Gå til innhold

N73 vs K800i


Anbefalte innlegg

Her har dere en skjermsammenligning mellom K800 og 6280. Jeg tror skjermen til N73 kommer til være veldig lik 6280..

 

Skjerm SonyEricsson K800

240 x 320 pixels, 2.0 inch, 30 x 40 mm (TFT, 256K colors)

 

Skjerm Nokia 6280

240 x 320 pixels, 35 x 45 mm (TFT, 256K colors)

 

Skjerm Nokia N73

240 x 320 pixels, 36 x 48 mm (TFT, 256K colors)

 

post-86748-1152993914_thumb.jpg

Endret av m3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om k800i har mindre skjerm, har den samme oppløsning som N73. k800i sin kan derfor virke skarpere enn N73 sin skjerm.

6489058[/snapback]

Men er det å foretrekke? Jeg vil si at det er bedre med en større skjerm, fremfor høyere oppløsning (til en viss grad). 2,0" mot 2,4". En vesentlig forkjell. N73 har nesten like stor skjerm som N71, mens K800 har lik skjerm som i D600.

6492985[/snapback]

Jeg hadde foretrukket mindre skjerm, så lenge oppløsningen er den samme. Her er det om å få plass til mest mulig på minst mulig plass (til en viss grad selvagt, det skal jo være lesbart), dette er tross alt en dings man skal ha i lomma. Ikke gir en 2.4" noen større opplevelser på video etc kontra en 2", i motsetning til f.eks to TV-skjermer med forskjellig størrelse.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Leste en stor fototest mellom N73, K800i og Samsung D900 på GSM-Arena. Les den her: http://www.gsmarena.com/n73_d900_k800_photo-review-102.php

 

For meg er det ganske dødt løp mellom N73 og K800... N73 viser bedre farger og detaljer i noen av bildene, og K800 har bedre resultat i noen forhold, spesielt med blitz. Nokias farger ser bedre ut enn SE sine.

 

Tittet på både K800 og N73 i telebutikken idag. Er litt skeptisk på Nokias tastatur. Synes det virket vanskelig å taste raskt nok med N73. Likte K800 tastaturet bedre, men det var to dummy-modeller, så jeg fikk ikke testet skikkelig.

 

Er enig med Superjanne om å kunne hindre at sms blir liggende i utboksen. Har hatt en K700 i to år og det er faktisk irriterende og alltid måtte gå inn og slette alle meldinger hver gang jeg har sendt. Jeg ønsker ikke å la dem ligge der og forstår problemet. :) Lurer på hva Superjanne tenker om tastaturet og rask tasting?

 

Hadde en P910i i noen måneder og ble kjent med Symbian. Men jeg kjøper aldri en så svær kladd en gang til. Derfor ønsker jeg nå en liten symbiantelefon med passe stor skjerm og bryr meg ikke om det er touchscreen eller ei. Tenkte å benytte den med TomTom navigator og en Holux bluetooth GPS. Fungerte veldig bra på P910.

 

Når man først blir kjent med Symbian og de fantastiske mulighetene det tilbyr vil man nok gjerne ha det igjen. N73 ser ut til å være den beste telefon for meg og mange flere i øyeblikket.

Lenke til kommentar

Enig i at større skjerm er flott, men i dagens mobiler som skal være minst mulig, så går det ut over noe...

I N73 sitt tilfelle, keypaden.

:)

Meldinger i utboks i K800 kan sees på som et pluss og som et minus, for min egen del er jeg vant til det, så ikke noe "stort problem" for meg.

Samtidig så ser jeg at det gjerne kunne vært valgfritt, å ha denne funksjonen av eller på.

 

Mht bilder og kvalitet, så er disse ganske like.

K800 tar bedre bilder når det er begrenset med lys, og ved totalt mørke (xenon)

Mens N73 gir større kontrast og skarpere farger.

men her kommer vi tilbake til Nokia sin greie mht kamera.

