Gå til innhold

Journalistkaféen - tråden for og om journalistikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, de vil nok kunne gå rundt. Men som du vet, rasjonelle bedrifter er alltid ute etter å profitere mest mulig. Og for å gjøre det, må man sørge for å få flest mulig lesere. Det er nå engang slik at kjendiseri og sex selger - trist, men sant.

 

Det er avisleserne som sitter med den største muligheten til å forandre tabloidavisene.

Lenke til kommentar
Men det dumme er at det drukner i alt søppelet som renner ut når du åpner den. Jeg har nå sluttet å kjøpe dagbladet fordi den blir mer og mer tabliod.

7342202[/snapback]

 

Flott! Det er de eneste måten å si ifra på. Tallenes tale er klar. Når færre og færre kjøper avisen, skjønner eiere og redaktører forhåpentligvis at produktet må endres. Spørsmålet er om leserne forsvinner fordi de er lei av innholdet; interessen rundt nettavisene tyder på noe annet.

 

Neil Postman er forresten en flott fyr! :thumbup:

Lenke til kommentar
Dagbladet er jo desperate etter å øke opplaget sitt, virker det som. Jeg mener... jeg stod ved kassa og lo så tårene trillet da jeg så Giske i Spidermanpositur øverst i høyre hjørne på forsiden.

7342911[/snapback]

 

Må bare presisere at det var VG. Og det er ganske stor forskjell på VG og Dagbladet: det spørs om Dagbladet ville tydd til et så utrolig ekstremt cheesy bilde.

 

Anyway; neil postman, amusing ourselves to death: foreleseren på journalistikken amuset ihvertfall meg halvveis to death med å prate om den boken.

Lenke til kommentar
Dagbladet er jo desperate etter å øke opplaget sitt, virker det som. Jeg mener... jeg stod ved kassa og lo så tårene trillet da jeg så Giske i Spidermanpositur øverst i høyre hjørne på forsiden.

7342911[/snapback]

 

Må bare presisere at det var VG. Og det er ganske stor forskjell på VG og Dagbladet: det spørs om Dagbladet ville tydd til et så utrolig ekstremt cheesy bilde.

 

Anyway; neil postman, amusing ourselves to death: foreleseren på journalistikken amuset ihvertfall meg halvveis to death med å prate om den boken.

7344622[/snapback]

 

 

Det var synd det med Postman da. Jeg ble ikke amused to death da jeg leste den! Men da leste jeg den også av fri vilje da. Sammen med Brave New World er det mye som kan forståes på en litt "alternativ" måte. Hans syn på hva underholdning er HØYST relevant for dagens samfunn. Det som er trist er at det kanskje blir mer og mer relevant.

 

Nå er ikke jeg noen markedsanalytiker, men det virker som om Dagbladet interesserer seg mer og mer for tabliode saker. Hvem er det som tar over det serriøse segmentet innenfor store aviser i dag? Jeg vil påstå at Dagbladet hadde en viss grad av seriøsitet før, men nå virker det som om de beveger seg bort fra det området, til fordel for sladder og denslags.

 

Er det aftenposten som skal ta over (selvom de har en stor del av det serriøse, riksdekkende markedet allerede? Jeg stemmer for Dagsavisen, de har et lite stykke igjen, men de kommer seg.. :)

Lenke til kommentar

Dagsavisen er en god kandidat, men avisen er forholdsvis liten utenfor Oslo. En del av sakene de skriver om er utelukkende interessant for Oslo-mennesker. Per i dag synes jeg avisen fremstår delvis som en lokalavis for hovedstaden, og delvis som en meningsbærende avis for landet for øvrig.

 

Blant nisjeavisene er både Dagens Næringsliv og Morgenbladet å anbefale.

Lenke til kommentar

Det er en liberal avis, men synspunktene varierer mellom de ulike skribentene. Jeg synes de tar opp interessante spørsmål. For eksempel hadde de en artikkel for noen uker siden der de undersøkte innholdet i lederartiklene til Se & Hør, som faktisk er den mest leste lederartikkelen i landet. (Gjennomsnitt på 800.000 lesere, eller der omkring.)

 

Journalistene i Morgenbladet er flinke til å skrive. Ikke alt de trykker er like interessant selvsagt. Teateranmeldelsene har jeg for eksempel lite utbytte av, men jeg finner nok godsaker i avisen hver uke til å forsvare et abonnement. Les gjerne denne lille perlen:

 

Ole-Martin Ihle anmelder Cast

 

Debattsidene er gode.

Lenke til kommentar

Makan til underholdende lesning. :D

7350342[/snapback]

2nd that! Lever denne Ihle enda eller har han blitt tatt av dage? :ph34r:

 

Fikk Morgenbladet i posten med en feil for en måneds tid siden. (Så ikke at det var adressert før en uke etterpå så derfor leverte jeg det ikke til rett person!) Der var det et revolver interju med Bjarne Håkon Hansen av han-som-jeg-ikke-husker-navnet-på men som hadde TVN sitt debatt program som floppet for et år eller to siden. Syntes interjuvet ble veldig orientertet om å få det svaret som journalisten ville. Selv om Pølse Hansen ga et svar, så kom oppfølgningsspørsmålet uten at det var dekning for det, i et forsøk på å lure Hansen til å svare noe kontorversielt. Ble bare pinlig lesing syntes jeg. Rent bortsett fra det likte jeg mye av lesingen meget godt. Er ganske ok å kunne lese igjennom en avis og ikke bli fortalt hvor mye Olga på Magnor savner å danse med bikkja si type ting! :)

Lenke til kommentar

Morgenbladets problem er vel egentlig at de er for intelektuelle, og har altfor små ressurser (de har vel fire heltidsansatte journalister, tror jeg).

 

Jeg holder en knapp på dagsavisen som seriøs nyhetsformidler, Aftenposten er for opptatt av penger og skinnseriøsitet etter min mening. Og hvem trenger egentlig en avis på 120 sider (eller hva det er når man regner med alle annonsebilagene)? En avis må tåle å prioritere på vegne av sine lesere, uprioriterte nyheter har man nettet til.

 

Anyway, Ihle er en festlig fyr, jeg skrev faktisk en oppgave på 10 studiepoeng om norske musikkanmelderes vurdering av hip-hop, der jeg blant annet bruke hans artikkel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skrev nettopp dette:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7449002

 

Konstruktiv kritikk ønskes. Både positiv og negativ er like velkommen, så lenge den er konstruktiv. ;)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Det har vært mye mas om artikkelen VG hadde sist fredag formoder jeg det var den ble publiaert i papirutgaven, ang. kronprins paret og kultur-redaktøren i DB, tror jeg jeg det var. VGs redaktør har måttet gå ut i avisen og forsvare sin kilde for påstandene om at redaktøren for kultur delen i dagbladet som jeg tror det var hadde vært med på å handplukke kronprinsparets nye og mektige vennekrets..

 

Det er vel egentlig en smule krass påstand fra VG sin side å komme med slike utalelser, trass i sitt "gode kildegrunnlagg" :)

Lenke til kommentar

Hmm, ingen kritikk på min forrige tekst? Vel, her er en ny:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7493360

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Lider nok av mye dårligere kvalitet enn hva jeg har skrevet tidligere, men det ble skrevet i løpet av ti minutter med kun små korreksjoner etter innlegget ble postet og jeg er i så måte ganske fornøyd med det jeg klarte å skrive på de ti minuttene.

 

En ting; disse journalistene og kongevennene deres... De burde da kunne ha de vennene de føler for å ha og ikke bli "hengt ut" for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...