en bra jobb og ved første øyekast ser det ikke ut som bildet er oppskalert (i lavere oppløsninger blir denne oppskaleringen ganske merkbar). Oppskaleringen er såpass bra at jeg synes det er skarpt nok til at det fungerer bra i praksis.

 

EDIT: Skrev 'spillet' istedetfor 'demoen' :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Fint om folk vil komme med ytelse-sammenligninger :)

Vista Very High vs XP Very High.

 

Ville ikke blitt overrasket dersom XP VH er raskere, siden tilbakemeldinger fra Vista brukere viser at DX9-ytelsen under Vista er dårligere. Men på den annen side bruker Vista kanskje DX10 når man velger VH, og ifølge enkelte tilbakemeldinger så yter DX10 bedre enn DX9 i Vista.

 

EDIT: Er litt usikker på om DX10 brukes i det hele tatt. Noen brukere på forumet som Haansi linket til har spekulert i at det faktisk ikke brukes DX10.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Nå må dere slutte, man får ikke DX10 automatisk av å endre CVAR innstillinger selv om det virker slik. Effektene er kun mulig med DX10 runtime filer.

At dere ser en forskjell visuellt sett betyr ikke at "wow" dette er DX10. Utifra bildene her så er ikke dette DX10.

Dere går også glipp av Ultra High setting som er ekslusivt for VISTA.

 

Så slutt å drømme om DX10 i XP.

Lenke til kommentar
Nå må dere slutte, man får ikke DX10 automatisk av å endre CVAR innstillinger selv om det virker slik. Effektene er kun mulig med DX10 runtime filer.

At dere ser en forskjell visuellt sett betyr ikke at "wow" dette er DX10. Utifra bildene her så er ikke dette DX10.

Dere går også glipp av Ultra High setting som er ekslusivt for VISTA.

 

Så slutt å drømme om DX10 i XP.

Du ser ikke at bildene er HELT like, og at du faktisk er såpass trangsynt at du ikke ser at Crytek lurer deg ved å si at enkelte ting i Crysis kun er mulig via DX10? satan jeg blir lei meg...

 

Ingen har sagt at det er DX10 din fjott.

 

Du har vel kanskje ikke tenkt på muligheten at ingenting i demoen faktisk er DX10? Verken i Vista eller XP?

 

Hvis du leser i kildetråden min finner du ut av brukerne som har testet det rapporterer at opplevelsen er HELT lik. Både grafikkmessig og fysikkmessig.

 

Innse at Very High i vista kun er det samme som HIGH med litt pynting på. En pynting som har kilde i MS sine penger.

 

Jeg tør vedde katten min på at Crytek kunne laga en identisk versjon til både XP og Vista.

Endret av Haansi
Lenke til kommentar
At dere ser en forskjell visuellt sett betyr ikke at "wow" dette er DX10. Utifra bildene her så er ikke dette DX10.

Dere går også glipp av Ultra High setting som er ekslusivt for VISTA.

 

Hallo? Poenget med å endre .cfg filene er nettopp å få Ultra High setting (eller Very High setting: Jeg bruker ikke Vista så det kan godt hende det heter Ultra High, men uansett snakker jeg om høyeste innstilling som i utgangspunktet ikke er tilgjengelig under XP).

 

Så slutt å drømme om DX10 i XP.

 

Da har du misforstått: Vi snakker ikke om å få DX10 i XP, men de samme *effektene*. Disse kan åpenbart også produseres av DX9 (ihvertfall i demoen: Kanskje selve spillet vil by på noen effekter som ikke støttes eller som ikke kan reproduseres av DX9 i det hele tatt), ellers ville ikke billedkvaliteten sett praktisk talt lik ut.

 

Jeg vil også foreslå at du leser innleggene på forumet som Haansi har linket til. Der har nettopp dette emnet blitt diskutert flere ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...