Gå til innhold

Journalistkaféen - tråden for og om journalistikk


Anbefalte innlegg

Journalistkaféen

 

 

Hva slags post er dette?

Denne tråden er en generell chattetråd der vi diskuterer livets små og store ting som har noe med journalistikk å gjøre. Desto mer du følger med så vil du skjønne hva denne cafèen egentlig er ment for.

Man vil helst prøve å holde en litt standard på tråden, litt innhold. Hva man mener med innhold menes svar som ikke bryter med retningslinjer, eller nettikette.

Regler:

* Spamming er IKKE, jeg gjentar IKKE lov og vil bli straffet.

* Retningslinjene og nettikette gjelder like mye i denne tråden, som i alle andre plasser på dette forumet.

* Folk skriver slik de skriver, trenger ikke å rette på unødvendige skrivefeil. Man må huske på at ikke alle her i norge skriver 100% korrekt og ikke alle kan skrive helt korrekt norsk av ulike årsaker. med mindre det er ønsket fra innleggets "eier"

* Svar som kun inneholder smileys vil bli slettet uten videre varsel. Eksempel på dette kan du se her:

 

Eksempeltekst

:wee:

 

* Benytt quote på en fornuftig måte! Vi prøver å begrense qoutingen i denne tråden til; originalpost + 2(to) quoter pr. post som max. heretter. Dette kan selvsagt brukes med skjønn da, men alle SKAL se igjennom om de quoter unødvendig og gjør de det så skal det som er unødvendig i quoten fjernes. Brudd på disse reglene vil være først muntlig tilsnakk og så blir det desverre sterke midler som må tas i bruk.

 

Da er det fritt frem for å diskutere journalistikk her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@haugsand: Jeg er veldig enig i at mange journalister som ikke kan så mye om det de skriver om, dette er noe som burde forandre seg. Nå har jeg vel sikkert skrevet om ting selv hvor jeg ikke kan alle fakta, men profesjonelle journalister burde sette seg mer inn i sakene enn mange gjør.

 

 

Over til noe annet:

Dette er den seneste skrevne teksten min som man vel kan kalle en "artikkel".

 

Konstruktive tilbakemeldinger er ønsket.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lenke til kommentar
Sprøytvarsleren inneholder bevis på at mange journalister dessverre ikke har noen kunnskap om det de skriver om.  Og er det ikke forresten litt ironisk at trådnavnet inneholder en skrivefeil?

7249898[/snapback]

Jeg vil ikke helt si meg enig i den påstanden, de fleste som skriver hardware.no vet hva de skriver om, dette samme gjelder f.eks akam.no..

 

Når det kommer til skrivefeilen i trådnavnet så er den rettet, beklager feilen.

Lenke til kommentar

Uhm.. Joda, jeg ser i første post at man skal se gjennom fingrene med skrivefeil her.. Men jeg må bare kommentere at det er ganske ironisk å ha skrivefeil i _tittelen_ til en tråd om journalistikk:

 

1: Vi bruker ikke orddeling på norsk. Journalistcaféen skrives i ett ord.

2: Det heter Café, ikke Cafè. Det blir en ganske annen uttale.

 

Ja, jeg er petimeter, slett hele posten om dere synes slikt er helt uvensentlig. :)

 

Edit: den ene ble rettet mens jeg postet.. :p

Endret av toth
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke helt si meg enig i den påstanden, de fleste som skriver hardware.no vet hva de skriver om, dette samme gjelder f.eks akam.no.. 

 

Når det kommer til skrivefeilen i trådnavnet så er den rettet, beklager feilen.

7250688[/snapback]

Selvfølgelig er det ikke noe som er ett problem alle steder, men det er dessverre et faktum at mange ikke har peiling på hva de egentlig skriver om.
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke helt si meg enig i den påstanden, de fleste som skriver hardware.no vet hva de skriver om, dette samme gjelder f.eks akam.no.. 

 

Når det kommer til skrivefeilen i trådnavnet så er den rettet, beklager feilen.

7250688[/snapback]

Selvfølgelig er det ikke noe som er ett problem alle steder, men det er dessverre et faktum at mange ikke har peiling på hva de egentlig skriver om.

7250766[/snapback]

For eksempler kan vi jo ta frem journalister hos VG NETT, har flere ganger oppdaget både skrivefeil og stor bommeret hos de, litt synd for en avis som kalles seg "verdens gang" og dekker alt mellom himmel og jord..

