Gå til innhold

IE taper terreng


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en grunn til det er jo at ie7 kommer som "oppdatering" i windows update

7747399[/snapback]

Den har kommet til både engelsk og norsk i windows update!!

7747411[/snapback]

 

er virkelig Opera SÅ liten globalt? bare i Norge den har så mange hardnakkede tilhengere altså.. :)

7747442[/snapback]

 

Jeg syns også det er litt merkelig. Benytter meg av både Opera (9.10) og Firefox (2.0.0.1) daglig, og syns Opera er et godt stykke foran Firefox på hastighet og brukeropplevelse.

 

En annen ting som er litt kult med Opera er at de kjører egne Debian-repository'er, så om man bruker Debian er man sikret å alltid ha en oppdatert Opera :)

Lenke til kommentar
en grunn til det er jo at ie7 kommer som "oppdatering" i windows update

7747399[/snapback]

Ja, kritisk sådan. Det burde ikke være den store overraskelsen på noen at IE7 stort sett kun tar IE6 brukere som følge av nettopp dette.

 

Synes vel ikke IE7 er mer "flashy" enn Opera eller Firefox, med "tabs" er de relativt like i bruk.

 

Firefox har vel i motsetning til Opera fått god hjelp av myndighetene i f.eks USA, husker jeg ikke feil gikk man ut og anbefalte folk til å bytte nettleser til nettopp Firefox. Det som overrasker mest er Safari, dette er vel "standard" leseren i Mac OSX?

Lenke til kommentar

er virkelig Opera SÅ liten globalt? bare i Norge den har så mange hardnakkede tilhengere altså.. :)

7747442[/snapback]

 

Opera kan identifisere seg som andre browsere, så det er fullt mulig at Opera skulle hatt en del av IE sitt kakestykke. Når jeg tidligere brukte Opera hadde jeg vanligvis satt på at den skulle identifisere seg som IE, husker dog ikke hva som er default.

Lenke til kommentar

firefox er min favoritt <3

Opera duger også... men ie7 gjore maskina treg og at den låste seg i tide og utide (blir vell kunn for windows update)

Opera har dessvere ikke stor markedsandel på datamaskiner, dette har vell litt med at mange windowsbrukere ikke har eller får låv til å bruke annet enn ie (tenker vertfall på bedrift siden)

Firefox og mozilla er vanlige blant linux distroer og safari på mac

 

Etter det jeg vet er det ikke noe operativsystem som har opera ferdig innstalert... det er en utfordring... men syns de var store når vi tenker hvor mange millioner brukere som bruker nette :)

Lenke til kommentar

Sålenge Opera ikke går dukken, er det faktisk bra for oss forbrukere at de ikke er så dominant i markedet. Det får jo de til å virkelig kjøre på med nye funkjoner og forbedringer på programvaren, som vi selvsagt tjener på som brukere. Ikke at jeg ikke unner dem suksess, misforstå meg rett, men vi må jo se det positive i alle situasjoner :)

 

Og takk gud for Firefox, som bidrar sterkt til å få åpne webstandarder, ettersom utviklere ikke bare kan utvikle til IE og dekke 95% av brukere!

Lenke til kommentar

er virkelig Opera SÅ liten globalt? bare i Norge den har så mange hardnakkede tilhengere altså.. :)

7747442[/snapback]

 

Opera kan identifisere seg som andre browsere, så det er fullt mulig at Opera skulle hatt en del av IE sitt kakestykke. Når jeg tidligere brukte Opera hadde jeg vanligvis satt på at den skulle identifisere seg som IE, husker dog ikke hva som er default.

7747559[/snapback]

 

Som standard så utgav den seg for og være IE. Det er likevel mulig og finne ut at det er Opera selv om den utgir seg for og være IE, krever bare en liten test, isteden for og stole blindt på det nettlesern sier.

 

Finner ikke denne funksjonen lengere i Opera 9, har de tatt den bort?

Lenke til kommentar
IE taper terreng

.. og bra er det.

 

Det er flott å se at det tidligere (nesten-) monopolet på nettlesere er i ferd med å erodere bort på grunn av sterk konkurranse fra de små og lovende. Monopoler er ikke bra. Konkurransen gjør at utviklingen går raskere og at mer innovative løsninger spres raskere. Bare se hvordan microsoft som har hvilt på laurbærene i årevis plutselig så at de begynte å tape terreng og lot seg inspirere sterkt (noen vil sikkert si kopiere) innovative løsninger som tabs, plugins og skins. Mange av de smarte funksjonene og valgene man finner i OpenSource nettlesere som Firefox har nå dukket opp som ClosedSource i IE.

 

---------

 

Finnes det forresten en måte for et nettsted å finne ut om nettleseren enten er IE eller Opera skjult som IE?

Lenke til kommentar

er virkelig Opera SÅ liten globalt? bare i Norge den har så mange hardnakkede tilhengere altså.. :)

7747442[/snapback]

 

Opera kan identifisere seg som andre browsere, så det er fullt mulig at Opera skulle hatt en del av IE sitt kakestykke. Når jeg tidligere brukte Opera hadde jeg vanligvis satt på at den skulle identifisere seg som IE, husker dog ikke hva som er default.

7747559[/snapback]

 

Som standard så utgav den seg for og være IE. Det er likevel mulig og finne ut at det er Opera selv om den utgir seg for og være IE, krever bare en liten test, isteden for og stole blindt på det nettlesern sier.

 

Finner ikke denne funksjonen lengere i Opera 9, har de tatt den bort?

7747701[/snapback]

 

Mange folk gjør overraskende banale feil, hadde ikke sjokkert meg så mye om de ikke klarte å sjekke skikkelig om det var opera.

 

Angående identifisering,så går det nå på side-messig basis (site preferences), så du kan stille det til å være slik på de sidene som ikke fungerer (som heldigvis har blitt velsignet få). Man kan også sette på "mask as IE", som antakelig gjør det helt umulig å oppdage at det er opera.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mange av de smarte funksjonene og valgene man finner i OpenSource nettlesere som Firefox har nå dukket opp som ClosedSource i IE.

7747751[/snapback]

 

Som de igjen har tatt fra closed-source nettlesere (dvs opera) ;)

 

Men ja, det er ganske åpenbart at browsermarkedet har hatt godt av nedgangen til IE.

 

AtW

Lenke til kommentar

er virkelig Opera SÅ liten globalt? bare i Norge den har så mange hardnakkede tilhengere altså.. :)

7747442[/snapback]

 

Opera kan identifisere seg som andre browsere, så det er fullt mulig at Opera skulle hatt en del av IE sitt kakestykke. Når jeg tidligere brukte Opera hadde jeg vanligvis satt på at den skulle identifisere seg som IE, husker dog ikke hva som er default.

7747559[/snapback]

 

Mener å huske at fram til 8.5 var default at den IDer seg som IE. Fom 8.5 (som var da den ble gratis!) IDer den seg som Opera som standard.

 

Selv bruker jeg Firefox, IE og Opera om hverandre. Men Firefox til vanlig, da jeg med plugin'en Foxmarks kan synkronisere bokmerkene mellom de forskjellige PC'ene. Bruker ofte Opera til å laste ned mindre filer (tenker da på under 100MB, ellers bruker jeg Free Download Manager), da jeg syns den er rå rask, også på surfing...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...