Gå til innhold

Partibarometer desember 2006


Partibarometer for desember 2006 (forrige måneds resultater i parentes)  

167 stemmer

  1. 1. Partibarometer for desember 2006 (forrige måneds resultater i parentes)

    • Demokratene [0.46%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      0
    • Det Liberale Folkeparti [2.97%] [2.69%] [1.77%] [4.17%] [2.79%] [2.84%]
      3
    • Fremskrittspartiet [29.45%] [25.25%] [26.55%] [22.92%] [29.77%] [25.57%]
      43
    • Høyre [13.93%] [17.17%] [18.58%] [17.71%] [14.88%] [15.34%]
      22
    • Kristelig Folkeparti [2.74%] [1.35%] [1.77%] [0.00%] [0.47%] [2.27%]
      4
    • Kystpartiet [0.68%] [1.01%] [0.00%] [1.04%] [1.40%] [0.57%]
      1
    • Pensjonistpartiet [0.23%] [0.34%] [0.88%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      0
    • Rød Valgallianse [4.34%] [7.74%] [4.42%] [4.17%] [5.58%] [6.25%]
      10
    • Senterpartiet [2.28%] [3.03%] [2.65%] [0.00%] [1.86%] [0.00%]
      3
    • Sosialistisk Venstreparti [7.08%] [7.07%] [7.96%] [6.25%] [7.44%] [11.93%]
      15
    • Venstre [6.85%] [5.72%] [9.73%] [9.38%] [9.30%] [10.80%]
      19
    • Norges Kommunistiske Parti [0.91%] [0.67%] [0.88%] [3.13%] [1.40%] [1.14%]
      2
    • Det Norske Arbeiderparti [18.72%] [14.81%] [14.16%] [18.75%] [15.35%] [14.20%]
      27
    • Kristent Samlingsparti [0.00%] [0.88%] [0.00%] [0.47%] [0.00%]
      1
    • Miljøpartiet De Grønne [1.35%] [0.88%] [0.00%] [0.93%] [1.70%]
      3
    • Blankt [4.34%] [5.39%] [4.42%] [4.17%] [3.26%] [4.55%]
      8
    • Ville ikke stemt [5.02%] [6.40%] [4.42%] [8.33%] [5.12%] [2.84%]
      6


Anbefalte innlegg

På tide med nytt partibarometer. Denne er representativ for desember og stenges i slutten av måneden. Opprettes ny ved månedskifte.

 

Så spørsmålet er enkelt. "Om det hadde vært valg idag, hvilket parti ville fått din stemme?"

 

Så kan man sammenligne med hva folk stemte ved valget:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=455058&hl=stemte

 

Eller tidligere i år:

Partibarometer for januar 2006

Partibarometer for april 2006

Partibarometer for mai 2006

Partibarometer for juni 2006

Partibarometer for juli 2006

Partibarometer for september 2006

Partibarometer for oktober 2006

november 2006

 

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan jeg flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

 

Flere undersøkelser kommer du til ved å klikke her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i mot kjønnsdiskriminering og er imot diskriminering av homofile. To sterke og viktige saker for meg. Er selvfølgelig mye annet (eksempelvis blanding av religion og politikk, samt økonomiske politikken), men de to punktene alene er nok til at ingen partier er aktuelle, kanskje med untak av DLF (husker ikke i farten deres ståsted på divere spørsmål vedrørende homofili). Men de diskvalifiserer seg på så mange andre måter og er uaktuelle for min del. Er vel det partiet som er minst aktuelt å stemme, ved siden av RV, SV og KRF.

 

En forenklet forklaring på hvorfor jeg stemmer blankt. :)

Lenke til kommentar
Du verden som  SV folket er raske med å stemme.

Så langt oppe på meningsmålingene tror jeg ikke SV har opplevd, noen gang.

7406995[/snapback]

 

Av en eller annen grunn så tok de et byks fra forrige måling, etter å ha vært stabilt i samtlige andre. Men så var jo SV og RV størst på dette forumet her for noen år siden, i følge polls fra den tiden.

 

FRP er det største jojo partiet i følge de høyst uhøytidlige undersøkelsene her. Pleier å variere fra 24% til 31% fra måned til måned.

 

Da var min stemme avgitt :) Skal du sette opp en "motsatte valg"-tråd i desember også eller?

7407038[/snapback]

 

Der kommer det ikke ny før januar (den som er er for november/desember).

 

De som ikke har stemt i den finner den her;

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=661045

Lenke til kommentar
Sosialistisk Venstreparti, igjen. Frihet.  Offentlig (skoler/sykehus). Ja til homofile. Nei til NATO & EU. Ja til mindre bruk av oljefondet. Miljøvennlige. Trygge veier. Øke innvandringen.

 

Ja, det er vel mesteparten av grunnen!

