Gå til innhold

Tips til oppsett av filserver pc


Anbefalte innlegg

God morgen,

 

Ettersom plassen på pc'n blir mindre og mindre har jeg tenkt til å bygge meg en filserver pc. Vil kjøpe alt nytt, grunnet jeg vil skru sammen min første pc og at jeg ikke har noe gammel hardware liggende.

 

Så i denne sammenheng trenger jeg noen råd fra dere :)

 

Kabinettet jeg vil benytte meg av er dette:

 

Kabinett: https://prisguiden.no/product.php?productId=45625

 

Grunnen til at jeg valgte dette kabinettet var alle de interne 3.5 brønnene. Dermed får jeg god plass til masse HD'er. Men var er det et klokt valg?

 

Det bør heller ikke være et øredøvende støy fra den, skal tross alt stå på rommet mitt. Bør helst holde en jevn og lav temperatur også(men ikke noe "must") :!:

 

Hadde også vært et pluss om jeg kunne bestille mesteparten av komponentene fra en butikk :thumbup:

 

Takker alle for svar!

 

Edit: Budsjett ligger på 3000,- - 5000,-. I starten trenger jeg ikke mer en 1 HD, gjerne med litt plass på da, 320GB+. Kjøper fler etterhvert som det blir mangel å plass. PC'n skal kun benyttes som filserver og litt nedlasting. Skal nevnes at PC'n kan flyttes til et annet sted, dette er ikke noe problem :)

 

Mvh,

Christoffer :)

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Var ikke akkurat noe filserver kabinett du hadde valgt da, mere et gaming kabinett spør du meg.

Men det var jo billig da.

 

Første det er lurt å opplyse om er sånn ca. budsjett.

Og så hvor mange disker/lagringsplass ønsker du, skal den brukes til noe annet enn filserver osv...

 

Generelt vil jeg si at å ha en filserver på rommet sitt sjelden blir lydløst.

Noe av meningen med en filserver er gjerne at den kan plasseres ute av syne og hørsel et sted, og bare rusle og gå for seg selv.

 

Men kom tilbake med litt mere om priser og krav, så skal vi se det kommer noen gode råd.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

En ren filserver krever jo ikke stort da. Jeg brukte bare den gamle stasjonære i et maxitower og satte inn alle diskene som jeg og bruttern har hatt før vi fikk bærbare.

 

Tipper du kommer greit ut av det om du roter litt i demovarene på div nettsjapper. Men det er greit med litt ram, hvertfall 1GB. Eller fungerer en xp2400 (klokka endel) til vårt bruk hvertfall. Har du en egen plass til den der den kan bråke er det det beste. Uansett hvor fin og stille hardware du bruker vil det alltid bråke en del når det bygger på seg med disker. Og mange disker krever vifter på dem, og enda mer støy.

Lenke til kommentar

Det med filserver er litt etter hva du skal ha på den og bruke den til. Er du alenebruker eller er det tenkt at det er flere i huset som skal kunne bruke serveren.

 

PLASSBEHOV:

Det er som de sier ikke akurat det beste utgangspunktet, Den har jo masse 3,5" plasser, men vil det bli tilstrekkelig over tid?

 

Hadde selv et maxitower. og med plass til 10 disker.. Masse plass tenkte jeg... Men Nei da.. måtte ut å se etter mere plass og endte opp med et:

 

Lian Li Cube Edited

 

Dette kabinettet har plass til ytterliger 20 Disker og har hjul.

 

STRØMMFORSYNING:

Det andre punktet er strøm. Det vil etter vært som du kommer opp i ca 10-13 disker bli et problem med stabiliteten med strøm. Slik at det du må se på er hvor mye amper du kan ta ut av hver molex konontakt. Det er ikke sikkert at en strømforsyning med mange watt leverer nok til molex kontaktene.

 

OPERATIVSYSTEM:

Et enkelt og greit valg der er å benytte XP PRO Da dette har de meste du trenger. Stabilitet og styring, og du trenger ikke å tenke på lisenser. XP Pro kan også benyttes til WEB og FTP ved å legge til Windows komponenter "Internett Informations Services (IIS)"

 

HOVEDKORT/CPU:

Som hovedkort og CPU er det ikke al verden du trenger, men det er greit at det har mange utganger av IDE og SATA, da disse kan benyttes. Også at det har mange PCI plasser ledige ved bruk av ekstra kontrollere.

