Gå til innhold

Mannsdagen er i dag


Anbefalte innlegg

Jeg vil herved gratulere alle menn. I dag (lørdag 7.9) er det den store mannsdagen Det er i dag mannen manner seg opp for mannen. I dag skal menn markere at det er galt av staten og diskriminere hankjønnet. Og befinner du deg i hovedstaden kan du klokken 15 gå til Youngstorget . Der markerer de Mannsdagen med appeller og demonstrasjonstog.

 

Kvinnegruppa Ottar er i harnisk og mener at Mannsdagen er unødvendig. - Vi har kvinnedagen 8. mars. De resterende 364 dagene er mannsdager, sier styremedlem Elin Urke Håland.

 

Bør menn ha egen mannsdag?

Hva slags saker bør man i såfall markere på en slik da?

 

Den nasjonale mannsdagen ble etablert i 1988, da billedkunstneren Arne Bendik Sjur og psykologene Bjørn Skar Ødegaard og Bjørn Blumenthal kom sammen og oppnevnte seg selv til Mannskomiteen-88. Mannsdagen fulgte i kjølvannet av dette. At datoen 7. oktober ble valgt, var i utgangspunktet helt tilfeldig, opplyser Blumenthal.

 

Linker:

Pressemeldinger.no: Mannsdagen 7. okt. 2006

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Gi barna far tilbake!

Alle barn har en far, trenger en far og ønsker en far!

Alle barn har krav på og rett til en far!

 

Barn i Norge frykter mer, enn både naturkatastrofer og atomkrig, at foreldrene skiller lag, fordi dette i 9 av 10 tilfeller fører til, at de mister den gode, jevne og nære kontakten med den ene av de to viktigste menneskene i deres liv overhodet.

 

Det viser seg nemlig, at barn trives og lykkes best med begge sine foreldre - dårligst med bare den ene forelder.

 

Med en skilsmissehyppighet på mer enn 50% har norske barn større sannsynlighet for å gå sitt livs verste mareritt i møte enn å slippe unna.

 

Det samme gjelder fedre som i 9 av 10 tilfeller er den forelder som kuttes bort på tross av at 8 av 10 fedre ønsker felles omsorg/delt bosted etter brudd. Tredje hver fraskilte far sykemeldes og annenhver får vedvarende og alvorlige økonomiske problemer.

 

Likevel har de norske myndigheter valgt den dårligste løsningen for befolkningen ved å legge til rette for at bare en forelder kan fortsette som fullverdig forelder etter samlivsbrudd.

 

Norske domstoler er ilagt forbud mot å idømme felles omsorg/delt bosted også selv om domstolene måtte anse denne løsningen for å være til det beste for barnet.

 

Dette er direkte i strid med menneskerettighetene og barnekonvensjonen som skal gå foran norsk lov, slik at domstolene ikke bare kan og bør, men er direkte forpliktet til å prioritere barnas interesser og barnas rett til, krav på, behov for og ønske om god, nær og jevnlig kontakt med begge foreldre.

 

Forholdet mellom barn og fedre er dermed fullstendig i mors hender og når trygdevesenet frister med beløp i millionklassen som i hovedsak er forbeholdt mor, er det ikke vanskelig å spå hva som vil komme til å skje når fellesskapet knirker i sammenføyningene.

 

De færreste fedre har inntekter som kan overgå det, trygdevesenet kan tilby en alenemor, dermed skapes økonomisk motivasjon for skilsmisse.

 

Som om det ikke var ille nok, straffes foreldre hardt økonomisk for å velge den løsningen etter brudd som er til det beste for barnet - nemlig likeverdig forelderskap med felles omsorg og delt bosted.

 

I tillegg til alt dette, er der mange fedre, som ikke har juridisk forelderansvar for egne barn engang og mange vet ikke, at de ikke automatisk får dette, når de ikke bor sammen med barnas mor.

 

Barneloven er bygd av kvinner for kvinner i en tid da det var kvinnekamp og ikke barnets beste som var i fokus.

Dette kan være det største systemovergrepet på den norske befolkningen i nyere tid.

 

Dette berør etter hvert hele befolkningen og vi bør alle stå sammen for å bekjempe uretten og uvesenet.

 

Vi menn og fedre vil med dette rekke en utstrakt hånd til kvinner og mødre med ønske om trekke i land løsninger som er de beste for barna.

 

Familien er verdens minste, men viktigste samfunn og virksomhet. Hvis ikke likeverd, fellesskap og sammenhold er standarden i familien, hvordan skal det da gå med resten av samfunnet?

 

 

Vi krever:

 

En ny barnelov med hovedfokus på barna.

