Gå til innhold

32GB SD-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

32 GB er hyggelig, men det må komme ned på en fornuftig pris. Å betale flere tusen kroner for et minnekort er det vel svært få som er villige til.

 

8 GB microSD er kanskje den største nyheten her da denne ser ut til å ha tatt over i f.eks. mobiltelefoner.

 

Noen som vet om det er mulig at eldre SD-lesere som ikke støtter SDHC (f.eks. Wii) kan få støtte for dette via software?

Lenke til kommentar
32 GB er hyggelig, men det må komme ned på en fornuftig pris. Å betale flere tusen kroner for et minnekort er det vel svært få som er villige til.

Det er de som _må_ ha en enhet med stor kapasitet, fordi kameraet er plassert slik at det ikke er bare bare å bytte minnekort...

 

Prisene kommer nok også til å ramle når flere får slike på markedet.

Lenke til kommentar
32 GB er hyggelig, men det må komme ned på en fornuftig pris. Å betale flere tusen kroner for et minnekort er det vel svært få som er villige til.

Det er de som _må_ ha en enhet med stor kapasitet, fordi kameraet er plassert slik at det ikke er bare bare å bytte minnekort...

9347870[/snapback]

Med 5MB Jpeg-bilder (typisk fra 10 Mpixel speilrefleks) blir det plass til 6400 bilder

Med 20MB raw-bilder (typisk fra 10 Mpixel speilrefleks) blir det plass til 1600 bilder

 

Jeg har vanskelig for å se for meg at det er særlig mange som har så høye krav til antall bilder før man må bytte kort.

Lenke til kommentar

Kortet er vel i første omgang ment for profesjonelle fotografer. Canon kommer i disse dager med et 21megapixel kamera som skal konkurrere med det klassiske mellomformatet. Et dags jobb på reklameoppdrag eller lignende genererer vel kjapt noen hundretalls bilder.

 

Ellers ser jeg i alle fall nytten i forhold til videokameraer for amatørbruk. Dette bør bety slutten på DVD og kasettbaserte kameraer. Rett hjem fra ferien og rediger, bare sleng kortet i leseren. Nesten for godt til å være sant..

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Jeg har vanskelig for å se for meg at det er særlig mange som har så høye krav til antall bilder før man må bytte kort.

Særlig mange og særlig mange... Ikke privatpersoner nei, men jeg har jobbet ved et forskningsinstitutt i Tromsø som bruker et DSLR i et ubemannet fly, sammen med andre instrumenter selvfølgelig, hvor det er snakk om seriefoto med 0.5-1 b/s på en flytur på opptil 1000-1500km. Disse er avhengig av RAW, muligens RAW+jpg (i hvert fall på noen av bildene), og har ingen mulighet til å skifte minnekort ombord i flyet. 32GB minne i kameraet vil være flott, da det øker rekkevidden til flyet når de må ha bilder, som faktisk er en begrensende faktor her... Til nå har de brukt SSD-disker, så de er jo berget, men det vil være mer lettvint med minnekort...
Lenke til kommentar

Som sagt: ikke særlig mange. Flyturene hørtes noe spesielt ut og så lenge de likevel berger seg med SSD så er vel ikke behovet skrikende for dem heller.

 

Hørtes dog spennende ut med terrengfotografering av den sorten. Kan jo bare spekulere i hva det skal brukes til, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Hva slags lese/skrivehastigheter opererer disse på? De råeste CF-kortene (Sandisk Ducati Edition 8GB) oppgis nå til 45 MB/s begge veier, hvor ligger disse i forhold?

9348588[/snapback]

 

Kortene er klassifisert til hastighetsklasse 4. Det betyr at de må kunne holde en hastighet på minst 4 MB/s (dette er ikke makshastighet som mange opererer med, men en bransjestandard for minste gjennomsnittshastighet).

Lenke til kommentar
Som sagt: ikke særlig mange. Flyturene hørtes noe spesielt ut og så lenge de likevel berger seg med SSD så er vel ikke behovet skrikende for dem heller.

 

Hørtes dog spennende ut med terrengfotografering av den sorten. Kan jo bare spekulere i hva det skal brukes til, men det er en annen sak.

Det er flere aktører som kan ha nytte av det, etterretning og militært bruk som du sikkert tenker på er bare en. Dette flyet kommer til å bli brukt i bl.a. overvåkning av snø- og ismasser i utilgjengelige strøk, steder hvor satelittbilder kanskje ikke blir detaljerte nok, men det ikke er mulig å ta seg frem til med bil eller bein midtvinters. Et annet bruksområde er "befaring" av kraftlinjer, særlig her i Nord-Norge hvor strekkene kan være svært lange, kan dette forenkle arbeidet til kraftselskapene. Værvarslingen kan også dra nytte av slike fly, da de kan være utstyrt med meteorologiske instrumenter, og de kan få mye data på kort tid, og det er mulig å repetere målingene over en tidsperiode.

