Gå til innhold

N73 vs K800i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå når det drar ut med K800i, kan man kanskje like godt vurdere å kjøpe N73  :love::hmm:

Noen som har synspunkter for/mot ;)

6231609[/snapback]

 

Jeg ville sagt N73 er bedre jevnt over, bedre (åpent) operativsystem, og så og si alle funksjoner du trenger. K800i er etter eksempelbilder jeg har sett bedre til å ta bilder med, trolig bedre batterilevetid (ut ifra mine tidligere erfaringer med SE vs nokia), og jeg liker designet på K800i, bedre, men på så og si alt annet er N73 best etter min mening :)

Lenke til kommentar

Hvis du klarer å vente ca 30-50 dager ekstra så ville jeg gjort det.

 

Jeg hadde selv tenkt å kjøpe K800i men har sett på N73 som ett mye bedre valg, så lenge de har oppgradert prosessoren i forhold til N70/N80.

 

Design vil jo alltid være noe du må finne ut av selv, jeg synes telefonene begge er stilige på sin egen måte.

 

Noen fordeler.

- Større skjerm. (2,4" mot 2,0")

- EDGE (3G dekningen i Norge er elendig!)

- Muligheten for større minnekort

- Symbian 60 (Åpner utrolig mange bruksområder)

- Bedre video opptak

- Instand messaging

- Billigere minnebrikker

- Spiller Mpeg 4

 

Ulempene.

- Ikke A2DP

- Tror nok K800i vil ha "bittelitt" bedre kamera (synsing)

- K800 har noen timer mer i standbytid.

Lenke til kommentar

Har ikke N73 A2DP! Det var rart! Den kjører Symbian 9.1 3rd edition og har blåtann versjon 2.0, det ville være rart at den ikke støttet A2DP profil (Stereo blåtann). Er du helt sikker? Er det noen andre som kan bekrefte det?

Lenke til kommentar

Allt tyder på at N73 ikke vil støtte A2DP. Har lest at det skal finnes tredjeparts løsninger for trådløs stereolyd, men da må et eget musikkavspillingsprogram installeres.

 

Noe som for meg virker som en ulempe med K800i er et utstikkende linsedeksel. Ser for meg at dette vil være i veien når telefonen skal ned i og ut av trange bukselommer. N73 virker litt slankere her.

 

Ad minnebrikke. Enig at det er bedre med N73's miniSD enn K800i's/Sony's proprietære MS M2. Slik jeg forstår støtter begge telefonene per i dag maks 1 GB minnebrikker.

 

Andre fordeler med K800i er bedre blitz samt bildestabilisator.

 

Tror begge modellen vil bli veldig bra.

 

Håper vi finner en sammenligningstest snart :cool:

Endret av thrill
Lenke til kommentar
Har ikke N73 A2DP! Det var rart! Den kjører Symbian 9.1 3rd edition og har blåtann versjon 2.0, det ville være rart at den ikke støttet A2DP profil (Stereo blåtann). Er du helt sikker? Er det noen andre som kan bekrefte det?

6234492[/snapback]

 

 

Jeg har ikke lest at det ikke finnes A2DP, men jeg har heller ikke lest noen plasser at det finnes.

 

Se på Amobil.no sin specs side på telefonen.

Lenke til kommentar

Har ventet på denne tråden her, den måtte komme.

Et lite poeng, siden skjermen er større på N73, er den da bedre?

Jeg mener - den har da mindre plass til tastene, mht brukervennlighet liksom...

Bare en tanke.

N70 sitt keypad syns jeg ikke veldig mye om.

Det som er helt sikkert, er at det ikke har vært så lite bakdeler med Symbian som det er i denne, tenker da på prosessoren, hastighet i menyer osv.

Fremdeles vil K800 være raskere sikkert men det hjelper seg som man sier.

:)

Kamera er nok nogenlunde likt, men i dårlig lys bør nok K800 være bedre pga sitt bedre kamera lys (xenon)

Video delen er jo K800 dårlig på, det sier seg selv.

Mpeg4 mener jeg også K800 kan spille av.

 

Det baker ned til design og hva man trenger en mobil til, og merket selvsagt.

Jeg blir litt matt av den symbian hypen, men jeg er vel en av de få som ikke trenger å innstalere masse kule applikasjoner?

;)

 

Det som er helt sikkert, er at disse to er nok de mobilene som vil selge best iår, og det er velfortjent.

Og uansett hvem man velger, så blir man nok helt sikkert fornøyd!

:yes:

Lenke til kommentar

Jeg har sett på spesifikasjonene til N73 på Nokia.no og de har ikke tatt med A2DP (stereo blåtann). Jeg tror kanskje hvis telefonen hadde hatt det, hadde de nevnt det, fordi det er jo tross alt salg fremhevende egenskap.

