Gå til innhold

Krigsfilmer som har fascinert deg


Anbefalte innlegg

Jeg laget denne tråden for å se hva dere andre mener, og for og gi meg nye tips til filmer jeg kan se. Jeg lister opp noen av de filmene jeg mener er hvert å se.

 

Platoon

Apocalypse Now!

We Were Soldiers

Full Metal Jacket

Band of Brothers

The Thin Red Line

Talvisota/The Winter War (Den Finske Vinterkrigen)

Stalingrad

Saving Private Ryan

Kelly's Heroes

Enemy at The Gates

Schindler's List

Das Boot

Black Hawk Down

 

Og sikkert mange fler jeg ikke kommer på i farten, så vær så snill å putt inn flere filmer dere anbefaler!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis denne tråden skal ha noen nytteverdi, bør man kanskje skrive hvorfor man har blitt fascinert av filmene. Hvis ikke, kan man like godt ha de eksisterende trådene (denne og denne).

 

Das Boot DC

At en 3,5 timer lang ubåtfilm skulle klare å interessere meg, hadde jeg vanskelig for å tro. Så feil har jeg aldri tatt ... Superkrigsfilmen er til dags dato noe av det største jeg har sett på lerretet, takket være den intense spenningen i båten, anført av en glimrende Jürgen Prochnow.

Lenke til kommentar

Liker i utgangspunktet ikke krigsfilmer, men Full Metal Jacket overrasket med ved å være en fantastisk film. Gikk derfor til innkjøp at Saving Private Ryan etterpå i håp om at jeg kanskje har misforstått krigsfilmer, men har faktisk ikke fått meg selv til å se den ennå.

 

Schindler's List har jeg en følelse av at er en meget god film, men den ble ødelagt av at vi ble tvunget til å se den i 9. klasse. Har lyst å se den igjen, egentlig.

Lenke til kommentar

The longest day.

basicly en dokumentar med hollywood stjerner, det er noen fakta feil her og der, men de er ganske få.

senen der de frie franske styrker tar over en by er tøff. da man ser der kommer over alt og oversvømmer tyskerne.

 

Black Hawk Down

Beste filmen når det kommer til moderene kirgføring, spesielt urban.

 

 

Platoon

Beste nam filmen, enkelt og greit.

 

A bridge too far

Kanskje favoritt krigs filmen min.

veldig stor skala på filmen, store pang veldig gode skuespillere og mange av dem

Lenke til kommentar
Hvis denne tråden skal ha noen nytteverdi, bør man kanskje skrive hvorfor man har blitt fascinert av filmene. Hvis ikke, kan man like godt ha de eksisterende trådene (denne og denne).

 

Das Boot DC

At en 3,5 timer lang ubåtfilm skulle klare å interessere meg, hadde jeg vanskelig for å tro. Så feil har jeg aldri tatt ... Superkrigsfilmen er til dags dato noe av det største jeg har sett på lerretet, takket være den intense spenningen i båten, anført av en glimrende Jürgen Prochnow.

7962178[/snapback]

 

Jeg så uncut version av filmen. Tror den var på 5 og en halv time. Kan garantere deg at du blir å like den bedre. Utrolig at man blir fortryllet av en ubåfilm. Men dette var vell egentlig en serie som var satt sammen.

Lenke til kommentar

Denne tråden virker egentlig som bare en oppsumering av kjente krigsfilmer. Og jeg kom på hvor mange krigsfilmer jeg egentlig har sett :)

 

Bare av de som er oppsumert nå er det kun 4 av de jeg ikke har sett, men ingen av dem har jeg noe planer om å se heller da :)

Lenke til kommentar
Denne tråden virker egentlig som bare en oppsumering av kjente krigsfilmer. Og jeg kom på hvor mange krigsfilmer jeg egentlig har sett :)

 

Bare av de som er oppsumert nå er det kun 4 av de jeg ikke har sett, men ingen av dem har jeg noe planer om å se heller da :)

7967479[/snapback]

 

Ja er som regelt slik, de mest kjente er selvfølgelig de som flest har sett, og som regelt er de gode. Har også sett de fleste som er nevnt her, men i motsetning til deg, vil jeg se de andre.

Lenke til kommentar

-The Thin Red Line - Helvetes poetisk

-Platoon - Et mesterverk av en feelbad-film

-Tigerland - Samme som med Platoon. Var så uheldig å se begge filmene etter hverandre en gang. Ble ganske nedbrutt da.

-Saving Private Ryan - har jo en av de mest spektakulære åpningsscenene i noen film.

-Black Hawk Down - Veldig stor fokus på realisme og samtidig personligheten til soldatene.

-Full Metal Jacket - Også en av de veldig sterke feelbad-filmene. Handler 99% om psyken, 1% om krigen.

-The Killing Fields - En utrolig sterk film som viser Khemenes folkemord.

-Taegukgi (Brotherhood) - Veldig sterk film som overrasket meg veldig. Trodde ikke den var en sånn høybudsjettfilm.

 

Taegukgi hwinalrimyeo (2004) er en fantastisk bra film, og et glimrende steg videre i filmverdenen for dem som ønsker en skikkelig krigsfilm, og ikke bare et filmatisert dataspill hvor alt handler om kuleregn og eksplosjoner. Et snitt på 8,1 på IMDb sier sitt!

7962479[/snapback]

 

Veldig enig. Men filmen har en del dumme feil. Eksempel: Folka bak filmen prøver alt for hardt å vise hvor glad de to brødrene er i hverandre i starten, at det bare virker veldig falskt. Dessuten virker flere momenter i slagsscenene litt vel SPR-inspirert. Uansett, en kjempesterk film, som absolutt anbefales.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Har innmari lyst til å se Stalingrad, ellers er vel den beste krigsfilmen jeg har sett...

går for et patriotisk valg og sier Ni Liv.

 

Når det gjelder krigsfilmkategorien er det nesten mer morsomt å sankke om dårlige eksemplarer. Det er det mange av...

7966241[/snapback]

Herregud, hvordan kunne jeg glemme Ni Liv. Jan Balsrud gjemte jo seg i den bygda jeg er fra. Takk for at du minte meg på den! Må finne fram den gamle VHS å kikke litt på den!

Endret av voüshvaggi fyrsten
Lenke til kommentar

Saving Private Ryan

 

Eneste krigsfilmen som har gjort skikkelig inntrykk på meg. Tom Hanks er bare helt fantastisk i sin hovedrolle. Historien er genial og bra skrevet.

 

Andre krigsfilmer som jeg liker er "We Were Soldiers", "Black Hawk Down" og "Platoon".

Endret av Kjobben
Lenke til kommentar
Liker Stalingrad best,føler den fokuserer heller på den grusomme og brutale i krig.

7966214[/snapback]

 

Enig med deg, Stalingrad anbefaler jeg på det sterkeste. Alle skjønner vi vel at en krig er grusom og brutal, og det finnes ingen helter. Alle hovedpersonene i filmen dør i kamp eller omkommer i kulda. Av de 500 000 tyske soldatene som kjempet ved Stalingrad kom bare 8000 tilbake.

 

Talvisota kan heller ikke forbigåes. A must see!

Endret av Mjauritz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...