De bruker kanskje litt vel mye filter slik at bilde blir litt kunstig, mht farger og kontraster.

K800 har mindre støy, men blassere farger, litt utvasket på en måte.

Det som taler for K800 sin del mht bilder, er at den er raskere til å fokusere, og lagre bildet, for dette er utrolig irriterende.

Også galleriet er her bedre på K800, raskere, og dessuten, kun et tastetrykk unna.

 

Symbian, er ikke min greie, syns det blir litt "nerdete".

Foretrekker å jobbe med laptop, og orker ikke trege tungvinne mobiler.

Menyene bør være lynraske, dessverre så er K800 sin tregere enn min gamle W810...

 

Slapp av, jeg tenker det samme om SE sin P serie.

:)

 

N93 skuffer meg stort, hadde forventet mer fra denne.

:hmm:

Lenke til kommentar
Enig i at større skjerm er flott, men i dagens mobiler som skal være minst mulig, så går det ut over noe...

I N73 sitt tilfelle, keypaden.

:)

Meldinger i utboks i K800 kan sees på som et pluss og som et minus, for min egen del er jeg vant til det, så ikke noe "stort problem" for meg.

Samtidig så ser jeg at det gjerne kunne vært valgfritt, å ha denne funksjonen av eller på.

 

 

Hvordan kan du klare å se at det kan være et pluss at K800 ikke kan slå av lagrede sendte meldinger :hmm:

 

Alternativet er jo å ha valget :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
Enig i at større skjerm er flott, men i dagens mobiler som skal være minst mulig, så går det ut over noe...

I N73 sitt tilfelle, keypaden.

:)

Meldinger i utboks i K800 kan sees på som et pluss og som et minus, for min egen del er jeg vant til det, så ikke noe "stort problem" for meg.

Samtidig så ser jeg at det gjerne kunne vært valgfritt, å ha denne funksjonen av eller på.

 

 

Hvordan kan du klare å se at det kan være et pluss at K800 ikke kan slå av lagrede sendte meldinger :hmm:

 

Alternativet er jo å ha valget :hmm::hmm:

6653800[/snapback]

 

Spørsmålet er vel heller hvor det står at jeg sier at det er et pluss? :hmm:

 

Jeg skrev, det kan sees på som et pluss og som et minus, alt etter hva man er vant til og hva slags preferanser man har.

Selvsagt er det beste å ha valget selv!

;)

 

Les litt nøyere neste gang!

Lenke til kommentar
http://www.mobilen.no/wip4/test/kameraduel...t-o.epl?id=6447 her er en til. Skal jeg være helt ærlig så liker jeg kameraet på K800i bedre enn N73 sitt på tross av at jeg eier N73 selv. N73 er bedre på farger, men det virker som K800i komprimerer litt mindre, spesielt på bilder i svak belysning er den overlegen.

6665284[/snapback]

 

Kan se ut som om de grundige testene kommer ut med K800 som vinner, mens N73 vinner de noe mer "enkle" testene?

Generelt er begge disse modellene glimrende, så uansett hvem av disse man velger, kommer man ut kam man smile.

Derimot, må jeg si N93 skuffer stort...

:hmm:

Lenke til kommentar

Tror hovedproblemet til nokia er at de ikke allierer seg med en stor kameraprodusent, om de som ericsson allierte seg med sony hadde inngått partnerskap med f.eks nikon\canon tror jeg de kunne levert enda bedre kameramobiler, optikk er en ting og der er Carl Zeis gode, men bildebrikke, filter etc kunne de nok fått bedre fra canon\nikon.

Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt både Nokia N73 og Sony Ericsson K800i en stund, og mitt valg er at jeg kommer til å bruke K800i som hovedtelefon den kommende tiden. Min forenværende hovedtelefon var en QTek 8310 og jeg regnet forsåvidt med at N73 ville være den naturlige arvtakeren når jeg først og fremst ønsket meg en avansert mobil med brukbart kamera.

