Gå til innhold

2. generasjon HD DVD fra Toshiba


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva legger Toshiba i at dette er 2. generasjon?

6889050[/snapback]

 

De skal generelt være kjappere til å opperere, dvs. starte platene. Samt være kraftigere. De nye skal ha Intel Core CPUer inne, derfor går prisen litt opp også. Men det er ikke dermed sakt at de kan kalles PC. Det er kun ren av spilling.

 

De vil nok også inneholde HDMI 1.3, som vil kunne gi oss overføring av Dolby TrueHD od DTS Master-HD formatene. Da er det bare å få tak i forsterkere som kan dekode signalene.

 

Personlig venter jeg heller til nærmere sommeren før jeg går til innkjøp av HD-DVD og Blue-Ray. Kanskje er formatkrigen blitt klarere da, men det tviler jeg på. Men jeg får håpe Pioneer eller Denon har greid å slippe kombi spillere innen den tid.

Lenke til kommentar
Hva legger Toshiba i at dette er 2. generasjon?

6889050[/snapback]

 

De skal generelt være kjappere til å opperere, dvs. starte platene. Samt være kraftigere. De nye skal ha Intel Core CPUer inne, derfor går prisen litt opp også. Men det er ikke dermed sakt at de kan kalles PC. Det er kun ren av spilling.

 

De vil nok også inneholde HDMI 1.3, som vil kunne gi oss overføring av Dolby TrueHD od DTS Master-HD formatene. Da er det bare å få tak i forsterkere som kan dekode signalene.

 

Personlig venter jeg heller til nærmere sommeren før jeg går til innkjøp av HD-DVD og Blue-Ray. Kanskje er formatkrigen blitt klarere da, men det tviler jeg på. Men jeg får håpe Pioneer eller Denon har greid å slippe kombi spillere innen den tid.

6889620[/snapback]

Takk for grei forklaring. Jeg hadde forventet at det var noen større forbedringer i HD DVD-formatet som flere lag eller noe.

 

Men er det noen som har fått 1. generasjon på markedet? Jeg har heller ikke sett noe av HD DVD-R-plater.

Lenke til kommentar
De vil nok også inneholde HDMI 1.3, som vil kunne gi oss overføring av Dolby TrueHD od DTS Master-HD formatene. Da er det bare å få tak i forsterkere som kan dekode signalene.

 

Personlig venter jeg heller til nærmere sommeren før jeg går til innkjøp av HD-DVD og Blue-Ray. Kanskje er formatkrigen blitt klarere da, men det tviler jeg på. Men jeg får håpe Pioneer eller Denon har greid å slippe kombi spillere innen den tid.

6889620[/snapback]

 

Enda viktigere er det jo at man trenger HDMI 1.3 for å få skikkelig 30 og 36 bit fargeinformasjon og 1080p (HDMI 1.3 dobler båndbredden). Siden alt utstyr som er solgt hittil (TV, DVD osv) er HDMI 1.2 - kan det ikke håndtere mer enn 24 bit. Veldig mange av de som har HDMI utstyr i dag vil få bedre bilde gjennom analog component enn via de "utdaterte" HDMI portene sine ...

 

IMHO - det er ingen fremtid i HD DVD, men siden det ikke frister med BD heller akkurat nå - så venter jeg likegodt til neste år og kjøper meg en PS3.

Lenke til kommentar
De vil nok også inneholde HDMI 1.3, som vil kunne gi oss overføring av Dolby TrueHD od DTS Master-HD formatene. Da er det bare å få tak i forsterkere som kan dekode signalene.

 

Personlig venter jeg heller til nærmere sommeren før jeg går til innkjøp av HD-DVD og Blue-Ray. Kanskje er formatkrigen blitt klarere da, men det tviler jeg på. Men jeg får håpe Pioneer eller Denon har greid å slippe kombi spillere innen den tid.

6889620[/snapback]

 

Enda viktigere er det jo at man trenger HDMI 1.3 for å få skikkelig 30 og 36 bit fargeinformasjon og 1080p (HDMI 1.3 dobler båndbredden). Siden alt utstyr som er solgt hittil (TV, DVD osv) er HDMI 1.2 - kan det ikke håndtere mer enn 24 bit. Veldig mange av de som har HDMI utstyr i dag vil få bedre bilde gjennom analog component enn via de "utdaterte" HDMI portene sine ...

 

IMHO - det er ingen fremtid i HD DVD, men siden det ikke frister med BD heller akkurat nå - så venter jeg likegodt til neste år og kjøper meg en PS3.