 

Men i de fleste tilfeller så har våre skribenter i nettverket peiling på hva de skriver om hvertfall, hva der angår andre sider vet jeg ikke.

 

Jeg vil dra frem amobil som et eksempel her, de har god peiling på mobiltelefoner og har alid artikler som holder kvalitet siden de blir skrevet av personer som dette som et yrke og har dyp kunnskap om hva det er de skriver om.

 

toth: feilene du påpeker ble rettet mens du skrev innlegget. For å vise god journalistikk så bruker vi minimalt med enegelske ord i våre tekster. Derfor skrives det "Journalistkafé" :)

Endret av Aalton
Lenke til kommentar
@haugsand: Jeg er veldig enig i at mange journalister som ikke kan så mye om det de skriver om, dette er noe som burde forandre seg. Nå har jeg vel sikkert skrevet om ting selv hvor jeg ikke kan alle fakta, men profesjonelle journalister burde sette seg mer inn i sakene enn mange gjør.

 

 

Over til noe annet:

Dette er den seneste skrevne teksten min som man vel kan kalle en "artikkel".

 

Konstruktive tilbakemeldinger er ønsket.

7250580[/snapback]

 

 

Før jeg "hamrer løs" på teksten, vil jeg bare si at artikkelen i utgangspunktet er en godt skrevet nyhetsartikkel. Den er saklig, og ingressen gir et godt innblikk i hva saken dreier seg om. Men, det beste hadde kanskje vært å gjøre det klart allerede i ingressen hva som er oppsiktsvekkende her: spillet har havnet hos dem før slippdato, og det ved en feil som har skjedd før.

 

Kommentarer kommer så nedover i artikkelteksten:

To lykkelige svensker kunne i dag konstantere at de allerede har fått spillet Medieval 2: Total War.

 

Mens de fleste Total War -tilhengere enda venter i spenning på at spillet Medieval 2 Total War skal komme i hyllene og ramle ned i postkassene, kan to svensker likevel lykkelig konstantere at spillet har havnet i nettopp deres postkasse i dag.

7250580[/snapback]

 

En liten leif her, det heter konstatere. Dessuten er den siste setningen litt kronglete. Det er mange ting som gjør mye her, spillene havner både i hyllene og i postkassene, og denne måten å skrive på ville nok vært klarere enn slik du skriver. At de har havnet i hyllene og ramlet ned i postkassene, da virker det som om de først har havnet i hyllene, og så ramlet derfra og ned i postkassen. Anyway, pirk pirk.

 

Det er den svenske nettbutikken playzone.se som har begått denne feilen, en som hevder han snakket med noen i playzone: - Jeg ringte dem og han forteller sannheten! De sendte ut TO bokser før de fant ut at de hadde gjort en feil. skriver han.  (oversatt til norsk):

7250580[/snapback]

 

Butikken heter strengt tatt Playzone, eventuelt Playzone Europe. Playzone.se er adressen til butikken. Sånt småpirk med navn er i grunnen noen av de feilene journalister oftest gjør, og også de det er lettest å gjøre noe med. En liten sjekk på playzone.se viser at butikken heter Playzone, ikke playzone.se (og det er forresten ikke likegyldig hva som er med stor og liten bokstav, butikknavnet skal være med stor P, så vidt jeg kan se).

 

Ellers er det, sånn rent journalistisk sett veldig fy-fy å ikke oppgi navn på folk som uttaler seg. Det kan du faktisk bli felt for i PFU (men selvfølgelig ikke på sånne saker som dette). Kun hvis saken har stor samfunnsmessig betydning er anonyme kilder ok, og du må lete lenge etter saker som har anonyme kilder, uten at det er en veldig god grunn til det.

 

I tillegg skal sitater alttid stå i eget avsnitt (mao. må du trykke en gang på [enter] før du begynner på sitatet), det er unødvendig å oppgi at sitatet er oversatt, og det er ikke vanlig å ha det i kursiv når du allerede har sitatstrek i begynnelsen av sitatet.

 

Sitatet skal avsluttes med ", skriver han", ikke ". Skriver han". Altså, komma istedet for punktum. Jeg er også litt usikker på hva det kolon-tegnet etter parantesen betyr:)

 

Det er ikke første gangen svenskene har gjort en feil som dette, noe lignende skjedde også med Rome Total War Barbarian Invasion i 2005, da var det webhallen.com som sto for feilen, og da fikk det mye negativ oppmerksomhet fra Sega (utgiverne) og Creative Assembly (utviklerne).

