Gå til innhold

Harddisken fyller 50 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5 MB var nok ufattelige mengder den gangen. Jeg leste en gang ei bok om datamaskiner fra slutten av 70-tallet. Der ble de forskjellige datamaskinene på markedet (for privatpersoner) presentert. Deriblant IBM PC, som dengang kostet ca. 35 000. For 30 000 ekstra kunne du få den med en harddisk på 10 MB. Men det ble presisert med store bokstaver at dersom du lagret slike enorme mengder data, måtte du være nøye med å ta backup, ellers kunne de enorme mengdene data være tapt ved et disk-kræsj :-)

Lenke til kommentar

Hehe, nostalgi er alltid velkommen :-)

Tenker ofte på slike ting, som feks hvor kult det

hadde vært å ha den pc'n du har i dag, men for 5 år siden.

 

Akk ja, evig nørde romantiker jeg... :-P

 

(Og ja, synes det var litt rart å klassifisere 10 000rpm

som vanlig, da alle jeg kjenner utenom en har 7200 disker)

 

edit:

@kjellthore

Tror det var litt ment som en spøk ;)

Endret av Jon Ivar
Lenke til kommentar
lurer på hva man skulle trenge 5 MB til i 1956...

6825735[/snapback]

 

Forskning antar jeg? en side med skrift er kanskje 5000 tegn (litt under 1000 ord), det er 5kb, 5MB er ikke mer enn tusen sider, en langt ifra ufattelig stor informasjonsmengde.

 

AtW

6826170[/snapback]

 

Hehe. Kommer jo litt an på hva de 1000 sidene inneholdt det... Et par romaner er jo ikke all verden, men mer forskningsrelatert data kan jo være veldig mange års arbeid ;)

 

Når lærte man seg egentlig komprimeringsalgoritmer? Det måjo ha vært litt av en nyvinning :)

Lenke til kommentar
Forskning antar jeg? en side med skrift er kanskje 5000 tegn (litt under 1000 ord), det er 5kb, 5MB er ikke mer enn tusen sider, en langt ifra ufattelig stor informasjonsmengde.

Bit, byte etc.

 

Når lærte man seg egentlig komprimeringsalgoritmer? Det måjo ha vært litt av en nyvinning :)

 

LZ77 ? (fra 1977 selvsagt)

http://en.wikipedia.org/wiki/LZ77_and_LZ78_(algorithms)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...