 

De tingene som jeg brukte en del på QTEk 8310 var surfing på nettet, epost, musikk (trådløst via A2DP), litt filmtitting i blant, en god del lange samtaler (ringer ca 1000-2000 minutter i mnd) og noen hundre sms. Da tenkte jeg at N73 som også er en smartphone ville kunne oppfylle disse kriteriene bra. Den bruker miniSD så da var det bare å flytte 2 gb-kortet jeg brukte i QTek'en og sette i gang. Første negative ting jeg støtte på var mangelen på tilgjengelig programvare til den nye versjonen av Symbian 60, noe som jeg regner med det blir orden på etter hvert. Nettleseren i N73 er veldig bra men den skaper en "out of memory"-error på en del av nettsidene jeg besøker noe som er et irritasjonsmoment, men som jeg forsåvidt forventer vil være i orden om jeg oppgraderer firmwaren. Med QTek'en brukte jeg push-epost noe som var veldig hendig, men dette var det ikke støtte for i N73 og jeg fikk ikke til å sette opp en IMAP-konto som ville gitt tilsvarende funksjonalitet som jeg var blitt vant til. Enda en ting jeg savnet ganske raskt var å kunne bruke mitt trådløse bluetooth-headset med mobilen når jeg lyttet på musikk, har man først blitt "hektet" på å slippe ledninger så ønsker man å fortsette med det. Film fungerte greit gjennom originalprogramvaren og SmartMovie, og batteritiden var grei. Telefonen har 3G og edge som tilsier høy hastighet på datakommunikasjon uansett hvor jeg er i landet, skjermen er stor med grei oppløsning og tale/sms virket som forventet. Kameraet ga bra bilder men fotolyset er ikke noe bra alternativ til en ekte blitz når man tar mye bilder innendørs og ofte i dunkel belysning.

 

Så over til Sony Ericsson K800i, denne mobilen forventet jeg ikke ville være noe særlig imponerende der jeg pakket den opp og visste at det ikke er en smartphone som vil kunne tilfredsstille meg som var blitt vant til å kunne installere programvare og "tweake" QTek'en min av hjertens lyst! Mangelen på edge trakk også ned i mine øyne, 3G er tilgjengelig de fleste steder jeg oppholder meg til daglig men samtidig så faller hastigheten drastisk når jeg ender opp et sted hvor kun vanlig gprs fungerer. Nettleseren i K800i fra NetFront fungerte forsåvidt greit nok, men holder langt unna samme kvalitet som den Nokia har fått til i sine nye Symbian-modeller. Men etter å ha installert Opera Mini i K800i'en så har jeg ikke brukt den originale nettleseren til annet enn litt nedlastninger. Når det gjaldt epost forventet jeg fortsatt ikke stort av K800i men her overrasket den meg positivt ved å ta i bruk push-funksjonaliteten til IMAP-kontoen min, så all mail er meg i hende innen 30 sekunder fra det blir levert epostkontoen. Musikkavspilleren virker veldig grei og oversiktelig og jeg er meget fornøyd med støtte for A2DP, noe som jeg savnet når jeg brukte N73. Brukte noe programvare som het M3 i kombinasjon med et kodek fra Nero og fikk til å lage overraskende bra videosnutter, for å ikke være en smartphone så har K800i bra funksjonalitet foreløpig. Når det gjelder kameraet så syntes jeg fargene og i blant detaljene kommer bedre frem med N73 sitt kamera, men samtidig tar jeg mange bilder i dunkel belysning innendørs (les: festbilder) og da er det ingenting som slår en ekte blitz! Batteritiden virker bra selv med 3G aktivert og selv med kun gprs påslått så går det greit å surfe med Opera Mini. Et annet pluss er muligheten for enkel multitasking og flere javaprogram åpne samtidig, men ved bruk av java så fungerer kameraet ikke. Av negative ting er (som tidligere nevnt) mangelen på edge og at telefonen bruker enda en ny minnekortstandard verden ikke trenger enda som kun finnes i maksimalt 1 gb per dags dato. N73 har i tillegg bedre linsedeksel etter mitt skjønn og det er alltids hyggelig med større skjerm hvor K800i er underlegen.

