Gå til innhold

Flere anklager mot Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Microsoft, Sophos og Simen1.

 

Ikke på grunn av sikkerhetsaspektet, men på grunn av stabilitetshensyn. Hvis Microsoft klarer å lukke av kjernen for spyware, malware er en ting, men enda bedre om de klarer å sperre ute dårlige hardwaredrivere.

 

Hver en skriverdriver som skal inn på en PC, roter rundt i kjernen. For å ikke snakke om nobrand mp3-spillere, og Sonys nesten-CD'er med overvåkingskit. Dårlige hardwaredrivere er vel den desidert største kilden til ustabile windowsbokser, muligens med unntak av dårlig programmert malware.

Lenke til kommentar
Det er oppløftende å høre at microsoft har lagt ut alle API til Windows Defender. :)

 

Jeg tror det er tryggest om microsoft stenger av all tilgang til kernelen.

6963813[/snapback]

 

Jeg var på MIcrosoft TechNet seminar senest i går, og jeg ble positivt overrasket til sikkerhetsopplegget i Vista. Tanken om at det som ikke har noe i kjernen å gjøre skal holdes utenfor er jo flott.

 

Det som er største forskjellen mellom Vista og f.eks XP er at Vista er delt opp i flere skall, slik at skadelig programvare ikke kan gjøre like stor skade som før.

 

Jeg er egentlig ikke for at programmer driver og roter rundt i kjernen til operativsystemet, enten programmet kommer fra Symantec eller fra Getrichfasterthanyoumamma.

 

Jeg gir MS et stort smil og nikk i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Revox her, jo mindre de har tilgang til jo bedre.

 

Jeg ser virkelig ikke problemet. Hvis de vil lage programmer for Windows får de ta til takke med det de får fra Microsoft. Og hvis de ikke er fornøyd med det så kan de la være. Hvis de ikke tjener penger slik det blir har de en dårlig forretningsmodell. Det er slik det er med propeteriær programvare, det er take-it-or-leave-it.

Endret av awold
Lenke til kommentar

Symantec vil at Microsoft skal åpne kjernen til Vista, slik at de kan få tilgang, og at spyware/malware/rootkits, osv. kommer inn. Slik at med deres utrolig dårlige software skal kunne reparere de feilene som de krever at skal være mulig å oppnå ved tilgang til kjernen. Man skal egentlig i grunn ikke trenge et firma som Symantec, da et OS skal være sikkert ifra før.

 

Burn Symantec, og rise Microsoft...

 

Birger :)

Lenke til kommentar

Symantec har tydeligvis en haug med udugelige programmerere hvis eneste skikkelige talent er å sutre og syte når andre programvarehus (særlig Microsoft) ikke stiller opp og nærmest gir dem hele kaka de skal lage business ut av. Jeg er glad jeg ikke har et eneste Symantec-produkt på PC-en min, ikke har hatt det på mange år og heller ikke kommer til å ha det i fremtiden.

 

"Buhu, vi kan ikke tjene penger på at Windows ikke er en sveitserost med sikkerhetshull på størrelse med låvedører lenger! Det er så synd på oss! Buhu! Sutre, syte, sutre."

Lenke til kommentar
Eu bør være så langt oppi rompa på MS som mulig for å forhindre at de skal klare å stenge tredjepartsleverandører ute. ville vært en skam om de skulle fått det til.

 

når Vista først lanseres kan det være for sent å gjøre endringer.

6969280[/snapback]

 

Har microsoft noen programmer som endrer selv kjernen? Jeg skjønner ikke helt at en slik blokkering stenger levrandører ute i noen særlig grad.

 

AtW

Lenke til kommentar
Alle nevner monopol. Men hvorfor skal egentlig 3. parts utviklere ha tillgang til kjernen? Den er jo lisensert til Microsoft. De som sitter med rettighetene. Er vel i mine øyne de som bestemmer hva som skal ut eller inn i kjernen.

 

Birger :)

6969365[/snapback]

 

Så enkelt er det i mine øyne ikke, når man sitter så sterkt i et marked, så er det i mine øyne ikke riktig å bruke dette til å tilegne seg "kunstige" konkurransefordleer i et annet marked. Det hemmer det frie markedet (slik jeg ser på begrepet "fritt marked")

 

Men når det er sagt, sålenge MS ikke lar noen programmer få tilgang til kjernen, så skjønner jeg ikke helt porblemet her. Det virker som et fornuftig sikkerhetsvalg i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skal være tildels enig i det du sier. Men en eierdel er en eierdel. Uansett om det er 2% eller 98% av et marked. Hadde ikke folk kunne si at dette er mitt, så ville det blir en litt løs verden.

 

Det er vel det som har vært et av de store problemene til Windows. Er den tilnærmet åpne kjerne. Alt er bygd inn i kjernen. Jeg håper seriøst Windows Vienna er skrevet fra bunnen. Ikke en eneste kode ifra tidligere versjoner.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes det er helt fantastisk at nå som M$ endelig tenker sikkerhet, så er det også galt... Men der er jo klart at når M$ har satt "bankhvelv" på tilgangen til kjernen, og all ekstra beskyttelse et 3.parts sikkerhets firma kan tilby,er et par vakthunder, så blir det mindre penger å tjene på slikt...

 

Mindre tilgang = bedre sikkerhet. Og sikkerheten er merkbark i Vista; er man pålogget som administrator, så har verken brukeren, eller software direkte administrator tilgang.

Endret av crysys
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...