 

Neida, er ikke særlig mange som trenger slike ennå, men de som trenger det trenger det virkelig også. Ikke særlig mange som trenger 1-2TB harddisk heller, men de som trenger det kan ofte ikke være foruten. Det finnes et godt norsk ord for dette, utvikling :o)

Lenke til kommentar

Ville heller hatt et raskt minnekort med kanskje 4gb eller 8gb. Å kunne ta et bilde også få muligheten til å ta et nytt et med engang sier mye for meg.

 

Men 32gb kan jo lønne seg for de som liker å filme, eventuelt med hd kamera.

 

 

Hvor langt antar dere at prisen vil falle? Ca til sommeren 08...

Lenke til kommentar
Men 32gb kan jo lønne seg for de som liker å filme, eventuelt med hd kamera.

Det er nok først og fremst film-kameraer de er beregnet på ja. Til foto har man etterhvert nådd et tak for hva man "trenger", jeg kan ta godt over 300 bilder i RAW+jpg med D70s på 2GB, selv om man ser på D300 med 12MP skulle dobling av oppløsningen tilsi omtrent det samme med 4GB, og Canon 1Ds med 21MP skulle uten videre få det samme med 8GB. Siden 16GB CF er tilgjengelig, og 600 bilder holder for de fleste på ett kort, selv profesjonelle yrkesfotografer, er det snart ikke bruk for mer plass til kameraer. Farlig å si det, men til én fotosession er det tross alt begrenset hva man trenger. De fleste som skal være borte noen uker, klarer seg med flere kort, eller har en ekstern lagringsenhet. At man trenger mer lagring utenfor kameraet, blir jo noget annet...

 

Farlig å spå prisutvikling også, men jeg vil nok tro at prisene halveres omtrent i løpet av et års tid eller så. Det avhenger jo litt av hvor mange som kjøper dette også, nettopp av overnevnte grunn - jeg trenger ikke mer enn 2GB minnekort i mitt kamera, og mange trenger ikke mer enn 4 eller 8GB heller. Har man to, er man svært godt dekket...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

SD og SDHC (secure digital high capacity) er to forskjellige ting. De har samme type kontakter, slik at SDHC utstyr kan lese og skrive SD kort. Men SDHC kort kan ikke leses av gammelt utstyr (telefoner, stillbildekamera o.l.).

 

Min Panasonic HDC-SD1 videokamera bruker opp 8Gb på å lagre ca. 70 minutter video. Klart at man får mer frihet med 16 eller 32 Gb.

Endret av DidzisK
Lenke til kommentar

No byrjar det å bli brukbar størrelse på minnekortene, bærbart utstyr utan harddiskar er absolutt å føretrekke.

 

For min del er musikkspelarar det mest aktuelle, men heller ikkje dumt å ha god plass på minnekortet så du kan knipse i stort format utan å tømme det til stadighet.

Har eit 8GB-kort på min musikkspelar.

 

Det er klart at prisane i dag er for høge for dei fleste, men dei vil falle i pris, større brikker kome på markedet og snart bli noko alle kan ha glede av.

Lenke til kommentar
SD og SDHC (secure digital high capacity) er to forskjellige ting. De har samme type kontakter, slik at SDHC utstyr kan lese og skrive SD kort. Men SDHC kort kan ikke leses av gammelt utstyr (telefoner, stillbildekamera o.l.).

 

Min Panasonic HDC-SD1 videokamera bruker opp 8Gb på å lagre ca. 70 minutter video. Klart at man får mer frihet med 16 eller 32 Gb.

9352008[/snapback]

Greit nok, men er det noen som vet om kortet kan brukes i overnevnte telefon?

Lenke til kommentar
SD og SDHC (secure digital high capacity) er to forskjellige ting. De har samme type kontakter, slik at SDHC utstyr kan lese og skrive SD kort. Men SDHC kort kan ikke leses av gammelt utstyr (telefoner, stillbildekamera o.l.).

 

Min Panasonic HDC-SD1 videokamera bruker opp 8Gb på å lagre ca. 70 minutter video. Klart at man får mer frihet med 16 eller 32 Gb.

9352008[/snapback]

 

Nja... DSLR'en min hadde ikke støtte for SDHC, men fikk det med siste firmware-versjon.... (Samsung GX-1L)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...