 

Begge mobilene har sine positive og negative sider, og dette sammendraget er basert på mitt bruksmønster som ikke nødvendigvis vil være likt noen andres. Jeg ville bare dele det for å vise at selv en ikke-smartphone kan levere overbevisende funksjonalitet for en bruker som etter å ha brukt "dumme mobiler" i en del år tenkte "aldri mer en mobil som kun støtter enkle javaprogrammer" og gikk over til Windows Mobile. Har forøvrig brukt Nokia 6233 i litt over en uke og den overbeviste meg ikke i det hele tatt, men det får være en annen tråd en annen gang! :)

Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig, men skjermen er større, og viser nøyaktig like mye informasjon. Så en stor skjerm er bedre, selv om den er mindre skarp. Er du virkelig ikke enig?

 

Blir som å velge 17" skjerm til pc isteden for 19" nettopp fordi den er skarpere, noe som blir temmelig dustete. Jeg har for eksempel N80 med en sylskarp 2,1" skjerm med 352x416 pixler. Hadde jeg hatt valget om å gjøre den om til 2,2" med samme oppløsning hadde jeg ikke nølt et sekund. Det er en selfølge at større skjerm er bedre hvis oppløsningen er lik.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt en litt større skjerm. Hvis du ser på sammenligningsbildet over ser du grunnen. Jeg vil heller ha en 0,1 tommer mindre skjerm om den er skarpere, siden forskjellen er minimal. :)

 

Blir som å velge 17" skjerm til pc isteden for 19" nettopp fordi den er skarpere, noe som blir temmelig dustete.

 

Hvorfor blir det dustete? Jeg ville heller hatt en skarpere skjerm. Gjør det meg til en dust?

Prøv å se lenge på en litt blass skjerm, og så på en litt skarpere skjerm. I lengden vil skjerm nr. 2 være mer behagelig å se på, nettopp på grunn av at den er skarpere.

Endret av SumSar
Lenke til kommentar

Det bunner å grunner vell i at noen vil ha skarphet, andre størrelse på bekostning av skarphet. Jeg ser bilder blir litt uklare\pikselererte på min N73 fordi oppløsninger er litt for lav når jeg jobber med bilder. I opera mini derimot er det mye bedre å jobbe med N73 enn K750i, skrifta blir litt større og den viser mye mer av sidene :)

Lenke til kommentar
For meg som er en sånn som putter mobilen i bukselomma så er det viktigere at mobilen er smal enn om den er bred og lang. N73 er nok helt i overkant av det jeg kan tollerere av en mobil i størrelsen, men det er ingen andre mobiler jeg egentlig har lyst på. Ikke som er mindre i alle fall.

6489079[/snapback]

 

 

Etter å ha lest hele denne tråden, samt testene som var i tråden, er min konklusjon:

 

Jeg venter med å kjøpe ny mobil!

 

Ingen av de to mobilene her er noe WOW, teknologisk-messig.

 

Personlig, heller jeg mot SE, da pga:

* Bedre kamera

(Jeg synest Nokia sitt kamera så ut som det hadde kjørt artistisk filter i photoshop.. så rett og slett jævlig ut på en del av bildene, spesiellt da ytterst).

* Bedre lydkvalitet (iflg testen)

* Større taster

* Mye raskere telefon

 

Den ene testen der viste jo tidene.. 8 sek vs. 4 sek er sykt stor forskjell og jeg er en av de folkene som rett og slett hater å vente på telefonen.

 

Smartphone eller ei, skal jeg ha smartphone, må det bli en større og bedre telefon, enn den nokia'en der..

 

Det jeg krever av telefonen, fins det plenty av java-applikasjoner som kan gjøre.. Når da SE'en er raskere på alt mulig og da spesiellt på hverdagstingene, er det ganske logisk jeg aldri ville valgt nokia.

