Gå til innhold

Intel: Over 20 % er BTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan lure på hvorfor DIY-markedet ikke har fått se noe særlig til disse kortene, særlig mtp. at tre av verdens største PC-produsenter bruker BTX. Er det kun Foxconn som produserer kortene? Sitter (de andre) produsentene med enorme mengder ATX PCB'er? :dontgetit:

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Så fremt BTX har samme BIOS-features så ser jeg kun fordeler med den. Kjøling bør bli noe enklere å håndtere i og med at man får de største varmeavgiverene på omtrendt samme sted, CPU/GPU. Synd dette ikke har blitt mer populært så vi får kvalitetsHK.

6336491[/snapback]

Trøbelet jeg ser med BTX er at luftintaket i front er der hardiskene skal være dvs forran hovedkortet. Greit nok hvis du trakk lufta gjennom harddisk plassene så fikk du kjølt dem også. Men har bare sett noen Dell systemer med et stort hull der.

Lenke til kommentar
Så fremt BTX har samme BIOS-features så ser jeg kun fordeler med den. Kjøling bør bli noe enklere å håndtere i og med at man får de største varmeavgiverene på omtrendt samme sted, CPU/GPU. Synd dette ikke har blitt mer populært så vi får kvalitetsHK.

6336491[/snapback]

 

det vil vel bare gjøre kjøling vanskeligere? mindre plass, mindre luftstrøm, dårligere kjøling...

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke studert BTX så inngående. Men så vidt jeg har skjønt snus innstikk-kortene andre veien så f.eks GPU kommer opp mot CPU. Jeg vil tro det er enklere å håndtere luftstrømmen når ting er konsentrert på samme plassen, enn inneklemt mellom kort endover i kabinettet.

Uansett er det vel designet av selve kabinettet som avgjør om det er mulig å få luft inn og ut, ikke selve BTX HK'et?

Lenke til kommentar
Jeg synest at BTX ikker er noe å satse på. Den gir fordeler for Intel, og ulemper for AMD. Om det er behov for en ny standard, så bør AMD, Intel, VIA og flere samarbeide om en standard, ikke lage en som gir fordeler for den ene.

6338182[/snapback]

Som svoren AMD-mann bør vel kanskje jeg dementere alle tidligere utsagt i denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Jeg synest at BTX ikker er noe å satse på. Den gir fordeler for Intel, og ulemper for AMD. Om det er behov for en ny standard, så bør AMD, Intel, VIA og flere samarbeide om en standard, ikke lage en som gir fordeler for den ene.

6338182[/snapback]

Ønsketenkning :D

Lenke til kommentar

BTX :w00t:

Jeg håper at bruken og tilgjengeligheten av BTX øker og øker og at vi om ikke så lenge også får se en del i løshandel.

 

Så fremt BTX har samme BIOS-features så ser jeg kun fordeler med den. Kjøling bør bli noe enklere å håndtere i og med at man får de største varmeavgiverene på omtrendt samme sted, CPU/GPU. Synd dette ikke har blitt mer populært så vi får kvalitetsHK.

det vil vel bare gjøre kjøling vanskeligere? mindre plass, mindre luftstrøm, dårligere kjøling...

Det vil absolutt gjøre kjøling lettere. Mer plass der du trenger det, garantert luftstrøm, mer direkte luftstrøm og mye, mye mer optimal luftstrøm.

 

BTX kan gjerne bare dø for min del... det er bare knotete, og ingenting å hente på det. Den nye layouten av komponenter lager bare trøbbel for alle som ikke har et 100% standard setup!

-Stigma

Her er jeg uenig. Den optimale luftstrømmen over CPU, VRM, hovedkort (over og under) NB og GPU direkte gjennom kabinettet må jo absolutt gi muligheter enn elendige ATX.

 

Jeg synest at BTX ikker er noe å satse på. Den gir fordeler for Intel, og ulemper for AMD. Om det er behov for en ny standard, så bør AMD, Intel, VIA og flere samarbeide om en standard, ikke lage en som gir fordeler for den ene.

Det samme sa sikkert mange om AT og ATX for 10 år siden. Det var også Intel som da laget spesifikasjonene og jeg syntes vil kan være glade for det. Ikke at Intel derfor ikke kan gjøre noe feil, men det eneste svaret jeg har hørt om dette har vært en AMD ansatt to år siden som da uoffisielt sa at AMD hadde problemer med de eletriske signalene fra CPU til RAM i et BTX system. Mye, mye har endret seg siden den gangen så jeg tviler på at samme argument er god nok grunn i dag til å holde på ATX.

Lenke til kommentar
Det samme sa sikkert mange om AT og ATX for 10 år siden.

6340168[/snapback]

Mulig noen sa det, men jeg tror ATX ble omfavnet langt raskere blandt folk flest, blandt annet fordi ATX hadde en standarisert layout. AT hadde ofte forskjellige løsninger og man kunne ikke bare flytte hovedkortet fra et kabinett til et annet. Det kan man lett med ATX.

 

Likevel, jeg håper BTX dør ut. Det tilbyr for få fordeler i bytte mot at det ikke er kompatibelt med eldre kabinetter og mot at layouten er ganske upraktisk. (Ikke bare fordi det ser uvanlig ut)

Lenke til kommentar

Vi har gått over til endel BTX bokser. det er ingen negative signaler å spore fra noen av brukerene så langt. den definitive fordelen er at gpu'en får frisk/kjøligere luft enn ved atx. og det er greit når man jobber med virkelig tunge applikasjoner som tvinger på skjermkortet virkelig tung last over lang tid. og da snakker jeg ikke om spill..

 

Vi bruker hovedkort fra Intel

http://www.intel.com/products/motherboard/d955xcs/index.htm

 

Velkommen til mye mer BTX..

Lenke til kommentar

 

Likevel, jeg håper BTX dør ut. Det tilbyr for få fordeler i bytte mot at det ikke er kompatibelt med eldre kabinetter og mot at layouten er ganske upraktisk. (Ikke bare fordi det ser uvanlig ut)

6340392[/snapback]

 

Nå er det engang slik at varm luft stiger. inntil produsentene av skjermkort finner en løsning slik at de legger gpu på toppen av bordet er BTX overlegent.

Lenke til kommentar

Jeg har enda til gode å se en eneste godt og konkret argument for hvorfor BTX er dårlig. Ekstremt mye fanboyism innen dette temaet. Selv inkompatibilitets argumentet er fullstendig bogus siden transaksjonen går så tregt at vi som forbrukere har full mulighet til å velge enten eller. For 90+% av forbrukerne er heller ikke kompatibilitet en problemstilling.

 

Selv synes jeg den forbedrede kjøleevnen for CPU OG GPU (ser artikkelen er litt på bærtur her som seg hør og bør) samt mulighet for standardiserte kompakte design godt mulig kan være verdt en overgang. Serlig hvis det ikke er aktuelt å gjenbruke HK eller kabinett. (Selv holder jeg meg typisk med to maskiner så jeg kaster det gamleste og beholder det nyeste i steden for å rote rundt inni den som allerede funker helt fett.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har ikke mye imot ATX, jeg har ingen problemer med kjøling...

 

BTX er sikkert ok det også, selv om jeg ikke ser det helt store i fremskrittet med å bytte ut noe som virker med noe annet som også virker.

Så jeg mener vel i grunn at det ikke er store poenget med en ny standard før noen hoster opp noe som gir langt større fordeler enn hva BTX tilbyr i forhold til ATX.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...