En ny familiepolitikk for hele familien.

 

Slik at:

 

Alle barn gis tid med far som med mor.

Alle barn sikres et forhold til far som til mor.

Begge foreldre gis fullverdig forelderskap.

 

 

Parolene:

 

Gi fedre fullverdig forelderskap

Gi barn fullverdige fedre

 

Mer pappatid - mindre karrieretid

Økt pappapermisjon

 

Nei, til samværsnekt

Ja, til delt omsorg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde med en gang dette var enda et tullete stunt fra folk som har faatt ottar i vrangstrupen, men ble faktisk overasket. Kampsakene er gode, saa faar bare haape at dagen ikke blir odelagt av folk som er mer opptatt av aa vise sin avsky mot ottar og semifeminister enn de er av menns rettigheter.

Lenke til kommentar
Trodde med en gang dette var enda et tullete stunt fra folk som har faatt ottar i vrangstrupen, men ble faktisk overasket. Kampsakene er gode, saa faar bare haape at dagen ikke blir odelagt av folk som er mer opptatt av aa vise sin avsky mot ottar og semifeminister enn de er av menns rettigheter.

7018585[/snapback]

 

 

BLOD kommer til å flyte..!

 

Brannbiler kommer til å måtte bruke vannkanoner på rasende feminister med usminkede ansikt..!

 

Homofile og heterofile menn som går gjennom gaten, hånd i hånd..!

 

Leve mannsdagen..!

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Spørsmålet bør i hvert fall reises om hvor langt likestillingen skal gå. Det er klart for alle at det er naturlige forskjeller på menn og kvinner, og jeg tror personlig at menn og kvinner (genrelt) egner seg best til forskjellige oppgaver. Det er tendenser til sterk mistrivsel hos mange menn i dag, og psykologer mistenker at likestillingen har skylden, at mange menn rett og slett ikke lenger får lov til å utføre de oppgavene de er skapt for å utføre, og det gjør dem ulykkelige.

 

Jeg synes dagen bør brukes til å markere at det faktisk er forskjell på kvinner og menn, både fysisk og psykisk, og at det ikke bør fornektes.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

"Vi har kvinnedagen 8. mars. De resterende 364 dagene er mannsdager, sier styremedlem Elin Urke Håland." har noen sagt det til oss menn da, synes kvinnene syter like mye uansett hvordan dag det er :o

 

Hvis de vil ha likestilling så krever de ikke 1 dag av 364, da tar de halvparten.

 

Som et kjent sitat fra et sted på teh interweb:

 

"Hvis en mann får en stilling framfor en kvinne er dette diskriminering, hvis en kvinne får en stilling framfor en mann er dette likestilling."

 

"Hvis en mann ser en naken kvinne i hennes hjem er han en kikker, hvis en kvinne ser en naken mann i hans hjem er han en blotter."

 

 

Edit: Leif har slått til igjen

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
"Hvis en mann får en stilling framfor en kvinne er dette diskriminering, hvis en kvinne får en stilling framfor en mann er dette likestilling."

 

"Hvis en mann ser en naken kvinne i hennes hjem er han en kikker, hvis en kvinne ser en naken mann i hans hjem er han en blotter."

7018903[/snapback]

<@Chin^> My sister caught me jacking off the other week and calls me a pervert

<@Chin^> just the other day i walked into my room and caught my sister masturbating

<@Chin^> So she calls me a pervert again?!?

<@Chin^> there is no justice in the world...

 

Fra spøk til Halvor:

 

Nå om dagen foregår det en slags omvendt diskriminering. Det er plutselig galt å være mann. Håper denne såkalte "mannedagen" klarer å sette fokus på at det slettes ikke er noe galt å være utstyrt med penis og vi ikke alle sammen er "mørkemenn" som febrilsk prøver å holde tilbake fremadstormende kvinner i arbeidslivet.

 

Nei til diskriminering, nei til likestilling, ja til likebehandling (eller noe i den duren. Dotten er min venn).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at likebehandling må være et mål. Men vi er ikke der i dag. LarsP skreiv selv i tråden om rike menn at det foregår en reproduksjon i arbeidsliet. Altså at menn velger menn til høyere stillinger. Og jeg skreiv at jenter på videregående undervurderer sine egne evner i realfag fordi dei tror det er guttefag og at jenter er flinkere til "følelser og sånt". Det samtidig som guttene overvurderer sine evner i realfag. Dette er reelle problemer som ikke kan løses ved å lukke øynene og rope likebehandling.

 

Det er sosialiserte forskjeller mellom kvinner og menn som er det største hinderet for reell likebehandling.

