Gå til innhold

Vista SP1 under utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SP1 skal ifølge meldingen fokusere på økt sikkerhet og stabilitet.
Jahaja, så M$ veit at Vista ikke er så sikkert som de påstår? :ermm: Så mye som det har blitt reklamert for sikkerheten i Windows burde det jo snart være komplett umulig å gjøre noe ulovlig med Vista eller få virus, spyware, ormer, trojanere o.l :hmm: Endret av Ernie
Lenke til kommentar
SP1 skal ifølge meldingen fokusere på økt sikkerhet og stabilitet.
Jahaja, så M$ veit at Vista ikke er så sikkert som de påstår? :ermm: Så mye som det har blitt reklamert for sikkerheten i Windows burde det jo snart være komplett umulig å gjøre noe ulovlig med Vista :hmm:

7786721[/snapback]

 

Man kan alltid forbedre ting.

Lenke til kommentar

Joa, men det var da måte på også. Hver bidige gang det kommer et nytt OS fra Redmond så fremstilles det som et ugjennomtrengelig fort. Da blir det liksom litt passe teit at de åpenbart allerede veit at det ikke stemmer. Det kaller vi faktisk villedende reklame og er egentlig ulovlig ...

Lenke til kommentar
Hehe, selvfølgelig planlegger de en SP?

De har jo startet å planlegge neste OS for lenge siden, noe som jo er helt normalt.

 

Synes ikke det er merkelig jeg.

 

Var vel ca et år før SP1 kom til XP om jeg ikke husker helt feil. (Noe den virkelig trengte da :p)

7786805[/snapback]

 

Ja, lurer på om det ikke var litt under et år tilogmed, mao omtrent like fort som denne til Vista kommer.

 

Det er jo lov å håpe at de tar innlitt ekstra funksjonalitet i deisse service-pakkene også, men vi får se.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel et sunnhetstegn at det planlegges en SP fremfor å påstå at det ikke er nødvendig. Det er umulig å få testet alt før lansering og hvis 'bare' et par millioner brukere sitter en uke og jobber genererer vel det flere tilbakemeldinger og bugs en noe betateam klarer på mange år.

Programvare idag er så avanset og omfattende at det alltid vil være feil. Tidsbruk og kostnader forbundet med en total ferdigstillelse av et bugfritt program vill gjort ethvert prosjekt umulig å finansiere.

Lenke til kommentar
Joa, men det var da måte på også. Hver bidige gang det kommer et nytt OS fra Redmond så fremstilles det som et ugjennomtrengelig fort. Da blir det liksom litt passe teit at de åpenbart allerede veit at det ikke stemmer. Det kaller vi faktisk villedende reklame og er egentlig ulovlig ...

7786742[/snapback]

Mailen fra MS sier ikke noe annet enn det som er standard:

 

"Windows Vista Service Pack 1 (SP1) will be a standard service pack that will include security updates, hotfixes, as well as limited other changes focused on improving quality. "

 

De sier ingenting om at OS'et inneholder sikkerthetsfeil som vil bli fikset. Disse vil uansett komme med Windows Update fortløpende, da/når man finner de.

 

Selv om OS'et i seg selv er umulig og hacke, kan det fremdeles være buffer overflow i en DLL som har feks med XML og gjøre. Du tror vel ikke 50 millioner linjer er skrevet helt uten feil ?? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg synes det patetisk at Microsoft blir kritisert for å tenke fremover, og faktisk planlegge en større oppdatering (service pack). For det gjør liksom ikke de andre programvareprodusentene? Såvidt jeg vet er det alltid en Stable og experimental linuxkjerne, kritiser dette også da. Det jo bare "SÅ bra" at de jobber med en ny kjerne så fort det lansert en ny.