 

Ville vel ha landet på Sokket 775 og enten den minste Dual eller Quad prossesoren. Dette pga. at hvis det er flere som benytter seg av PC, så har den mulighet til å fordele prosseseringen over flere kjerner.

 

Ville heller ikke ha benyttet SLI HK. til dette med Intel ICH8R brikkesett, da dette har mye høyere båndbredde til diskene ved filoverføring.

 

Også skjermkortet kan være integrert i hovedkortet.

 

 

Håper dette kan være noe til hjelp.

 

Edit

 

Glemte å si at du også kan benytte det av eksternt skrivebord i XP pro, og da trenger du ikke skjerm til serveren, XP pro kan også fjernstyres via www.

 

PS. benytter meg selv ikke av orginal FTP men av Serv-U sitt produkt.

Endret av selervik
Lenke til kommentar
Men det er greit med litt ram, hvertfall 1GB.

7838457[/snapback]

I en ren filserver til privat bruk? Neppe nødvendig. Jeg kjører med et P4C800 Deluxe/1.6ghz NW og 2x256 MB uten problemer. 2x200GB i raid 1 samt 6x250GB i raid5. Her surrer utorrent jevnt, av og til DC, UPS-software, rflow, ftp, Hamaci, Ghost...og musikk/video streames herfra til HTPC og andre maskiner rundt om i huset. Boksen er oppkoblet med Gb lan.

 

På denne er det veldig sjelden å se at "topp" under "tildelt minne" i oppgavebehandling har vært noe særlig over 320 MB etter flere måneder oppetid.

 

Mitt tips er å prøve med en 512-brikke først, om det skulle vise seg at det skal kjøres applikasjoner som krever mer er det jo bare å oppgradere. Trådstarter er vel på et noe begrenset budsjett også.

Lenke til kommentar
Det med filserver er litt etter hva du skal ha på den og bruke den til. Er du alenebruker eller er det tenkt at det er flere i huset som skal kunne bruke serveren.

 

PLASSBEHOV:

Det er som de sier ikke akurat det beste utgangspunktet, Den har jo masse 3,5" plasser, men vil det bli tilstrekkelig over tid?

 

Hadde selv et maxitower. og med plass til 10 disker.. Masse plass tenkte jeg... Men Nei da.. måtte ut å se etter mere plass og endte opp med et:

 

Lian Li Cube

 

Dette kabinettet har plass til ytterliger 20 Disker og har hjul.

 

STRØMMFORSYNING:

Det andre punktet er strøm. Det vil etter vært som du kommer opp i ca 10-13 disker bli et problem med stabiliteten med strøm. Slik at det du må se på er hvor mye amper du kan ta ut av hver molex konontakt. Det er ikke sikkert at en strømforsyning med mange watt levverer nok til molex kontaktene.

 

OPPERATIVSYSTEM:

Et enkelt og greit valg der er å benytte XP PRO Da dette har de meste du trenger. Stabilitet og styring, og du trenger ikke å tenke på lisenser. XP Pro kan også benyttes til WEB og FTP ved å legge til Windowskomponenter Internett Informations Services (IIS)

 

HOVEDKORT/CPU:

Som hovedkort og CPU er det ikke al verden du trenger, men det er greit at det har mange utganger av IDE og SATA, da disse kanbenyttes. Også at det har mange PCI plasser ledige ved bruk av ekstra kontrollere.

 

Ville vel ha landet på Sokket 775 og enten den minste Dual eller Quad prossesoren. Dette pga. at hvis det er flere som benytter seg av PC, så har den mulighet til å fordele prosseseringen over flere kjerner. 

 

Ville heller ikke ha benyttet SLI HK. til dette med Intel ICH8R brikkesett, da dette har mye høyere båndbredde til diskene ved filoverføring.

 

Også skjermkortet kan være integrert i hovedkortet.

 

 

Håper dette kan være noe til hjelp.

7838577[/snapback]

 

Takker for et flott svar! :thumbup:

 

Blir nok bare jeg som benytter meg av denne filserveren. De andre i huset er bare på nettet med sione bærbare :)

 

Plassen i kabinettet bekymrer meg ikke så mye, det vil nok ta lang tid før jeg har klart å bruke opp alle de plassene. Og hvis den tid skulle komme, ja da får vi se :!:

 

Har XP Pro, så det går greit. Får se meg om etter en god PSU da :thumbup:

 

Mvh,

Christoffer

Lenke til kommentar
Lian Li Cube

Dette kabinettet har plass til ytterliger 20 Disker og har hjul.