7407265[/snapback]

Frihet - til å gjøre som "vi" forteller deg

Offentlig - fortsatt offentlig sløsing, abortere privat initiativ

Ja til homofile - no remarks, selv om Høyre vil være "homopartiet"

Nei til NATO og EU - ja til isolasjon

Ja til mindre bruk av oljefondet - yeah, right

Miljøvennlige - ja, men med en misforstått miljøpolitikk

Trygge veier - en fleip, ikke sant?

Øke innvandringen - You Bet!

Lenke til kommentar
Frihet - til å gjøre som "vi" forteller deg

Når jeg nevner frihet så tenker jeg på den friheten vi alle har til å kunne få gratis skole. Til å kunne få en gratis utdanning, hvis SV får igjennom det utenom noen som stopper dem. Gratis plass på sykehuset hvis vi skulle bli skadet. Muligheter for å velge noe, pga. at vi er et demokrati. SV verdsetter demokratiet enormt høyt. Det er det som er grunnlaget til mye av det SV gjør også!

 

Offentlig - fortsatt offentlig sløsing, abortere privat initiativ

Nei, det er feil. SV vil ikke sløse med det offentlige. De vil heller skaffe et trygt alternativ for alle. Istedenfor bare de med mest penger som får praktisk talt mesteparten levert oppi hendene.

 

Nei til NATO og EU - ja til isolasjon

... Demokratiet da? :roll: Skal ikke vi kunne velge selv her i Norge utenom å bli beskyldt for å være for isolasjon? Er ingenting som sier at SV vil isolere Norge, bare at vi skal være selvstendige.

Miljøvennlige - ja, men med en misforstått miljøpolitikk

Begrunnelse?

Trygge veier - en fleip, ikke sant?

Nope. SV er for trygge veier de.

Øke innvandringen - You Bet!

And now that's a good thing! :thumbup:

Lenke til kommentar
Når jeg nevner frihet så tenker jeg på den friheten vi alle har til å kunne få gratis skole. Til å kunne få en gratis utdanning, hvis SV får igjennom det utenom noen som stopper dem. Gratis plass på sykehuset hvis vi skulle bli skadet. Muligheter for å velge noe, pga. at vi er et demokrati. SV verdsetter demokratiet enormt høyt. Det er det som er grunnlaget til mye av det SV gjør også!

 

7407550[/snapback]

 

Dette har vi nå. Men du skal ikke få lov å velge skole til ditt barn, ikke lov å velge sykehus du skal bli operert på og ikke lov til å velge eldrehjem man skal være gammal og grå på. Om SV får sin vilje :)

 

 

At en SV politiker vil nekte meg å ta ungen ut av en skole han ikke trives på fordi de sier det, er for meg så langt fra frihet som overhodet mulig. Jeg vil overlate mine barn i de bestes hender, ikke i de hender SV mener er riktig. I SV verden må man flytte for å få byttet skole til sitt barn. Mine to barn ønsker jeg ikke skal leve i en slik verden. Takket være at SV ikke styrte kunne jeg sende mitt barn i en trygg barnehage litt unna fremfor i de tre elendige som er i nærheten, som ungen ville endt opp i i SV verden.

 

SV politikk i praksis er detaljestyring og en ovenfra og ned holdning. Kristin Halvorsen som statsminister vil ta til seg langt mer makt enn Siv Jensen som statsminister. Fordi SV ønsker å kontrollere mer (naturlig resultat av økt offentlig kontroll/instanser er at politikerne får mer makt).

 

Politikere har den dag i dag for mye makt og vet å misbruke den. Både forrige og nåværende regjering. Det vil fortsette uansett hvilket parti som vinner neste valg. Men når man ser på politikken er det ikke tvil i min sjel om hvem som ønsker mest makt og mest kontroll av partiene på tinget. Det er SV.

 

For ordens skyld er det vel ingen parti på tinget som er motstander av at sykehusopphold skal finansieres av Staten. Det samme går for grunnskolen.

 

 

Edit; Og hvordan skal vi klare oss uten Nato? SV vil minske dagens norske forsvar, som er avhengig av Nato. Skal man ha et minimalt av forsvar uten Nato så krever det mangfoldige milliarder mer til forsvarsbudsjettet. SV vil minske forsvarsbudsjettet. Må si meg enig med Jens Stoltenberg i at forsvarspolitikk, det er ikke aktuelt for AP å la SV ha innflytelse. For de har ikke peiling der. Idealismen forkludrer for realismen. :)

Lenke til kommentar
Sosialistisk Venstreparti, igjen. Frihet. Offentlig (skoler/sykehus). Ja til homofile. Nei til NATO & EU. Ja til mindre bruk av oljefondet. Miljøvennlige. Trygge veier. Øke innvandringen.

 

Ja, det er vel mesteparten av grunnen!