Lenke til kommentar
*snip*

 

jeg har aldri krittisert dem men jeg stusset litt over at det tar cirka 7 måneder fra Microsoft lanserer et nytt os til det kommer en servicepack. Synes det var ganske raskt. det er jo mye raskere enn andre os jeg har brukt fra Ms

7787780[/snapback]

Jeg siktet ikke til deg spesielt, men konkluderer med at du ikke har brukt Windows NT :)Wikipedia - NT 4.0 (Release dates står et stykke ned på siden)

Lenke til kommentar
Jeg siktet ikke til deg spesielt, men konkluderer med at du ikke har brukt Windows NT :)Wikipedia - NT 4.0 (Release dates står et stykke ned på siden)

 

du skal ikke stikke under en barkrakk at det kan stemme. selv om jeg idag jobber med pc'er var jeg ganske treg med å bruke dette. var vel cirka 24 els da jeg bygde min første datamaskin. hadde brukt Windows 3.1 noe før jeg gikk videre med Windows 95/98 og w2k

Lenke til kommentar
Jeg synes det patetisk at Microsoft blir kritisert for å tenke fremover, og faktisk planlegge en større oppdatering (service pack). For det gjør liksom ikke de andre programvareprodusentene? Såvidt jeg vet er det alltid en Stable og experimental linuxkjerne, kritiser dette også da. Det jo bare "SÅ bra" at de jobber med en ny kjerne så fort det lansert en ny.

7787739[/snapback]

Altså, det er vel og bra at de planlegger litt fremover. Problemet er bare det at de fremstiller produktet sitt som ugjenomtrengelig og et sikkerhetsmessig vidunder samtidig som de jobber med å forbedre sikkerheten. Med andre ord er ikke det at de jobber med sikkerheten problemet her, det er med fremstilligen av produktet ellers.

 

Dette her kan man nesten sammeligne med at bilprodusenter oppgir at bilen bruker f.eks 0,45l pr. mil på langkjøring mens den i praksis bruker 0,6l pr mil, men det har produsentet tenkt å rette opp med en oppgradering av softwaren i bilen om et halvt års tid (noe som ikke helt reelt, men det her er uannsett bare helt hypotetisk). I mellomtiden pøser de ut med reklame om at bilen bruker 0.45l pr mil på langkjøring.

 

Kan man kalle det riktig? Nei, det er det man kaller villedende. Er det da riktig at M$ skal kunne fremstille Vista som potte tett når de allerede nå planlegger å tydligvis tette hull? :shrug:

Lenke til kommentar
Altså, det er vel og bra at de planlegger litt fremover. Problemet er bare det at de fremstiller produktet sitt som ugjenomtrengelig og et sikkerhetsmessig vidunder samtidig som de jobber med å forbedre sikkerheten. Med andre ord er ikke det at de jobber med sikkerheten problemet her, det er med fremstilligen av produktet ellers.

 

Dette her kan man nesten sammeligne med at bilprodusenter oppgir at bilen bruker f.eks 0,45l pr. mil på langkjøring mens den i praksis bruker 0,6l pr mil, men det har produsentet tenkt å rette opp med en oppgradering av softwaren i bilen om et halvt års tid (noe som ikke helt reelt, men det her er uannsett bare helt hypotetisk). I mellomtiden pøser de ut med reklame om at bilen bruker 0.45l pr mil på langkjøring.

 

Kan man kalle det riktig? Nei, det er det man kaller villedende. Er det da riktig at M$ skal kunne fremstille Vista som potte tett når de allerede nå planlegger å tydligvis tette hull? :shrug:

7787863[/snapback]

Vista er et langt skritt i riktig retning hva gjelder sikkerhet, og at du ikke ser det betyr bare at du faktisk ikke har prøvd produktet, og derved har du kanskje et noe tynt grunnlag for å uttale deg.

 

At et operativsystem i utgangspunktet er tett betyr ikke at noen vil kunne finne svakheter over tid. Filosofien din går ut på å ta tak i problemene når de kommer, og ikke tenke fremover. Alle VET at det kommer sikkerhetshull, såvel i Linux kernel som Windows, det er jo nettopp derfor man tenker fremover, selv om det i utgangspunktet er godt sikret.

 

Husk en ting: De som jobber for å forbedre sikkerheten er "alltid" for sent ute. Det er alltid noen der ute som er mer kreativ enn deg selv. At Microsoft innser dette er bare positivt, det VET at noe vil komme, og tar høyde for det. Alt annet ville vært naivt.

Lenke til kommentar
Pleier servicepacks å være gratis når de kommer ut?

7787869[/snapback]

Det er litt opp og ned. Microsoft har i alle fall under tidligere OS inkludert servicepacks i lisensen slik at alle fremtidige oppdateringer er gratis.

Andre programmer må man ofte kjøpe serviceavtaler på og da får man alle oppdateringer innenfor en tidsavgrenset periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...