 

Jeg liker forøvrig også SE sine menyer, samt ordbøker bedre enn Nokia'er..

 

ps. jeg har eid masse nokia telefoner og har aldri blitt særlig imponert over kvaliteten.. Skal mye til før jeg velger nokia igjen og den ene testen der sa også at N73 var litt "skral".

 

Angående det som mange diskuterer her, ang. utboks:

Det plager meg ikke så mye..

 

Det som plager meg mest, er at SMS og MMS blir gruppert i samme innboks!! Hvorfor kan man ikke velge dette?

 

Men, ja.. man burde kunne valgt å latt vær å lagret i sendte elementer..

 

Jegtenker da ikke av "overvåknings" hensyn, men rett og slett pga. det er irriterendes når mobilen blir full i sms-boksene og man må slette sms'er for å få plass til en eller annen sinnsyk lang sms som er på vei inn..

 

.....

 

Mine tanker:

Min mobil skal kunne spille musikk i bra kvalitet. Videre skal den ha bra kontrast på skjermen og TYDELIG skjerm, derfor er det en ULEMPE med større skjerm (punkt-tetthet!). De som påstår annet, har rett og slett ikke peiling.. Evnt. trenger de briller/linser..

 

Det blir jo som å bruke tv'en som pc-skjerm til tekstbehandling!! Da er det bedre å sitte på en 14" pc-skjerm, enn en 32" tv-skjerm med 640x480 linjer!

 

ja, litt overdrivelse, men språklige virkemidler må til!

 

Ellers, jeg er veldig opptatt av kvaliteten til telefonen, der har nokia egentlig aldri imponert meg..

 

Jeg bryr meg også om kamera, men ikke om videofilming.. Ellers, det som gjør at jeg ikke vil kjøpe ny mobil nå, er at ingen av de to her er verdt alle pengene de koster, når jeg sitter med den gamle skrot-telefonen min k750i.. 750'en med w800 headset og 4gb minnekort, føler jeg ikke det fins en erstatter for, per dags dato..

 

Å oppgradere til w800i, er jo bak mål, da det er samme tlf.. Jeg har jo også headsettet, så jeg har jo samme lydkvaliteten, hehe..

 

Jeg kjøper ikke en ny telefon, med ny minnebrikkestandard, før jeg har hatt min nye ORIGINALE sony ms duo pro 4gb brikke en stund..

 

PDA er for meg uaktuellt, da jeg sykler utforsykling.

Jeg sender ikke 10.000 sms'er heller, så det er ikke så viktig.. Jeg har kommet i en alder (bare 24, ja.. hehe), der jeg synest sms rett og slett er irriterendes til tider..

 

det er ofte jeg ikke gidder å svare på sms'er og blir irritert om folk skal mase på sms.. Hvorfor ringer de ikke?!går jo tusen ganger kjappere..

 

men, ja.. skal slutte å diskutere sms nå, da det fort blir litt offtopic..

 

Den dagen det kommer en mindre telefon enn k750i, med BETRAKTELIG bedre kamera, minnekort som kan erstatte 4gb kortet, til under prisen det koster nå (1300kr inkl frakt!),samt telefonen har støtte for ubrukelig ting jeg ikke vil bruke, så skal ejg heller kjøpe ny mobil...

 

Dere kan mase om hvor avansert en symbian telefon er, men når jeg sitter hele dagen på pc, på jobb, gidder jeg rett å slett ikke å fikle med sånt dritt når jeg er på fritiden.. Telefonen min skal funke "out of the box", jeg skal kunne legge inn java applikasjoner og slikt tull, om jeg vil.. Videre, skal det være enkelt å koble den til pc'en, enkelt å oppgradere programvare, o.l.

 

Jeg har gjerne en forkjærlighet for Sony, det skal jeg innrømme.. Så min neste telefon blir muligens sony den også, om de kan levere det jeg vil ha, når det kommer hakket bedre telefoner enn k800 og n73.

 

min verden, mine tanker... N73 er feil mobil for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...