7407265[/snapback]

 

 

Hvordan skal vi få trygge veier når vi ikke har råd til å kjøpe nye biler engang?

Og de bruker ikke akkurat noen spesielt me penger på veier!

 

Stemte Frp som vanlig, billigere biler, bedre veier, mye strengere invandring, hive ut de som ikke fortjener å være her tilbake til jungelen!

Ja, litt av grunnen!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sosialistisk Venstreparti, igjen. Frihet. Offentlig (skoler/sykehus). Ja til homofile. Nei til NATO & EU. Ja til mindre bruk av oljefondet. Miljøvennlige. Trygge veier. Øke innvandringen.

 

Ja, det er vel mesteparten av grunnen!

7407265[/snapback]

 

 

Hvordan skal vi få trygge veier når vi ikke har råd til å kjøpe nye biler engang?

Og de bruker ikke akkurat noen spesielt me penger på veier!

 

Stemte Frp som vanlig, billigere biler, bedre veier, mye strengere invandring, hive ut de som ikke fortjener å være her tilbake til jungelen!

Ja, litt av grunnen!

7408783[/snapback]

 

Du må da vel skjønne det at når det ikke finnes biler som kjører på veiene så er de idiotsikret :p

Lenke til kommentar
Sosialistisk Venstreparti, igjen. Frihet. Offentlig (skoler/sykehus). Ja til homofile. Nei til NATO & EU. Ja til mindre bruk av oljefondet. Miljøvennlige. Trygge veier. Øke innvandringen.

 

Ja, det er vel mesteparten av grunnen!

7407265[/snapback]

 

 

Hvordan skal vi få trygge veier når vi ikke har råd til å kjøpe nye biler engang?

Og de bruker ikke akkurat noen spesielt me penger på veier!

 

Stemte Frp som vanlig, billigere biler, bedre veier, mye strengere invandring, hive ut de som ikke fortjener å være her tilbake til jungelen!

Ja, litt av grunnen!

7408783[/snapback]

 

Du må da vel skjønne det at når det ikke finnes biler som kjører på veiene så er de idiotsikret :p

7408809[/snapback]

 

 

 

Hehe, fleipehumør i dag altså :D

 

Men over til alvor, billigere biler, jo flere nye biler, jo sikrere biler!

Nevner igjen at vi burde se på Sverige som et prakteksempel!

Lenke til kommentar
Hvordan skal vi få trygge veier når vi ikke har råd til å kjøpe nye biler engang?

7408783[/snapback]

De fleste ulykker på veiene skyldes menneskelig svikt, ikke veistandard eller kvaliteten på bilen. Å skylde på dårlige veier når det i realiteten er sjåførene som er for uoppmerksomme og ivarehar dårlig innstilling og holdninger ved mange tilfeller, er en dårlig unnskyldning for at alle skal ha nye biler. Det burde brukes mer ressurser på å lære folk mer passende holdninger bak rattet. Teorikurset jeg tok for et par år siden fokuserte like mye på holdninger og innstillinger mens man ferdes i trafikk som på trafikkregler. Holdningskampanjer og et refreshmentskurs for folk med lappen med en hyppighet på maks fem år er en viktig vei å satse på.

 

Samtidig skal veiene ha en viss kvalitet. Nå er ikke jeg inneforstått med statistikk fra Statens Vegvesen om antall meldte, både fra dem selv og uavhengige, avvik fra standarden, så jeg kan ikke uttale meg mer om det i denne omgang.

 

Billigere biler for folk flest har også en positiv effekt; bedre skåning av miljøet. Når det gjelder dette punktet er jeg enig i at det hadde vært bedre med et flertall av nyere biler enn av eldre, mer miljøskadelige biler på norske landeveier.

 

Men når det gjelder argumentet for at gamle biler = flere ulykker, er jeg ikke enig. Holdninger og innstillinger er langt viktigere.

Lenke til kommentar
Hvordan skal vi få trygge veier når vi ikke har råd til å kjøpe nye biler engang?

7408783[/snapback]

De fleste ulykker på veiene skyldes menneskelig svikt, ikke veistandard eller kvaliteten på bilen. Å skylde på dårlige veier når det i realiteten er sjåførene som er for uoppmerksomme og ivarehar dårlig innstilling og holdninger ved mange tilfeller, er en dårlig unnskyldning for at alle skal ha nye biler. Det burde brukes mer ressurser på å lære folk mer passende holdninger bak rattet. Teorikurset jeg tok for et par år siden fokuserte like mye på holdninger og innstillinger mens man ferdes i trafikk som på trafikkregler. Holdningskampanjer og et refreshmentskurs for folk med lappen med en hyppighet på maks fem år er en viktig vei å satse på.

 

Samtidig skal veiene ha en viss kvalitet. Nå er ikke jeg inneforstått med statistikk fra Statens Vegvesen om antall meldte, både fra dem selv og uavhengige, avvik fra standarden, så jeg kan ikke uttale meg mer om det i denne omgang.