Jeg skjønner ikke hvordan SE har fått med A2DP på K800 som ikke er ”smarttelefon” og er i tillegg billigere enn N73, mens Nokia som skyter av at deres telefoner er ikke telefoner og ”multimedia dingser” eller noe i den duren ikke har fått til det. Og så vidt jeg vet så er N73 en også en smarttelefon rettet også mot ”massemarkedet” dvs. også ungdom og de som hører på musikk og da er det veldig synd at de har utelatt stereo blåtann (et veldig fin detalj for å slippe å knute med ledninger hver gang man skal høre på musikk).

Det finnes nok en eller annen tredje parts program som gir støtte for stereo blåtann men jeg tviler på om det er like bra som en innebygd støtte.

Endret av m3
Lenke til kommentar

Jeg fant en artikkel om A2DP støtte på symbian og selvfølgelig måtte det være på russisk (mobil-review.com). Og hvis jeg oppfattet det riktig så er det slik at nåværende Symbian 9.1 3rd edition ikke har A2DP (stereo blåtann) men at denne støtten vil bli bygget inn i ”Symbian 9.2 feature pack 1”!!

Som dere ser av artikkelen så vil ikke telefoner med denne versjonen kommer før slutten av dette året (så jeg tror det utelukker N73) i så fall går det an å oppdatere fra 9.1 til 9.2 på egenhånd eller må det være forhåndsinstallert fra fabrikken”?

 

Hvis noen i dette forumet kan russisk så kan de gjerne komme med kommentarer på oversettelsen. Denne oversettelsen gjort online av en datamaskin så det er ikke alltid det blir like riktig.

 

At the moment of occurrence of the first devices on third edition S60 for some reason we had a fatal idea, that primary edition includes Feature Pack 1, but it at all so. The first devices under control of Feature Pack 1 will appear in the market only in the end of 2006

 

 

Bluetooth. For Symbian 9.2 the updated stack of structures Bluetooth, the basic change – in the appeared support of structure A2DP, and also operating structures (rewind of music, video and so on) is used. Initially – Bluetooth versions 2.0 with support EDR. Up to third edition Feature Pack 1 wireless playing of music will not be accessible.

 

Orginal artikkel kan leses her (russisk) Mobile-review

 

Denne artikkelen er nå oversatt av mobile review og kan leses her.

Endret av m3
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om det stemmer at man kun kan ha A2DP med Feature Pack 1. Det er i hvert fall sikkert at Feature Pack 1 er ikke noe man kan innstallere i ettertid.

 

Og som du sier er N73 mer rettet mot massene enn tidligere, og om det er noe massene foreløpig overhodet ikke har noen interesse for så er det vel A2DP.

Lenke til kommentar
Hvis jeg får lov til å gjette ville jeg sagt begynnelsen av juli. N72 er allerede på vei ut ser det ut som.

6257215[/snapback]

 

Så fort ja! -da må nok man vente med nytt telefonkjøp til da. Syns det er utrolig vanskelig å bedømme størrelse ut i fra tall og bilder. Noen telefoner kan være små og tynne, men enda virke klumpete for meg (feks motorola razr), men andre kan ha store mål men enda virke ok i hånden.

 

Syns nokia har, for meg, vært helt borte når det kommer til størrelser i det siste, og denne skal vel være en liten smule mindre så da får jeg se hvordan den føles i hånden :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis jeg får lov til å gjette ville jeg sagt begynnelsen av juli. N72 er allerede på vei ut ser det ut som.

6257215[/snapback]

 

Så fort ja! -da må nok man vente med nytt telefonkjøp til da. Syns det er utrolig vanskelig å bedømme størrelse ut i fra tall og bilder. Noen telefoner kan være små og tynne, men enda virke klumpete for meg (feks motorola razr), men andre kan ha store mål men enda virke ok i hånden.

 

Syns nokia har, for meg, vært helt borte når det kommer til størrelser i det siste, og denne skal vel være en liten smule mindre så da får jeg se hvordan den føles i hånden :hmm:

6265450[/snapback]

 

 

Godt poeng.

Er ikke bare mm de tkommer ann på.

F.eks syns jeg det er kult med stor skjem, men jeg syns ikke det er kult når keypaden blir dertil mindre.

N73 har stor skjerm, og jeg var ikke veldig imponert over keypaden til N70, så frykter N73 kommer til å slite med samme problemet?

;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
den dagen SE lager mobilene slik at en kan deaktivere sendte meldinger/ utboksen , skal jeg kikke på en.

 

:roll:

6322789[/snapback]

 

Hva mener du? Kan du forklare litt nærmere? Mener du at utgående meldinger blir automatisk lagret i utboks, er det det som plager deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...