Gå til innhold

Endelig ny ATI-sørbrikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USB problemet er fikset, så det er bra for ATi at de ikke lenger er avhengige av ULi-sørsider for best ytelse (da det er nVidia som eier ULi)

 

Sammenlinget med nForce 5x0 så sliter henger ATi fremdeles etter med følgende:

- Har kun 4 S-ATA porter, mot 6 på nVidia

- Har ikke LAN-kontrollere i chipsetet nVidia har 2 stykker med ekstra funksjoner.

 

Skal bli spennde å se på chipsetfronten fremover hva ATi og nVidia stiller opp med til Conroe. Vet iallefall at nVidia har nForce 590 klar for Conroe.

Lenke til kommentar
Håper ATI følger trenden med effektgjerrige brikkesett. Nvidia sin nforce 5x0-serie ser ut til å fortsette nvidias trend med høyt effektforbruk etter å bedømme på kjøleløsningene.

6169563[/snapback]

Det er ikke så stor forskjell, nForce 590 bruker nok litt mer strøm hvis LinkBoost er aktivert, da dette overklokker bussen mellom chipsetet, og eventuelt ut til grafikkortene. De ganske massive kjølerene vi i allefall ser på ASUS-kortet er også at ASUS kjøler volt-regulatorene til CPU. Legger med bilder av ASUS sitt kort mot Foxcon som følger nVidia sine referansespessifikasjoner...

 

- Har ikke LAN-kontrollere i chipsetet nVidia har 2 stykker med ekstra funksjoner.

 

Har de to nå, trodde de fremdeles bruke en tredjepart PCI-del for sekundær lan.

Tydlig at jeg ikke har fulgt med i klassen ang chipsettet deres.

6170043[/snapback]

Jepp, fra nForce 5-serien er det to integrerte Gigabit Ethernet

 

 

Foxconn (nVidia refferanse):

 

 

ASUS:

 

Lenke til kommentar
Håper ATI følger trenden med effektgjerrige brikkesett. Nvidia sin nforce 5x0-serie ser ut til å fortsette nvidias trend med høyt effektforbruk etter å bedømme på kjøleløsningene.

6169563[/snapback]

Det er ikke så stor forskjell, nForce 590 bruker nok litt mer strøm hvis LinkBoost er aktivert, da dette overklokker bussen mellom chipsetet, og eventuelt ut til grafikkortene. De ganske massive kjølerene vi i allefall ser på ASUS-kortet er også at ASUS kjøler volt-regulatorene til CPU. Legger med bilder av ASUS sitt kort mot Foxcon som følger nVidia sine referansespessifikasjoner...

 

Synes en relativt stor ribbe (som forsåvidt er greit nok), og en vifte er unødvendig mye kjøling på et chipsett jeg også. Tror de har litt å gå på her.

 

Ellers kunne det vært mer sata på denne, jeg er også spent på om det har litt færre problemer enn nforce4, som verken er helt hundre på LAN eller sata(?)

 

AtW

Lenke til kommentar
Skuffende med bare 4 native SATA...

6170627[/snapback]

 

Skuffende ja ... vil tru at HK produsentene vil sette på ein extra chip for støtte for fleire SATA enheter .... Håper da at når eg kjøper ny PC med tider og stunder så vil DVD-brenner etv. BluerayBrenner være SATA samt at vist ein skal kjøre raid så har ein kun 1 SATA igjen :cry: ... ikkje store utvidelse muligheter da :nei: ... Kjører raid no , å det ønsker eg å gjere i framtida også ... Nei trur at Asus & CO fjønner at dei må ha meir enn 4 SATA native ... å alså legger til ein extra sata controller for dette på HKèt :yes:

Lenke til kommentar
Skuffende med bare 4 native SATA...

6170627[/snapback]

 

Skuffende ja ... vil tru at HK produsentene vil sette på ein extra chip for støtte for fleire SATA enheter .... Håper da at når eg kjøper ny PC med tider og stunder så vil DVD-brenner etv. BluerayBrenner være SATA samt at vist ein skal kjøre raid så har ein kun 1 SATA igjen :cry: ... ikkje store utvidelse muligheter da :nei: ... Kjører raid no , å det ønsker eg å gjere i framtida også ... Nei trur at Asus & CO fjønner at dei må ha meir enn 4 SATA native ... å alså legger til ein extra sata controller for dette på HKèt :yes:

6171904[/snapback]

8 SATA hadde vært bra. Men det er ofte at hovedkort har ekstrabrikker for å få flere SATA-porter, for eksempel tror jeg at hovedkortet som jeg har, har 4+4 porter.
Lenke til kommentar

IDE/SATA

synes min Sil3114 SATA raid og singledisk kontroller gjør en god jobb sammen med Nforce2 Ultra 400 på mitt gamle socketA hovedkort.

 

Sikkert positivt å få 6-8 SATA integrert i chipset, men er det ikke slik at Promise osv. fortsatt tilbyr bedre kontrollere?

 

Synes det har vært mye problemer med chipsett IDE og SATA kontrollere og masse drivertull hele veien. Både på Via og Nforce kontrollere.

 

 

AUDIO

Når får vi en integrert APU med HD kvalitet? Teit å gå til AM2 uten å ha dette? Mitt rågamle system med integrert Soundstorm APU lagger aldri i spill pga. lyd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sikkert positivt å få 6-8 SATA integrert i chipset, men er det ikke slik at Promise osv. fortsatt tilbyr bedre kontrollere?

Joda, og jeg tror dette vil holde. Min erfaring er at driverne til tredjeparts RAID-kontrollerleverandører ofte har en høyere kvalitet enn tilsvarende fra brikkesett-produsentene. Og skal man ha avanserte disk-oppsett (f.eks. RAID50), har man behov for et eksternt kontroller-kort med støtte for slikt uansett.

 

Når får vi en integrert APU med HD kvalitet? Teit å gå til AM2 uten å ha dette? Mitt rågamle system med integrert Soundstorm APU lagger aldri i spill pga. lyd.

Jeg har liten eller ingen tro på integrerte lydkretser. Selv om "HD-lyd" høres og ser bra ut på papiret, tror jeg latency, båndbredde o.l. vil være såpass mye dårligere enn man kan få på dedikerte lydkort at det ikke vil være aktuelt for meg å gå over til integrert lyd med det første.

Lenke til kommentar
Sikkert positivt å få 6-8 SATA integrert i chipset, men er det ikke slik at Promise osv. fortsatt tilbyr bedre kontrollere?

Joda, og jeg tror dette vil holde. Min erfaring er at driverne til tredjeparts RAID-kontrollerleverandører ofte har en høyere kvalitet enn tilsvarende fra brikkesett-produsentene. Og skal man ha avanserte disk-oppsett (f.eks. RAID50), har man behov for et eksternt kontroller-kort med støtte for slikt uansett.

 

Når får vi en integrert APU med HD kvalitet? Teit å gå til AM2 uten å ha dette? Mitt rågamle system med integrert Soundstorm APU lagger aldri i spill pga. lyd.

Jeg har liten eller ingen tro på integrerte lydkretser. Selv om "HD-lyd" høres og ser bra ut på papiret, tror jeg latency, båndbredde o.l. vil være såpass mye dårligere enn man kan få på dedikerte lydkort at det ikke vil være aktuelt for meg å gå over til integrert lyd med det første.

6181939[/snapback]

 

Man klarer seg jo strengt tatt med software-raid, så man må jo strengt tatt ikek ha støtte for det.

 

Tror du båndbredden virkelig er en begrensing for den mer eller mindre gjengse mann? Hva er maks antallet bits, og samplingsrate disse kortene støtter?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...