7838577[/snapback]

Sjekk linken din:

 

yy0430bb_380.jpg

 

Dette er jo ikke Lian Li. Yeong Yang er mer solid og motstandsdyktig mot riper enn Lian Li i og med at det er i stål, og så er det billigere. Har faktisk nesten maken kabinett til hobbymaskina. Husk å kjøpe braketter for montering av disker i 5 1/4 brønner, f.eks. disse.

:)

 

EDIT: Har forresten min egen filserver stående i et sort Chieftec fulltower. Har tatt ut en ekstra hd-brønn fra et annet kabinett og montert nederst for å få plass til alle diskene.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Lian Li Cube

Dette kabinettet har plass til ytterliger 20 Disker og har hjul.

7838577[/snapback]

Sjekk linken din:

 

yy0430bb_380.jpg

 

Dette er jo ikke Lian Li. Yeong Yang er mer solid og motstandsdyktig mot riper enn Lian Li i og med at det er i stål, og så er det billigere. Har faktisk nesten maken kabinett til hobbymaskina. Husk å kjøpe braketter for montering av disker i 5 1/4 brønner, f.eks. disse.

:)

 

EDIT: Har forresten min egen filserver stående i et sort Chieftec fulltower. Har tatt ut en ekstra hd-brønn fra et annet kabinett og montert nederst for å få plass til alle diskene.

7838618[/snapback]

 

Det kabinettet var jo nice da :dribble:

 

Men var litt dyrt, har ikke lyst til å bruke så "veldig" mye penger på dette. Men noen muliget å få et oppsett med det kabinettet til under 4000 - 5000 kr?

 

Mvh,

Christoffer

Lenke til kommentar
Lian Li Cube

Dette kabinettet har plass til ytterliger 20 Disker og har hjul.

7838577[/snapback]

Sjekk linken din:

 

yy0430bb_380.jpg

 

Dette er jo ikke Lian Li. Yeong Yang er mer solid og motstandsdyktig mot riper enn Lian Li i og med at det er i stål, og så er det billigere. Har faktisk nesten maken kabinett til hobbymaskina. Husk å kjøpe braketter for montering av disker i 5 1/4 brønner, f.eks. disse.

:)

 

EDIT: Har forresten min egen filserver stående i et sort Chieftec fulltower. Har tatt ut en ekstra hd-brønn fra et annet kabinett og montert nederst for å få plass til alle diskene.

7838618[/snapback]

 

Ganske enkelt svar på det, Dette kabinettet har bare plass til halvparten av diskene i forhold til Cube som kan utbygges til 30+ 3,5" brønner.... + at det er direkte kjøling med egen vifte i front av diskene.

Endret av selervik
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg ultr@vnc på min filserver. Føler det er tryggere da folk må ha ultravnc for å koble til. Med en web-basert vnc er går det ann å bruke enhver pc til å styre den, men sikkerheten er ikke like god.

Og lian-li megacube deluxe er overkill til førstegangsbruk. Når du er nødt til å kjøpe inn all hardware har du vel heller ikke 14 disker slengendes. Har klart å pakke inn 11 disker vannkjøling og brenner i et chieftech maxi. Nå ligger den siste disken på skakke på toppen av ei anna harddiskramme i 5.25" bayen. Klemt mellom ramma og radiatoren, men disker er såpass robuste at det er null stress.

Lenke til kommentar

Har selv en filserver med 1GHz CPU og 512 MB ram.

 

Den bruker ikke swapfil i det heletatt, så sannsynligvis trenger du ikke mer, ihvertfall hvis du ikke skal ha mange brukere.

 

1GHz holder også til å få dyttet filene rundt så lenge du ikke skal drive med kryptert overføring.

 

Kabinettet ditt er som flere her har nevnt ikke noe typisk filserverkabinett. Sikker på at du ikke har en plass å gjemme serveren? i kjelleren eller ett skap (nb, husk kjøling)? Det blir bråk fra en filserver uansett hva du gjør. Du kan sikkert få tak i ett gammelt kabinett gratis om du bare spør litt rundt. Å kjøpe ett kabinett til flere tusen kroner for å kunne ha plass til 30+ disker høres veldig ekstremt ut spør du meg.

 

Selv kjører jeg samba på serveren pluss brannmur og liknende. Det finnes mange fine linuxversjoner som er enkle å sette opp, men om du skal drive med fildeling blir nok linux litt mer avansert.