 

Billigere biler for folk flest har også en positiv effekt; bedre skåning av miljøet. Når det gjelder dette punktet er jeg enig i at det hadde vært bedre med et flertall av nyere biler enn av eldre, mer miljøskadelige biler på norske landeveier.

 

Men når det gjelder argumentet for at gamle biler = flere ulykker, er jeg ikke enig. Holdninger og innstillinger er langt viktigere.

7412292[/snapback]

 

 

Miljøet driter jeg egentlig oppi, men det er stor forskjell på en bil fra 1990 og en bil fra f.eks 1998!

 

De at endel folk burde lære seg å kjøre er jeg helt enig i, ingen tvil om det!

Men vi har smale humpete drittveier, og de fleste ungdommene kjører rundt i gamle usikre og ihjelkjørte biler fordi de ikke har råd til noe mer sikrere!

 

Det at de skal fokusere mer på sikkerhet når man skal ta lappen er greit nok, så lenge den ikke blir dyrere!

 

 

Men det med miljøpolitikken er jeg så lei av, ihvertfall når sv kjører helt feil miljø-politikk og må straffe vi bil-eiere på den måten!

Lenke til kommentar
*snip*

7407550[/snapback]

Trygge veier: Hvorfor har SV alltid nedprioritert veibudsjettet? Det har egentlig å gjøre med svar på det andre spørsmålet ditt: Den misforståtte miljøpolitikken. De tror f.eks. at folk vil la bilen stå og ta toget dit toget ikke går, bare det blir nok kø på 50 km/t veien som er svingete, uoversiktlig og 4,5 meter bred. Altså trafikkfarlig. Og så glemmer de (evt. ser bort i fra på prinsipelt grunnlag) at en bil som holder konstant fart forurenser en fjerdedel i forhold til en bil som må gasse og bremse hele tiden.

 

I tillegg er de mot gasskraftverk pga Co2-utslipp, men "glemmer" (les: ser bort i fra på prinsipielt grunnlag) at vi for å dekke vårt kraftbehov må kjøpe kullkraft fra Polen - som forurenser 10 ganger mer. På toppen av dette - at Norge netto har en forurensende el-produksjon, så er de for El-bilen, som bare vil gjøre kraftkrisa værre, og vil føre til enda mer import av forurensende kullkraft. :no:

 

SV er et parti som ikke lar fakta komme i veien for rene, idealistiske tanker. Dersom det kommer fakta på bordet som står i motsetning til det rosa drømmeslottet, blir det avfeid med dogme-argumentasjon. De som legger frem det de ikke vil høre stemples som "miljøbøller", "uansvarlige" etc. etc.

Lenke til kommentar
Hvordan skal vi få trygge veier når vi ikke har råd til å kjøpe nye biler engang?

7408783[/snapback]

De fleste ulykker på veiene skyldes menneskelig svikt, ikke veistandard eller kvaliteten på bilen. Å skylde på dårlige veier når det i realiteten er sjåførene som er for uoppmerksomme og ivarehar dårlig innstilling og holdninger ved mange tilfeller, er en dårlig unnskyldning for at alle skal ha nye biler. Det burde brukes mer ressurser på å lære folk mer passende holdninger bak rattet. Teorikurset jeg tok for et par år siden fokuserte like mye på holdninger og innstillinger mens man ferdes i trafikk som på trafikkregler. Holdningskampanjer og et refreshmentskurs for folk med lappen med en hyppighet på maks fem år er en viktig vei å satse på.

 

7412292[/snapback]

 

Men dette er en statistikk som delvis lyver. Er veiene bedre kreves det mindre av sjåføren. Er bilen bedre kreves det mindre av sjåføren. (Det er for eksempel lettere å kræsje når man kjører og snakker i mobilen på norske veier enn det er på svenske, det er også større risiko for en råkjører å frontkollidere med en bil med småbarnsfamilie i her enn i Sverige).

 

Og så er det en haug med andre grunner til at veien bør bedres, ikke kun pga sikkerheten. Det samme går for fornyelse av bilparken.

 

Når det kommer til holdninger så er det noe som reflektere en persons generelle holdninger. Jeg kan ikke akkurat se at de kursene de nå holder hjelper, siden folk kjører enda mer som svin nå enn for ti og tyve år siden. Dette gjelder spesielt ungdommen.

 

Det er langt farligere med svin på veien i Norge enn i land med bedre veier og biler. Slik er det bare. Holdningskampanjer kan muligens hjelpe, bedre veier vet vi vil hjelpe.

 

Det at man må prøve å skape holdninger på kjøreopplæring som bør være åpenbare for alle med to hjerneceller sier sitt. Idiotsjåfører+Norske veier er en katastrofe som venter på å skje.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...