6891112[/snapback]

36 bits farger høres bra ut. Det gir vel 68719476736 mulige fargekombinasjoner? Jeg håper det fører til jevnere fargeoverganger. En gang i fremtiden vil vi kanskje få 48bits farger også? :hmm:
Lenke til kommentar
Er ikke HDMI 1.3 bakoverkompatibel med 1.2, 1.1 og 1.0? Uansett er jo dette litt som de første versjonene av USB. USB ble ikke en stabil overføringsprotokoll før versjon 1.2 mener jeg å huske.

6892469[/snapback]

 

Det er uansett utrolig kjipt for de som har bladd opp flere titalls tusenlapper for flatskjerm, som nå plutselig bare støtter en utdatert HDMI standard. I følge tester er det stor forskjell på 1.2 og 1.3, så det er ikke bare kosmetisk heller.

 

Trist med enda en felle for uopplyste forbrukere. Vi kan være helt sikker på at Elkjøp og co. kommer til å selge billige flatskjermer med 1.2 støtte i laaaang tid fremover, selvfølgelig uten at de opplyser om dette.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen hensikt med å være først ute med å kjøpe HD-DVD eller blueray og dermed ha størst sansynlighet for å velge feil side i formatkrigen, barnesykdommer som inkompatibel HDMI-standard osv.

 

Må man kjøpe TV nå så mener jeg man kan drite i HDMI-standard, DHCP og alt det der. Men får likevel ikke en TV som støtter modne blueray og HD-DVD-plater som kommer de førstkommende årene. Man får heller ikke full HD-oppløsning (1920x1080P) så man kan like gjerne drite i disse spesifikasjonene og belage seg på å kjøpe ny TV om noen få år.

 

I februar i år kjøpte jeg en 27" LCD-TV uten HDMI-støtte selv om jeg hadde mest lyst til å vente på en TV som har full 1920x1080P til en rimelig penge. Nå, et halvt år senere er jeg fornøyd med valget og ser hvor håpløst lenge jeg måtte gått uten TV for å få det jeg ønsker. Det er fortsatt ikke TVer med full HD-oppløsning i sikte for under 10.000kr.

 

Oppløsningen har gradvis økt:

2005: 1280x720 eller 1280x768

2006: 1366x768

2007: 1440x864 ?

2008: 1680x1008 ?

2009: 1920x1080 ?

Lenke til kommentar

Jeg kan være villig til å betale over 10.000 kr for en LCD-TV, men da forventer jeg nesten høyere oppløsning enn 1366x768. Jeg håper at jeg slipper å vente så lenge som til 2009 før TV-produsentene får opp oppløsningen i panelene sine.

 

Dét som gjør meg litt "puzzled" er at man får 24" LCD-skjermer til PC med 1920 x 1200-oppløsning (et oppløsnings/størrelses-forhold på 1:96.000) til rundt 10.000 kr, mens man på TV-fronten ikke får høyere oppløsning enn 1366 x 768 uansett hvor stor TV-en er (går man ut fra 37" gir dette et oppløsnings/størrelses-forhold på 1:28.354, noe som er over 3 ganger dårligere enn på PC-skjermen). Hva kommer dette av?

Lenke til kommentar

Jeg tror det kommer av to grunner:

1. TV-bransjen ønsker å selge deg to flatskjermer i stedet for én. Derfor selger de bare TVer med dårlig oppløsning nå og vil lokke deg til å kjøpe en ny med HD som argument om et par år.

2. Markedet er veldig presset på pris og folk ser stort sett på antall tommer vs. antall tusenlapper. TV-produsenter følger markedet og tilbyr flest mulig tommer per tusenlapp. I produksjonen er det to ting som koster penger: størrelse i tommer og oppløsning. Høyere oppløsning gir lavere yield i produksjonen og dyrere styreelektronikk. Siden det hovedsaklig er flest mulig tommer per tusenlapp som selger og ikke oppløsningen så prioriteres produksjonen deretter.

 

Full HD-oppløsning er dessverre ennå et nisjeprodukt som selges i lavt antall og prises deretter.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper det første argumentet ditt, men jeg kan ikke skjønne at når Dell kan selge 30" LCD med 2560 x 1600 oppløsning til under 17.000 kr, så kan ikke Sony, Philips, Samsung osv gjøre det samme. Legg til 2.000 kr for en tuner, en god DAC, samt litt minne, så er man så godt som i mål. At dette ikke er mulig, skjønner ikke jeg.

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...