 

PS. Det går jo an å sjekke bruktmarked.no for å se om du finner noe billig der? Du kan jo bare be selgeren skru alt fra hverandre hvis du vil ha erfaring i å bygge maskin selv. ;)

Lenke til kommentar
Har selv en filserver med 1GHz CPU og 512 MB ram.

 

Den bruker ikke swapfil i det heletatt, så sannsynligvis trenger du ikke mer, ihvertfall hvis du ikke skal ha mange brukere.

 

1GHz holder også til å få dyttet filene rundt så lenge du ikke skal drive med kryptert overføring.

 

Kabinettet ditt er som flere her har nevnt ikke noe typisk filserverkabinett. Sikker på at du ikke har en plass å gjemme serveren? i kjelleren eller ett skap (nb, husk kjøling)? Det blir bråk fra en filserver uansett hva du gjør. Du kan sikkert få tak i ett gammelt kabinett gratis om du bare spør litt rundt. Å kjøpe ett kabinett til flere tusen kroner for å kunne ha plass til 30+ disker høres veldig ekstremt ut spør du meg.

 

Selv kjører jeg samba på serveren pluss brannmur og liknende. Det finnes mange fine linuxversjoner som er enkle å sette opp, men om du skal drive med fildeling blir nok linux litt mer avansert.

 

PS. Det går jo an å sjekke bruktmarked.no for å se om du finner noe billig der? Du kan jo bare be selgeren skru alt fra hverandre hvis du vil ha erfaring i å bygge maskin selv. ;)

7839212[/snapback]

 

Takker for fint svar :)

 

Grunnen til at jeg valgte kabinettet er mye plass. Det er billig, og personlig synes jeg det ser kult ut. Og jeg har ikke behov for plass til 20+ HD'er, derfor blir det Lian Li og Yeong Yang for dyre for min del.

 

Å joda, jeg kan nok sette den vekk en plass. Noen anbefalinger til god og billig kjøling?

 

Mvh,

Christoffer

Lenke til kommentar

Har du litt erfaring med pc fra før kan det være greit å se på bruktmarkedet etter billig vannkjøling. Fungerer greit på server da den gir stabil lav temperatur, og ikke er like følsom ovenfor høye kabinett temperaturer som luftkjøling er. Det blir ofte høy temp i kabinettet med mange disker. Hvis du skal ha den så stille som mulig er også vannkjøling mer effektivt med lavt støynivå enn luftkjøling.

Lenke til kommentar

Faktisk har jeg ikke mer enn 370W enermax i min filserver med 11 disker. Enermax er jo en av de beste PSU'ene som er så det kan være at andre hadde kveldet med den lasten, men en solid PSU på 500W holder lenge om du ikke skal ha flere disker enn 10 da. Hvertfall ikke med tanke på at det ikke er noe strømkrevende skjermkort inne i bildet.

Lenke til kommentar
Faktisk har jeg ikke mer enn 370W enermax i min filserver med 11 disker. Enermax er jo en av de beste PSU'ene som er så det kan være at andre hadde kveldet med den lasten, men en solid PSU på 500W holder lenge om du ikke skal ha flere disker enn 10 da. Hvertfall ikke med tanke på at det ikke er noe strømkrevende skjermkort inne i bildet.

7839685[/snapback]

 

Okey, takker for svar :)

 

Har kommet fram til dette oppsettet:

 

Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311994

 

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324693

 

PSU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320183

 

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307537

 

HD: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329043

 

RAM: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313890

 

Kabinett bestilles fra microplex, ellers har jeg alt av andre deler. Godt nok oppsett til en filserver pc?

 

Mvh,

Christoffer

Lenke til kommentar

Skjermkortets størrelse har ikke noe med hardiskene å gjøre. Strøm til skjermkort går på egen kurs og strøm til disker på sin egen, og hvis du overbelaster kursen til diskene vil automatsikkringen slå inn. og du må vente i 10-15sek før den kobler inn igjen. Problemet er ikke når diskene er IDLE, men når de starter opp...

 

Da trekkes mere strøm og og du får en topp som slår ut sikkringen.

 

370W høres ut på grensen hva du kan få til med 13 disker. Da er du heldig!

 

Men hvis det er et liten server med mindre en 10 disker skal det ikke være noe problem med 360-370W

 

Det eneste man bør se etter er om hvor mange molex kontakter det er på PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...