 

Ellers så føler jeg at mannedagen er en sutredag. Det er bare å se på lønnsstatistikk, arbeidsmengde i hjemmet, eiendomsstatistikk osv osv. Menn leder over heile fjøla. Den eneste saken jeg kan relatere meg til er hovedsaken i år(tydeligvis), foreldreansvaret.

Lenke til kommentar
I skolen går jo alt jentenes vei da....

7019309[/snapback]

Skjønner hvor du vil hen, men vil gjerne vite hva som ligger til grunn for det utsagnet.

 

Holdningen din er forresten helt håpløs. ;)

7019345[/snapback]

 

 

De tenker LANGT mindre på sex enn oss mens vi er på skolen... Tror faktisk det som er noe av problemet... Konsentrasjonen våres blir borte og vi bryr oss mindre om skolen

Lenke til kommentar

Nei til likestilling - Nei til kjønnsdiskriminering - Ja til likebehandling :w00t:

 

 

Kvinner har den politiske makten, det er en grunn til at så og si alle partier har en egen "kvinnegruppe".

 

Mannedag er ingen sutredag, er helt utrolig at man kaller det sutring når menn går i bresjen for ikke å bli diskriminert i saker som har med ens barn å gjøre.

 

Hva er værst? Få lavere lønn fordi man er kvinne, eller ikke få være med sine barn fordi man er mann?

 

For ordens skyld er den eneste diskrimineringen jeg noen gang har opplevd i arbeidslivet den av menn. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd dette. Men så har jeg alltid jobbet i det offentlige, hvor det er system i det å diskriminere for å oppnå en prosentvis lik fordeling. Men på den andre side så nekter også sjefen til en godt bekjent å ansette gutter, er en grunn til at det kun er jenter i den private virksomheten.

 

Men men, det er vel kun kvinner som har krav til å reagere. Om menn gjør det så "sutrer" man. Er håpløst når man skal stemple folk slik.

 

Om menn sutrer så gjør kvinnene det også. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Men på den andre side så nekter også sjefen til en godt bekjent å ansette gutter, er en grunn til at det kun er jenter i den private  virksomheten.

7019406[/snapback]

Er ikke det strengt tatt ulovlig diskriminering?

7019416[/snapback]

 

Selvsagt er det ulovlig diskriminering, men hva er lovlig diskriminering? Er ikke helt sikker om det er det samme i en privat bedrift, spørs hva de holder på med? Men offentlige bedrifter er det ulovlig.. Når han sa at han nektet å ansette gutter tenker jeg barnehagementalitet, som om han ikke likte dem, det er ikke ulovlig det.

 

Samme som om han bare skulle ha ansatt gutter, og ikke jenter.

Lenke til kommentar
I skolen går jo alt jentenes vei da....

7019309[/snapback]

Skjønner hvor du vil hen, men vil gjerne vite hva som ligger til grunn for det utsagnet.

 

Holdningen din er forresten helt håpløs. ;)

7019345[/snapback]

Hvorfor er holdningen min håpløs?

 

Ok, det er kanskje ikke sånn på alle skoler.. Men der jeg gikk (snakker om u.skole) var det stor forskjellsbehandling på jenter og gutter. Det virket som om lærerne likte jentene bedre. Orker ikke ramse opp alle eksemplene...

 

Også er det dette med gym da.. Greit, det er en "regel" at gutter har bedre fysikk enn jenter. Men det er ikke alltid den gjelder. Jeg tenker først og fremst på coopern.. Der har jenter en hel runde mindre enn oss gutter på en 400 meters bane, for å få karakter 6.

Selv løp jeg 7 1/2 runde (6'er kravet for gutter er 8 runder), det holdt til en 5+. Ei jente som gikk i klassen min i fjor holdt samme tempo som meg, kom inn til en 6'er ca 30-40 sekunder før tiden. En annen gutt i klassen klarte 4 runder, og fikk dårligere karakter enn ei jente som løp like langt.

 

Er dette rettferdig?

Lenke til kommentar
Hvorfor er holdningen min håpløs?

Fordi man ikke skal bry seg om andre enn seg selv. Slutt og syt, begynn og yt!

 

Er dette rettferdig?

Gym er spesielt eksempel siden det bygger på fysiske egenskaper hvor kjønn faktisk spiller en rolle. Men, jeg skal være enig at det er mange jenter som får altfor gode karakterer i det faget. Selv om man er svakere fysisk så burde man ha en viss form for innsats (for ikke å snakke om evne. Enhver burde klare å kaste en ball eller stå på et bein (det var noen jenter i klassen min som ikke hadde bra nok motorikk til dette)) for å få en nogenlunde god karakter i faget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...