7250580[/snapback]

 

Parantes er også en uting å bruke slik som dette i journalistiske tekster. Det ødelegger flyten litt, og du vil oppleve at teksten blir letter å lese (særlig høyt), om du skriver "utgiveren Sega og utviklerne hos Creative Assembly".

 

Om du likevel ikke er overbevist så langt har den ene av svenskene som  har fått tak i spillet postet ett meget overbevisende bilde på totalwar.com sitt forum.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
medievalzz3.jpg
En nå lykkelig og "privilligert"(?) borger i vårt naboland har allerede fått fingra på spillet.

 

Han har også postet noen bilder fra selve spillet, alt som er å vite kan dere finne her:

http://p223.ezboard.com/fshoguntotalwarfrm...start=1&stop=20

og her: http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=67106

7250580[/snapback]

I bildeteksten er det en relativt tendensiøs språkbruk (kan godt være litt mer nøytral, pluss at privilegert er skrevet feil, samme med "fingra".

 

Anyway, du ba om tilbakemelding, så jeg håper du er fornøyd, og ikke blir helt demotivert av alt dissingen min:)

 

Hvis noen har andre spørsmål om journalistikk er det også bare å fyre løs, så skal jeg prøve å svare. For eksempel i forhold til jobb, erfaring, studier og lignende. Selv fullførte jeg bachelor i journalistikk i vår, studerer nå språk på Universitetet i Oslo samtidig som jeg er redaktør for Kulturo og jobber som vikar for den riksdekkende avisen Vårt Land og fast journalist for bransjeavisen Ukeavisen Ledelse.

 

Har ellers, alderen tatt i betraktning, relativt bred journalistisk erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til deg: Journalister og kilde, hva betegnes som god journlistskikk å gjøre nar man skal oppgi kildene sine for påstander o.l. ?

 

Og på hvilken måte oppgir man kilden sin best? ved å skrive (Kilde: Eksempel avis) eller bare Teksten er funnet hos VG NETT bare litt generelt som jeg funderer over da vi i nettverket som oftest benytter oss av den første, men andre plasser ofte har valgt den andre måten jeg nevner..

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til deg: Journalister og kilde, hva betegnes som god journlistskikk å gjøre nar man skal oppgi kildene sine for påstander o.l. ?

 

Og på hvilken måte oppgir man kilden sin best? ved å skrive (Kilde: Eksempel avis) eller bare Teksten er funnet hos VG NETT bare litt generelt som jeg funderer over da vi i nettverket som oftest benytter oss av den første, men andre plasser ofte har valgt den andre måten jeg nevner..

7250986[/snapback]

 

Nå tenker du på kilde som når man skriver en sak basert på noen andre sin artikkel, altså en "saksesak". Da er det normalt å skrive hele teksten selvstendig basert på saken (mao. IKKE kopiere noe, men skrive det om), og slenge inn noen ", skriver Dagbladet" eller "– Det var helt sykt, sier Henrik Salthe til Kulturo.no".

 

Dette er det som er vanlig å gjøre, og det holder, det. Enkelte bruker andre måter, slik som f.eks. Hardware, og det er ikke galt det heller, men personlig liker jeg best at det "glir inn i teksten". På nett kan det også være greit å linke, men da bør man linke rett til den aktuelle saken, mener jeg. Men her er det ingen fasiter, bortsett fra det faktum at om man baserer seg på noen andres artikkel, eller henter fakta eller sitater fra andre, SKAL det oppgis på en klar måte.

Lenke til kommentar

Aha, det forklarte litt mer om hva jeg tenkte på :)

 

Men du sier at det skal oppgis på klar måte, men selv om det ikke er rettighetsbeskyttet? Og kan man pårope seg rettighetsbeskyttelse for sine tekster selv om de ikke er publisert? på den måten at noen har tilgang til matrialet ditt og tar saken fra deg uten at man er klar over det, og publiserer det på sin side..

Lenke til kommentar
Aha, det forklarte litt mer om hva jeg tenkte på :) 

 

Men du sier at det skal oppgis på klar måte, men selv om det ikke er rettighetsbeskyttet? Og kan man pårope seg rettighetsbeskyttelse for sine tekster selv om de ikke er publisert? på den måten at noen har tilgang til matrialet ditt og tar saken fra deg uten at man er klar over det, og publiserer det på sin side..

7251610[/snapback]

 

Alt du skriver kan regnes som åndsverk, og alle åndsverk er rettighetsbeskyttet, med mindre du har frasagt deg opphavsretten f.eks. gjennom en arbeidskontrakt med en avis:

 

http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...